Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In Audiobooks for Students: Listening to What the Research Says staat Eric Ofgang stil bij het leerzame karakter van audioboeken. Hij doet dat mede op basis van een studie naar de effectiviteit. Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit deze bijdrage, en wat valt mij daarbij op?
Binnen het uitgevoerde onderzoek is een groep van 91 volwassen studenten onderverdeeld in drie groepen. Groep één luisterde naar delen van het non-fictie geschiedenisboek Unbroken. Groep twee las hetzelfde deel op een e-reader. De laatste groep las en luisterde tegelijkertijd. Na afloop werden de deelnemers getoetst om te kijken wat zij van de leerstof hadden onthouden.
Wat bleek? Alle drie de groepen scoorden even goed bij de toets. Ander onderzoek laat ook zien dat volwassen lerenden identiek scoren op een test als zij een tekst lezen of beluisteren.
Ofgang plaatst hierbij een aantal belangrijke kanttekeningen:
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar