Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 25-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Privacy (1): Is jouw organisatie AVG-proof?

25 mei 2018 is een mijlpaal voor de privacy in Europa, dan wordt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Privacy (1): Is jouw organisatie AVG-proof? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 25-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Workshop: “Profileren@internet” voor de A-academy van het Koning Willem I College

In maart organiseert de A-academy, de alumnivereniging van het Koning Willem I College, een bijeenkomst. Ik ben gevraagd om een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zijn online cursussen slecht voor lerenden die de meeste hulp nodig hebben?

Online leren kan op papier de toegankelijkheid van onderwijs en opleiden verbeteren. In de praktijk blijken lerenden uit lage inkomensgroepen echter relatief vaak uit te vallen. Hoe komt dat en wat is daar aan te doen?

Via Stephen Downes ben ik terecht gekomen op het artikel Online Courses Are Harming the Students Who Need the Most Help van Susan Dynarski in de New York Times.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 24-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Drie verschillende kijken op social learning

Je hoort veel over social learning of in het nederlands: sociaal leren. Het levert ook veel spraakverwarring op. Begrijp jij wat iemand bedoelt als hij of zij zegt: “we gaan beginnen met social learning in onze organisatie”. Of: “de 20 in 70-20-10 is social learning”. Of: “Hoe kunnen we social learning toevoegen aan onze e-learning?” […]

Het bericht Drie verschillende kijken op social learning verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 24-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Toegang geven of beperken na voltooien cursus

Moodle heeft standaard een aantal criteria om toegang tot onderdelen te beperken of juist te geven. Zo kun je toegang tot een toets beperken op basis van de activiteitsvoltooiing van je content. Ook kun je dat doen op basis van […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Toegang geven of beperken na voltooien cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ‘Laptops in de Klas’ niet te vergelijken is met meeroken

Paul Kirschner heeft een uitgebreide blogpost geschreven waarin hij het gebruik van laptops in de klas vergelijkt met meeroken. Paul wijst erop dat mede-lerenden ook worden afgeleid als iemand in de omgeving bezig is met spelletjes of messaging.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 23-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

What are your biggest Learning and Development challenges?

I'm writing about Learning and development trends for 10 years now. But I would like to change my approach. I want to interview people from the L&D field: managers, experts and L&D-goeroes about the biggest challenges for Learning and Development. My plan is to publish these interviews on my blog and as a podcast. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Fases in het gebruik van een leermanagementsysteem

Leermanagementsystemen bevatten vaak een overweldigend aantal functionaliteiten. Om deze systemen op een goede manier te gaan inzetten moet je niet technologisch gedreven zijn, maar tegelijkertijd wel oog hebben voor de didactische eigenschappen van het systeem. Verder gaat het erom dat je een leermanagementsysteem consistent gebruikt en dat je het systeem geleidelijk meer gaat gebruiken.

Lees verder
Van SBO | 22-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Whitepaper: “Hoe staat het met het Leer- en Ontwikkelbeleid in Nederland?”

Een whitepaper door Sioo De noodzaak voor investeren in Management en Professional Development wordt breed erkend. Het motto...

The post Whitepaper: “Hoe staat het met het Leer- en Ontwikkelbeleid in Nederland?” appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 22-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Het voordeel Guest Cohort in Moodle!

De titel van dit artikel heeft wat meer uitleg nodig anders dan dat het hier gaat om een plugin die ‘Guest Cohort‘ heet. Om de plugin te kunnen plaatsen allereerst een korte uitleg over drie begrippen. Gast De gastrol in […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Het voordeel Guest Cohort in Moodle! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat kan een onderwijsinstelling doen als een leverancier lerenden vraagt gebruiksvoorwaarden te accepteren?

Ruim een week geleden heb ik aandacht besteed aan de casus van een student van de Universiteit van Amsterdam die weigerde akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden van Turn It It. Deze casus en mijn blogpost hebben veel aandacht gekregen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Aannames, beloftes en valkuilen van adaptief leren

Massa’s educatieve data en steeds geavanceerdere technologieën maken adaptief leren mogelijk. De verwachtingen zijn hooggespannen. We moeten echter niet te vroeg juichen en ook oog hebben voor de beperkingen.

Petr Johanes en Larry Lagerstrom van de Stanford University hebben voor de American Society for Engeneering Education een paper geschreven waarin zij

  • uitleggen wat adaptieve systemen zijn en wat voor soort data deze systemen nodig hebben;
Lees verder
Van Avetica | 19-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie 3.4

Moodle 3.4 is uitgekomen in de tweede week november 2017. Hoog tijd om ons overzicht ‘Functionaliteit per Moodle versie‘ opnieuw te publiceren bijgewerkt met de nieuwe en verbeterde zaken in 3.4. We houden dit overzicht bij sinds Moodle 2.1 uitkwam […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie 3.4 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Openbare les Fleur Prinsen digitale didactiek #digdidactiek

Gisteren heb ik geblogd over mijn bescheiden bijdrage aan de openbare les van mijn oud-collega Fleur Prinsen als lector digitale didactiek bij de Hogeschool Rotterdam. In onderstaande bijdrage geef ik een impressie van haar lectorale rede.

Deze openbare les werd overigens ook al tekenend samengevat door Renée van den Kerkhof (zie foto).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je onderwijsontwerp en professionalisering kunt integreren? #digdidactiek

Vandaag heeft mijn oud-collega Fleur Prinsen haar lectorale rede over digitale didactiek gehouden. Fleur had mij gevraagd mee te lezen, een korte inleiding te verzorgen en de discussie te modereren. In deze blogpost staat de tekst van mijn beknopte inleiding.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe meet je de effectiviteit van leerprogramma’s?

Het is bijzonder ingewikkeld om te onderzoeken of leerprogramma’s bij hebben gedragen aan resultaten die een organisatie heeft geboekt. Hebben de leerprogramma’s bijgedragen aan de prestaties van werknemers (performance-based results)? Nieuwe technologieën en inzichten bieden hiervoor een perspectief,

Lees verder
Van TrainTool | 17-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

4 misverstanden over communicatie trainen voor grote groepen

Of het nu intern of extern is: communicatie is cruciaal voor success in je organisatie. Iedere medewerker heeft hier aandeel in. Veel bedrijven hebben dit ook wel door, maar zien vervolgens een hoop beren op de weg: is het niet erg inefficiënt om zoveel mensen te trainen? Helpt het überhaupt wel, en wat voor kostenplaatje hangt eraan? Dit artikel ontkracht de grootste misverstanden over communicatietraining voor grote groepen.

Lees verder
Van Avetica | 17-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle toets modus Uitgestelde feedback met uitleg

Een Moodle toets kun je op verschillende manieren aan cursisten tonen. Je stelt dit op toetsniveau in door een keuze te maken bij de optie ‘Hoe vragen zich gedragen‘. Bij alle mogelijkheden maak je gebruik van vragen die zijn opgenomen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle toets modus Uitgestelde feedback met uitleg verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden creëren met VR en AR

Bij de introductie van nieuwe technologie binnen opleidingen en onderwijs zijn we vaak geneigd in eerste instantie te kijken het vervangen of verbeteren van ‘traditionele’ instructievormen. Virtual en augmented reality worden daar ook voor ingezet. Het kan echter ook anders.

Lees verder
Van Avetica | 16-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik Moodle toetsvragen in je content

De Moodle toets activiteit kent veel mogelijkheden en instellingen waardoor je toetsvragen op veel manieren aan cursisten kan presenteren. 1 poging of meerdere, geen of veel feedback etc. De gemaakte toetsvragen konden tot nu toe echter alleen gebruikt worden binnen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Gebruik Moodle toetsvragen in je content verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing artikelen trends voor komend jaar

Het is ondoenlijk om rond de jaarwisseling uitgebreid in te gaan op alle bijdragen over trends op het gebied van leren (en technology enhanced learning). In deze bloemlezing wil ik drie bijdragen kort bespreken.

Campus Technology heeft een panel van ‘IT Leaders’ uit het Amerikaanse hoger onderwijs laten reflecteren op ontwikkelingen die komend jaar een belangrijke rol zullen gaan spelen.

Lees verder
Van SBO | 15-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Top 3: samen leren leren in de praktijk

Door Karen Daleboudt Het dilemma Als learning professional ken je het dilemma vast wel. Ergens in de...

The post Top 3: samen leren leren in de praktijk appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 15-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Updates van Moodle 3.4 en 3.3 beschikbaar

Het is de 2e maandag van januari en zoals verwacht heeft Moodle vanmorgen de updates online gezet van de volgende versies: Moodle 3.4.1 release notes Moodle 3.3.4 release notes Moodle 3.2.7 release notes Moodle 3.1.10 release notes In versie 3.4.1 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Updates van Moodle 3.4 en 3.3 beschikbaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat worden de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Internet of Things?

Bij Internet of Things (IoT) zijn apparaten via internet met elkaar verbonden waardoor zij onder meer data onderling kunnen uitwisselen. Deze technologische ontwikkeling is al jaren in opkomst. Analisten voorspellen dat IoT in 2018 echt zal doorbreken. Maar volgens mij nog niet op het gebied van onderwijs en opleiden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van kunstmatige intelligentie voor adviseurs

Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) heeft grote gevolgen voor consumenten, bedrijven en de samenleving als geheel. Veel beroepen worden beïnvloed door AI of zullen door deze technologische ontwikkeling worden geraakt. Maar hoe zit het met de gevolgen van adviseurs?

social robotGisteren heb ik als associate de Nieuwjaars plenaire vergadering van VKA bezocht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan ICT leren, opleiden en onderwijs helpen, versterken en verbeteren? (presentatie)

Het Zoomvliet College organiseerde gisteren en vandaag een 24uurs sessie voor het eigen managementteam. Tijdens deze sessie wilde men ook aandacht besteden aan blended learning en digitalisering van het MBO. Ik mocht daar een interactieve presentatie over verzorgen.


Ik ben begonnen met de vraag of de aanwezigen zich herkennen in het volgende beeld:

De gebruikswaarde van ICT voor onderwijs wordt niet meer ontkend.

Lees verder
Van Avetica | 12-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Save the Date! Avetica Live Event op 20 maart 2018!

Avetica heeft zich vanaf 2003 ontwikkeld tot een toonaangevende organisatie in de e-learning branche. Wij leveren e-learning services op alle gebieden rondom Moodle, waaronder hosting, support, consultancy, training en maatwerk. Onze missie is e-learning bereikbaar maken voor iedereen die het […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Save the Date! Avetica Live Event op 20 maart 2018! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 11-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle certificaat plugin

Moodle beschikt standaard niet over een mogelijkheid om cursus certificaten aan te maken. Gelukkig zijn er wel verschillende plugins die dit mogelijk maken. In onze praktijk gebruikten we tot nu toe een plugin waarbij de opmaak van het certificaat gedaan […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle certificaat plugin verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Student weigert plagiaattool te gebruiken (in verband met een gebruikersovereenkomst)

Om gebruik te kunnen maken van educatieve applicaties moet je soms akkoord gaan met een gebruikersovereenkomst waarin wordt beschreven hoe wordt omgegaan met data. Meestal accepteren lerenden die voorwaarden klakkeloos. Maar niet altijd. En wat doe je als een student niet akkoord wil gaan met de ‘user agreement’ en daardoor geen opdrachten kan inleveren die op originaliteit wordt gecontroleerd?

Lees verder
Van SBO | 10-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Breng educatie tot leven met immersive storytelling!

Door: Fleur Stiels (Dutch Rose Media) Verschillende vormen van storytelling zijn al jaren overal te vinden: in...

The post Breng educatie tot leven met immersive storytelling! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 10-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Rechtenvrije afbeeldingen zoeken

Bij het ontwikkelen van e-learning content is het gebruik van goed beeldmateriaal cruciaal. In je eigen organisatie is niet altijd het juiste materiaal voorhanden en kun je een fotograaf of vormgever natuurlijk nieuw materiaal laten maken. Persoonlijk ben ik een […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Rechtenvrije afbeeldingen zoeken verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Docenten kunnen inzicht krijgen in de hersenactiviteit van lerenden. Maar is dat wenselijk?

Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat ‘brain-machine-interface’ steeds toegankelijker wordt. Schoorvoetend komen ook educatieve toepassingen beschikbaar. Het is de vraag of dat een wenselijke ontwikkeling is.

Gisteravond las ik via Blendle een artikel uit het Vlaamse De Tijd over de FocusEdu die momenteel tijdens de befaamde technologiebeurs CES in Las Vegas wordt gepresenteerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Post-HBO opleiding e-learning 6 februari a.s. van start

Op dinsdagavond 6 februari 2018 start de nieuwe uitvoering van de post-HBO opleiding e-learning, dit keer onder de vlag van Avans Plus. Meer informatie vind je op de website van Avans Plus. Daar kun je je ook nog inschrijven.

Lees verder
Van TrainTool | 09-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe meet je communicatieve vaardigheden online?

“Ken uzelf!” Met dit Oudgriekse gezegde benadrukken filosofen, schrijvers en kunstenaars al eeuwenlang het belang van zelfkennis. Onder hen Socrates, Plato (in hun dialogen) en, iets recenter, The Wachowski’s (in 'The Matrix'). Weten waar je goed in bent, geeft zelfvertrouwen en stelt je in staat nog meer te doen met de vaardigheden die je al beheerst. Daarnaast is inzicht in welke vaardigheden je nog verder kunt en wilt(!) ontwikkelen, een cruciale eerste stap in je leerproces. Maar hoe weet je welke vaardigheden je moet koesteren en welke ontwikkeld kunnen worden?

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 09-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Fontys post hbo-opleiding e-Learning wordt Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning

Gedurende ongeveer 16 jaren is bij Fontys Hogescholen de post hbo-opleiding e-Learning uitgevoerd. Vanaf de start ben ik met veel plezier betrokken bij deze opleiding. In het begin was ik in dienst bij Fontys, daarna was ik als gastdocent betrokken en de laatste 6 jaar ben ik als hoofddocent verantwoordelijk voor het ontwerp, de uitvoering […] Lees verder
Van Avetica | 09-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maak zelf interactieve oefeningen in Moodle met BookWidgets

Merk jij ook dat cursussen met veel tekst al snel saai worden voor de cursist? Zou je graag meer interactie in je Moodle cursus steken om je cursisten te boeien, maar heb je niet genoeg tijd of technische kennis om […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Maak zelf interactieve oefeningen in Moodle met BookWidgets verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 09-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Artificial intelligence wordt belangrijk en aandacht een schaars goed

Deze blog staat ook op mijn eigen blog. Ik heb maar liefst twee boeken van Kevin Kelly gelezen over technologie ontwikkelingen, eentje op de e-reader en eentje op papier (niet hetzelfde boek hoor :). De eerste heet What technology wants; de tweede the Inevitable. Beiden zag ik langs komen via Twitter. Nu je het zo […]

Het bericht Artificial intelligence wordt belangrijk en aandacht een schaars goed verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kan online leren ook ‘sociaal leren’ zijn?

Veel mensen zijn terughoudend om deel te nemen aan online leren/e-learning/digitaal leren omdat zij het sociale contact of de ‘persoonlijke component’ missen. En dat terwijl de ‘C’ van ‘ICT’ toch echt voor ‘Communicatie’ staat. Volgens mij zijn er drie oorzaken waarom online leren vaak als onpersoonlijk wordt beschouwd,

Lees verder
Van Avetica | 08-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Be there! Trainingen/workshops in januari

Afgelopen vrijdag hebben we ons aanbod tot voorjaar 2018 in onze Avetica Academie gepubliceerd. We hopen dat er weer voldoende interessants voor jou op de planning staat! In januari kickstarten we gelijk met 2 workshops en 1 training. Er zijn […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Be there! Trainingen/workshops in januari verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke blogposts heb ik in de kerstvakantie geschreven?

Heb je de afgelopen twee weken volledig rust genomen, en heb je geen van mijn blogs over ICT en leren gelezen? Dan vind je in deze bijdrage een samenvattend overzicht van de posts die ik vanaf 21 december j.l. heb geschreven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Ook bij het educatief inzetten van VR is het learning design van groot belang

Virtual reality en augmented reality worden steeds vaker ingezet binnen onderwijs en opleidingen. Een recent onderzoek laat zien dat het gebruik ervan kan leiden tot slechtere leerresultaten. Het learning design lijkt echter van grote invloed te zijn op de educatieve kwaliteit.

Lees verder
Van Avetica | 05-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Aanbod tot zomer 2018 online!

Afgelopen jaar hebben we meer tijd en aandacht besteed aan het schrijven van blogs over ons aanbod én publiceren we ons aanbod een half jaar in het voren. Het doet ons Moodle hart goed dat dit heeft geloond en dat […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Aanbod tot zomer 2018 online! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Extra argument voor online leren: het reduceert de CO2-uitstoot drastisch

Eerlijk is eerlijk. Ondanks mijn politieke voorkeur gebruik ik ‘duurzaamheid’ ook niet als argument voor online leren. Terwijl er wel alle reden voor is.

Een tijd geleden heb ik meegewerkt aan een onderzoek naar duurzaamheidsaspecten van digitalisering van onderwijsprocessen.

Lees verder
Van Avetica | 05-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle bericht bij aanmelding voor nieuwe cursus

Moodle heeft bijzonder veel opties en instellingen en toch mis ik al tijden de optie om automatisch een mail te sturen op het moment dat je een gebruiker aanmeldt voor een cursus. Goed nieuws! Er blijkt een plugin voor te […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle bericht bij aanmelding voor nieuwe cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Openbare les ‘Digitale Leerarrangementen ontwerpen’ bezoeken?

Op donderdag 18 januari 2018 houdt mijn oud-collega Fleur Prinsen haar openbare les als lector Digitale Didactiek bij de Hogeschool Rotterdam. Deze bijeenkomst is vrij toegankelijk, al is aanmelden wel verplicht. Ik mag er ook nog een bijdrage aan leveren.

Lees verder
Van Avetica | 04-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moodle plugin My Courses

Het nieuwe cursusoverzicht geïntroduceerd in Moodle 3.3 is een grote verbetering voor gebruikers om overzicht over hun cursussen en de voortgang te behouden. Bij sommige Moodle sites is het standaard blok echter niet altijd even goed in te zetten. Gelukkig […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle plugin My Courses verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe is mijn weblog in 2017 bezocht en wat vind ik daarvan?

In deze blogpost blik ik kort terug hoe mijn weblog in 2017 is bezocht. Ook in vergelijking met andere jaren. Het verkrijgen van inzicht in de mate waarin bijdragen worden gelezen, wordt er overigens niet eenvoudiger op. Verder kun je bezoek aan weblogs gemakkelijk beïnvloeden.

Lees verder
Van SBO | 03-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

De e-moderator: online onderwijs begeleid je in 3 stappen

Door: Evy den Hengst, freelance onderwijskundig schrijver en instructional designer bij Elevate. Nieuwe ontwikkelingen en technologieën in...

The post De e-moderator: online onderwijs begeleid je in 3 stappen appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 02-01-2018 | Article Rating | (0) reacties

Collega-vriendelijkheid: net zo vanzelfsprekend als klantvriendelijkheid?

Klantvriendelijkheid maakte als maatstaf in veel bedrijven de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling door. Ondersteund door de nodige training, zet menig medewerker de klant nu op een voetstuk. Hoeveel werkgevers hechten echter hetzelfde belang aan vriendelijkheid tussen collega’s? Nederlandse medewerkers hebben behoefte aan aardige, behulpzame collega’s, blijkt uit onderzoek. Hoe bevorder je dit in je organisatie?

Lees verder
Pagina 2 van 56Eerste   Vorige   1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste