Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 02-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Aanmelding voor cursus op uitnodiging

Nodig zelf anderen uit Soms volg je een online cursus die ook interessant zijn voor collega’s of vrienden. Zomaar toegang verlenen tot de cursus kan normaal niet. Maar wel met de Invitation plugin in Moodle. Dit is een aanmeldingsmethode die geïnstalleerd moet worden in jouw Moodle site. Wat is aanmelding? Aanmelding is de term die […]


Het bericht Aanmelding voor cursus op uitnodiging is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege implementatie e-learning

Sinds lange tijd mocht ik gisteravond weer eens fysiek een gastcollege verzorgen over de implementatie van e-learning (organisatie FCe). Ik had deelnemers vooraf gevraagd een video over een implementatiemodel te bekijken en vragen hierover te formuleren. Na enkele openingsvragen, ben ik kort ingegaan op uitgangspunten bij de implementatie van technology

The post Gastcollege implementatie e-learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeven macro-trends op het gebied van online leren

Mark Brown kijkt in een uitgebreid paper (pdf) met een helikopterblik naar belangrijke trends en ontwikkelingen op het gebied van online leren. Online leren definieert hij als onderwijs dat wordt verzorgd of ervaren in een online omgeving, synchroon of asynchroon door het gebruik van het internet waarbij lerenden niet samen

The post Zeven macro-trends op het gebied van online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 31-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ondersteuning oudere LTI-versies in Moodle

Learning Tools Interoperability Met de internationale standaard Learning Tools Interoperability (LTI) kan je gemakkelijk leeractiviteiten uitwisselen tussen diverse leerplatformen. De standaard LTI is van het IMS Global Learning Consortium die ook andere standaarden beheert zoals SCORM en xAPI. Met LTI kan je bijvoorbeeld een interactieve oefening of een complete cursus die gehost wordt ergens in […]


Het bericht Ondersteuning oudere LTI-versies in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste trends op het gebied van virtual reality, augmented reality en mixed reality

Bernard Marr beschrijft vijf belangrijke trends op het gebied van ‘extended reality’ (XR): de verzamelnaam van virtual reality, augtmented reality en mixed reality. Deze trends zijn ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Bij VR gebruik je volgens Marr een headset waarmee je een volledig meeslepende, digitale 3D-omgeving betreedt. Bij

The post De belangrijkste trends op het gebied van virtual reality, augmented reality en mixed reality first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Aantekeningen schrijven is dus niet effectiever dan aantekeningen met een laptop maken

Cognitief psychologen benadrukken vaak dat je beter aantekeningen kunt maken met pen en papier dan met behulp van een laptop. Ik pleit hier vaak ook voor (de afgelopen week nog). Volgens Donald Clark is dat een mythe. Hij baseert zich hierbij op nieuw onderzoek. Clark stelt terecht dat goede aantekeningen

The post Aantekeningen schrijven is dus niet effectiever dan aantekeningen met een laptop maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen

Vanaf 7 maart 2022 kun je bij Your Academy, het centrum voor postinitieel onderwijs van de Open Universiteit, de online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen volgen. De kwaliteit van toetsen heeft de afgelopen jaren enorm veel aandacht gekregen in het onderwijs en er zijn belangrijke

The post Online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Eerste onderzoek naar simultaan onderwijs leidt tot weinig hoopvolle uitkomsten

Een onderzoeker van de universiteit van Californië heeft onderzoek gedaan naar de perceptie van docenten van het tegelijkertijd online lesgeven en lesgeven op locatie (simultaan onderwijs). De uitkomsten zijn bepaald niet veel belovend, al heeft het onderzoek beperkingen. Simultaan onderwijs wordt vandaag de dag toegepast als lerenden door omstandigheden zoals

The post Eerste onderzoek naar simultaan onderwijs leidt tot weinig hoopvolle uitkomsten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Start leertraject blended learning

Ik verzorg een leertraject voor trainers en opleiders van Nevi over blended learning. Gisteravond heb ik de online openingssessie begeleid. Nevi is hét kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supply management. Zij verzorgen o.a. opleidingen en trainingen op dit terrein. Nevi heeft mij gevraagd een leertraject over blended learning te verzorgen

The post Start leertraject blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Deze reden voor ‘videoconferencing-vermoeidheid’ geldt niet voor iedereen

‘Videoconferencing-vermoeidheid’ -‘Zoom fatigue‘- is sinds het voorjaar van 2020 een bekend fenomeen. Deze toestand wordt mede veroorzaakt als mensen het gevoel hebben de hele tijd in een spiegel te kijken. Onderzoek van de Washington State University laat zien dat niet iedereen hier last van heeft. Bij videoconferencing kun je het

The post Deze reden voor ‘videoconferencing-vermoeidheid’ geldt niet voor iedereen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je verbondenheid bevorderen in een geïsoleerde werk- en leeromgeving?

Mede dankzij Covid-19 ontmoeten werknemers elkaar in veel mindere mate fysiek. Het is te verwachten dat dit in de toekomst veel vaker dan voor de pandemie praktijk zal zijn (maar minder dan nu het geval is). Dit kan ten koste gaan van verbondenheid. Adam Smiley Poswolsky beschrijft waarom verbondenheid belangrijk

The post Hoe kun je verbondenheid bevorderen in een geïsoleerde werk- en leeromgeving? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe moeten we omgaan met de anti-online retoriek in het onderwijs?

Karen Costa stoort zich enorm aan degenen die nu grote kritiek hebben op online leren. Ik herken de anti-online retoriek, maar sta toch wat anders ‘in de wedstrijd’. Costa doelt op de verschillende verhalen in de traditionele media en via social media dat de pandemie heeft laten zien dat online

The post Hoe moeten we omgaan met de anti-online retoriek in het onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan technologie helpen de betrokkenheid van lerenden te vergroten?

Onlangs heeft het Britse Jisc samen met Emerge Education een rapport gepubliceerd met als titel “Enhancing student engagement using technological solutions”. Zij bakenen in deze publicatie ‘studentbetrokkenheid’ af en beschrijven hoe technologie binnen vier stadia van een ‘student journey‘ de betrokkenheid van studenten kan helpen vergroten. Ook schetsen de samenstellers

The post Kan technologie helpen de betrokkenheid van lerenden te vergroten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Demo Moodle 4.0 bijgewerkt met laatste beta versie. Probeer nieuwe UX zelf uit

Moodle 4.0 Demonstratiesite Op weg naar de release van Moodle 4.0 waar de gebruikerservaring (UX) een flinke boost heeft gekregen, hebben we in november 2021 een demonstratiesite met de beta-versie 4.0 geïnstalleerd. Ten eerste omdat wij zelf wilden weten hoe de nieuwe versie eruit ziet en gaat werken voor docenten en deelnemers. En ten tweede […]


Het bericht Demo Moodle 4.0 bijgewerkt met laatste beta versie. Probeer nieuwe UX zelf uit is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 20-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Updates 3.11.5 beschikbaar voor Moodle LMS & Workplace

Moodle LMS updates Afgelopen maandag zijn de updates uitgekomen voor Moodle LMS. Deze updates bevatten naast bugfixes ook verbeteringen in de toegankelijkheid en beveiliging. Het advies is zoals altijd om te zorgen dat deze updates geïnstalleerd worden. Van de Moodle versies die momenteel ondersteund worden staan hieronder de Engelstalige releases notes. Moodle 3.11.5 release notes […]


Het bericht Updates 3.11.5 beschikbaar voor Moodle LMS & Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Weer volledig werkzaam als zelfstandige

De afgelopen twee jaar heb ik mijn werkzaamheden als zelfstandig adviseur en projectleider gecombineerd met een aanstelling in loondienst bij de Open Universiteit, waar ik voor twee afdelingen heb gewerkt. Vlak voor de Kerst heb ik mijn arbeidsovereenkomsten bij de Open Universiteit opgezegd. Vanaf half maart werk ik weer volledig

