Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Cybersickness wordt vaak getypeerd als één van de tekortkomingen van virtual reality. Ik heb me er eerlijk gezegd niet eerder in verdiept. Erik Ofgang heeft hierover onlangs een toegankelijke bijdrage geschreven, waarin hij onderzoeker professor Jonathan Kelly over dit onderwerp aan het woord laat. Cybersickness, ofwel ‘cyberziekte’, is een groeiend
Sascha Zuger gaat aan de hand van gesprekken met experts in op de stand van zaken ten aanzien van het gebruik voor technologie voor leren, opleiden en onderwijs op internationaal niveau. Azië Sinds de pandemie hebben verschillende landen, waaronder China, Zuid-Korea, en Singapore, fors geïnvesteerd in digitale infrastructuur. Dit heeft
Op het gebied van leren, opleiden en onderwijs (al dan niet in combinatie met digitalisering) struikel je vandaag de dag over de begrippen ‘adaptief leren’ en ‘gepersonaliseerd leren’. Onlangs kreeg ik de vraag of deze termen geen synoniemen zijn. In deze blogpost ga ik daarop in. Er zijn auteurs die
Op maandag 4 september 2023 is Jane Hart van plan de resultaten van de 17de inventarisatie van de Top 200 Tools for Learning 2023 te publiceren. Wil jij jouw meest gebruikte leertechnologieën ook doorgeven (deadline 31 augustus 2023)? Hier vind je mijn top tien. Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal voor
Het is meer dan een maand geleden dat ik de laatste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) heb geschreven. De afgelopen dagen heb ik heel veel verzamelde links bekeken (ontvangen mede dankzij oud-collega Harm Weistra). Hieronder vind je elf samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) en 89 links
De 29ste editie van de Online Educa vindt dit jaar plaats van 22 tot en met 24 november 2023, uiteraard in Berlijn. De keynote sprekers zijn inmiddels bekend. Een bekende naam bij de keynote sprekers is Eric Sheninger. Hij houdt zich al vele jaren bezig met onderwijsinnovatie en leiderschap. Hij
Gisteren kreeg ik de de vraag of ik eens wilde reflecteren op de relatie tussen generatieve AI en de taxonomie van Bloom. Dat doe ik in onderstaande blogpost. De vraag luidde: In mijn hoofd zie ik een link tussen AI en Bloom. Stelling: AI kan onthouden, begrijpen en toepassen, maar
Volgens Robin Gibson zal kunstmatige intelligentie (AI) op tien manieren van grote invloed zijn op ‘instructional design‘. De technologieën zijn niet nieuw, maar worden steeds meer alomtegenwoordig op het gebied van het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs en opleidingen. Gepersonaliseerd Leren. Gibson beschrijft hoe AI docenten helpt leerervaringen op maat
De afgelopen twee weken zijn we met vakantie in Griekenland geweest. Eerst een week in een hotel in Vassiliki op Lefkas daarna een week zeilen bij Lefkas, Meganisi en Kalamos. Vassiliki is een leuk plaatsje in het zuiden van het prachtige eiland. Er liggen diverse tavernes, barretjes en winkels rond
Dit is mijn laatste blogpost voor de zomerstop. Daarom een extra uitgebreide bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën. Belangrijke nieuws van de afgelopen week is de lancering van twee concurrenten van ChatGPT. Google Bard is beschikbaar gekomen binnen de EU. Claude 2 vooralsnog alleen in de VS en Verenigd Koninkrijk.
