Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van SBO | 05-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

HiHaHo: Eenvoudig zelf een video interactief maken

HiHaHo is een zeer gebruiksvriendelijke online tool, waarmee je eenvoudig zelf video’s interactief kunt maken. Video wordt...

Het bericht HiHaHo: Eenvoudig zelf een video interactief maken verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 04-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren van je e-learning

Het lijkt soms lastig om een e-learning te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!...

Het bericht Leren van je e-learning verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 04-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Stichting Language of Learning

De Stichting Language of Learning ontwikkelde de leervoorkeuren en denkgewoonten en de bijbehorende scans. Deze scans zijn...

Het bericht Stichting Language of Learning verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 04-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Performance Support Group

Technologie is veelbelovend voor de ondersteuning van leren en werken, al jaren. Wij vinden dat het beter...

Het bericht Performance Support Group verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 04-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Defacto

Developing people. Dat is al dertig jaar lang het credo van Defacto. Het betekent dat we onze...

Het bericht Defacto verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 04-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

What if creating e-Learning was as easy as making an espresso?

Eenvoudig krachtige e-Learning ontwikkelen lukt met FLOWSPARKS! Maak nu kans op een jaar gratis FLOWSPARKS! FLOWSPARKS is...

Het bericht What if creating e-Learning was as easy as making an espresso? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Kader voor het ontwerpen en implementeren van het concept van de flipped classroom

Het concept van de flipped classroom bestaat inmiddels meer dan tien jaar als model voor blended learning. Er is veel ervaring mee opgedaan, en ook best veel over gepubliceerd. Zo kun je dit concept vanuit verschillende leertheoretische perspectieven benaderen. Aan de hand van zes pijlers kun je dit concept ontwerpen en implementeren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie Future Teacher in Brussel

Op 23 en 24 mei 2019 vindt in Brussel de eindconferentie plaats van het Het Future Teacher 3.0 project (over ICT-competenties van docenten in het volwassenenonderwijs). Deelname is gratis, inschrijven verplicht.  Centrale thema’s zijn inclusief onderwijs (dag 1) en online en blended learning (dag 2).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

OEB 2019: Discovering Learning (call for proposals geopend) #OEB19

Gisteren heeft de organisatie van de OEB het thema van editie 2019 bekend gemaakt. Tevens kun je vanaf nu tot en met 30 april a.s. een voorstel voor een bijdrage indienen. De conferentie zelf vindt van 27 t/m 29 november 2019 in Berlijn plaats.

Lees verder
Van SBO | 28-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Implementatie van innovatie; een vak apart

Door: Alfons Matthijssen, Beleidsadviseur Het Leerhuis bij Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) Technologie is niet meer weg te denken...

Het bericht Implementatie van innovatie; een vak apart verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

HBO, maak het oefenen van communicatieve vaardigheden verplicht

Alle studieboeken, werkgroepjes, colleges en tentamens ten spijt, écht leren doe je in de praktijk. Dat weten ze in het hoger beroepsonderwijs als geen ander. Maar voor veel HBO-studenten voelt een eerste stage- of werkdag toch alsof ze voor de leeuwen geworpen worden. Ineens kom je in contact met collega’s, klanten, leveranciers en opdrachtgevers. Dat vraagt om flink wat communicatieve vaardigheden. Want wat heb je aan je boeken als je met je mond vol tanden staat?

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 28-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Werken met personas bij het ontwerpen van online en blended leren

Waarom zou je werken met personas bij het ontwerpen van online of blended leren? In deze blog wil ik je enthousiast maken voor het werken met personas. Het werken met personas is niet alleen handig voor marketing professionals maar ook nuttig in een ontwerpproces voor leertrajecten. Abdel woont in de hoofdstad van Mali, studeert om […]

Het bericht Werken met personas bij het ontwerpen van online en blended leren verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van SBO | 28-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Compliance voorbij het vinkje

KLM en Dangerous Goods KLM wil dat elke medewerker die met gevaarlijke stoffen te maken heeft, voldoende...

Het bericht Compliance voorbij het vinkje verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 28-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

RMMBR

RMMBR is dé digital agency voor leren. Wij ontwerpen en ontwikkelen digitale leeroplossingen met impact. Een goed...

Het bericht RMMBR verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat kan AI aan het onderwijs bijdragen?

Kunstmatige (artificiële) intelligentie (AI) zal het onderwijs meer menselijk maken. Dat stelt Laura Ascione in eCampus News. In deze bijdrage stelt zij dat AI het werk van docenten kan aanvullen en versterken. En wel op de volgende terreinen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Learning in the flow of work. Wat is dat nu weer?

Een nieuw begrip, gelanceerd door Josh Bersin. Overigens geen nieuw fenomeen. Wel een benadering van leren die steeds meer weerklank binnen arbeidsorganisaties lijkt te krijgen, en die wat mij betreft sterke en minder sterke kanten heeft.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 27-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Best practice instead of malpractice

Last month, I required a surgical intervention during which my worn-out shoulder was replaced with an artificial one. During the final preparations, one of the medical staff asked me which shoulder I needed to be operated on and I told her it was the right-hand side. She then got a marker pen out and drew a big arrow on my right forearm pointing towards the shoulder. This was to make sure I had surgery on the correct shoulder, I immediately loved the effectiveness of this solution. By delegating the decision on which arm to draw the arrow to me as the patient, the hospital also more than likely covered itself against a future malpractice claim. A solution brilliant in its simplicity. After doing a little more research, I discovered there’s actually a term called Wrong Side Surgery or WSS. It refers to surgical operations performed on the incorrect side of the body. Although I couldn’t find out the exact origins of the excellent marker pen solution (leave me a comment if you happen to know), I still think it’s one of the ‘best’ best practices that I’ve come across. I love it! These best practices are crucial ingredients when it comes to performance and workplace learning. The way Easygenerator allows informal knowledge to be shared across organizations makes sure that internal best practice is captured and spread as effectively as possible.   Indeed, along with its content curation facilities, gathering best practices is one of Easygenerator’s top features when it comes to informal learning. It provides subject matter experts with a powerful tool for sharing their knowledge in the easiest and quickest way possible. Drawing an arrow on my forearm was certainly simple and fast. But most importantly (and thankfully!), it was also extremely effective – exactly the type of best practice Easygenerator wants to help capture. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Afscheid van Zuyd Hogeschool

Deze week rond ik mijn werkzaamheden bij Zuyd Hogeschool af. In totaal heb ik hier twee jaar en zeven maanden aan twee projecten gewerkt. Gisteren hebben de medewerkers, waarmee ik nauw heb samengewerkt, zelfs een afscheidsborrel voor me georganiseerd.

Ik heb,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Kan kunstmatige intelligentie een rol spelen bij het bestrijden van het lerarentekort en verlaging van werkdruk?

Op 15 maart aanstaande vindt in ons land een nationale onderwijsstaking plaats. Onderwijsvakbonden staken voor meer investeringen om onder meer de werkdruk te verlagen en het lerarentekort te bestrijden. Ik heb alle begrip hiervoor. Tegelijkertijd zouden we volgens mij ook naar orthodoxe maatregelen moeten kijken om de problemen ten aanzien van werkdruk en lerarentekort te bestrijden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wat valt me op bij een discussie over de afschaffing van hoorcolleges?

Het Amsterdamse universiteitsblad Folia kent een opiniepanel dat bestaat uit 25 studenten en medewerkers van alle faculteiten, en enkele diensten van de UvA. Eens in de paar weken reageren zij op een actuele stelling. Een recente stelling luidt: Hoorcolleges zijn een reliek uit het verleden en moeten afgeschaft worden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Naar een andere aanpak van leiderschapsontwikkeling: van business school naar Personal Learning Cloud

Op het gebied van leiderschapsontwikkeling -niet alleen relevant voor de top van de organisatie- is een verschuiving gaande. De traditionele aanbieders verliezen terrein, terwijl de “personal learning cloud” steeds vaker door arbeidsorganisaties omarmd wordt.

Nick van Dam wees de co-auteurs van het Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

De onderwijskundige potentie van augmented en virtual reality

In deze blogpost vat ik samen wat de potentie van augmented en virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs is. Of die potentie wordt benut, is van verschillende factoren afhankelijk.

Ik baseer me hierbij op het artikel Augmented Reality and Virtual Reality in Education.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 21-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tikkende tijdbom rondom kritische beroepscommunicatie

De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vraagt het uiterste van werkgevers om vacatures te vervullen. Alles wordt uit de kast gehaald om genoeg mensen te vinden. Of iemand over alle kwalificaties beschikt is steeds vaker van ondergeschikt belang. In sommige sectoren nemen werkgevers daarmee een fors risico. Kan deze tikkende tijdbom nog onschadelijk gemaakt worden?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

De Comprehensive Learner Record: een nieuw middel voor het aantonen van bekwaamheden?

Het Educause Learning Initiative heeft in het kader van de “7 Things You Should Know About”-reeks een editie uitgegeven over de Comprehensive Learner Record (CLR; pdf). Wat is dit? En wat voegt dit toe?

De Comprehensive Learner Record (CLR) is een verzameling digitaal materiaal waarmee lerenden beter zicht krijgen op hun eigen leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van AI en VR via online video?

Ik ben zelf een grootgebruiker van blogposts. Door het cureren en (selectief) lezen van vele weblogs blijf ik op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Houd je zelf meer van video? Ook dan zijn er verschillende bronnen die je kunt gebruiken om bij te blijven op het gebied van technologische trends.

Lees verder
Van SBO | 18-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

The Courseware Company

Wij zijn de partner die de verbinding maakt tussen didactiek, leertechnologie en bedrijfsprocessen. Wij bieden bewezen en...

Het bericht The Courseware Company verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 18-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

How to: 21st century skills | Bereid je voor op de toekomst

Door: Danny van Heesch, Performance consultant SkillsTown Het klinkt zo eenvoudig: de 21st century skills geven aan wat je...

Het bericht How to: 21st century skills | Bereid je voor op de toekomst verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering en ondersteuning: beiden nodig bij de invoering van leertechnologie

Een aantal dagen geleden heb ik aandacht besteed aan de SURF-notitie over de continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving. In deze notitie wordt terecht aandacht besteed aan het belang van professionalisering en ondersteuning. Beiden worden in één adem genoemd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Polder-staken

Op 15 maart aanstaande vindt in ons land een grote onderwijsstaking plaats (voor meer geld, voor bestrijding van de werkdruk, tegen het lerarentekort en voor meer salaris). Twee dingen verbazen me in de aanloop daarvan.

Op de eerste plaats lees ik dat directies docenten,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Misconcepties over de invloed van technologie op betaalde arbeid

De afgelopen week vond in London de Learning Technologies conferentie plaats over “organisational learning and the technology that supports learning at work”. Eén van de bijdragen ging over veranderingen van arbeid, als gevolg van technologische ontwikkelingen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bij online leren multitasken we meer dan tijdens onderwijsbijeenkomsten (en dat is niet goed)

In gesprekken en tijdens workshops geef ik regelmatig aan dat het m.i. aannemelijk is dat het risico op afleiding bij live online sessies, groter is dan bij fysieke bijeenkomsten. Deze opvatting lijkt nu door onderzoek bevestigd te worden. Sterker: het geldt voor online leren in het algemeen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

De continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving

Dinsdag 12 november 2019 heeft SURF de thema-uitgave Continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving uitgegeven. Deze uitgave bevat inzichten van onderwijsinstellingen die de afgelopen jaren bijvoorbeeld de overstap hebben gemaakt naar een nieuwe digitale leeromgeving.

In de inleiding geven de samenstellers aan dat de digitale leeromgeving eeuwig blijft voortbewegen als deze eenmaal in beweging is gezet.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bevorderen afnemende studentenaantallen en veranderende marktvragen online leren binnen het Nederlands hoger onderwijs?

Gevestigde instellingen voor hoger onderwijs komen betrekkelijk traag in beweging, als het gaat om de invoering van online leren. In de Verenigde Staten voeren externe ontwikkelingen de druk op richting hoger onderwijs om meer online leren toe te passen. Gaan we deze ontwikkelingen ook in Nederland en Vlaanderen terug zien?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leidt video tot meer engagement en beter leren?

In een lezenswaardige bijdrage stelt Patti Shank dat veel beweringen over de positieve gevolgen van video voor leren en engagement gebaseerd zijn op aannames, bijvoorbeeld op basis van opvattingen van betrokkenen. Je moet volgens haar sceptisch kijken naar claims,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je 25 principes die leren bevorderen, faciliteren met ICT? (Deel 2)

Tim Surma heeft onlangs via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen. In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Gisteren heb ik deel 1 gepubliceerd. Deze blogpost gaat in op de laatste twaalf principes.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je 25 principes die leren bevorderen, faciliteren met ICT? (Deel 1)

Tim Surma heeft via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen? In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Deze bijdrage beschrijft de eerste dertien principes.

Contiguity effects
Wat?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

17 april 2019: Seminar Gamified interculturele telecollaboratie voor het leren van vreemde talen in het voortgezet onderwijs

Op 17 april aanstaande organiseert de Universiteit Utrecht de slotconferentie van het Europese TeCoLa project. Dit project is gericht op samenwerking op afstand waarbij ‘gamification’ wordt gebruikt als middel om het ‘doeltaalgebruik’ en de ontwikkeling van interculturele communicatieve competenties op een motiverende en effectieve manier te promoten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van leertechnologie en Learning & Development

Donald Taylor heeft onlangs een enquête uitgezet over trends op het gebied van het gebruik van leertechnologie en Learning & Development. Wat valt op?

Ongeveer 2000 respondenten uit maar liefst 92 landen hebben gereageerd.

Lees verder
Van SBO | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Welkom aan boord! Speeches van Transavia cabinepersoneel, blended getraind

Door: Mireille Goos van Faculty of Skills en Koen Sterrenburg, Transavia Drie verschillende speeches, voor een vol...

Het bericht Welkom aan boord! Speeches van Transavia cabinepersoneel, blended getraind verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Curated Learning: Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving

Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving Tijdens de partnersessie van Defacto zullen we geïnteresseerden...

Het bericht Curated Learning: Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 08-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren en presteren: vakmanschap en leren(d) samenwerken bij NS

Ga mee in de wereld van NS! Inzetten van nieuw materieel.., nóg vaker zichtbaar en hoorbaar zijn...

Het bericht Leren en presteren: vakmanschap en leren(d) samenwerken bij NS verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

12 april 2019: 4C/ID Gebruikersdag

Het vier componenten instructiemodel (4C/ID-model) is één van de modellen waar David Merrill hoog van op geeft in zijn ‘First Principles of Instruction (pdf)‘. Je kunt dit model onder meer gebruiken voor het ontwerpen van blended learning. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor bepalen potentie leertechnologie voor docenten en opleiders

“ICT is slechts een middel”. Deze uitspraak hoor je vaak, als het gaat om ‘technology enhanced learning’. Sinds verschillende jaren betoog ik dat leertechnologie méér is dan een middel. Ik word in deze opvatting gesterkt door een ‘framework

Lees verder
Pagina 13 van 81Eerste   Vorige   8  9  10  11  12  [13]  14  15  16  17  Volgende   Laatste