The post Weer volledig werkzaam als zelfstandige first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Simultaan onderwijs is niet geschikt voor de toekomst van ons onderwijs

In de huidige fase van de COVID-19 pandemie maken we noodgedwongen intensief gebruik van ‘simultaan onderwijs’. Er gaan zelfs stemmen op om ook in de toekomst dergelijk onderwijs structureel te gaan verzorgen. Dat is geen goed plan meent hoogleraar Christopher Schaberg. Bij ‘simultaan onderwijs’ krijgen sommige lerenden fysiek les, in

The post Simultaan onderwijs is niet geschikt voor de toekomst van ons onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Microsoft Loop: platform voor online samenwerken om in de gaten te houden

Microsoft werkt aan een nieuwe applicatie die een verdere impuls kan geven aan werkplekleren en aan samenwerkend leren: Microsoft Loop. Binnen arbeidsorganisaties gebruiken werknemers allerlei applicaties om met elkaar samen te werken en van en aan elkaar te leren. Binnen opleidingen werken lerenden ook in projecten met elkaar samen. Leermananagementsystemen

The post Microsoft Loop: platform voor online samenwerken om in de gaten te houden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 17-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

D2L onthult nieuwe merkidentiteit en markeert een nieuwe fase van het innovatieve leerplatform

De visuele identiteit versterkt de focus op gepersonaliseerd leren en samenwerkingsmogelijkheden AMSTERDAM — 12 Januari 2022 — D2L Inc. (TSX: DTOL), een wereldwijd leertechnologiebedrijf, dat een groot aantal Nederlandse universiteiten en hoger onderwijsinstellingen ondersteunt met zijn digitale leerplatform Brightspace, heeft vandaag zijn nieuwe visuele merkidentiteit en -merkverhaal gelanceerd. Dit onderstreept D2L’s jarenlange toewijding om de manier waarop [...]

Het bericht D2L onthult nieuwe merkidentiteit en markeert een nieuwe fase van het innovatieve leerplatform verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe inzichten over het gebruik van de camera tijdens synchroon online leren

Nu we intensief gebruik maken van synchroon, live, online leren, hebben we ook meer mogelijkheden om onderzoek te doen naar deze manier van leren. Onderzoekers van de universiteiten van Stanford en Gotenburg concluderen volgens Tech&Learning bijvoorbeeld dat het belangrijk is om tijdens videoconferencing in de camera te kijken. Zij hebben

The post Nieuwe inzichten over het gebruik van de camera tijdens synchroon online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Docent weigert face-to-face les te geven en wordt op non-actief gezet

Ferris State University in Michigan heeft docent Barry Mehler geschorst omdat hij zijn studenten in een provocerende video, vol scheldwoorden, heeft laten weten geen fysiek onderwijs te willen verzorgen. De onderwijsvakbond vindt dit een aanslag op de academische vrijheid. Mehler is volgens Inside Higher Ed bang is om fysiek onderwijs

The post Docent weigert face-to-face les te geven en wordt op non-actief gezet first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 14-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle als next-level ELO voor Sint-Janslyceum

Keuzes van Sint-Janslyceum Het Sint-Janslyceum uit ‘s-Hertogenbosch heeft net zoals veel andere scholengemeenschappen moeite met de dominantie van Magister, een Nederlands administratiepakket welke tevens een leerlingvolgsysteem is en een Elektronische leeromgeving (ELO) bevat. Prijzen worden opgevoerd en de ‘gratis ELO’ gaat volgend jaar verdwijnen. Op deze manier wil Magister zijn nieuw ontwikkelde ELO ‘Magister.me’ op […]


Het bericht Moodle als next-level ELO voor Sint-Janslyceum is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zorgt deze nieuwe technologie voor een revolutie in het onderwijs?

De afgelopen week heb ik o.a. geblogd over het OECD-rapport Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. De OECD suggereert hierin dat digitale technologie zoals AI en blockchain-technologie het onderwijs zullen transformeren. Dit is echter niet aannemelijk. Al een eeuw lang kondigen opiniemakers en trendwatchers een revolutie aan binnen

The post Zorgt deze nieuwe technologie voor een revolutie in het onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 13-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Het visualiseren van data

Door: Wolter van Dam, Managing Partner en analist bij Kurtosis onderzoek- en adviesbureau voor datagedreven werken Nu je weet welke data je nodig hebt en waar je deze gaat verzamelen is het ook goed om na te denken over de volgende stap. Hoe breng je deze data vervolgens in beeld? Wolter neemt je mee in [...]

Het bericht Het visualiseren van data verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Begeleid spelenderwijs leren kan bij jongere kinderen net zo effectief zijn als directe instructie

Volgens ScienceDaily concludeert een meta-studie van de Universiteit van Cambridge dat ‘begeleid spelenderwijs leren’ voor kinderen tot acht jaar even effectief kan zijn als meer traditionele klassikale instructiemethoden. De studie laat deze effecten zien bij de ontwikkeling van lees- en schrijfvaardigheden, rekenvaardigheden en sociale vaardigheden, en bij de ontwikkeling van

The post Begeleid spelenderwijs leren kan bij jongere kinderen net zo effectief zijn als directe instructie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 12-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

It’s all about the blend: niet omdat het moet, maar omdat het werkt.

Door: Laura van den Ouden, Trainer & L&D professional Expert Trainers Afgelopen 2 jaar hebben we enorme stappen gemaakt in online leren. Soms noodgedwongen, met vallen en opstaan. We weten welke mogelijkheden er zijn. Toch hebben we ook gemerkt dat online niet zomaar een vervanging is van fysiek, en andersom. Je hebt een sterk didactisch [...]

Het bericht It’s all about the blend: niet omdat het moet, maar omdat het werkt. verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Meer weten over de Metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs?

De afgelopen tijd ben ik weer geattendeerd op diverse artikelen over de Metaverse, vaak in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal artikelen kort samen. Je hebt soms van die onderwerpen in relatie tot ‘technology enhanced learning‘ waarover in korte tijd verschillende artikelen verschijnen.

The post Meer weten over de Metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 11-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Webinar over multi-factor authenticatie in Moodle op 27 januari

Webinar 27 januari De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 27 januari om 11.00 uur in je agenda.  Thema: Multi-factor authenticatie in Moodle We zien dat bij steeds meer applicaties dat een extra laag in de beveiliging wordt toegevoegd. Na inloggen moet […]


Het bericht Webinar over multi-factor authenticatie in Moodle op 27 januari is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen nieuwe technologieën de grenzen van het onderwijs helpen verleggen?

De OECD heeft een trendrapport gepubliceerd over digitalisering en onderwijs met de titel Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. Het rapport is te koop. Een samenvatting en het eerste hoofdstuk zijn vrij beschikbaar (pdf). Je kunt de afzonderlijke hoofdstukken ook gratis online lezen. De OECD verkent volgens eigen

The post Kunnen nieuwe technologieën de grenzen van het onderwijs helpen verleggen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 10-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moodle sitegroepen / cohorts uitleg en tips

Moodle kent meerdere manieren om gebruikers aan te melden voor cursussen. Je kunt daarbij denken aan: Manuele aanmelding: volledig handmatig of door het uploaden van een bestand Zelf aanmelding: de gebruiker klikt op de cursus en meldt zichzelf aan Coursepayments (plugin): gebruiker wordt aangemeld na betaling Aanmelding door een extern systeem Sitegroep synchronisatie / Cohort […]


Het bericht Moodle sitegroepen / cohorts uitleg en tips is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tien belangrijke technologische trends

Volgens Bernard Marr leidt de combinatie van en wisselwerking tussen verschillende technologische trends in de toekomst tot grote veranderingen op tal van terreinen. Wat zijn volgens hem de tien belangrijkste technologische trends? 1: Ubiquitous computing Computers zijn alomtegenwoordig. Processoren worden steeds krachtiger, microchips en apparaten worden kleiner en goedkoper. Quantum

The post Tien belangrijke technologische trends first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom hebben veel mensen een hekel aan online leren?

Matt Crosslin probeert een verklaring te vinden voor het feit waarom veel mensen een hekel lijken te hebben aan online leren. Eén van de redenen -gebrekkige kwaliteit- is volgens hem ongegrond. Op basis van zijn bijdrage kun je een onderscheid maken tussen redenen die tijdens de Corona-pandemie een rol spelen

The post Waarom hebben veel mensen een hekel aan online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Blended, ‘gepersonaliseerd’, leren kan leerprestaties van leerlingen uit achtergestelde groepen helpen verbeteren

Technologie ondersteund ‘gepersonaliseerd leren’ ligt onder vuur omdat het de kansenongelijkheid binnen het onderwijs vaak vergroot. Het zijn vooral de lerenden die makkelijker leren, die er baat bij hebben. Tony Bates beschrijft een casus waaruit blijkt dat deze aanpak kan leiden tot betere leerprestaties bij leerlingen uit sociaal-economisch achterstelde groepen.

The post Blended, ‘gepersonaliseerd’, leren kan leerprestaties van leerlingen uit achtergestelde groepen helpen verbeteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 06-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Learning Dashboard in nieuwe versie BigBlueButton

Mooie nieuwe functionaliteit in BigBlueButton versie 2.4, waaronder een Learning Dashboard


Het bericht Learning Dashboard in nieuwe versie BigBlueButton is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe hebben massive open online courses zich in tien jaar ontwikkeld?

Ongeveer tien jaar geleden werden we op het gebied van ’technology enhanced learning’ geconfronteerd met een nieuwe ontwikkeling: de opkomst van grootschalige ‘open’ online cursussen. Dhawal Shah blikt mede aan de hand van statistieken terug op deze ontwikkeling. Shah is oprichter van Class Central. Dit platform monitort de ontwikkeling van

The post Hoe hebben massive open online courses zich in tien jaar ontwikkeld? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op bloggen in 2021

Ik wil jullie allereerst nog een gelukkig en gezond 2022 wensen! Ook dit jaar wil ik in de eerste blogpost van het nieuwe jaar terugblikken op bloggen in 2021. De coronacrisis is net als verleden jaar van grote invloed geweest op het bezoek en op de inhoud van mijn weblog.

The post Terugblik op bloggen in 2021 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 04-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer kies je voor asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren?

De Learning Correspondent belicht in elke editie een specifiek thema op het gebied van didactiek en online en blended learning. De inhoud is gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema en we bieden handreikingen voor de toepassing van de inhoud in de praktijk. Het thema wordt afgesloten met bronnen waarop we ons baseren [...]

Het bericht Wanneer kies je voor asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren? verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Avetica | 03-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

Adventicalender download tot eind januari beschikbaar!

Adventicalender druk bezocht Onze Adventicalender is een Moodle cursus die beschikbaar is voor gasten. We kunnen dus niet zien wie hem bezocht heeft maar wel hoe vaak de cursus en de dagen bekeken zijn. Uit die aantallen blijkt dat we de kalender niet voor niets hebben gemaakt en dat veel van jullie de kalender hebben […]


Het bericht Adventicalender download tot eind januari beschikbaar! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Prettige kerstdagen en alvast een gelukkig en gezond nieuwjaar!

Ik hoop dat jullie heel fijne kerstdagen zullen hebben. Voor mij is dit een periode om bij te komen van de hectiek sinds de zomer, om terug te blikken op afgelopen jaar en om vooruit te blikken naar 2022.  Het is voor mij ook een gezellige periode waarin ik tijd

The post Prettige kerstdagen en alvast een gelukkig en gezond nieuwjaar! first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Drie belangrijke trends die de ‘ed tech’ industrie beïnvloeden

Ik besteed regelmatig aandacht aan trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Deze ontwikkelingen raken meestal onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en de L&D-functie. Natalie Schwartz beschrijft drie belangrijke trends die vooral bedrijven raken die leertechnologie ontwikkelen en aanbieden. Volgens mij is het ook belangrijk dat de ‘vraagkant’ kennisneemt van deze trends.

The post Drie belangrijke trends die de ‘ed tech’ industrie beïnvloeden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Drie educatieve technologische trends voor de langere termijn

Ray Schroeder beschrijft in Tech Trends in Higher Ed: Metaverse, NFT and DAO drie technologische trends met gevolgen voor het (hoger) onderwijs. Schroeder verwacht dat deze trends de komende jaren impact zullen hebben. Gezien de ervaringen met de adoptie van nieuwe technologie lijkt me dat een wat optimistische inschatting. De

The post Drie educatieve technologische trends voor de langere termijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingen van ‘immersive learning’

‘Immersieve technologie’ is de overkoepelende term voor alle technologie die het mogelijk maakt om de echte en virtuele wereld met elkaar te integreren. Virtual reality en augmented reality maken hier deel van uit. Wat zijn educatieve toepassingsmogelijkheden en voorbeelden van deze technologieën? Daarover gaat de bijdrage Immersive Learning: Will AR

The post Toepassingen van ‘immersive learning’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor het verzorgen van online onderwijs

Het onderwijs mag zich weer opmaken voor een periode van online onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal tips samen die docenten hierbij kunnen helpen. Vooropgesteld: ik vind het een slechte zaak dat het demissionaire kabinet teruggekomen is op de belofte dat het onderwijs niet meer dicht zou gaan

The post Tips voor het verzorgen van online onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online video’s: combineer effectiviteit en authenticiteit

Sinds het begin van de Coronacrisis zijn we online video meer intensief gaan inzetten voor opleiden en onderwijs. Het gebruik van online video voor educatieve doelen is niet altijd een doorslaand succes. Volgens Erin Crips heeft online video zelfs een negatieve reputatie gekregen. Crisp beschrijft in de Educause Review hoe

The post Online video’s: combineer effectiviteit en authenticiteit first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 17-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe hercertificering in Moodle Workplace de KAM-coördinator kan helpen

KAM-coördinator De laatste jaren zien we in toenemende mate dat bedrijven de verantwoordelijkheden voor kwaliteit, arbeidsomstandigheden en de zorg voor het milieu centraal bij één persoon hebben ondergebracht, de KAM-coördinator. Soms als neventaak bij kleinere bedrijven, soms als afdeling bij grote bedrijven. Daar wordt het vaak QHSE-management genoemd (Quality, Health, Safety en Environment). De KAM-coördinator […]


Het bericht Hoe hercertificering in Moodle Workplace de KAM-coördinator kan helpen is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Opleiden, leren en ontwikkelen met leertechnologie (hoofdstuk)

De afgelopen week is de derde volledig herziene editie van het Handboek Human Resource Development verschenen. Hoofdstuk 38 is van mijn hand. Rob Poell en Joseph Kessels hebben samen met zo’n tachtig auteurs een bijna 900 pagina’s tellend handboek gepubliceerd over een scala aan vraagstukken “op het snijvlak van leren,

The post Opleiden, leren en ontwikkelen met leertechnologie (hoofdstuk) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ‘constructive alignment’ ook belangrijk is voor het beoordelen van beleid (zoals een regeerakkoord)

‘Constructive alignment’ is een bekend principe op het gebied van onderwijsontwikkeling. Dit principe kun je m.i. ook vertalen naar en toepassen op beleid. Je zou beleidsplannen en bijvoorbeeld ook een regeerakkoord op basis hiervan moeten evalueren en beoordelen. Gisteren hebben VVD, D66, CDA en Christenunie na ruim negen maanden hun

The post Waarom ‘constructive alignment’ ook belangrijk is voor het beoordelen van beleid (zoals een regeerakkoord) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 15 van 112Eerste   Vorige   10  11  12  13  14  [15]  16  17  18  19  Volgende   Laatste