Volgens consultancybureau Deloitte heeft Covid-19 een nieuwe periode van disruptie ingeluid voor onderwijsinstellingen zoals hogescholen en universiteiten. Zij beschrijven in dit kader vijf trends. De focus van Deloitte ligt op het Amerikaanse (hoger) onderwijs. Het Amerikaanse onderwijssysteem is in verband met de mengvorm van publiek en (rijk) privaat onderwijs, en
Met de recente lancering van de Apple Vision Pro heeft Apple laten zien echt werk te willen maken van augmented en virtual reality. Deep Field is een volgende stap in deze ontwikkeling, zo blijkt uit de bijdrage Apple Launches Environmental AR Experience For iPad. Apple heeft onlangs ‘Deep Field’ gelanceerd,
Vanochtend heb ik voor de tweede keer een workshop over ChatGPT (en aanverwante technologieën) verzorgd voor medewerkers van Schouten en Nelissen, één van de bekendste opleiders van Nederland. Ik ben eerst ingegaan op het fenomeen ChatGPT (en andere generatieve AI-technologieën). Dat heb ik onder andere gedaan aan de hand van
Volgens Kamila Misiejuk en Barbara Wasson waren er tot nu toe geen overzichtsstudies gemaakt waarin wordt beschreven hoe learning analytics wordt ingezet om peer assessment mogelijk te maken. Met Learning Analytics for Peer Assessment: A Scoping Review willen zij in die leemte voorzien. In hun samenvatting stellen zij dat learning
Mensen verlangen steeds meer naar korte, gerichte cursussen waarmee zij specifieke vaardigheden kunnen ontwikkelen waar hun loopbaan baat bij kan hebben. Reguliere onderwijsinstellingen kunnen deze ontwikkeling niet bijhouden. Daarom worden in New South Wales (Australië) speciale opleidingsinstituten opgericht die zich specifiek richten op deze microcredentials. Dat blijkt uit de bijdrage
Een leermanagementsysteem (LMS) vormt vaak het hart van een digitale leeromgeving die wordt gebruikt voor het mogelijk maken van blended (en online) leren. Daarbij is in de praktijk niet altijd sprake van ‘student engagement’, terwijl dit wel van groot belang is. Volgens Renske de Beijer en Nynke Bos van het
Mijn zomervakantie nadert en ik realiseer me dat ik zowaar ruim tien dagen geleden voor het laatst een bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen heb geschreven. Hieronder vind je daarom weer tien samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën). De toon is weer wisselend van aard, en dat
Sinds 2012 publiceert de Britse Open Universiteit het rapport “Innovating Pedagogy” waarin men nieuwe vormen van doceren en leren beschrijft. Editie 2023 is gepubliceerd samen met het Centre for Innovation in Learning and Teaching van de Universiteit van Kaapstad, en presenteert weer tien innovatieve vormen van doceren en leren. Hieronder
De afgelopen week verscheen in de nieuwsbrief van e-learning.nl een beschouwing van mijn hand over de huidige stand van zaken en discussies rond ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen. Deze beschouwing vind je ook hieronder. ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies. Sinds de laatste editie
Cedefop heeft onlangs de derde editie van Europese richtlijnen voor het valideren van non-formeel en informeel leren gepubliceerd. Het valideren van leerervaringen opgedaan buiten formele onderwijsinstellingen, kan worden gebruikt om de geschiktheid van een kandidaat voor een positie te voorspellen, om interne behoeften op het gebied van professionalisering en om
In Learning Science Crash Course – Part 2 – Factors That Affect Learning onderzoekt auteur Julian Stodd de omstandigheden, eigenschappen en contexten die het leren beïnvloeden. Door rekening te houden met individuele, sociale en contextuele factoren, hebben we volgens Stodd de kans om inclusievere, boeiendere en effectievere leerervaringen te creëren.
