Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinnovatie gefaciliteerd door leertechnologie

Vanavond heb ik tijdens een sessie van de KNVI regio Limburg (de vereniging van informatieprofessionals) een presentatie verzorgd over ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning. Ik heb de Open Universiteit daarbij als casus gebruikt.

De OU heeft zich ontwikkeld van een traditionele (‘paper-based’) universiteit voor afstandsleren in de jaren tachtig,

Lees verder
Van Faculty of Skills | 15-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

We zijn allemaal poppen in een poppenkast - en dat is helemaal niet erg

Het gros van de gesprekken die we voeren in het dagelijks verkeer is net zo voorspelbaar als de voorstellingen van Jan Klaassen en Katrijn. Het zijn die korte zinnetjes aan de kassa, in het openbaar vervoer en aan de balie. Iedereen kent ze, accepteert ze en werkt eraan mee. De winkelmedewerker kent zijn rol en spreekt zijn tekst uit. De klant weet welke reactie verwacht wordt en voert het antwoord op. In een paar zinnen is de scène klaar en kan iedereen weer verder. Deze kleine gesprekken lijken te standaard om belangrijk te zijn, maar mits goed ingezet kunnen ze enorm bijdragen aan de extreme klantfocus en daarmee aan de hele organisatie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Workshop blended learning modellen

Vandaag heb ik bij SVO een workshop verzorgd in het kader van mijn opdracht om te komen tot een visiedocument rond onderwijsinnovatie en ICT. We hebben deze ochtend gekeken naar welke modellen voor blended learning het meest relevant zijn voor SVO.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Chatbot Ada wint prijs voor meest effectieve gebruik technologie

Het Britse Bolton College is onlangs bekroond met een belangrijke prijs in het kader van de Beacon Awards, voor het toepassen van een chatbot. Deze chatbot, genaamd Ada, beantwoordt dagelijks meer dan 1000 vragen van studenten en medewerkers.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar gepersonaliseerd leren is te schaars, te nieuw en te genuanceerd voor het trekken van duidelijke conclusies

Gepersonaliseerd leren heeft de ambitie om onderwijs op maat te verzorgen waarbij rekening wordt gehouden met behoeften, bekwaamheden en interesses van individuele lerenden. Zij kunnen in eigen tempo leren en ook verschillende inhouden bestuderen. Leertechnologie wordt gebruikt om deze manier van leren mogelijk te maken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je informatie meer efficiënt onthouden?

Het onthouden en op kunnen halen van informatie is van groot belang voor leren en ontwikkelen. Op basis cognitief psychologisch onderzoek weten we gespreid oefenen (‘spaced repetition‘) daarvoor een beproefde leerstrategie is. Met behulp van leertechnologie,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Heeft blockchain-technologie potentie voor het hele onderwijs?

Als tot dusver geschreven en gesproken wordt over blockchain-technologie en onderwijs, dan ligt de focus meestal op het hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Volgens Sara Friedman heeft deze technologie ook de potentie om de wijze waarop het voortgezet onderwijs data van lerenden beheert -ja,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

In memoriam Ruud Habets

Vanochtend ontving ik het trieste bericht dat Ruud Habets vandaag aan een hartstilstand is overleden. Ik heb de afgelopen 2,5 jaar bij Zuyd Hogeschool intensief en met veel plezier met Ruud samengewerkt.

Ruud HabetsRuim 2,5 jaar geleden heeft Zuyd mij aangetrokken om het aanbestedingstraject van het nieuwe kern-leermanagementsysteem te begeleiden.

Lees verder
Van SBO | 10-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor bepalen potentie leertechnologie voor docenten en opleiders

Door: Wilfred Rubens “ICT is slechts een middel”. Deze uitspraak hoor je vaak, als het gaat om...

Het bericht Raamwerk voor bepalen potentie leertechnologie voor docenten en opleiders verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

De tien belangrijkste voordelen van VR voor onderwijs en opleiden

Steve Bambury heeft de tien, in zijn ogen belangrijkste, voordelen van virtual reality (VR) voor onderwijs en opleiden op een rij gezet. In deze bijdrage bespreek ik ze, mede op basis van mijn eigen ervaringen.

1.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 09-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Knowmadisch werken: technologie emancipeert

Op Next Learning kwam ik Joseph Kessels tegen en besloot de stoute schoenen aan te trekken om hem te interviewen over de invloed van technologie op kenniswerk. Best eng! Joseph Kessels is hoogleraar op het gebied van Human Resource Development (HRD). Hij heeft veel geschreven en nagedacht over het begrip kenniswerker. Een kenniswerker is iemand […] Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Appreciative inquiry: train jezelf uit te gaan van het goede

Richt je op het positieve. Ga uit van het goede. Praat niet slecht over jezelf en de ander, maar geef erkenning voor wat allemaal wél goed gaat. Het lijkt recht uit een zelfhulpboek te komen. Iets te zoetsappig? Misschien, maar als je wil dat je feedback impact heeft is dit wel de juiste insteek. Appreciative inquiry, of in het Nederlands waarderend onderzoeken, zet de medewerker op een voetstuk om van daaruit nog verder te kunnen springen.

Lees verder
Van SBO | 09-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Podcast: Build to test

   

Het bericht Podcast: Build to test verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 09-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Zo ziet succes eruit!

“Nou, nou”, mompelen mensen terwijl ze voorzichtig een plekje zoeken in Dexter 21. “Da’s ook wat”, hoor...

Het bericht Zo ziet succes eruit! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat betekent AI voor de rol en de arbeid van werknemers binnen arbeidsorganisaties (en voor leren en ontwikkelen)?

Als het gaat om het breed toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) binnen tal van bedrijfstakken, dan hebben we best nog wel een flinke weg te gaan. Om langere termijn is de impact van AI op onze samenleving waarschijnlijk echter groot.

Lees verder
Van SBO | 08-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Podcast: De Data-Analist L&D

   

Het bericht Podcast: De Data-Analist L&D verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waarom lezen zo belangrijk is

Als je je, zoals ik, bezighoudt met zaken als leerstrategieën, leertechnologie en didactiek, dan ontkom je niet aan pleidooien voor andere manieren van leren. Leren van fouten in de praktijk zou bijvoorbeeld veel belangrijker zijn dan het lezen van boeken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een telefoontas voor de werkplek?

Het gebruik van smartphones leidt niet alleen binnen het onderwijs tot kansen en risico’s, ook op werkplekken hebben deze apparaten zegeningen en nadelen. Kunnen arbeidsorganisaties hierbij leren van het onderwijs?

Steve Wheeler schrijft in Avoiding Distractions in the Workplace dat mensen zo opgaan in hun smartphone dat zij zich lijken af te sluiten voor de wereld om hen heen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

OU MOOC over Marine Litter voor wereldwijd publiek toegankelijk

Toen ik nog in dienst was bij de Open Universiteit, ben ik tijdens de initiatiefase betrokken geweest bij een massive open online course over vervuiling van oceanen (‘Marine Litter’). Deze MOOC is vervolgens in opdracht van UN Environment in het Engels en Spaans ontwikkeld.

Lees verder
Van E-learning Training | 04-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mijn stage bij E-learning Training

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsvernieuwing met technologie. Een internationale blik (bespreking)

Kennisnet heeft verleden week een publicatie uitgegeven waarin men beschrijft welke onderwijskundige keuzes scholen maken als het gaat om het vernieuwen van het onderwijs met technologie. “Food for Thought” voor Nederlandse onderwijsinstellingen.

Auteurs Frans Schouwenburg en Jannie Kappert hebben hiervoor literatuuronderzoek uitgevoerd en gesprekken gevoerd met diverse betrokkenen en met een aantal vooraanstaande onderwijsexperts zoals John Hattie,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinnovatie: voor welke problemen een oplossing?

Reguliere onderwijsbudgetten staan onder druk, terwijl er wel financiële ruimte is voor innovaties. Is dat krom? En voor welke problemen zijn innovaties een oplossing?

Onderwijsinnovatie heeft betrekking op verandering van de inhoud van het onderwijs of de wijze waarop het onderwijs wordt verzorgd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Deep democracy – Om woest aantrekkelijk te zijn #NLE2019

De afsluiting van de Next Learning 2019 werd verzorgd door Jitske Kramer die als Corporate Antropoloog werd aangekondigd. Zij activeert organisaties om woest aantrekkelijk te zijn voor alle medewerkers. Dat deed ze op een zeer bevlogen manier.

Hoe kun je woest aantrekkelijk samenwerken?

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

In 5 stappen naar een optimaal blended leertraject

Met een klik op de knop heeft Hans een reflectieblog toegevoegd aan zijn digitale portfolio. Hans neemt deel aan een leertraject over projectmanagement en een van de leeractiviteiten is het schrijven van een reflectieblog aan het eind van elke week. Andere onderdelen van dit traject zijn het werken aan een project als casus, 1 keer […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Toekomstbestendig en relevant blijven #NLE2019

Elliot Masie mocht de tweede keynote van de Next Learning 2019 houden. Over veranderingen en de impact van veranderingen.

Elloit Masie was rond 2000 mijn grote voorbeeld. Volgens mij ben ik één van de eerste Nederlandse abonnees van zijn elektronische nieuwsbrief.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Slimme inzet van technologie #NLE2019

Marcel de Leeuwe ging in zijn sessie tijdens de Next Learning in op ontwikkelingen op het terrein van technology enhanced learning, op basis van ervaringen in de loop der jaren en binnen verschillende organisaties.

Marcel illustreerde via een video dat in 1967 al functionaliteiten van nu werden voorspeld (zoals online winkelen).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren in de praktijk ‘Voorbij de hype’ #NLE2019

Ger Driesen (aNew Spring) verzorgde vandaag de learning track over gepersonaliseerd leren. De start bestond onder meer uit een verkenning en en uit praktijkcases. Dat deed Ger samen met een aantal marktpartijen.

Ger definieerde gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

HOMO 4.0 – Just Technology? #NLE2019

Vandaag vindt in Den Bosch de Next Learning 2019 plaats. De eerste inhoudelijke bijdrage was van Lecyca Curiel. Zij ging in op Generatie Z.

Curiel werkt bij een heuse strategische “foresight think tank”.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Liveblog van #nle2019: Homo 4.0 het leven en werken van Gen Z

Lecyca Curiel is een Strategic Foresight Expert en “spreker over het leven en werken van Gen Z”. Wat kunnen we leren over het leren en werken van morgen door te kijken naar Gen Z? Lecyca moet iets bekennen: ze had nog nooit gehoord van Mentimeter, noch van een 360 graden podium. Ze gaat praten over […] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: interactieve video

Dit keer niet een maar maar liefst vijf tools van de maand. Samen met Isabelle Langeveld organiseerde ik een losmakers meetup over interactieve video. Ik had al wel eens vragen aan video’s toegevoegd, met behulp van Zaption (wat niet meer bestaat) en Edpuzzle. Ook heb ik wel eens met Vialogues experimenteerd, daarmee kun je een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van niet waargemaakte verwachtingen van nieuwe technologie op het gebied van leren

Dankzij zoekmachines hoeven we geen feiten meer te onthouden. Dit is één van de beloftes die leertechnologie niet heeft waargemaakt.

Cognitief psycholoog Daniel Willingham beschrijft drie verwachtingen op het gebied van onderwijs van het gebruik van internet voor geheugen en cognitie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mogelijkheden en uitdagingen van e-assessment (conferentie)

Op 17 mei 2019 organiseert het Welten-instituut van de Open Universiteit een trendsconferentie over e-assessment in de brede zin.

E-assessments zijn online toetsen. Online toetsen hebben ten aanzien van verschillende aspecten de nodige ontwikkelingen doorgemaakt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Eerste keynote-sprekers Online Educa bekend

De Online Educa vindt dit jaar plaats van 27-29 november 2019. Afgelopen vrijdag zijn de eerste keynote-sprekers bevestigd. Naar één spreker kijk ik in het bijzonder uit.

  1. Laura Czerniewicz is directeur van het Centrum voor Leren en Onderwijs en het Centrum voor Hoger Onderwijsontwikkeling van de Universiteit van Kaapstad,
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Over veranderende omstandigheden, creatief nadenken en ander gedrag

Ik woon in Nijmegen. Daar is men ruim een week geleden begonnen met onderhoudswerkzaamheden aan de Waalbrug. Dit heeft bij mij geleid tot ander mobiliteitsgedrag.

Ik reis veel voor mijn werk. Daarbij wissel ik de trein af met de auto.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Workshop als onderdeel van ontwikkeling visiedocument

Vandaag heb ik bij SVO een workshop verzorgd in het kader van een opdracht om te komen tot een visiedocument rond onderwijsinnovatie en ICT. In deze blogpost ga ik in op de aanpak van deze sessie.

Op 8 maart 2019 schreef ik dat ik was gestart met deze opdracht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren en werken in een kunstmatig intelligente wereld #cvimc

Kennisnet heeft onlangs een nieuwe Technologiekompas uitgegeven. De titel hiervan is Onderwijs in een kunstmatig intelligente wereld. Michael van Wetering heeft hierover een presentatie verzorgd tijdens sessieronde 7 van de CvI-conferentie.

Het Technologiekompas bevat een algemene trendanalyse,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering Digitale geletterdheid ROC-breed aanpakken! #cvimc

Ashwin Brouwer (Friesland College) en Annet Smith van het Nova College werken al jaren met elkaar samen op dit terrein, onder meer door instructiematerialen met elkaar te delen. Tijdens sessieronde 6 van het CvI-congres gingen zij eerst in op de aanleiding,

Lees verder
Van SBO | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een digitale leeroplossing waarmee kwaliteitsaudits moeiteloos worden doorstaan

Aantoonbaar gecertificeerd personeel Hoe zorg je ervoor dat medewerkers aantoonbaar gecertificeerd zijn binnen een productieproces waar hoge...

Het bericht Een digitale leeroplossing waarmee kwaliteitsaudits moeiteloos worden doorstaan verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Docenten willen ook online leren. Hoe doen we dat samen? #cvimc

De L&D afdeling van ROC Midden-Nederland wil een digitale leeromgeving inrichten waarmee docenten ook kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling.

ROC Midden-Nederland heeft 2000 medewerkers, waarvan 1300 docenten. Deze werken op diverse locaties in Midden-Nederland.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

VR/360 in het onderwijs #cvimc

ROC van Twente experimenteert met het maken van 360 video’s waarin lesstof wordt verwerkt. Zij deelden hun praktijkervaringen tijdens de eerste sessieronde van dag twee van de CvI-conferentie over “een zee aan mogelijkheden”.

Niek Vervoorn en  Dimitri van Dillen wilden studenten die deelnemen aan niveau 1 opleidingen meer visueel ondersteunen.

Lees verder
Van SBO | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onboarding 2.0 met Gamification

Tijdens de onboarding van nieuwe medewerkers is het belangrijk dat zij snel vaardigheden en kennis eigen maken...

Het bericht Onboarding 2.0 met Gamification verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren en ICT. Community of Practice. De eerste ervaringen #cvimc

Gepersonaliseerd leren met ICT. Dit moet bevorderd worden door een (ongestructureerde) community of practice die van onderop werkt aan innovatie.

De CoP bestaat uit combinaties van docenten en leidinggeven den die vanuit een praktijkvraag starten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Innovatie is een klus klaren #cvimc

In ronde twee van het CvI-conferentie heb ik een keynote van Frans Nauta bijgewoond, die o.a. betrokken is geweest bij het innovatieplatform. Hij verzorgt onder meer innovatietrainingen voor Franklin Covey. Nauta ging onder meer op factoren die innovaties tot een succes kunnen maken.

Lees verder
Pagina 11 van 81Eerste   Vorige   6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  Volgende   Laatste