Logo e-Learning

Is deze mail onleesbaar?
Bekijk de webversie.

Maandelijkse nieuwsbrief zondag 8 juli 2018

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

RMMBR
Projectregisseur

RMMBR
E-learning scriptschrijver

HiHaHo
Didactisch medewerker videolearning

UP learning
Creatieve Learning Consultant

UP learning
Account Manager

UP learning
Consultant Learning Management Systemen

UNI Learning Nederland
Account Manager

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.

 


Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

4-9-2018
Training E-learning ontwikkelen met Articulate Storyline 
7-9-2018
Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper
4-10-2018
Articulate Storyline Training
5-10-2018
Lectora Learning Lab
25-10-2018
Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning
30-10-2018
Training E-learning ontwikkelen met Articulate Storyline
9-11-2018
Articulate Learning Lab
29-11-2018
Articulate Storyline Training
4-12-2018
Lectora Learning Lab
5-12-2018
Online Educa Berlijn
Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

 


Blogs Marktspelers Q2
De afgelopen maanden hebben de marktspelers weer interessante blogs geplaatst. Lees bijvoorbeeld:

E-learning training
SCARF-motivatie in e-learning | Deel 2: Certainty

Splintt
Tip 3 van 8 om betere e-learnings te schrijven
Tip 2 van 8 om betere e-learnings te schrijven
Wat e-learning ontwikkelaars kunnen leren van Temptation Island

TrainTool
Een beknopte handleiding voor coachend leiderschap
Is jouw organisatie klaar voor de carrière van de toekomst?
Praten zonder pijl en boog: de kunst van geweldloze communicatie
Spaced learning: de sleutel naar beter trainen
Social learning: hoe stimuleer je feedback in e-learning?

Avetica
Moodle Mobile 3.5 is uit; interessante verbeteringen
H5P Interactieve video – IKNL voorbeeld
Fontys Open Learning Labs – Leerplatform Moodle
Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie 3.5
Release Moodle 3.5; AVG-compliance
Moodle Privacy (14): Implementatie privacy-API
H5P Image Pairing – nieuw contenttype
Moodle Privacy (13): Wie bepaalt het doel en het soort persoonsgegevens?
Jarige Ned-Moove en Moodlemoot 2018
Handig: een kwaliteitscheck van je Moodle cursus
Help mijn reCAPTCHA werkt opeens niet meer in Moodle!

Voor meer blogposts, zie de rubriek Bloggers.
Voor de bijdragen van redacteur Wilfred Rubens en meer, zie zijn weblog.

 


 


Column: docenten (eindelijk) overbodig?

"Toen de term e-learning rond 1999 werd gelanceerd, verwachtte menigeen dat technologie de opleiders zou vervangen. Inmiddels zijn we bijna twintig jaar verder en heeft zelfs menig digibeet zich voor de klas weten te handhaven", schrijft Wilfred Rubens in zijn column voor deze nieuwsbrief. Maar 20 jaar later maken arrtificiële intelligentie en data science toepassingen mogelijk, die we in 1999 niet voor mogelijk hielden. Moeten docenten nu wel bang zijn voor hun baan? Rubbens denkt er zo het zijne van.

 

Achtergrondartikelen Q2 2018

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat er de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.

MicroLearning
Microlearning Nonsense
MOOCs and Microlearning
Gamification And Microlearning
Is micro-learning the future of training?
Mobile Learning vs Microlearning
8 Commandments of Bite-Sized Learning
How long should Microlearning be?

Corporate Learning
Prepare yourself for modern workplace learning
5 steps towards Modern Workplace Learning
The Future of Corporate Learning
18 trends for learning organisations
Continuous L&D: more than continuous training
Future of Work: stop trying to predict it

EdTech
Benefits (and downsides) of technology in the classroom
Implement Educational Technology in the Modern Classroom
A new paradigm for edtech evaluation (podcast)
Educational Methodology, Not Just Educational Technology
Understanding Innovation in Higher Ed
Is AI disrupting higher education?
10 EdTech Research Journals You Should Read
The future of education, according to experts at Davos

MOOCs
MOOCs and Microlearning
MOOCs to Create and Enhance Corporate Culture
Are MOOCs the Future of Online Education?
Blockbuster MOOCs Could Shape the Future of Teaching
The Second Wave of MOOC Hype: Online Degrees

Blended Learning
Six Models of Blended Learning: Part 1
Six Models of Blended Learning: Part 2

Theorie
Designing Learning for Mental Models
Different learning theories to integrate into a LMS
Most Personality Quizzes Are Junk Science
Donald Clark: Personalised learning – what is it?
How People Learn: An Evidence-Based Approach
Myths about how the brain works
The Learning Pyramid Myth
Biggest Myths About Technology Addiction
The Problem with "Learning Styles"
Neuroscience of attention: why instructional designers should know
Overtaxed Working Memory Knocks Your Brain Out of Sync

Tools
Free Security Tools You Likely Haven't Heard Of
AppGameKit free for Education’
Free online video and animation maker

Overig
Encyclopaedia Britannica Free Chrome Browser Extension
Udacity and Google Launch Free Career Courses

 

Wilfred Rubens' keuze

In deze rubriek een selectie van de bijdragen die redacteur Wilfred Rubens het afgelopen kwartaal op e-Learning.nl heeft gepubliceerd. Voor een volledig en actueel overzicht verwijzen wij naar de rubriek Bloggers of naar zijn weblog.

Woolf University: decompositie van het onderwijs dankzij blockchain-technologie
Technologische trends relevant voor leren, opleiden en onderwijs
Verandert de wijze waarop nieuwe technologie wordt geadopteerd?
Onthouden we informatie beter dankzij virtual reality?
Reflecties op Marktmonitor Private aanbieders van beroepsopleidingen
Gaat artificiële intelligentie doorbreken op het gebied van leren en ontwikkelen?
Digitale transformatie binnen het onderwijs
Percepties van lerenden en docenten op online samenwerkend leren
Hoe houd je jezelf bij ‘de les’ bij online leren?
Geef eens feedback aan lerenden via video
Hoeveel leer je door uitsluitend naar een expert te kijken?
Heeft de corporate university nog een toekomst?
Wat digitale leeromgevingen van Netflix kunnen leren…(en wat niet)
Hoe relevant is een leermanagementsysteem voor moderne arbeidsorganisaties?
Waarom we ‘platformisering’ van onderwijs en opleiden niet moeten nastreven

Wilfred Rubens is zelfstandig en onafhankelijk adviseur. Hij helpt organisaties met het versterken van leren en ontwikkelen met behulp van ICT.

 

Nieuwsberichten Marktspelers Q2

Een overzicht van de bijdragen die de markspelers de afgelopen periode op e-Learning.nl hebben geplaatst.

NewSpring
Pink Elephant breidt e-learning uit

BeOneDevelopment
AVG e-learning op maat voor Jumbo Supermarkten

The Courseware Company
Nieuwe functies in Articulate 360
De invloed van AVG op opleiden en ontwikkelen

tts
Digitale speurtocht van tts wint Excellence Award
WiT Award 2018 dankzij tt performance suite


TrainTool
TrainTool neemt S&P over
4 tips om cameravrees te voorkomen in online training
Virtuoos communiceren: training of talent?
De opkomst (en ondergang?) van communicatietraining
81 procent Nederlanders wil samenwerking collega verbeteren
TrainTool en ABN AMRO winnen CustomerFirst awards
Spaced learning: de sleutel naar beter trainen
Trainen in de digital age: outdated of onmisbaar?
Trainingen evalueren nieuwe stijl
Social learning: hoe stimuleer je feedback in e-learning?
Dé leertrend van 2018: always-on learning. Maar hoe?

Let’s Learn!
Mobile- of microlearning? Zoek de verschillen
Definition of microlearning
How to make learning stick?
5 rules for successful microlearning
5 types microlearning team needs
Meetup: Hoe zetten jullie microlearning in?
Why microlearning is the best training strategy
Microlearning: Much more than a buzz word
Fasen van lerende organisatie: The transformation curve
How micro is microlearning?
5 Guidelines For Task Analysis In Microlearning
Microlearning is bigger than you think
Evidence-Based Training Methods and Spaced Learning

SkillsTown
Zorgprofessionals kunnen op unieke manier ontwikkelen
3 tips om je talent te ontdekken
De formule voor een toekomstgerichte organisatie
Voorkom datalekken in jouw organisatie
Voedselbankcliënten werken online aan persoonlijke ontwikkeling
5 tips voor een betere werk-privé balans
Verzuim van medewerkers voorkomen en genezen
Online cursussen voor gemeentemedewerkers
Wanneer gaat leren werken?
Verbindend Vermogen kun je ontwikkelen
Winnaar 227 Learning Innovator Award
Online leerplatform vergroot expertise raadsleden
SkillsTown en Berenschot lanceren interactieve talkshow

Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers


Nieuwsbrief

De redactie heeft voor de lezers van de nieuwsbrief artikelen geselecteerd die nog niet op e-Learning.nl hebben gestaan. Daarnaast geven wij een overzicht van wat in het afgelopen kwartaal op de site het meest is gelezen.

De afgelopen maand meest gelezen

Nationaal Opleiding & Ontwikkeling Congres 2018

Meest gelezen nieuws 
Op 28 mei werd de 12e editie georganiseerd van het O&O congres.

What’s next in O&O? Bekijk het hier.

 

TrainTool en ABN AMRO vallen in de prijzen bij CustomerFirst awards

Meest gelezen nieuws van marktspelers
Op de CustomerFirst awards in Utrecht heeft TrainTool samen met ABN AMRO, EarlyBridge en Mindmarker de CustomerFirst HRM Award gewonnen. Ondanks de stevige concurrentie besloot de vakjury uiteindelijk om het ‘Luisteren naar de klant: jij maakt het verschil’ trainingsprogramma met de eerste prijs te bekronen. Lees het in dit artikel.

 

Knowmadisch leren in een zelfsturende organisatie

Meest gelezen blog
Met ingang van 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) van toepassing. Vanochtend vroeg Amber Walraven (@amberwalraven) op twitter zich af of docenten nog verschillende digitale tools mogen gebruiken. In deze blogpost gaat Joitske Hulsebosch (Ennuonline) uitgebreider in op dit onderwerp.

 

Longreads op het web Q2

Onderstaande digitale boeken en rapporten kwam de redactie de afgelopen periode tegen. Een (klein) deel van de e-boeken is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten adresgegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.

Online & Blended Learning: Selections from the Field (Online Learning Journal)
Creating online learning experiences (MAVS Open Press)
World Class: How to build a 21st-century school system (OECD)
Trend Report on MOOCs (OpenupEd)
Deep Learning - June 2018 Update Global Report (NPDL)
Navigating the Digital Shift – 2018 (SETDA)
The 2018 L&D Global Sentiment Survey Report (GSS)
Free e-Guide to Making Video Games (GameCreators)
The Workforce of Today and Tomorrow (PCMA Convene)
The Definitive Guide to Personal Branding (BrandYourself)

 

Cases Q2

Frisse blik op werkvormen

Een stagiaire zorgt voor nieuwe inzichten. Zo ook de kijk op zaken van stagiaire Anja Bood bij Bespeak. “Ik was dan ook op een missie om die verwachting waar te maken met een onderzoek naar alternatieve werkvormen voor de nascholing van (assistent-)drogisten”, schrijft Anja in haar bijdrage op e-Learning.nl. Inderdaad een frisse blik. In haar missie is ze ruimschoots geslaagd. Een stagiair(e) zoals elk bedrijf zich zou wensen.

Obama’s advies: Being nice, honest and useful

Iris Koolen was twee weken in de VS voor het ATD congres. Het congres nodigt professionals vanuit de hele wereld uit om te spreken over learning & development. Tijdens deze editie sprak onder meer oud-president Barack Obama. Naast het feit dat Obama een charismatische spreker is, wist hij de bezoekers persoonlijk te raken. Zijn pleidooi ging over ‘Tapping into the best of yourself’ en ‘Worry more about who you are, than what you want to be. Be nice, honest and usefull.’ Een persoonlijke terugblik.

 

Nieuwsberichten Congressen Q2

Een overzicht van de bijdragen van onze congrespartners die de afgelopen periode op e-Learning.nl zijn geplaatst.

Next Learning / SBO
Beveiligd: De Learning Correspondent nr.14
The Engaged Employee – a keynote by Julian Stodd
eBook Next Learning 2018
Beveiligd: De Learning Correspondent nr.13
Digital Learning for High User Adoption and Performance
Veranderen in een complexe wereld: 5 tips
Serious escape rooms, de nieuwe leertrend?
Hoe verhoog je de productiviteit binnen jouw organisatie?
Wanneer gaat leren werken?
Beveiligd: De Learning Correspondent nr.12

Podcast – Van escaperoom tot speelveld
Podcast – Een Social MOOC als katalysator
Podcast – Connecting your learning information flows
Podcast – Gamification
Podcast – Van leren naar presteren
Podcast – Hersenkennis is mensenkennis!
Podcast – Al werkend veranderen

Zie ook de rubriek Nieuws van Congressen

 

AVG

Door u in te schrijven, hebt u e-Learning.nl toestemming gegeven om onze nieuwsbrief naar dit e-mailadres te sturen. Wij gebruiken dit adres niet voor andere doeleinden. Als u op dit adres ook andere mails ontvangt, dan gebeurt dat alleen als u ook daarvoor toestemming hebt gegeven. Als u de nieuwsbrief wilt blijven ontvangen, hoeft u niets te doen. Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen, dan kun u zich uitschrijven met deze knop.

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.

Artificiële intelligentie en e-learning: worden opleiders nu wel overbodig?

Wilfred Rubens

Toen de term e-learning rond 1999 werd gelanceerd, verwachtte menigeen dat technologie opleiders zou vervangen. Opleiders zouden in ieder geval technologie massaal moeten omarmen. “Get wired or get fired”, riep Elliot Masie in die tijd.

Inmiddels zijn we bijna twintig jaar verder en heeft zelfs menig digibeet zich voor de klas weten te handhaven. Sterker, de “Get wired or get fired”-pleidooien van de e-learning evangelisten hebben bij veel opleiders geleid tot een notoir gebrek aan veranderbereidheid. E-learning was immers niet in hun belang.

Bovendien hadden deze opleiders groot gelijk. Degenen die het werk van opleiders wilden automatiseren, hadden een wel heel krom beeld van opleiden en leren. Zij hadden vooral ‘kennisoverdracht’ voor ogen. ‘Pratende hoofden’ konden met een gerust hard worden vervangen door online content. Wat een beperkte opvatting van opleiden en leren!

Een goed opleider weet onder meer lerenden te ‘engagen’, geeft feedback, laat lerenden leerstof actief verwerken, bevordert reflectie en speelt in op individuele vragen. De e-learning oplossingen van weleer schoten hierbij tekort.

Tot nu toe, tenminste.

Zowel wat betreft inzichten rond leren als wat betreft technologische ontwikkelingen heeft de tijd niet stil gestaan. Artificiële intelligentie en data science maken toepassingen op het gebied van e-learning mogelijk, die we twintig jaar geleden niet voor mogelijk hielden. Drie voorbeelden zijn:

  • Lerenden bestuderen leerstof en maken oefeningen. Op basis van hun antwoorden en op basis van veel data krijgen zij feedback en vervolgoefeningen aangeboden.
  • Lerenden stellen online vragen. Een robot analyseert de vragen en vergelijkt deze met eerder gestelde vragen en antwoorden. Op basis hiervan geeft de robot binnen een fractie van een seconde een antwoord. De lerende heeft niet in de gaten dat een robot reageert.
  • Lerenden leveren opdrachten in. Op basis van grote hoeveelheden data en slimme tekstanalyses worden de opdrachten automatisch beoordeeld.

Sciencefiction? Allesbehalve. Adaptieve leertechnologie kennen we al langer, al beperken de goede toepassingen zich vaak tot taal, rekenen en wiskunde. Gartner voorspelt dat 85% van de interacties met klanten in 2020 zonder menselijke tussenkomst afgehandeld zal worden (zoals met chatbots die interacteren). Technologieën voor tekstanalyses worden ook steeds slimmer.

Machine learning zal ook op het gebied van e-learning worden toegepast. Daarbij hebben machines toegang tot data, herkennen zij patronen en nemen zij zelfstandig beslissingen (en niet meer op basis van regels en commando’s).

Betekent dit dan het einde van de rol van de opleider? Allesbehalve. Chatbots zijn vooral in staat routinematige vragen te beantwoorden, maar geen specifieke vragen. Alleen mensen zijn in staat oprechte empathie en inlevingsvermogen te tonen die van groot belang zijn voor het geven van feedback op gedrag en attitude en voor het geven van begeleiding.

De aanwezigheid van opleiders van vlees en bloed, ook binnen online platforms, voorkomt juist dat lerenden eenzaam leren. Opleiders spelen ook een belangrijke rol in het bevorderen van een positieve sfeer waarin lerenden zich ondersteund en erkend voelen.

Een robot is niet goed in het geven van specifieke instructies (“Laat ik het eens anders formuleren”) of in het geven van betekenis aan leerstof door deze te relateren aan actuele gebeurtenissen of persoonlijke ervaringen. Meer complexe en betekenisvolle dialogen verlopen eveneens moeilijk voorspelbaar en zijn heel lastig te automatiseren (ook al zal de technologie steeds slimmer en geavanceerder worden).

De komende jaren zal het aantal opleiders – mede dankzij vergrijzing en ontgroening – afnemen. De behoefte aan ‘een leven lang leren’ zal alleen maar toenemen. Ik verwacht dat artificiële intelligentie een aantal werkzaamheden van opleiders kan overnemen, en zo bij kan dragen aan het hanteerbaar maken van de werkdruk van opleiders. Verder biedt deze ontwikkeling opleiders rijkere informatie die kan worden gebruikt om opleidingsprocessen te versterken.

Het gebruik van deze technologie is dan ook in het belang van opleiders. Dit zal de intentie om deze technologie te gaan inzetten, ten goede komen. Mits we benadrukken dat nieuwe vormen van e-learning er allesbehalve toe leiden dat opleiders overbodig worden.

Wilfred Rubens

Bronnen:
Een robot als onderwijsassistent 
Waar kun je chatbots binnen Learning & Development voor gebruiken? 
Chatbots voor leren
25 Chatbot Platforms: A Comparative Table
Rol van de docent bij adaptief leren