“Kabinet geeft dringend advies aan scholen: telefoon uit de klas“, aldus de NOS gisteren. Bij menig tegenstander van de smartphone ging gisteren de vlag uit, alsof het grootste onderwijsknelpunt nu is opgelost. Bij nader inzien wordt de soep echter niet zo heet gegeten. Smartphones zijn, net als veel andere technologieën,
Digitalisering stelt het beroepsonderwijs voor grote uitdagingen zoals het realiseren van flexibele opleidingstrajecten. Tegelijkertijd draagt digitalisering bij aan bij aan het oplossen van deze vraagstukken. Leidinggevenden spelen volgens Mariola Gremmen, Dana Uerz, Manon van Zanten, Huub Dekkers en Marijke Kral een belangrijke rol bij het vormgeven van innovatief onderwijs met
‘Education in 2030‘ is een rapport van 60 pagina’s waarin vier ontwikkelingen worden beschreven die het onderwijs beïnvloeden. De samenstellers schetsen op basis van deze ‘drijvende krachten’ vijf mogelijke scenario’s voor de toekomst van het onderwijs. De vier ‘drijvende krachten’ zijn: Wereldwijde groei gedreven door opkomende economieën. Opkomende markten blijven
In Building Community and Connection Between Students and Instructors in Asynchronous Courses verkent Lindsay Howard hoe docenten effectief kunnen communiceren en verbondenheid kunnen bevorderen binnen een asynchrone online leeromgeving. Zij deelt een aantal strategieën en principes met betrekking tot elkaar leren kennen, beter communiceren, empathie tonen en effectieve feedback geven
Het gebruik van AI voor spionagedoeleinden? Dit is geen script voor een film uit de Mission Impossible-serie, maar realiteit. Een van de tien samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) gaat daar over. Andere bijdragen kijken ook wat verder vooruit, bijvoorbeeld naar een nieuw onderwijsmodel waaraan OpenAI en de
SURF heeft onlangs een rapport gepubliceerd (pdf) over hoe de campus in het MBO, HBO en WO er in 2040 uitziet. Volgens de samenstellers zijn 13 trends van invloed op hoe de campus, virtueel en fysiek, eruit gaat zien. Het rapport biedt een helder overzicht van relevante trends. Toch is
Soms lijkt het alsof de metaverse als relevante technologische ontwikkeling dood en begraven is. Dat is niet het geval. In deze blogpost vat ik enkele relevante en recente artikelen over deze ontwikkeling samen. The Metaverse Hype Died Down. Where Does That Leave Colleges That Invested In It? Het Los Angeles
Binnen het beroepsonderwijs wordt al een jaar of tien onder meer door lector Ilya Zitter gepleit voor hybride onderwijs, dat wordt gedefinieerd als een manier om leren op het werk te combineren met leren in een schoolcontext. Hybride onderwijs stelt ook specifieke eisen aan de digitale leeromgeving. Sinds Covid-19 wordt
Digital Promise heeft een interessante bijdrage geschreven over microcredentials. Zij benadrukken daarin de waarde van microcredentials voor de lerende. In deze blogpost vat ik hun opvatting samen en leg ik ook de relatie met een leven lang ontwikkelen en individualisering. Microcredentials erkennen en verifiëren volgens Digital Promise de bekwaamheid van
Het IDEAS-raamwerk van Florence Martin en Albert Ritzhaupt had ik tot nu toe gemist. Dit raamwerk beschrijft beproefde werkwijzen voor, tijdens en na het verzorgen van een online leertraject. Het raamwerk beoogt docenten te helpen onderwijs en opleiden van hoge kwaliteit te verzorgen en de ervaring en resultaten van lerenden
Ter gelegenheid van mijn verjaardag, heb ik een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven 😉 Deze 22ste bloemlezing over dit onderwerp bevat negen samenvattingen van interessante bijdragen die de stormachtige ontwikkeling van generatieve AI illustreren. De bijdragen gaan over verbeteringen, hoopvolle didactische toepassingen, aandacht voor ethiek, gevolgen voor bekwaamheden,
Binnen het onderwijs maken we intensief gebruik van veel leertechnologieën. De effectiviteit hiervan is echter afhankelijk van de wijze waarop docenten leertechnologie ervaren en toepassen. Recent onderzoek van het College Innovation Network (pdf) identificeert in dit verband enkele belangrijke bevindingen. Een eerste bevinding is dat docenten de waarde van leertechnologie
Bij de invoering van leertechnologie kun je stuiten op een gebrek aan bereidheid van docenten en opleiders om deze technologie te gaan gebruiken. Op basis van een paneldiscussie onderscheidt Emma Kate Fittes vier redenen. Volgens mij zijn er meer redenen. Fittes noemt de volgende redenen: Is er een einddoel? De
Generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT kunnen gebruikers ondersteunen bij het uitvoeren van taken die cognitief belastend zijn. Deze week realiseerde ik me dat deze toepassingen echter juist ook extra cognitief belastend kunnen werken. Toepassingen als ChatGPT worden m.i. terecht geroemd omdat ze gebruikers werk uit handen kunnen nemen. Je kunt ChatGPT
Medewerkers van McKinsey doen op de website van het Wereld Economisch Forum verslag van een internationaal onderzoek dat zij hebben uitgevoerd naar de tevredenheid van studenten met betrekking tot online leren en naar elementen van de online leerervaring die studenten het meest waarderen. Uit dit onderzoek blijkt dat de meeste
Christopher Pappas beschrijft in What Are The Benefits Of Using Podcasts For eLearning? vijf voordelen van het gebruik van podcasts voor leren en ontwikkelen. Ik plaats er enkele kanttekeningen bij. Op de eerste plaats creëren podcasts volgens Pappas een gepersonaliseerde leerervaring. Lerenden kunnen de duur en het type podcast kiezen,
Echt waar. Verleden week had ik alle verzamelde bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) verwerkt. Binnen een week waren weer tientallen blogposts, artikelen, video’s en podcasts aan mijn ‘lees/kijk/luisterlijst toegevoegd. Deze eenentwintigste bloemlezing bevat daarom elf samenvattingen en ongeveer 60 links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan
ScienceGuide doet verslag van een onderzoek van onderzoekers van de Universiteit Twente naar wat docenten en studenten verstaan onder ‘gemeenschapsgevoel’ dat zo belangrijk blijkt te zijn bij blended learning. Je haalt uit deze bijdrage m.i. een aantal bekende principes die je bij blended learning zou moeten toepassen, ook al gebeurt
Vandaag organiseerden Drillster, Infolearn, hihaho en Xprtise een sessie voor L&D professionals uit de zorg over het innoveren van leren en ontwikkelen in de zorg. De organisatoren hadden mij gevraagd de opening te verzorgen met een keynote ‘Digitale leeromgeving: van ‘all in one’ naar een lerend ecosysteem’. De stelling die
Vandaag heb ik de eerste van twee workshops verzorgd voor een groep L&D’ers, HRM-medewerkers en innovatiemedewerkers van een zorgverlener. Centraal tijdens de sessies staat de vraag centraal: Gaat ChatGPT (en aanverwante technologieën) werken en leren veranderen? Ik ben eerst ingegaan op AI en ChatGPT in het algemeen. Bijvoorbeeld op het
Ik verzorg de laatste tijd regelmatig bijdragen over generatieve AI in het algemeen en ChatGPT in het bijzonder. Soms tijdens conferenties, soms op verzoek van organisaties. In het najaar zijn twee sessies gepland met open inschrijving (tegen betaling) waar jij aan deel kunt nemen. ChatGPT als persoonlijke assistent. Hoe? Op
De afgelopen week heeft Apple eindelijk het eigen apparaat voor augmented en virtual reality gepresenteerd, de Apple Vision Pro. Ze spreken zelf trouwens van een “spatial computer“. Je kunt dit apparaat ook gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs. In sommige gevallen zelfs heel goed. Of dat gaat gebeuren, is echter
De COVID-19 pandemie is praktische voorbij. Toch blijven in de Verenigde Staten – anders dan bij ons- veel studenten op community colleges volledig online onderwijs volgen. Zij interacteren daarbij geringe mate met andere lerenden en docenten. En dat is zorgwekkend. Het gebrek aan interactie blijkt uit het artikel Online-Only Students
Vandaag heb ik twee keer een workshop verzorgd voor opleidingsadviseurs van een grote overheidsinstelling. Aan de hand van een casus over ‘Omgaan met agressie’ hebben we gekeken welke ‘blended’ leerinterventie het beste past bij deze casus. We hebben daarbij naar drie typen leerinterventies gekeken (interactieve video, serious gaming, virtual reality).
We zijn alweer bij de twintigste bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën aanbeland. Met dit keer acht samenvattingen en ongeveer vijftig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten. De toonzetting van een aantal bijdragen doet me denken aan de “Sturm
Als een organisatie tegen een ‘performance probleem’ aanloopt, wordt al snel gekeken naar een (online of blended) training of cursus als antwoord. Dat is lang niet altijd terecht. Cathy Moore heeft een stroomdiagram gemaakt dat helpt te bepalen of en zo ja welke leerinterventie een bijdrage kan leveren aan het
Volgens Elliot Felix zijn er negen manieren waarop technologie studenten kan helpen het meeste uit hun studie te halen. Behoeften van studenten begrijpen. Volgens Felix is de basis voor elke nieuwe dienst of technologie is het begrijpen van studentenactiviteiten, verwachtingen en behoeften. Dit kan door middel van enquêtes, focusgroepen en