Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er is nog steeds veel discussie over de vraag of lerenden tijdens live online onderwijsbijeenkomsten verplicht moeten worden de webcam aan te zetten. Amerikaanse onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar redenen van lerenden om hun camera niet aan te zetten. Het gebruik van een webcam bevordert een gevoel van aanwezigheid en
Artikelen over blockchain technologie en onderwijs hebben meestal betrekking op het gebruik van deze technologie voor het op een veilige en betrouwbare manier registreren van certificaten en andere getuigschriften. Volgens Rory McGreal, hoogleraar Open Educational Resources aan de Athabasca University, kan blockchain technologie ook een rol spelen bij het vastleggen
Gisteren werd ik geattendeerd op een aantal artikelen over leren en doceren in een virtuele klas-setting. De artikelen beschrijven vanuit een neurowetenschappelijk perspectief waarom synchroon online leren vermoeiend kan zijn en hoe je deze manier van leren met meer succes kunt toepassen. In Just Talk: Creating Rewarding Videoconference Meetings vat
Programma online Moodlemoot Op dinsdag 16 maart organiseert Stichting Mnet Benelux haar 2e Moodlemoot. Net zoals in oktober vorig jaar is ook dit evenement geheel online. De programmacommissie onder leiding van Gemma Lesterhuis is bezig om de bekende puntjes op de i te zetten. Je kan het programma van hét Moodle event van het jaar […]
Het bericht Inschrijving online MoodleMoot Benelux 16 maart 2021 geopend is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Eén van de uitdagingen tijdens virtuele klas-sessies is het vasthouden van de aandacht van de lerende. Volgens universitair docent Kristopher Alexander zouden we meer moeten kijken wat we van gaming kunnen leren. Gamers hebben er immers geen enkele moeite mee om uren achter elkaar online te zijn. Alexander doceert zelf
RedThread Research voert regelmatig analyses uit naar ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën. In The Learning Tech Landscape: More – Just More (complimentary) beschrijven zij hoe dit landschap zich in twee jaar tijd heeft ontwikkeld. Wat valt op? RedThread Research doet onderzoek naar leertechnologie op het gebied van Learning &
Oprichting 2003 Precies 18 jaar geleden werd Avetica opgericht door een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Een formele handeling die het begin was van een mooi, lange, soms moeizame en bovenal leerzame tijd. De droom die we hadden begin 2003 om onderwijs en internet te combineren is uitgekomen. En niet zo’n klein beetje ook. […]
Het bericht Verjaardag Avetica #18jaar is eerst gepubliceerd op Avetica.
Vandaag heb ik weer een bijdrage geleverd aan de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT. Deze keer vond deze masterclass online plaats. Binnen deze masterclass wordt het belang van i-coaches benadrukt. Ik heb daarbij een relatie gelegd met studies over onderwijsinnovaties en de invoering van blended learning. Twee belangrijke
Vandaag heb ik een online gastles verzorgd voor docenten informatietechnologie van ROC Friese Poort. Ik ben daarbij ingegaan op didactische richtlijnen en op manieren om bij online leren zelfregulering te bevorderen. Na het voorstellen en de introductie van didactische richtlijnen ben ik ingegaan op vijf van deze richtlijnen. Ik heb
Opmars Moodle Workplace De opmars van Moodle Workplace begint duidelijk vormen aan te nemen. Steeds meer bestaande klanten kiezen voor een upgrade van Moodle LMS naar Workplace. Voor nieuwe implementaties wordt steeds vaker direct voor deze grotere broer van Moodle LMS gekozen. En langzamerhand gaan ook organisaties die nu Totara Learn gebruiken rondkijken naar duurzame […]
Het bericht Productvergelijking Totara Learn 13 en Moodle Workplace 3.10 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Leren is niet alleen een cognitief proces waarbij informatie wordt verwerkt, maar ook een sociaal proces waarbij je leert via interactie en samenwerking. Dit proces kan ook online plaatsvinden, ook al gaat dat niet altijd even gemakkelijk. Als ik verwijs naar de publicaties “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek”
Sally Reynolds van Media & Learning vroeg of ik een korte bijdrage wilde schrijven over geleerde lessen rond onderwijs tijdens de coronacrisis. In een vandaag gepubliceerde bijdrage onderscheid ik er zeven. Hieronder vind je deze Engelstalige bijdrage ook integraal. Seven lessons learnt from teaching and learning during the COVID-19 pandemic
Vandaag heb ik een online sessie verzorgd voor een groep docenten van de Hogeschool Rotterdam over hoe je betrokkenheid bij blended en online leren kunt bevorderen. Tijdens de voorstelronde heb ik de deelnemers o.a. gevraagd: Selecteer in de chat een GIF die illustreert hoe jij het verzorgen van onderwijs tijdens
Debate In de plugin database van Moodle is een nieuwe leeractiviteit verschenen: Debate. Hiermee kan je je studenten laten debatteren over een specifiek onderwerp. Net zoals een opdracht of een forum voeg je deze activiteit toe in je Moodle cursus. Geef de activiteit een naam en voeg een beschrijving toe. Bepaal daarna hoe je met […]
Het bericht Debatteren als leeractiviteit in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bij het ontwerpen van blended learning en online leren is het belangrijk om uit te gaan van didactische richtlijnen. Een didactische richtlijn zegt iets over hoe docenten doceren en hoe lerenden leren, over hoe een docent ervoor zorgt dat lerenden effectief leren. Vervolgens kijk je hoe je die didactische richtlijnen
Volgend webinar 25 februari De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 25 februari om 11.00 uur in je agenda. Thema: alternatieven voor SCORM Veel e-learningmodules worden nog gemaakt in SCORM, bijvoorbeeld met het auteursprogramma Storyline. Met zulke programma’s kun je mooie dingen […]
Het bericht Moodle webinar over alternatieven voor SCORM op 25 februari is eerst gepubliceerd op Avetica.
Studiedata is een verzamelnaam voor een breed scala aan gestructureerde gegevens die binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten benut kunnen worden voor het verbeteren van onderwijs en opleiden. Gisteren is de rijk geïllustreerde website ‘Doe meer met studiedata‘ gelanceerd. Een ‘must’ voor iedereen die betrokken is bij en belangstelling heeft voor studiedata.
Staan werkgevers te wachten op microcredentials? Wat is het verschil tussen een badge en een microcredential? Deze en andere vragen komen aan de orde in de bijdrage Ten Facts You Need to Know About Micro-Credentials. Er is nog geen alom geaccepteerde definitie van een microcredential. Kort door de bocht geformuleerd
Twee Moodle producten Bijna twee jaar geleden zag Moodle Workplace het levenslicht. Het werd gepresenteerd als ‘The best of Moodle, fine-tuned for organisational learning‘. Is dit dan een compleet anders leermanagementsysteem dan Moodle LMS (zoals de ‘gewone’ Moodle nu heet)? Nee, dat niet. Moodle Workplace bestaat voor 80% uit ‘gewoon’ Moodle. Ik noem daarom Moodle […]
Het bericht Productvergelijking Moodle LMS / Workplace bijgewerkt voor versie 3.10 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Binnen het onderwijs wordt gediscussieerd over de vraag of je lerenden moet verplichten tijdens live online sessies de camera aan te zetten. Vanochtend las ik een artikel met argumenten waar ik tot dusver niet aan had gedacht: de camera uitzetten verkleint de ecologische voetafdruk en is daarmee beter voor het
Zoeken binnen Moodle Binnen Moodle LMS / Workplace kan je zoeken naar content. Handig als je een cursus zoekt over bijvoorbeeld Timemanagement. De standaard zoekmachine van Moodle doorzoekt alleen gegevens die opgeslagen zijn in de eigen database van Moodle. Je hebt een extern systeem zoals Solr of Elasticsearch nodig om ook documenten te doorzoeken. Een […]
Het bericht Moodle Privacy (16): Schakel zoekzone gebruikers uit is eerst gepubliceerd op Avetica.
De Active Learning Design Tool is een fraaie database met een scala aan werkvormen die je kunt gebruiken binnen je onderwijs. Of je nu online onderwijs verzorgt, een combinatie van online en ‘fysiek’ onderwijs of als je volledig face-to-face onderwijs geeft. Er is sprake van ‘actief leren’ als een lerende
De juiste keuze maken Er zijn twee leermanagementsystemen van Moodle beschikbaar; Moodle LMS en Moodle Workplace. Welke systeem past nu het beste bij jouw organisatie? Wij willen je helpen en hebben hiervoor een korte test gemaakt. De test bestaat uit 10 vragen. Op basis van je antwoorden wordt een uitslag gegeven welke leermanagementsysteem het beste […]
Het bericht Doe de test: Moodle LMS of Workplace? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Filtercodes Deze week heb ik een webinar verzorgd over dynamische content in Moodle. Dit webinar werd gevolgd door ruim 60 personen. Heb je deze gemist, kan je deze alsnog terugkijken. Een groot gedeelte van dit webinar stond in het teken van dynamische content met gebruik van de community plugin FilterCodes. Ik heb een aantal voorbeelden […]
Het bericht Dynamische content in Moodle met filtercodes is eerst gepubliceerd op Avetica.
Moodle Community Veel zaken worden bij Moodle door de community geregeld. Zo ook de vertalingen. Er zijn meer dan 100 verschillende talen binnen Moodle beschikbaar die allemaal door lokale Moodlelaars zijn vertaald vanuit het Engels. Moodle heeft een eigen tool voor het onderhouden van alle taalpakketten. Bij elke nieuwe versie moeten de taalpakketten weer worden […]
Het bericht Vertaling Moodle Workplace is klaar! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het huidige ‘coronaonderwijs’ is m.i. niet te vergelijken met de wijze waarop blended learning normaliter -mits zorgvuldig ingevoerd- wordt toegepast. Bovendien pas je leertechnologie normaal gesproken ook heel verschillend toe, mede afhankelijk van je doelgroep. Afgelopen vrijdag kreeg ik een mail met de volgende strekking: we hebben al vele jaren
De Fosway Group heeft onlangs samen met Barco onderzoek gedaan naar de impact van virtual classrooms op L&D, en naar eventuele verbeterpunten op dit gebied. Wat zijn de belangrijkste bevindingen? Fosway Group is een Brits analist die marktonderzoek doet naar technologie op het gebied van HR, inclusief leren en ontwikkelen.
Wide Open School is een uitgebreide Amerikaanse website met zeer veel bronnen die gezinnen en docenten kunnen helpen met (verplicht) online leren op afstand, als men dankzij COVID-19 niet fysiek naar school kan gaan. Meer dan 80 organisaties en fondsen ondersteunen dit initiatief, waaronder bedrijven als Google of Zoom en
Vandaag heb ik een workshop verzorgd tijdens een online studieochtend van de sector Zorg & Welzijn van Rijn IJssel. De organisatie had mij gevraagd in te gaan op geleerde lessen ten aanzien van het onderwijs dat tijdens de Coronacrisis is uitgevoerd, en om vervolgens tips te geven ten aanzien van
How to Mitigate Cognitive Load in Online Learning staat al een tijd op mijn leeslijst. Matthew Lynch vat hierin vijf tips samen die helpen om cognitieve overbelasting bij online leren te vermijden. Ik voeg er ook opmerkingen aan toe. De tips zijn: Presenteer content in afgebakende eenheden met een beperkte
Blockchain technologie kan worden gebruikt om alles dat van waarde is vast te leggen en transacties bij te houden. Daarbij gaat het lang niet alleen maar om digitaal geld, maar bijvoorbeeld ook om medische data en certificaten van kunst. De makers van de website CodeCondo suggereren dat blockchain technologie e-learning
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.41 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Lerenden beschikken niet altijd over dezelfde kennisbasis. Als docent zou je eigenlijk moeten weten over welke kennisbasis lerenden beschikken, om vervolgens daar op in te spelen. Bij de Duke University experimenteert men met artificiële intelligentie (AI) om in kaart te brengen over welke kennisbasis lerenden al beschikken. Vervolgens vertaalt men
Nu scholen voor een groot deel niet toegankelijk zijn voor lerenden, wordt online leren op afstand op grote schaal ingezet. Met instemming haal ik in deze blogpost Tony Bates aan die duidelijk maakt waarom je daar normaliter niet voor zou moeten kiezen. Ik houd me al meer dan vijfentwintig jaar
Gisteravond, 21 januari 2021, heb ik in het kader van de postbachelor opleiding over e-learning weer een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie. Ik had deelnemers vooraf gevraagd een ‘beeld’ mee te nemen dat zij hebben van activerende didactiek. Dat beeld kon een voorwerp zijn of een foto.
Het onderwijs draagt normaliter bij aan de identiteitsontwikkeling van leerlingen en studenten. Volgens Ashley A. Adams is het ook belangrijk om daar online aandacht aan te besteden. Het risico bestaat dat we dat nu onvoldoende doen. Leerlingen en studenten spreken met elkaar en op school ook over zaken als sociale
Vandaag heb ik bij CINOP in het kader van hun Flexlab een online sessie verzorgd over de rol van digitalisering bij flexibilisering, en de effecten van de Covid-19 op het gebruik van leertechnologie voor leren, opleiden en onderwijs. In het FlexLab werken professionals uit het (voornamelijk middelbaar) beroepsonderwijs samen werken
Het is bijzonder lastig om simultaan onderwijs op een goede manier te verzorgen zonder investeringen in nieuwe technologie. Het is echter de vraag of scholen daartoe op grote schaal moeten overgaan. Bob Wudeck stelt in eSchool News dat simultaan onderwijs -onderwijs waarbij de helft van de lerenden face-to-face en de
Updates voor 3.10, 3.9, 3.8 en 3.5 Vanmorgen heeft Moodle HQ voor vier versies de nieuwste updates beschikbaar gesteld. Het gaat om de volgende versies en bijbehorende releases notes: Moodle 3.10.1 release notes Moodle 3.9.4 release notes Moodle 3.8.7 release notes Moodle 3.5.16 release notes Op dit moment zijn versie 3.10.x en 3.9.x de versies […]
Het bericht Nieuwe Moodle updates van o.a. 3.10 en 3.9 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Als je je wilt verdiepen in blended en online learning, dan hoef je je deze dagen niet te vervelen. In deze blogpost vat ik een aantal recente publicaties over dit onderwerp samen, op basis waarvan je zelf kunt kiezen welke je uitgebreider wilt bestuderen. Welke factoren dragen bij aan effectief
Naar aanleiding van mijn blogpost over virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers, vroeg Mirjam Neelen (@MirjamN) via Twitter naar onderzoek dat ook naar resultaten kijkt, en niet alleen naar opvattingen van lerenden over de manier van leren. Hans Luyckx (@luyckxh) mailde me daarop twee artikelen over
Arbeidsorganisaties investeren normaliter fors in zogenaamde ’soft skills’, zoals kunnen samenwerken, gespreksvaardigheden of conflicten kunnen oplossen. Normaliter worden hiervoor face-to-face trainingen georganiseerd. Als het echter lastig of onmogelijk is om fysiek bij elkaar te komen, dan biedt virtual reality (VR) hiervoor ook de nodige mogelijkheden. Wellicht zijn VR-trainingen ook effectief
Maandelijkse webinar gaan door in 2021 Ook in 2021 gaat Avetica verder met de maandelijkse webinars. Op donderdagochtend 28 januari 2021 om 11.00 uur staat het volgende webinar gepland. Het thema is: Dynamische content in Moodle LMS / Workplace. Drie niveaus Aan de hand van standaard functionaliteit én met gebruik van community plugins bekijken we de mogelijkheden […]
Het bericht Webinar over dynamische content op 28 januari is eerst gepubliceerd op Avetica.
De invloed van artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI) op arbeid zal steeds verder toenemen. De verwachting is dat banen zullen verdwijnen, nieuwe banen zullen ontstaan en dat bestaand werk zal veranderen. Een recent Brits rapport laat zien dat veel meer moet gebeuren om werknemers hierop voor te bereiden. Professionalisering en leiderschap
Ik vind de Productschool een sympathiek, Nederlands, initiatief. Je leert er zonder technische kennis van je idee een product te maken. Dat kan een app zijn of een podcast, een marktplaats, een nieuwsbrief, een community of webshop. Je leert ook hoe je de behoefte bij een publiek onderzoekt, hoe je
Er komt best wel wat kijken bij het bevorderen van betrokkenheid van lerenden bij online leren. Volgens Terry Heick zijn er negen principes en strategieën die je kunt toepassen om lerenden meer te betrekken bij online leren. Betrokkenheid, engagement, is net als motivatie een complex fenomeen bij leren, opleiden en
Ik zie de nodige voordelen in het gebruik van learning analytics voor het analyseren van verbeterpunten ten aanzien van onderwijs en leren (diagnostic analytics). Vanwege het risico van ‘selffulfilling prophecy’ heb ik meer aarzelingen ten aanzien van het gebruik van learning analytics voor het doen van voorspellingen over zaken als
Op 6 januari 2021 heeft de Britse Open Universiteit voor de negende keer het rapport “Innovating Pedagogy” gepubliceerd. In dit rapport komen tien nieuwe vormen van doceren en leren aan de orde die al in de praktijk worden gebruikt, maar volgens de samenstellers nog geen wijdverbreide invloed hebben gehad op
Er is waarschijnlijk sprake van een positieve invloed op het leerproces als docenten feedback geven op basis van sterk gevisualiseerde analyses van data van leergedrag. Dergelijke feedback kan bijdragen aan het vermijden van ‘sociale onzekerheid’ die kan ontstaan als lerenden vergeleken worden met andere lerenden. De feedback is namelijk gebaseerd
De Britse Education Endowment Foundation (EEF) heeft in april van dit jaar desktoponderzoek uitgevoerd naar benaderingen die scholen kunnen gebruiken, om lerenden te ondersteunen bij online leren op afstand indien scholen vanwege Covid-19 gedwongen worden de deuren te sluiten. Wat zijn de belangrijkste conclusies? Hoewel het rapport al enkele maanden