Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Volgens oud-Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven is een kennissamenleving gebaat bij vrije uitwisseling van informatie. Daarom ambieert ons land dat 100% van de Nederlandse wetenschappelijke publicaties open access is. Volgens mij is het echter ook van belang dat we andere vormen van kennis open delen. In deze blogpost beschrijf ik het belang en geef ik een voorbeeld van Hogeschool Arnhem-Nijmegen waar medewerkers, die zich bezig houden met leren en werken met ICT, dit actief doen.
Ik probeer zelf al vele jaren kennis open te delen. Dat is eigenlijk begonnen toen ik eind 1995 bij het toenmalige BVEnet ging werken en we probeerden via de website relevante bronnen en ervaringen met betrekking tot internettechnologie en onderwijs te delen. Ik ben daarna een eigen website begonnen, en sinds iets meer dan twintig jaar een weblog die het delen van kennis aanmerkelijk vergemakkelijkte. Ik deel ook mijn presentatie via Slidehare, werk weleens mee aan podcasts en vindt het ook prima als organisaties presentaties opnemen en (publiek) delen.
Voordelen van het open delen van kennis zijn wat mij betreft met name:
Uiteraard weet je als professional welke kennis je welk en niet kunt delen. En wordt hier dan geen misbruik van gemaakt? Ik heb in de vele jaren dat ik informatie deel, één keer meegemaakt dat een medium een blogpost overnam zonder bronvermelding. Dat werd echter snel gecorrigeerd nadat men er door mensen uit mijn netwerk op werd aangesproken.
Hogeschool Arnhem-Nijmegen: leren en werken met ICT
Onlangs nam ik tijdens de SURF Onderwijsdagen deel aan twee sessies van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Daarbij viel mij op dat zij ontwikkelde materialen ook vrij deelden. Via deze website vind je informatie over online en blended onderwijs, AI, toetsing en meer. Op het videoportaal van de HAN kun je presentaties en kennisclips zoeken, bijvoorbeeld over blended learning of ChatGPT. Of check eens deze vrij toegankelijke cursus over de onderwijskundige gevolgen van ChatGPT.
Ik vind dit een sterk voorbeeld dat navolging verdient. Niet alleen publiek gefinancierd wetenschappelijk onderzoek zou vrij toegankelijk moeten zijn, maar ook publiek gefinancierd praktijkonderzoek, met publieke middelen gefinancierde educatieve bronnen en ondersteuningsmaterialen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar