Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag organiseerde Saxion een symposium over ICT in het onderwijs. Ik mocht de keynote verzorgen.
In deze keynote ben ik eerst ingegaan op de aanleiding voor de opkomst van blended learning. Deze was niet het onderwijs drastisch veranderen. Maar de tekortkomingen van e-learning verhelpen. Rond 2000 was namelijk vaak sprake van geïsoleerd en passief leren (we beschikten nog niet over de technologie van vandaag).
Vervolgens heb ik met de zaal het begrip ‘blended learning’ verkend, en geconcludeerd dat deze term pas betekenis krijgt, als je er als docententeam concreet invulling aangeeft. Het zetten van negen stappen kan daarbij helpen. Eén van die stappen is de ontwikkeling van een eigen model voor blended learning aan de hand van zeven vragen:
Daarna moet je de vertaalslag maken van model naar concreet onderwijs.
Wat mij betreft gaat het er bij ‘blended learning’ om dat we faciliteren dat lerenden op een effectieve, aantrekkelijke en efficiënt georganiseerde manier leren. ICT fungeert dan als middel, ‘enabler’ en katalysator.
Hieronder vind je mijn slides.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar