Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hoogleraar George Siemens heeft onlangs de opening verzorgd van de AARE 2022. Daarin heeft drie belangrijke ontwikkelingen en uitdagingen geschetst voor het onderwijs van de toekomst. Artificiële intelligentie is daarbij de overkoepelende trend. Siemens onderstreept in zijn toespraak dat het narratief “het onderwijs moet veranderen” vandaag de dag wordt gevoed
Ik heb vandaag een ‘keynote’ verzorgd tijdens een onderwijsconferentie van MBORijnland. In deze presentatie ben ik ingegaan op de rol van digitalisering bij het beter hanteerbaar maken van mentale gezondheidsproblemen van jongeren (ter versterking van ondersteuning, het bevorderen van sociale verbondenheid en het onderwijsontwerp). Diverse onderzoeken laten zien dat jongeren
Gwo-Jen Hwang en Shu-Yun Chie hebben voor Computers & Education een ‘position paper’ geschreven dat beoogt een duidelijk beeld te schetsen van wat de metaverse is en hoe de metaverse kan worden gebruikt voor educatieve toepassingen. De auteurs definiëren de metaverse, en presenteren potentiële toepassingen en onderzoeksthema’s. Bovendien worden de
Tijdens conferenties, zoals de afgelopen OEB, is er ook altijd sprake van ‘bijvangst’. Je wordt bijvoorbeeld geattendeerd op onderzoek of publicaties die je nog niet kende. De afgelopen week werd ik in Berlijn bijvoorbeeld gewezen op het paper ‘A journey into rethinking hybrid conferences‘ van Jo Cook en Laura Overton.
Ik heb op 24 en 25 november 2022 in Berlijn deelgenomen aan Online Educa 2022. Ik heb verschillende blogposts gewijd aan dit congres. In deze bijdrage probeer ik in te gaan op de grote lijnen van wat mij is opgevallen. Ontmoeten Ik bezoek sinds 2003 de Online Educa. Ik heb
Ik heb tijdens de Online Educa ook een aantal stands op de beurs bezocht. Ik beschrijf ze in alfabetische volgorde. Annoto Dit is een applicatie waarmee je video’s interactief kunt maken. Je vult de URL in van een video die, bijvoorbeeld, bij Vimeo staat en je kunt vervolgens er quizvragen
Tijdens deze sessie hebben sprekers innovatieve ontwerpbenaderingen voor het initiëren en uitvoeren van digitale transformatieprojecten in het hoger onderwijs gepresenteerd. Het waren heel verschillende presentaties. Dit zijn de wetenswaardigheden die ik heb genoteerd. UCL in Denemarken is een programma voor onderwijs 4.0 gestart. Dat is een ontdekkingsreis. Onderwijs 4.0 heeft
Dag twee van de Online Educa ging van start met twee plenaire sessies. Ik heb dit keer gekozen voor de ‘Academic Plenary’. Drie sprekers wierpen hun licht op de bedreigingen en kansen voor het hoger onderwijs in hedendaagse turbulente tijden. Hoe kunnen we nieuwe benaderingen ontwerpen die medewerkers en studenten
Het traditionele OEB Debate in Lagerhuis stijl ging over de stelling: “This House Believes Education Should Move to the Metaverse”. Argumenten voor: Metaverse maakt leren in authentieke en realistische situaties mogelijk. Je kunt plekken zoals de Maan bezoeken, of situaties uit het verleden. En daarin kun je ook met anderen
Deze sessie ging over de mogelijkheden en valkuilen van het gebruik van AI en machine learning voor het verbeteren van leren, opleiden en onderwijs. Beperkingen kwamen ook aan bod, net als de toegevoegde waarde van het menselijk brein. Ik heb de volgende wetenswaardigheden genoteerd: We bevinden ons in het late
Ik mocht vanmiddag een sessie voorzitten over ‘hybrid teaching’: leren in een context waarin een deel van de lerenden fysiek aanwezig is, en een andere deel van de lerenden online deelneemt (tegelijkertijd; simultaan). Soms bevindt deze groep zich ook in een andere zaal (één van de sprekers noemt dat parallel
Hoe zal het hoger onderwijs studenten toerusten met de vaardigheden en kennis om zich aan te passen aan onze snel veranderende samenlevingen en arbeidsmarkt? Deze vraag stond centraal tijdens een paneldiscussie. Volgens het programma onderzoeken de panelleden nieuwe in opkomst zijnde modellen voor hoger en volwassenenonderwijs. Met name modellen die
Vanochtend is de OEB officieel van start gegaan. In deze blogpost vat ik de kern van de openingssessie samen. Er nemen dit jaar bijna 2200 deelnemers uit zo’n 80 landen deel aan de OEB . Dat is geen record, maar toch best indrukwekkend (in het verleden namen weleens 2500 participanten
Morgen en aanstaande vrijdag neem ik deel aan de Online Educa. Zoals bijna gebruikelijk blik ik vanuit de ICE van Düsseldorf naar Berlijn vooruit op dit evenement. Aangezien de trein flink moet omrijden heb ik daar dit keer zelfs extra de tijd voor. Re-imagining Our Vision for Learning Dit is
Op 14 februari 2023 vindt de 15e Moodlemoot voor Nederland & Vlaanderen in Dordrecht plaats. Arnout Vree van Avetica heeft mij gevraagd de keynote te verzorgen. En dat doe ik met veel plezier. Moodle is een veel gebruikt open source leerplatform. Dat impliceert dat een community van gebruikers een belangrijke
Verschillende onderzoeken laten zien dat veel jongeren kampen met problemen met hun geestelijke gezondheid. Deze groep jongeren is tijdens de Corona-pandemie sterk gestegen. George Veletsianos, Michael Barbour en Stephanie Moore hebben onderzocht in hoeverre dit te wijten is aan online leren, dat tijdens ‘Covid-19’ op grote schaal is toegepast. De
Deze blogpost bevat een aantal tools die gebruik maken van artificiële intelligentie. Deze tools illustreren wat anno 2022 allemaal kan met AI. Rode draad is wat mij betreft: het gaat om applicaties die werkzaamheden makkelijker kunnen maken, maar geen werk overnemen. De meeste tools zijn beschreven in een ‘Twitter-draad‘ van
De volgende week vindt de Online Educa Berlijn plaats. Verleden jaar mochten heel veel Nederlanders in verband met Covid-19 niet naar dit groots opgezette congres gaan. Dit jaar vormt ons land waarschijnlijk weer de meest omvangrijke delegatie. In deze blogpost geef tips op basis van mijn vele bezoeken aan de
De afgelopen week vonden de SURF Onderwijsdagen plaats. Centraal stond daadkracht bij het realiseren van -dankzij digitalisering mogelijk gemaakte- onderwijsinnovaties. Deze vernieuwingen staan en vallen bij de inzet van docenten. Een veel gestelde vraag daarbij was of docenten voldoende ruimte hebben om hierin te participeren. Diverse sprekers onderstreepten dat dit
Deze blogpost is mijn impressie van dag twee van de SURF Onderwijsdagen die dit jaar op 15 en 16 november in Den Bosch plaatsvindt. Moving forward together Paul Hughes ging in op hoe je in het innovatieproces, denken omzet in daden. Hij deed dat met behulp van de interactieve methodiek
‘Daadkracht’ is het thema van de SURF Onderwijsdagen die vandaag en morgen in Den Bosch plaatsvinden. Deze blogpost is de impressie van dag 1. Keynote: When and How to Design for Productive Failure Na de opening, waar onder meer een onderwijs award werd uitgereikt aan Mirjam Koster (Graafschap College), mocht
Changing Landscape of Online Education is een onderzoeksrapport gebaseerd op een vragenlijst die is ingevuld door zo’n 300 ‘Chief Online Officers’ van onderwijsinstellingen in de VS. Welke veranderingen worden in dit rapport geschetst? De hoofdconclusie luidt dat de belangstelling van studenten voor online leren flink toeneemt en in de toekomst
Ongeveer een jaar geleden heeft het Amerikaanse bedrijf 2U het van oorsprong non-profit platform voor online cursussen, edX, overgenomen. Inmiddels plukt 2U daar de vruchten van. Dat blijkt uit de bijdrage 2U leans into ‘free-to-degree’ pipeline. In deze bijdrage komt Chip Paucek, de CEO van 2U, aan het woord. Hij
We hadden verwacht dat studenten na de Corona-pandemie weer blij zouden zijn dat zij de onderwijsinstelling weer konden bezoeken. In de praktijk blijkt dat niet altijd het geval te zijn. Aan de hand van vier vragen verkent Alexandra Mihai in You want your students back in the classroom? Give them
In vergelijking met een aantal jaar geleden komt de situatie bij overleg en leren, waarbij een deel van de deelnemers online participeert en een deel fysiek, steeds vaker voor. Deze ‘hybride’ of ‘simultane’ aanpak kan tegemoetkomen aan de behoeften van deelnemers -ze hoeven bijvoorbeeld minder te reizen- maar kan er
De Educause heeft op basis van een vragenlijst een rapport samengesteld waarin men tien macrotrends beschrijft die in 2023 in het hoger onderwijs op zullen komen. Een aantal van die trends zie je volgens mij binnen ons middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en universitair onderwijs ook terug. De Educause presenteert de
Onderzoeksbedrijf Wonkhe en Pearson hebben onderzoek onder een grote groep Britse lerenden en docenten uitgevoerd om meer grip te krijgen op verbondenheid binnen het hoger onderwijs. In het onderzoeksrapport beschrijven de onderzoekers manieren die onderwijsinstellingen kunnen toepassen om een gevoel van verbondenheid te bevorderen. De onderzoekers stellen dat factoren die
Ik heb me bijna zes jaar geleden geregistreerd bij Mastodon. Tot eind oktober jongstleden heb ik daar nauwelijks gebruik van gemaakt. De overname van Twitter door Elon Musk heeft daar verandering in gebracht. In deze blogpost beschrijf ik waarom dit het moment is om de overstap te maken van Twitter
We verzamelen meer data over ‘leergedrag’ van lerenden naarmate we een digitale leeromgeving meer intensief gebruiken. Maar zegt deze data iets over de vraag of lerenden moeite hebben met leren? En wat kunnen we daar vervolgens mee? Jeffrey R. Young besteedt in Can Analyzing Clicks in Digital Systems Predict Which
Ik heb gisteravond een online sessie verzorgd over het geven van online begeleiding bij online en blended learning. Ik heb van het instructiegedeelte van de sessie enkele video’s gemaakt. Behalve instructie hebben we ook gewerkt met opdrachten om voorkennis te activeren en met verwerkingsopdrachten. De video’s zijn: Het belang van
Theo Bastiaens (rector Open Universiteit) en Elisabeth Minneman (bestuursvoorzitter De Haagse Hogeschool) pleiten in ScienceGuide voor samenwerking en vooruitgangsdenken als het gaat om de discussie over digitalisering en de privaat-publieke samenwerking tussen onderwijs en technologiebedrijven. Dat klinkt mooi. Op hun betoog is echter het een en ander af te dingen.
Ik kijk altijd graag naar andere sectoren vanuit het perspectief: wat kunnen onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en ‘L&D’ daarvan leren? Met deze bril heb ik gekeken naar de bijdrage How LinkedIn Redesigned Its HQ for Hybrid Work. Wat valt me daarbij op? De Corona-pandemie heeft er toe geleid dat medewerkers vaker ‘hybride’
Dankzij artificiële intelligentie (AI) kun je complete teksten automatisch door een applicatie laten schrijven. Zal dit leiden tot nieuwe vormen van fraude bij beoordelen, of biedt dit ook kansen voor onderwijs en opleiden? We gebruiken regelmatig essays, werkstukken en andere schrijfopdrachten voor het beoordelen van studenten. Dankzij AI ben je
Van 23 tot en met 25 november 2022 vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Traditiegetrouw wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond 24 november na afloop van het Online Educa Debate wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan verder. We ontmoeten elkaar na afloop
We kijken dikwijls vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief naar sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen van online leren voor het onderwijs. Brady Colby kijkt vanuit een heel ander perspectief naar de kansen van online hoger onderwijs. Als marktonderzoeker onderzoekt hij de vraagkant. Een aantal indicatoren leiden volgens hem daarbij
Leticia Britos Cavagnaro van Stanford’s digitale school heeft een chatbot ontwikkeld -de d.bot- die gebruikt kan worden voor doceren en leren. In een interview vertelt zij over de aanleiding, de werking van de d.bot en over de verdere ontwikkeling ervan. Volgens Britos Cavagnaro leren we vooral ook buiten het klaslokaal.
Martin Compton laat in The curious case of long videos: how research evidence, institutional data and experience struggle to trump gut instincts feitelijk zien waarom je opnames van hoorcolleges niet zou moeten gebruiken als instructievideo’s. Volgens Compton is de duur van een instructievideo één van de meest hardnekkige discussies op
Artificiële intelligentie, microcredentials en blockchaintechnologie maken hyper-geïndividualiseerd leren mogelijk. Dat betoogt Thomas Frey in Hyper-Individualized Learning for a Hyper-Individualized Future. Worden we daar blij van? Hyper-personalisering is een AI, data-gedreven, machine-learning proces waarbij data die worden gegenereerd dankzij ons online gedrag worden gebruikt voor bijvoorbeeld het presenteren van advertenties of
Avetica, Premium Moodle Partner
Moodlelaars opgelet Werk jij geregeld met Moodle als docent, opleider, functioneel beheerder of ontwikkelaar? Dan is de MoodleMoot echt iets voor jou. Wat is een MoodleMoot? De Moodlemoot is een event waarin Moodlelaars kennis uitwisselen over Moodle, inspiratie opdoen en de laatste nieuwtjes krijgen over het grootste open source LMS ter wereld. De presentaties en […]
Het bericht Save the date: MoodleMoot 14 februari 2023, Dordrecht is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, implementatie, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Pedro De Bruyckere besteedde gisteren aandacht aan Gartner’s Hype Cycle for K-12 Education, 2022. Het viel Pedro op dat deze hypecycle behoorlijk ‘leeg’ is. Hij vroeg zich af of “de tijd van grote technologische vernieuwingen in het onderwijs” volgens Gartner “een beetje voorbij” is. In deze blogpost wil ik daarop
In deze bijdrage verkent Robert Ubell bovenstaande vraag. Hij bespreekt overwegingen en ontwikkelingen. Een eenduidig antwoord op deze vraag is overigens nog niet te geven. Hoe komen lerenden aan betaald werk nadat zij hun opleiding hebben afgerond? Netwerken die zij hebben opgebouwd op de campus spelen daarbij vaak een belangrijke
In How and Why to Use Asynchronous Videos in Your Online Courses breekt Kimberly Rehak een lans voor het gebruik van video’s binnen online cursussen. Zij benadrukt dat video’s vooral kunnen bijdragen aan verbondenheid en aan actief leren. Zij legt dus niet de nadruk op video als medium om informatie
Een ‘maturity model’ -‘volwassenheidsmodel’- is een instrument waarmee organisaties of teams in kaart kunnen brengen hoe goed hun organisatie of team is op een bepaald terrein, en hoe zij zich op dit terrein kunnen doorontwikkelen. Het Britse National centre for AI heeft een volwassenheidsmodel ontwikkeld voor AI in het ’tertiaire
De afgelopen tijd is mijn leeslijst flink gegroeid, mede dankzij een aantal kortere bijdragen. In deze blogpost wil ik een aantal van die bijdragen kort bespreken. De Activerende Podcast Methode: studenten betrekken met behulp van blended learning Astrid Van Weyenberg van de Universiteit Leiden heeft een methode ontwikkeld om podcasts
Het Vlaamse Stimulearning voert elk jaar met steun van Groupe Epsilon, het Nederlandse Develhub en Edtech Station onderzoek uit naar trends op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) in arbeidsorganisaties. Wat zijn interessante bevindingen? Het onderzoeksverslag is gebaseerd op een enquête die door 456 respondenten is ingevuld (304 interne
Learning analytics is meer dan tien jaar geleden opgekomen en beïnvloed door verschillende disciplines zoals data wetenschappen en onderwijskunde. In The use and application of learning theory in learning analytics: a scoping review beschrijven Mohammad Khalil, Paul Prinsloo en Sharon Slade op basis van een eigen studie welke leertheorieën ten
Moodle Integratie Partners Hoewel Moodle het meest uitgebreide leermanagementsysteem ter wereld is, zijn er toch nog functionaliteiten waar Moodle niet in voorziet. De modulaire opbouw van Moodle nodigt echter uit om integraties en aanvullende functionaliteit te ontwikkelen. Een aantal van die integraties voegt zoveel meerwaarde toe dat ze de status ‘Moodle Certified Integrations‘ krijgen. Denk […]
Het bericht Readspeaker is gecertificeerd Moodle Integratie Partner is eerst gepubliceerd op Avetica.
Na een onderbreking van twee jaar vindt er weer een Edubloggers diner plaats aan de vooravond van de Onderwijsdagen. En wel op maandag 14 november 2022, om 18 uur in Nijmegen. Voor de zeventiende keer ontmoeten bloggers, lezers en ‘reageerders’ elkaar aan de vooravond van de Onderwijsdagen die SURF organiseert.
De Educause heeft onderzoek gedaan naar de ervaringen, behoeften en wensen van Amerikaanse studenten als het gaat om leren met behulp van leertechnologie in de post-Covid 19 periode. Wat zijn de belangrijkste bevindingen? Zij deze te vertalen naar onze situatie? Het onderzoek heeft betrekking op vier aspecten: Technologische uitdagingen en