Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Digital technology and the futures of education – towards ‘non-stupid’ optimism is een -naar eigen zeggen- constructief-kritisch paper van Keri Facer en Neil Selwyn, in opdracht van de UNESCO. De auteurs constateren op basis van een terugblik op veertig jaar gebruik van leertechnologie dat ‘ed tech’ de hooggespannen verwachtingen niet heeft waargemaakt. Toch zien deze auteurs ook potentie in leertechnologie, als we vier uitdagingen weten aan te pakken.
De auteurs kijken vanuit een historisch perspectief naar de toepassing van digitale technologieën in het onderwijs (‘leertechnologie’, ‘educatieve technologie’ of ‘edtech’), ter ondersteuning van doceren, leren en en het werk van docenten. Zij blikken terug op de belangrijkste trends, thema’s en geleerde lessen met betrekking tot het gebruik van leertechnologie vanaf het begin van de jaren tachtig tot nu. Vervolgens kijken zij naar wat kan worden geleerd van de ongelijke effecten en uitkomsten van het gebruik van leertechnologie tijdens het ‘onderwijs op afstand tijdens de Coronacrisis.
Facer en Selwyn beschrijven een aantal terugkerende thema’s van de afgelopen 40 jaar, waaruit blijkt dat ‘ed tech’ faalt als het gaat om beloften zoals het verbeteren van leren, het aanpakken van ongelijkheid en het verminderen van de werkdruk van docenten, alsmede het benadrukken van de onbedoelde bredere gevolgen die met de invoering van leertechnologie naar voren komen.
Zij concluderen:
In summary, what the last 40 years has taught us is that hoping that technology alone will address education’s fundamental challenges is as unrealistic as it is inefficient.
Desalniettemin blijft er volgens Facer en Selwyn een hardnekkige en charismatische aantrekkingskracht uitgaan van de invoering van leertechnologie in het onderwijs. ‘We’ blijven geloven dat reeds lang bestaande problemen kunnen worden opgelost met leertechnologie. Daardoor blijven ‘we’ dromen van een hyperefficiënte technologische toekomst, en pakken we sociale en materiële belemmeringen voor gelijke kansen op onderwijs- en sociaal gebied niet echt fundamenteel aan.
Toch zien ook deze auteurs de potentie in de ondersteuning die nieuwe technologie kan bieden bij het oplossen van deze knelpunten. Zij stellen dat inzicht in het potentieel van nieuwe technologieën, zoals AI, vereist dat we ons denken en onze experimenten richten op de vier uitdagingen:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar