Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is AI een soort zeepbel?

Ik sta positief-kritisch ten opzichte van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Ik zie veel mogelijkheden en kansen, maar heb ook oog voor risico’s en beperkingen. Cory Doctorow kijkt vooral met een kritische blik naar technologische ontwikkelingen. In What Kind of Bubble is AI? vergelijkt hij de huidige situatie rondom AI met een technologische zeepbel, waarbij hij parallellen trekt met eerdere ’tech-bubbels’ zoals de dotcom-zeepbel. Ik heb daar wel wat op aan te merken.

conceptual image of artificial intelligence as a bursting bubble, designed to illustrate the idea of AI technologies or concepts being fragile or ephemeral.
DALL-E: conceptual image of artificial intelligence as a bursting bubble, designed to illustrate the idea of AI technologies or concepts being fragile or ephemeral.

Cory Doctorow onderscheidt wee soorten ’tech bubbels’: degenen die iets achterlaten en degenen die niets achterlaten. Hij illustreert dit met de nasleep van de dotcom-bubbel, die ondanks de ineenstorting met veel negatieve effecten, leidde tot een vruchtbare grond voor vernieuwing dankzij  goedkope kantoorruimtes en een generatie technologisch onderlegde professionals met diverse achtergronden. Deze periode leidde uiteindelijk tot bloei van technologische innovatie, gedreven door creativiteit en behoefte in plaats van enkel winst.

De cryptomunt/NFT-bubbel of financiële derivaten die de financiële crisis van 2008 veroorzaakten -dat zijn twee verschillende zaken- hebben volgens Doctorow weinig tot geen bruikbare restanten achtergelaten. Opgedane kennis over gebrekkige algoritmen voor het afdekken van risico’s kan niet meer worden hergebruikt, en er was onder meer ook sprake van van fraude.

Hij stelt dat de AI-zeepbel, hoewel volgens hem vol met fraude en hype, mogelijk iets waardevols kan achterlaten wanneer deze barst. Hij vergelijkt dit met de WorldCom-fraude, die ondanks de negatieve impact, toch een bruikbaar netwerk van glasvezel achterliet.

Doctorow is echter sceptisch over de levensvatbaarheid van AI op lange termijn, gezien de hoge kosten voor het maken en onderhouden van grote AI-modellen. Hij benadrukt dat de echte waarde van AI in praktische toepassingen zou moeten liggen, zoals in de gezondheidszorg, maar dat de realiteit vaak neerkomt op het verhogen van de productiviteit ten koste van werknemers. Hij schrijft onder meer:

AI companies are implicitly betting that their customers will buy AI for highly consequential automation, fire workers, and cause physical, mental and economic harm to their own customers as a result, somehow escaping liability for these harms.

Hij waarschuwt verder dat veel AI-toepassingen, zoals zelfrijdende auto’s, niet alleen duur zijn, maar ook potentieel gevaarlijk, wat zou kunnen leiden tot strenge regelgeving en een beperkte markt voor dergelijke technologieën. Doctorow ziet wel potentie in kleinere AI-modellen en benadrukt de waarde van de vaardigheden die mensen opdoen door te werken met AI-technologieën.

Ten slotte stelt Doctorow dat het belangrijk is dat beleidsmakers en de technologiegemeenschap niet alleen focussen op de mogelijke gevolgen als de AI-bubbel niet barst, maar ook nadenken over wat er kan worden behouden en geleerd wanneer deze uiteindelijk wel barst.

Mijn opmerkingen

Doctorow heeft m.i. een te eenzijdig blik op technologische ‘zeepbellen’. De ‘dotcom’-zeepbel heeft er toe geleid dat bedrijven die om allerlei redenen niet levensvatbaar bleken te zijn, zijn verdwenen. Bedrijven die dat wel waren -zoals Meta- zijn echter voortdurend doorgegroeid. Er heeft ook nooit een dip in het internetgebruik gezeten. Zie bijvoorbeeld https://www.internetlivestats.com/internet-users/. Investeerders zijn wel kritischer geworden bij het maken van keuzes. Toch zijn technologiebedrijven volgens mij altijd afhankelijk geweest van investeerders en aandelenkoersen. En ik vrees dat dat ook niet gaan veranderen.

Verder gaat Doctorow m.i. voorbij aan de snelle ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI. Ja, het maken en onderhouden van grote modellen kost veel geld. Dat zal naar verwachting gaan veranderen. Technologische ontwikkelingen zullen er toe bijdragen dat je ook niet meer van die enorme taalmodellen nodig hebt om generatieve AI met succes te gebruiken.

Doctorow heeft m.i. ook een te negatief beeld van de impact van AI op bijvoorbeeld werk. Hij gaat voorbij aan het feit dat er in menig land een groot gebrek is aan menskracht, en dat veel werknemers een hoge werkdruk ervaren. AI zal vooral bepaalde taken kunnen overnemen, en veel minder arbeidskrachten vervangen.

Tenslotte houdt Doctorow er m.i. onvoldoende rekening mee dat AI al een lange ontstaansgeschiedenis heeft. Het gaat terug naar de jaren vijftig. Het is een langlopende trend die het afgelopen jaar absoluut ‘hype-achtige’ trekken heeft gekregen. Een deel van de duizenden generatieve AI-startups zal ongetwijfeld niet levensvatbaar blijken te zijn, en verdwijnen of afslanken. Deze ontwikkeling waait echter niet over, net zo min als het internet zelf of de smartphone dat hebben gedaan.

Andere bronnen over generatieve AI

Ik wil ook een aantal links van bijdragen met jullie delen die ik niet ga bespreken:

  1. ChatGPT: How One-Year-Old Child is Changing Higher Education System
  2. OpenAI’s Partnership with Axel Springer
  3. Khanmigos Academic Essay Feedback Tool
  4. OpenAI Geeft Bestuur Meer Macht Voor Veilige AI Ontwikkeling
  5. Teaching Voice and Tone Through ChatGPT
  6. Can AI in Education Foster Human-Centric Learning?
  7. NVIDIA’s CEO on Leading Through the AI Revolution
  8. AI Detectors Discriminate Against Non-Native Speakers
  9. Google’s VideoPoet Project
  10. AI and Education: A Year in Review
  11. Adaptatie en Weerstand: ChatGPT in het Onderwijs
  12. Gemini: Teaching with Google’s Latest AI
  13. Classroom Creatives
  14. Barend Legt Uit: ChatGPT
  15. AI Trust Crisis
  16. Wayfinder Trends Report
  17. AI Can Mimic Students’ Writing Styles
  18. 5 Tips for Teaching with AI and Digital Technology
  19. How to Leverage the Paradox of AI Making HR More Human
  20. How GenAI Could Accelerate Employee Learning and Development
  21. AI in 2023: A Year of Breakthroughs
  22. Chatbots Are Forcing Teachers to Confront the Promise and Peril of AI
  23. Gemini AI: More Powerful Than ChatGPT?
  24. OpenAI’s Guide to Prompt Engineering
  25. AI and the Evolution of the Education System
  26. Perplexity AI Search
  27. International Society for Technology in Education: AI
  28. Academic Integrity 2.0
  29. AI Systems Imitation in 2023
  30. Training Language Models with Textbook Quality Synthetic Data
  31. OpenRouter AI
  32. Educators Must Engage with Students on Gen AI Policy
  33. Barend over prompt engineering
  34. An In-depth Look at Gemini’s Language Abilities
  35. AI Guidance for Schools Toolkit – Practical resources for using AI responsibly
  36. 7 Things You Should Know About Generative AI
  37. How ChatGPT is changing the higher education system
  38. Gartner: What’s new in Artificial Intelligence
  39. 9 Ways To Humanize AI Content
  40. Google’s Gemini Is the Real Start of the Generative AI Boom
  41. 8 AI Tools for Summarizing and Reviewing
  42. Generative AI can enhance equity of access and attainment
  43. ‘Move Fast And Break Things’ Doesn’t Apply To AI
  44. EU has reached a historic regulatory agreement over AI development
  45. The future of eLearning: Emerging technologies and trends
  46. MIT: automated system to teach users when collaborate with AI assistants
  47. Inside OpenAI’s Crisis Over the Future of Artificial Intelligence
  48. Zwaarbevochten wet kunstmatige intelligentie
  49. AI education isn’t just for those who want a career in tech
  50. Weak-to-strong generalization
  51. Cross-Campus Approaches to Building a Generative AI Policy
  52. Educators must engage with students on GenAI policy
  53. In 2024, education will move to adopt AI, but slowly
  54. AI and connectivity: Pillars of the new education revolution
  55. Brisk Teaching – Free AI tool for Teachers
  56. The Power of Authentic Assessment in the Age of AI
  57. When AI in Higher Education means more
  58. Educators: AI Will Play Central Role in Education
  59. Artificial Intelligence In Education: Teachers’ Opinions
  60. 10 Recommendations for Computer Science Education
  61. Creating Training Modules With AI: Ideas And Tools
  62. AI & the Evolution of the Education Landscape
  63. ChatGPT Has Changed Teaching
  64. Future of Education is AI-Powered Content Creation
  65. Ed/Tech must-reads (Full)
  66. Impact of being wrongly accused of cheating by using ChatGPT
  67. Experts share fears over cultural impacts of Generative AI
  68. OpenAI: deal with Axel Springer on licensing
  69. Seeing AI App from Microsoft
  70. Creating Training Modules With AI
  71. Fourteen Big Data Predictions for 2024
  72. AI Is Transforming Corporate Learning Faster Than Expected
  73. KPMG: 65% of organizations are already using AI

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

The post Is AI een soort zeepbel? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: