Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In deze blogpost wil ik kort aandacht besteden aan drie recente bijdragen over artificiële, kunstmatige, intelligentie. Twee bijdragen kijken specifiek naar AI en onderwijs, terwijl de andere bijdrage ontwikkelingen op het gebied van AI in het algemeen bespreekt.
Driving The Next Generation of Artificial Intelligence (AI)
Deze bijdrage beschrijft dat er al decennia aandacht wordt besteed aan AI. Dat gaat met pieken en dalen. Waarom zou AI nu wel zo’n grote invloed krijgen? Dat komt door een aantal belangrijke digitale trends:
EDUCAUSE QuickPoll Results: Artificial Intelligence Use in Higher Education
Met behulp van een ‘QuickPoll’ heeft de Educause aan de hand van categorieën van AI-toepassingen gekeken op welke schaal AI in het hoger onderwijs wordt gebruikt voor organisatorische, het bevorderen van studiesucces en ondersteuning, en en voor het geven van onderwijs. Zij concluderen dat het hoger onderwijs vooralsnog bescheiden stappen zet als het gaat om het incorporeren van AI, ondanks de aandacht en energie die aan AI wordt besteed. AI wordt vooral gebruikt voor online proctoring en voor het opsporen van plagiaat. AI wordt het minst gebruikt voor organisatorische taken. Een groot aantal respondenten weet niet wat de status is van AI binnen hun instelling. Volgens Educause vormen onvolwassen data governance, bezorgdheid over ‘bias’ bij algoritmen en ineffectief databeheer en -integratie de grootste uitdagingen voor de implementatie van AI in het hoger onderwijs. Zij stellen:
For now, the hype surrounding the revolutionary impact of AI on higher education appears to be just that—hype.
AI in onderwijs
Op 24 juni j.l. organiseerde de leergemeenschap ASGARD (Applied Sciences Group for Artificial Intelligence and Data Sciences) een lunchsessie over AI met Pierre Gorissen van het iXperium/CoE als spreker. Justine van den Berg van het iXperium heeft hier een impressie over geschreven.
Bij academie Educatie van de HAN kijken ze naar de volgende drie deelaspecten van AI:
Pierre gaat er vanuit dat alles wat door AI overgenomen kán worden ook door AI overgenomen zal worden. Met name de menselijke relatie tussen docent en lerende kun je niet zomaar door AI laten vervangen.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar