Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Meerdere mogelijkheden In deze serie blogs over SCORM alternatieven zien we SCORM vaak als tool voor het overdragen van informatie en kennis. Of het geleerde ook beklijft wordt netjes achteraf getoetst, want je baas wil natuurlijk wel weten of de e-learningmodule effect heeft gehad. Met elk auteursprogramma kan je toetsen ontwikkelen. Multiple choice, sleepoefeningen, waar/niet […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (6): Toetsen in SCORM, H5P of Moodle quiz? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Een aantal medewerkers van de American International Recruitment Council formuleert in Tips for Running a Successful Virtual Conference twaalf geleerde lessen ten aanzien van het organiseren en faciliteren van een online conferentie. Zijn deze geleerde lessen ook relevant voor webinars en virtuele klas-sessies? Oordeel zelf. Geef prioriteit aan de inhoud.
Volgens een Amerikaans experiment wel. Dit experiment laat zien dat natural language processing (een aspect van artificiële intelligentie) steeds geavanceerder wordt. Machines worden steeds beter in het verwerken van taal, terwijl dit tot nu toe als een menselijke eigenschap werd beschouwd. ZDNet doet verslag van een (kleinschalig) experiment met GPT-3.
Eén activiteitsformat Ik schreef eerder al dat ik niet zo’n fan ben van de standaard cursusformats van Moodle. Toch maak ik een uitzondering voor ‘één activiteitsformat’. Dit cursusformat kan maar één ding goed en dat is één activiteit weergeven. Bijvoorbeeld een quiz zoals bij een examen of een forum voor het delen van kennis in […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (5): Interactive Book als ‘open source auteursprogramma’ is eerst gepubliceerd op Avetica.
Persoonsgegevens gelekt Vanmorgen bleek uit een nieuwsberichten van Tweakers en Inholland dat de Moodle site van Inholland is gehackt. Van mogelijk 56.000 Moodle accounts zijn de persoonsgegevens gelekt en worden nu te koop aangeboden. Het gaat om zowel studenten als externen met een Moodle account. De Autoriteit Persoonsgegevens is ingelicht en er wordt verder forensisch […]
Het bericht Geen impact van hack Moodle Inholland voor Avetica klanten is eerst gepubliceerd op Avetica.
Vandaag heb ik een online masterclass mede verzorgd over sociale verbondenheid binnen het onderwijs voor medewerkers van het Amsterdam UMC. Ik ben eerst ingegaan op theoretische achtergronden van social verbondenheid en onderwijs. Ik ben begonnen met de vraag via Mentimeter: Welke drie begrippen mogen niet ontbreken in een definitie van
Ik hoop dat ik je in de vorige blog heb geïnspireerd om anders naar de vele didactische werkvormen te kijken in combinatie met een heldere navigatie en cursusvoortgang. Welk cursusformat? Ik ben van veel onderdelen van Moodle fan, maar de standaard cursusformats horen daar niet bij. Gelukkig hebben we veel goede cursusformats in de plugin […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (4): Integratie H5P met cursusformats Tiles en Buttons is eerst gepubliceerd op Avetica.
Navigeren met H5P? In deze serie van #SCORMalternatieven schreef ik eerder over de H5P oefeningen die overal ingevoegd kunnen worden. Elke H5P oefening die je in je cursus toevoegt is één didactische werkvorm. Als je meerdere H5P oefeningen achter elkaar wilt zetten in een leerlijn, heb je navigatie nodig. En H5P voorziet daar niet in. […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (3): Beste van twee werelden met H5P en Aveticamenu is eerst gepubliceerd op Avetica.
Tot begin 2020 maakten de meeste mensen geen of sporadisch gebruik van videoconferencing. Sinds COVID-19 maken we zo intensief gebruik van synchroon online communiceren dat ‘Zoomen’ zelfs een apart werkwoord is geworden. Voor de pandemie maakten 10 miljoen gebruikers gebruik van Zoom. In april 2020 waren dat er 300 miljoen.
Bij volledig online leren heb je de keuze tussen volledig synchroon online leren (plaatsonafhankelijk, tijdgebonden), asynchroon online leren (plaatsonafhankelijk en in eigen tijd en tempo) of een combinatie van beiden. Asynchroon online leren is het meest flexibel, maar kent ook de nodige uitdagingen. Tijdens de pandemie passen veel onderwijsinstellingen online
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.42 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Microsoft Viva is een nieuw platform van de bekende tech gigant uit Redmond. Het lijkt op een combinatie van een portal en een learning experience platform (LXP). Office 365 (inclusief MS Teams) wordt hiermee geïntegreerd, net als onder andere leermanagementsystemen. In eerste instantie lijkt Microsoft Viva vooral bedoeld voor het
Toen was er H5P In januari 2013 was er opeens H5P. Een open source initiatief uit Noorwegen wat volledig draait op HTML5. H5P staat voor HTML5 Packaging en is volledig responsive. Dit betekent dat de content goed mee schaalt met de afmetingen van het beeldscherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (2): Is H5P een serieus alternatief? is eerst gepubliceerd op Avetica.
E-learning ≠ SCORM Ik merk regelmatig bij klanten die net in de wereld van de e-learning zijn binnengestapt dat ze nog zoekende zijn en zich vastklampen aan wat anderen doen. Er komen veel verschillende begrippen op hen af variërend van onderwijskundig, technisch, grafisch en beheersmatig. Opvallend vaak wordt e-learning gelijk gesteld aan SCORM. Ik zie […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (1): Start van een zoektocht is eerst gepubliceerd op Avetica.
Sean Michael Morris heeft onlangs een keynote verzorgd met de titel Reflections on Teaching through the Screen. Wat is volgens mij de essentie van zijn boodschap? Morris heeft jarenlange ervaring met online leren. Toch werd ook hij overvallen door de pandemie. De grootste uitdaging daarbij was volgens hem oprecht verbonden
Het afgelopen jaar zijn we massaal overgegaan op online conferenties, webinars en virtuele klas-sessies. We hebben echter gemerkt dat het complex is om echte menselijke connecties tot stand te brengen bij synchroon, live, online leren. Volgens Ali Shahbaz zou virtual reality weleens een alternatief kunnen vormen voor sessies via Zoom
In Artificial intelligence and what it means for education tomorrow stelt Dirk Van Damme, hoofd van het OECD Centre for Educational Research and Innovation, dat artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI) weleens kan leiden tot de meest ingrijpende en disruptieve verandering in de 21e eeuw. Volgens hem zijn de gevolgen voor toekomstige
Het Horizon Report wordt sinds 2005 uitgegeven. Dit rapport beschrijft de belangrijkste trends en opkomende technologieën en praktijken die van invloed zijn op het (hoger) onderwijs. Ook schetst de publicatie een aantal scenario’s en implicaties voor die toekomst. Dit jaar is dit rapport aan één thema gewijd: informatiebeveiliging. Dit onderwerp
‘Learning analytics’ is sinds ongeveer 2008 een belangrijk thema op het gebied van ‘technology enhanced learning’. Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van Learning & Development binnen arbeidsorganisaties wordt gekeken hoe we data over leren kunnen gebruiken voor het verbeteren van leerprocessen. De zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan
Making Zoom work: Tips on making the most of online learning bevat tips van enkele docenten, die gelukkig niet alleen toepasbaar zijn op Zoom maar op synchroon, live, online leren in het algemeen. Rode draad: de opzet van een live online sessie is anders dan die van een gewone les.
Op het gebied van technologie, inclusief leertechnologie, is al jaren een proces van ‘unbundling‘ aan de gang. We gebruiken in toenemende mate diverse applicaties die zich focussen op specifieke functionaliteiten (de zogenaamde ‘point solutions‘). Volgens David Pierce is nu echter ook een tegengestelde ontwikkeling gaande: ‘het Zwitserland van X’, dat
Proces van nieuwe UX Voor diegene die nog niet op de hoogte zijn, Moodle is bezig met een proces om tot een nieuwe UX te komen. Met de UX wordt de hele vormgeving, navigatie en gebruiksvriendelijkheid bedoeld. En wie Moodle al langer kent weet dat deze stap ook echt nodig was. In november 2021 komt de […]
Het bericht Moodle UX update: bekijk en ervaar nieuwe navigatie is eerst gepubliceerd op Avetica.
Psychologiestudente Emily Moore heeft een mooie analyse geschreven over hoe het komt dat lerenden tijdens ‘COVID-19’ moeite hebben met online leren. Zij baseert zich daarbij op onderzoek. In de kern komt haar bijdrage op het volgende neer: Onderzoek laat zien dat lerenden betere resultaten behalen als zij controle hebben over
Poodll voor taalonderwijs Wie regelmatig taalonderwijs geeft met behulp van Moodle zal waarschijnlijk wel van de toolboxen van Poodll gehoord hebben. Dit is een verzameling plugins om dynamische taalcursussen te bouwen in Moodle. Denk aan spreek- en luisteropdrachten met audio- en video-opnames en het leren van woordenschat. Veel van de leeractiviteiten van Poodll kunnen automatisch […]
Het bericht Poodll is verdiend een Certified Moodle Integration is eerst gepubliceerd op Avetica.
Er is nog steeds veel discussie over de vraag of lerenden tijdens live online onderwijsbijeenkomsten verplicht moeten worden de webcam aan te zetten. Amerikaanse onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar redenen van lerenden om hun camera niet aan te zetten. Het gebruik van een webcam bevordert een gevoel van aanwezigheid en
Artikelen over blockchain technologie en onderwijs hebben meestal betrekking op het gebruik van deze technologie voor het op een veilige en betrouwbare manier registreren van certificaten en andere getuigschriften. Volgens Rory McGreal, hoogleraar Open Educational Resources aan de Athabasca University, kan blockchain technologie ook een rol spelen bij het vastleggen
Gisteren werd ik geattendeerd op een aantal artikelen over leren en doceren in een virtuele klas-setting. De artikelen beschrijven vanuit een neurowetenschappelijk perspectief waarom synchroon online leren vermoeiend kan zijn en hoe je deze manier van leren met meer succes kunt toepassen. In Just Talk: Creating Rewarding Videoconference Meetings vat
Programma online Moodlemoot Op dinsdag 16 maart organiseert Stichting Mnet Benelux haar 2e Moodlemoot. Net zoals in oktober vorig jaar is ook dit evenement geheel online. De programmacommissie onder leiding van Gemma Lesterhuis is bezig om de bekende puntjes op de i te zetten. Je kan het programma van hét Moodle event van het jaar […]
Het bericht Inschrijving online MoodleMoot Benelux 16 maart 2021 geopend is eerst gepubliceerd op Avetica.
Eén van de uitdagingen tijdens virtuele klas-sessies is het vasthouden van de aandacht van de lerende. Volgens universitair docent Kristopher Alexander zouden we meer moeten kijken wat we van gaming kunnen leren. Gamers hebben er immers geen enkele moeite mee om uren achter elkaar online te zijn. Alexander doceert zelf
RedThread Research voert regelmatig analyses uit naar ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën. In The Learning Tech Landscape: More – Just More (complimentary) beschrijven zij hoe dit landschap zich in twee jaar tijd heeft ontwikkeld. Wat valt op? RedThread Research doet onderzoek naar leertechnologie op het gebied van Learning &
Oprichting 2003 Precies 18 jaar geleden werd Avetica opgericht door een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Een formele handeling die het begin was van een mooi, lange, soms moeizame en bovenal leerzame tijd. De droom die we hadden begin 2003 om onderwijs en internet te combineren is uitgekomen. En niet zo’n klein beetje ook. […]
Het bericht Verjaardag Avetica #18jaar is eerst gepubliceerd op Avetica.
Vandaag heb ik weer een bijdrage geleverd aan de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT. Deze keer vond deze masterclass online plaats. Binnen deze masterclass wordt het belang van i-coaches benadrukt. Ik heb daarbij een relatie gelegd met studies over onderwijsinnovaties en de invoering van blended learning. Twee belangrijke
Vandaag heb ik een online gastles verzorgd voor docenten informatietechnologie van ROC Friese Poort. Ik ben daarbij ingegaan op didactische richtlijnen en op manieren om bij online leren zelfregulering te bevorderen. Na het voorstellen en de introductie van didactische richtlijnen ben ik ingegaan op vijf van deze richtlijnen. Ik heb
Opmars Moodle Workplace De opmars van Moodle Workplace begint duidelijk vormen aan te nemen. Steeds meer bestaande klanten kiezen voor een upgrade van Moodle LMS naar Workplace. Voor nieuwe implementaties wordt steeds vaker direct voor deze grotere broer van Moodle LMS gekozen. En langzamerhand gaan ook organisaties die nu Totara Learn gebruiken rondkijken naar duurzame […]
Het bericht Productvergelijking Totara Learn 13 en Moodle Workplace 3.10 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Leren is niet alleen een cognitief proces waarbij informatie wordt verwerkt, maar ook een sociaal proces waarbij je leert via interactie en samenwerking. Dit proces kan ook online plaatsvinden, ook al gaat dat niet altijd even gemakkelijk. Als ik verwijs naar de publicaties “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek”
Sally Reynolds van Media & Learning vroeg of ik een korte bijdrage wilde schrijven over geleerde lessen rond onderwijs tijdens de coronacrisis. In een vandaag gepubliceerde bijdrage onderscheid ik er zeven. Hieronder vind je deze Engelstalige bijdrage ook integraal. Seven lessons learnt from teaching and learning during the COVID-19 pandemic
Vandaag heb ik een online sessie verzorgd voor een groep docenten van de Hogeschool Rotterdam over hoe je betrokkenheid bij blended en online leren kunt bevorderen. Tijdens de voorstelronde heb ik de deelnemers o.a. gevraagd: Selecteer in de chat een GIF die illustreert hoe jij het verzorgen van onderwijs tijdens
Debate In de plugin database van Moodle is een nieuwe leeractiviteit verschenen: Debate. Hiermee kan je je studenten laten debatteren over een specifiek onderwerp. Net zoals een opdracht of een forum voeg je deze activiteit toe in je Moodle cursus. Geef de activiteit een naam en voeg een beschrijving toe. Bepaal daarna hoe je met […]
Het bericht Debatteren als leeractiviteit in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bij het ontwerpen van blended learning en online leren is het belangrijk om uit te gaan van didactische richtlijnen. Een didactische richtlijn zegt iets over hoe docenten doceren en hoe lerenden leren, over hoe een docent ervoor zorgt dat lerenden effectief leren. Vervolgens kijk je hoe je die didactische richtlijnen
Volgend webinar 25 februari De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 25 februari om 11.00 uur in je agenda. Thema: alternatieven voor SCORM Veel e-learningmodules worden nog gemaakt in SCORM, bijvoorbeeld met het auteursprogramma Storyline. Met zulke programma’s kun je mooie dingen […]
Het bericht Moodle webinar over alternatieven voor SCORM op 25 februari is eerst gepubliceerd op Avetica.
Studiedata is een verzamelnaam voor een breed scala aan gestructureerde gegevens die binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten benut kunnen worden voor het verbeteren van onderwijs en opleiden. Gisteren is de rijk geïllustreerde website ‘Doe meer met studiedata‘ gelanceerd. Een ‘must’ voor iedereen die betrokken is bij en belangstelling heeft voor studiedata.
Staan werkgevers te wachten op microcredentials? Wat is het verschil tussen een badge en een microcredential? Deze en andere vragen komen aan de orde in de bijdrage Ten Facts You Need to Know About Micro-Credentials. Er is nog geen alom geaccepteerde definitie van een microcredential. Kort door de bocht geformuleerd
Twee Moodle producten Bijna twee jaar geleden zag Moodle Workplace het levenslicht. Het werd gepresenteerd als ‘The best of Moodle, fine-tuned for organisational learning‘. Is dit dan een compleet anders leermanagementsysteem dan Moodle LMS (zoals de ‘gewone’ Moodle nu heet)? Nee, dat niet. Moodle Workplace bestaat voor 80% uit ‘gewoon’ Moodle. Ik noem daarom Moodle […]
Het bericht Productvergelijking Moodle LMS / Workplace bijgewerkt voor versie 3.10 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Binnen het onderwijs wordt gediscussieerd over de vraag of je lerenden moet verplichten tijdens live online sessies de camera aan te zetten. Vanochtend las ik een artikel met argumenten waar ik tot dusver niet aan had gedacht: de camera uitzetten verkleint de ecologische voetafdruk en is daarmee beter voor het
Zoeken binnen Moodle Binnen Moodle LMS / Workplace kan je zoeken naar content. Handig als je een cursus zoekt over bijvoorbeeld Timemanagement. De standaard zoekmachine van Moodle doorzoekt alleen gegevens die opgeslagen zijn in de eigen database van Moodle. Je hebt een extern systeem zoals Solr of Elasticsearch nodig om ook documenten te doorzoeken. Een […]
Het bericht Moodle Privacy (16): Schakel zoekzone gebruikers uit is eerst gepubliceerd op Avetica.
De Active Learning Design Tool is een fraaie database met een scala aan werkvormen die je kunt gebruiken binnen je onderwijs. Of je nu online onderwijs verzorgt, een combinatie van online en ‘fysiek’ onderwijs of als je volledig face-to-face onderwijs geeft. Er is sprake van ‘actief leren’ als een lerende
De juiste keuze maken Er zijn twee leermanagementsystemen van Moodle beschikbaar; Moodle LMS en Moodle Workplace. Welke systeem past nu het beste bij jouw organisatie? Wij willen je helpen en hebben hiervoor een korte test gemaakt. De test bestaat uit 10 vragen. Op basis van je antwoorden wordt een uitslag gegeven welke leermanagementsysteem het beste […]
Het bericht Doe de test: Moodle LMS of Workplace? is eerst gepubliceerd op Avetica.