Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik heb mij eerder kritisch uitgelaten over onderwijs dat tegelijkertijd online en face-to-face wordt verzorgd. Tijdens de herfstvakantie ben ik twee lezenswaardige bijdragen over deze didactische aanpak tegen gekomen.
De eerste bijdrage is van Irene van der Spoel van de Hogeschool Utrecht.
…
The post Tegelijkertijd online en face-to-face lesgeven: tips en kanttekeningen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Ik ontwikkel zelf eigenlijk nooit online leerstof oftewel content. Tenminste niet met behulp van speciale auteursomgevingen. Wellicht besteed ik daarom in mijn blogposts ook weinig aandacht aan contentonwikkeling. Gary Stringer laat echter zien dat de ontwikkeling van online leerstof de afgelopen jaren een interessante ontwikkeling heeft doorgemaakt.
The post Hoe online leerstof in tien jaar tijd is geëvolueerd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Vandaag is het exact zeventien jaar geleden dat ik gestart ben met bloggen. Dit is bericht 7681. Ik krijg steeds vaker de vraag of ik geen geld wil verdienen met bloggen. In deze bijdrage licht ik toe hoe ik hiermee om ga.
The post Voor geld bloggen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Als ZZP-er heb je te maken met verschillende procedures en regels die door klanten worden toegepast. Meestal is dat prima te doen. Soms word je er horendol van. Klanten die het op dit gebied erg bont maken, zijn vaak zeer omvangrijk.
The post Hoe groter de klant, des te meer bureaucratie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.38 verscheen eerst op Next Learning 2021.
Dankzij Sibrenne Wagenaar werd ik onlangs geattendeerd op het ABC-model. Dit is een handzaam model dat je kunt gebruiken om blended en online learning in betrekkelijk korte tijd te ontwerpen. Het model is m.i. generiek van aard,
The post ABC: ontwerpmodel voor blended en online learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Deze vraag krijg ik regelmatig tijdens (online) workshops die ik sinds het begin van de coronacrisis met grote regelmaat geef. Ik heb hier niet eerder over geblogd. Zac Woolfitt van Hogeschool InHolland wel. Hij geeft verschillende argumenten. In zijn advies kan ik me prima vinden.
The post Moeten we lerenden verplichten om de camera aan te zetten tijdens live online sessies? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Dian Schaffhauser doet verslag van een panel discussie en twee sessies over kunstmatige intelligentie (AI) tijdens een Amerikaans onderwijscongres dat onlangs werd gehouden. Daaruit wordt duidelijk dat AI kansen heeft, dat er belangrijke zorgen zijn en dat we moeten waken voor valse beloften.
The post AI in hoger onderwijs: stand van zaken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Het Parool schreef onlangs over een “opvallend onderzoek van de VU” waaruit blijkt dat studenten “tijdens de periode van online onderwijs in het voorjaar beter presteerden dan in voorgaande jaren”. Wel is het studieplezier een stuk minder dan anders.
The post Minder studieplezier maar betere cijfers dankzij online onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Thomas van myBrainisOpen heeft een prachtige tijdlijn gemaakt waarin hij vijftig belangrijke ideeën of publicaties met betrekking tot negen belangrijke theorieën op een interactieve manier toegankelijk maakt.
De tijdlijn begint in 1885 met de vergeetcurve van Ebbinghaus en eindigt in 2020 met de derde editie van Richard Mayer’s boek over ‘multimedia leren’.
The post Belangrijke leertheorieën op een tijdlijn geplaatst first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Serious games zijn games die speciaal voor educatieve doelen zijn ontwikkeld. Het ontwikkelen van serious games vergt vaak veel tijd en energie. Dat kan echter ook eenvoudiger met behulp van het platform Uptrek, een initiatief van IJsfontein.
The post Zelf eenvoudige serious games ontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Toen het onderwijs tijdens de coronacrisis online is gegaan, zijn daarbij vaak pragmatische keuzes gemaakt. Deze keuzes zijn ook wel eens ten koste gegaan van de kwaliteit van het onderwijs. Hoe kunnen we leertechnologie echter op een didactische en pedagogisch kwalitatief goede manier inzetten?
The post ‘Blended learning: van fastfoodketen tot sterrenrestaurant’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
De afgelopen maanden zijn mbo-instellingen in korte tijd overgestapt op blended en zelfs volledig online onderwijs. Daarbij zijn om begrijpelijke redenen pragmatische keuzes gemaakt die eerder hebben geleid tot ‘remote emergency teaching’ dan tot blended learning. Het is nu zaak meer naar de lange termijn te kijken.
The post De toekomst van beroepsonderwijs is ‘blended’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Denise van der Pas vroeg gisteravond via Twitter onder meer aan mij naar goede praktijkvoorbeelden van didactische werkvormen waarbij Mentimeter. In deze blogpost beschrijf ik daarom hoe ik Mentimeter gebruik.
Ik heb al vele jaren een betaald account bij Mentimeter.
The post Hoe ik Mentimeter gebruik first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Vandaag heb ik een virtuele klas-sessie voor docenten van de CBS Academy verzorgd over het belang van activerende werkvormen bij online leren, en dan met name bij synchroon online leren. Daarbij heb ik uiteraard ook activerende werkvormen toegepast.
Deze sessie heb ik vanuit de Open Universiteit verzorgd.
The post Virtuele klas-sessie Activerende werkvormen die betrokkenheid bevorderen bij online onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Onlangs stuitte ik op de Educational Redesign Aid van het Teaching & Learning Centre van de Universiteit van Amsterdam. Deze Engelstalige website ondersteunt docenten bij het opnieuw ontwerpen van het onderwijs, als je online onderwijs moet gaan verzorgen.
The post Hulpmiddel bij het herontwerpen van face-to-face onderwijs naar online onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Er wordt al enkele jaren gesproken over het gebruik van microcredentials. Er gebeurt nu van alles op dit terrein. Voor flexibilisering van het onderwijs en met name voor een leven lang leren is deze ontwikkeling relevant.
Zo ontving ik gisteren een mail waarin SURF aankondigt dat een platform voor edubadges als dienst voor aangesloten onderwijsinstellingen vanaf nu beschikbaar komt.
The post Microcredentials in Europa first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
De SkillsMeter is een methode- en sectoronafhankelijke applicatie voor het formatief evalueren van de zogenaamde ’21e-eeuwse vaardigheden’ en executieve functies. Wat is de relatie van deze applicatie met bouwstenen voor een effectieve didactiek?
Deze vraag stelde initiatiefnemer van dit instrument,
The post Ontwikkeling van 'soft skills' zichtbaar maken via de SkillsMeter first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Bij het ROC van Amsterdam stellen Pascal Koole en haar collega’s miniboekjes samen die docenten helpen bij het ontwerpen van blended modules. Deze week hebben zij een mini-boekje gepubliceerd over het ontwerpen van opdrachten voor break-out sessies.
The post Opdrachten ontwerpen voor break-out sessies first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Dit jaar vindt weer de Online Educa plaats, en wel van 2-4 december 2020. Ik ben daar normaliter altijd bij. Het is echter de vraag of dit boeiende event dit jaar face-to-face of online plaats zal vinden.
Vlak voor mijn zomervakantie had ik programmadirecteur Channa van der Brug aan de lijn.
The post Online Educa (OEB) gaat door, maar hoe is nog de vraag (#OEB20) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Als we ons één ding de afgelopen maanden gerealiseerd hebben, dan is het wel hoe belangrijk en complex het is om online te investeren in de relatie met lerenden. Over hoe je dit online kunt doen, ging een online ‘meet-up’ die ik vandaag op verzoek van Ashwin Brouwer voor het Friesland College heb verzorgd.
The post Binding en interactie bij online onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Mijn leeslijst met artikelen over online en ‘blended’ onderwijs tijdens de coronacrisis groeit harder dan dat ik er over bloggen kan. Daarom bij dezen weer een bloemlezing van een aantal relevante bijdragen.
This Isn’t What We Meant by Hybrid Learning
Onlangs hoorde ik van een succesvolle toepassing van onderwijs dat volgens het ‘om-en-om’-model wordt verzorgd.
The post Weer een bloemlezing van artikelen over onderwijs in tijden van corona first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Tijd- en plaatsonafhankelijk online leren (asynchroon) en live online leren (synchroon) hebben beiden sterke en minder sterke kanten. De combinatie ervan heeft de potentie om leerresultaten te verbeteren en betrokkenheid te vergroten, als je niet of beperkt in staat bent fysiek bij elkaar te komen om te leren.
The post Waarom een combinatie van asynchroon en synchroon online leren aan te bevelen is first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Op 1 oktober begint het bokbier-seizoen. Normaliter viert mijn stamkroeg Café Jos dat uitgebreid. Dit jaar, met inachtneming van de Corona-regels, vanzelfsprekend op bescheiden schaal. Ik kon een proeverij echter niet aan mij voorbij laten gaan, en wil jullie weer deelgenoot maken van mijn favoriete bokbier van deze proeverij.
The post Opening bokbier seizoen 2020, Coronaproof first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
In Wake Up Higher Education.The Degree Is On The Decline beschrijft Brandon Busteed dat steeds minder jongeren deelnemen aan het Amerikaanse hoger onderwijs. Hoe moet het hoger onderwijs daarop reageren? Is die situatie vergelijkbaar met de situatie in de Lage Landen?
The post Laat de ontwikkeling van het hoger onderwijs in de VS een waarschuwing voor ons zijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
We gebruiken anno 2020 een groot aantal leertechnologieën om ons werk te kunnen doen. Deze leertechnologieën zijn niet ‘perfect’. Als reactie zoeken we onze toevlucht vaak tot nieuwe, aanvullende, leertechnologieën. Daar zijn echter ook nadelen aan verbonden.
Een leertechnologie is een technologie die speciaal is ontwikkeld voor leren,
The post Nieuwe leertechnologieën gebruiken om de tekortkomingen van bestaande leertechnologieën te bestrijden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
We maken meer en meer gebruik van big data ten behoeve van statistisch onderzoek. Maar welke technieken en methoden zijn voorhanden om big data te verwerken? En net zo belangrijk: hoe kunnen we fouten opsporen in de betreffende data? Om de bewustwording rondom big data en statistiek te vergroten,
The post Online inleidende cursus Big Data en statistiek, editie twee first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.37 verscheen eerst op Next Learning 2021.
Vanochtend las ik in de onvolprezen nieuwsbrief van Fast Moving Targets over Synthesia. Met behulp van deze toepassing van artificiële intelligentie kun je snel online video’s maken. In eerste instantie was ik niet heel enthousiast.
The post De toegevoegde waarde van AI-toepassing Synthesia voor leren en ontwikkelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Toen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten dit voorjaar in hoog tempo zijn overgestapt naar online leren, is de nadruk gelegd op de kwalificerende functie. Onderwijs en opleiden zijn echter meer dan ‘kwalificeren’. Bij beroepsonderwijs, bijvoorbeeld, zou het eigenlijk moeten gaan om integrale beroepsvorming.
The post Besteed bij online leren niet alleen aandacht aan de kwalificerende functie van het beroepsonderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Gisteravond heb ik een online college verzorgd over de implementatie van e-learning. Dit college verzorg ik normaliter op een ‘blended’ manier. Nu dus volledig online. Daarbij heb ik ook enkele andere werkvormen dan anders toegepast.
Ik had deelnemers vooraf gevraagd een video over een implementatiemodel te bekijken en vragen hierover te formuleren.
The post Online gastcollege implementatie e-learning post-bacheloropleiding e-learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Vanochtend heb ik een online sessie verzorgd over didactiek en blended learning tijdens een studiedag van medewerkers van Fontys Paramedische Hogeschool. Na een korte pauze konden docenten via een ‘Q&A’-sessie vragen aan mij stellen.
De uitbraak van COVID-19 heeft een enorme impuls gegeven aan het gebruik van leertechnologie binnen het hoger onderwijs.
The post Didactische principes blended learning (virtuele klas-sessie en Q&A-sessie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Deze vraag stelde ik tijdens de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT, die vandaag weer face-to-face plaatsvond. Dankzij de coronacrisis is m.i. heel evident geworden dat i-coaches een belangrijke rol spelen bij de invoering van nieuwe technologie in het onderwijs.
The post Moeten we het nog hebben over het belang van i-coaches voor de invoering van nieuwe technologie in het onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Waarom slaagt een onderwijsinnovatie binnen de ene school wel, en bij de andere school niet? Hoe kun je de implementatie van blended learning aanpakken? Wil je handvatten om de invloed van onderwijsinnovaties op de kwaliteit van het onderwijs en de kwaliteit van de innovatie te analyseren?
The post Je kennis over onderwijsinnovatie vergroten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Bij online leren moet je er ook voor zorgen dat lerenden zich verbonden voelen met docenten. Dat doe je onder meer door als docent zichtbaar te zijn. Dat kan bijvoorbeeld met transparante schoolborden.
Bij een transparant schoolbord -“learning lightboard”
The post Transparante schoolborden kunnen docenten bij online leren meer zichtbaar maken (en hoeven niet duur te zijn) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
In No, Running Online Classes Isn’t Cheaper beantwoordt Matt Reed deze vraag ontkennend. Zijn bijdrage biedt inzicht in de verschillende kostenposten. Of online onderwijs goedkoper is of wordt, hangt m.i. van vier zaken af.
Reed schrijft dat ‘arbeid’
The post Is online onderwijs goedkoper dan face-to-face onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Het afgelopen half jaar heb ik heel wat virtuele klas-sessies en webinars verzorgd. Ik realiseerde me laatst dat ik daarbij steeds teruggrijp op dezelfde werkvormen. Het e-book 100 online werkvormenboek voor succesvol begeleiden van online sessies van Laura van den Ouden biedt gelukkig inspiratie voor meer afwisseling.
The post 100 online werkvormenboek voor succesvol begeleiden van online sessies first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
De laatste tijd verzorgen scholen onderwijs waarbij de ene groep lerenden onderwijs thuis volgt, en de andere groep onderwijs online volgt. Ik heb dit het ‘om-en-om’-model genoemd. John Spencer beschrijft vijf manieren om het beste te maken van deze complexe aanpak.
The post Vijf manieren waarop je 'om-en-om'-onderwijs kunt vormgeven first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Mijn eerste echte baan was bij het toenmalige Educatief Centrum Noord- en Midden-Limburg, op het gebied van voorlichting in het kader van het Internationaal Jaar van de Alfabetisering (1990). Nederland kende ook toen veel volwassenen die moeite hadden met lezen en schrijven.
The post Virtual reality gebruiken om te leren omgaan met laaggeletterdheid first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Afgelopen dinsdag heb ik al verslag gedaan van de Next Learning, die op 15 september 2020 is gehouden. Voor e-learning.nl heb ik een meer reflectieve bijdrage geschreven. Deze wil ik ook hier delen.
In die bijdrage ben ik ook ingegaan op de organisatie,
The post Terugblik op Next Learning 2020 #nle2020 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Ik ben al vele jaren als gastdocent betrokken bij de postbachelor opleiding e-Learning, die de laatste jaren wordt gecoördineerd door Marcel de Leeuwe. Onlangs werd bekend dat deze opleiding vanaf dit najaar is ondergebracht bij de Foundation of Corporate Education (FCE is gelieerd aan Kessels &
The post Postbachelor opleiding e-Learning van Avans Plus naar Foundation of Corporate Education (gelieerd aan Kessels & Smit) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Normaal gesproken vindt de Next Learning elk jaar in april plaats. Vanwege COVID-19 had de organisatie dit ‘event’ over leren, opleiden en ontwikkelen uiteraard uitgesteld naar 15 september. En eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat editie 2020 van de Next Learning vandaag door zou gaan.
The post Next Learning 2020: the Smart and Safe Edition #nle2020 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
‘Leren’ is meer dan kennis overdragen. Behalve het toepassen van effectieve doceer- en leeractiviteiten is het (meestal) ook belangrijk om te investeren in een relatie tussen lerende en de docent. Ik hoor en lees regelmatig dat het niet mogelijk is om online zo’n relatie aan te gaan.
The post Hoe kunnen we online investeren in de relatie met lerenden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Op 14 september 2020 start de Massive Open Online Course Social Learning 3.0: Hoe maak je gebruik van de kennis in jouw organisatie? In drie weken tijd leer je in deze gratis toegankelijke Nederlandse meer over kennisdeling in organisaties en de rol van ‘social learning’
The post MOOC Social Learning 3.0: Hoe maak je gebruik van de kennis in jouw organisatie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Op 13 november 2020 zou de Internationale Onderwijstransitieconferentie in het Philips Stadion in Eindhoven plaatsvinden. In verband met de coronacrisis is deze omgezet naar een tweedaagse Internationale Techniekconferentie On Tour voor kleine groepen. Ik zou 13 november spreken. Ik verzorg echter nu een op 20 november aanstaande een masterclass in Genk.
The post Internationale Techniekconferentie On Tour first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
‘Ik kon niet uit boeken leren. Soms had ik drie weken, inclusief huiswerkbegeleiding, voor een toets geleerd en haalde ik alsnog een 1,5. Op school werd gezegd dat ik het beste vmbo-kader kon gaan doen, dat vmbo-t te hoog gegrepen was. Maar mijn ouders zagen dat het probleem niet was dat ik de stof niet kon [...]
Het bericht Mila-Marie Bleeksma verscheen eerst op Next Learning 2021.
Ciska heeft zich 1,5 jaar geleden bij ons (de HKU) gecertificeerd voor ludodidactiek en is sindsdien ‘verslaafd’ geraakt aan game-based learning. De spellen die ze ontwikkelt zet ze niet alleen in internationale organisaties, om de benodigde skills voor toekomstig leiderschap aan te wakkeren, maar deelt zij ook steeds met de community bij ons, zodat anderen van [...]
Het bericht Ciska Harte verscheen eerst op Next Learning 2021.
Karlijn is een zeer enthousiast, aanstormend, talent binnen de wereld van Learning & Development. Zij heeft eerst hotelmanagement gestudeerd bij Zuyd Hogeschool. In dat kader heeft Karlijn stage gelopen bij afdeling Learning & Development van Hilton Cluster Benelux. Zij heeft onder meer onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de impact van trainingen te meten. Op dit moment [...]
Het bericht Karlijn Soentjes verscheen eerst op Next Learning 2021.
Er wordt een groter beroep gedaan op zelfregulering, als lerenden online leren (al dan niet in combinatie met leren via bijeenkomsten). Lerenden hebben immers meer autonomie bij het leren. Niet elke lerende kan daar even goed mee omgaan. Het bieden van ondersteuning daarbij kan echter leiden tot betere leerresultaten.
The post Over het belang van het bieden van ondersteuning op het gebied van zelfregulering bij blended en online learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.