Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Neria Sebastien benadrukt in Increasing Student Engagement During Synchronous Online Classes het belang van ‘engagement’ (betrokkenheid) en beschrijft verschillende strategieën die kunnen helpen om deze betrokkenheid bij live, synchroon, online leren te vergroten.
Betrokkenheid van lerenden bevordert contact tussen lerenden en docenten, en omvat ook een betekenisvolle connectie tussen de lerende en de cursusinhoud. Dit kan weer leiden tot meer tevredenheid en betere leerresultaten. Betrokkenheid is overigens geen garantie voor betere leerresultaten. Bij online leren moet je volgens Sebastien meer doen dan van lerenden eisen dat ze hun camera aanzetten om betrokkenheid te vergroten.
De auteur formuleert daarom verschillende strategieën:
Start van de sessie
Bouw relaties opbouw met een vraag voor alle lerenden. Sebastien doet verschillende suggesties voor vragen, die voor een groot deel te maken hebben met de gemoedstoestand van lerenden. Bijvoorbeeld: What is filling your bucket today? What is emptying it? Maar ook: wat heeft je vandaag aan het glimlachen gemaakt? Of: hoe heb je datgene wat je gisteren hebt geleerd, toegepast. Je kunt dergelijke vragen m.i. pas stellen als er al sprake is van een vertrouwenwekkende onderlinge band.
Geef lerenden een ruime hoeveelheid mogelijkheden voor participatie
Daarbij gaat het vooral om het gebruik van de chat, het gebruik van emoticons of het opsteken van je hand. Het gaat om de mogelijkheid om vragen te stellen, te reageren op vragen/stellingen, aangeven dat je iets hebt begrepen, of aangeven dat de docent verder kan gaan. Ook: als je camera uit staat, reageer dan in de chat.
Hierbij valt op dat de auteur geen suggesties doet om andere applicaties te gebruiken in combinatie met de tool voor synchroon online leren en niet verwijst naar meer functionaliteiten zoals een online whiteboard of mogelijkheden voor peilingen.
Geef break-out rooms structuur
Maak bijvoorbeeld gebruik van rollen die je toekent aan lerenden. Geef gerichte instructies. Of laat lerenden weten hoe zij in de break-out rooms om hulp kunnen vragen en biedt hen de mogelijkheid te allen tijde terug te keren naar de hoofdruimte. Zie ook: Opdrachten ontwerpen voor break-out sessies.
Controleer op begrip
Geef lerenden rechttoe rechtaan taken en maak gebruik van bepaalde protocollen. Neria Sebastien onderscheidt er vier:
Sociaal emotionele connecties
Neria Sebastien doet hierbij maar twee suggesties:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar