Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.
Agenda
Activiteiten voor de komende periode.
Blogs Marktspelers Q2
De afgelopen maanden hebben de marktspelers weer interessante blogs geplaatst. Lees bijvoorbeeld:
|
Column: docenten (eindelijk) overbodig?
"Toen de term e-learning rond 1999 werd gelanceerd, verwachtte menigeen dat technologie de opleiders zou vervangen. Inmiddels zijn we bijna twintig jaar verder en heeft zelfs menig digibeet zich voor de klas weten te handhaven", schrijft Wilfred Rubens in zijn column voor deze nieuwsbrief. Maar 20 jaar later maken arrtificiële intelligentie en data science toepassingen mogelijk, die we in 1999 niet voor mogelijk hielden. Moeten docenten nu wel bang zijn voor hun baan? Rubbens denkt er zo het zijne van.
|
Nieuwsbrief
De redactie heeft voor de lezers van de nieuwsbrief artikelen geselecteerd die nog niet op e-Learning.nl hebben gestaan. Daarnaast geven wij een overzicht van wat in het afgelopen kwartaal op de site het meest is gelezen.
De afgelopen maand meest gelezen
Nationaal Opleiding & Ontwikkeling Congres 2018
Meest gelezen nieuws
Op 28 mei werd de 12e editie georganiseerd van het O&O congres.
What’s next in O&O? Bekijk het hier.
TrainTool en ABN AMRO vallen in de prijzen bij CustomerFirst awards
Meest gelezen nieuws van marktspelers
Op de CustomerFirst awards in Utrecht heeft TrainTool samen met ABN AMRO, EarlyBridge en Mindmarker de CustomerFirst HRM Award gewonnen. Ondanks de stevige concurrentie besloot de vakjury uiteindelijk om het ‘Luisteren naar de klant: jij maakt het verschil’ trainingsprogramma met de eerste prijs te bekronen. Lees het in dit artikel.
Knowmadisch leren in een zelfsturende organisatie
Meest gelezen blog
Met ingang van 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) van toepassing. Vanochtend vroeg Amber Walraven (@amberwalraven) op twitter zich af of docenten nog verschillende digitale tools mogen gebruiken. In deze blogpost gaat Joitske Hulsebosch (Ennuonline) uitgebreider in op dit onderwerp.
Cases Q2
Frisse blik op werkvormen
Een stagiaire zorgt voor nieuwe inzichten. Zo ook de kijk op zaken van stagiaire Anja Bood bij Bespeak. “Ik was dan ook op een missie om die verwachting waar te maken met een onderzoek naar alternatieve werkvormen voor de nascholing van (assistent-)drogisten”, schrijft Anja in haar bijdrage op e-Learning.nl. Inderdaad een frisse blik. In haar missie is ze ruimschoots geslaagd. Een stagiair(e) zoals elk bedrijf zich zou wensen.
Obama’s advies: Being nice, honest and useful
Iris Koolen was twee weken in de VS voor het ATD congres. Het congres nodigt professionals vanuit de hele wereld uit om te spreken over learning & development. Tijdens deze editie sprak onder meer oud-president Barack Obama. Naast het feit dat Obama een charismatische spreker is, wist hij de bezoekers persoonlijk te raken. Zijn pleidooi ging over ‘Tapping into the best of yourself’ en ‘Worry more about who you are, than what you want to be. Be nice, honest and usefull.’ Een persoonlijke terugblik.
AVG
Door u in te schrijven, hebt u e-Learning.nl toestemming gegeven om onze nieuwsbrief naar dit e-mailadres te sturen. Wij gebruiken dit adres niet voor andere doeleinden. Als u op dit adres ook andere mails ontvangt, dan gebeurt dat alleen als u ook daarvoor toestemming hebt gegeven. Als u de nieuwsbrief wilt blijven ontvangen, hoeft u niets te doen. Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen, dan kun u zich uitschrijven met deze knop.
Suggesties?
Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.
|
Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.
Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam
T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl
Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.
|
Artificiële intelligentie en e-learning: worden opleiders nu wel overbodig?
Wilfred Rubens
Toen de term e-learning rond 1999 werd gelanceerd, verwachtte menigeen dat technologie opleiders zou vervangen. Opleiders zouden in ieder geval technologie massaal moeten omarmen. “Get wired or get fired”, riep Elliot Masie in die tijd.
Inmiddels zijn we bijna twintig jaar verder en heeft zelfs menig digibeet zich voor de klas weten te handhaven. Sterker, de “Get wired or get fired”-pleidooien van de e-learning evangelisten hebben bij veel opleiders geleid tot een notoir gebrek aan veranderbereidheid. E-learning was immers niet in hun belang.
Bovendien hadden deze opleiders groot gelijk. Degenen die het werk van opleiders wilden automatiseren, hadden een wel heel krom beeld van opleiden en leren. Zij hadden vooral ‘kennisoverdracht’ voor ogen. ‘Pratende hoofden’ konden met een gerust hard worden vervangen door online content. Wat een beperkte opvatting van opleiden en leren!
Een goed opleider weet onder meer lerenden te ‘engagen’, geeft feedback, laat lerenden leerstof actief verwerken, bevordert reflectie en speelt in op individuele vragen. De e-learning oplossingen van weleer schoten hierbij tekort.
Tot nu toe, tenminste.
Zowel wat betreft inzichten rond leren als wat betreft technologische ontwikkelingen heeft de tijd niet stil gestaan. Artificiële intelligentie en data science maken toepassingen op het gebied van e-learning mogelijk, die we twintig jaar geleden niet voor mogelijk hielden. Drie voorbeelden zijn:
-
Lerenden bestuderen leerstof en maken oefeningen. Op basis van hun antwoorden en op basis van veel data krijgen zij feedback en vervolgoefeningen aangeboden.
-
Lerenden stellen online vragen. Een robot analyseert de vragen en vergelijkt deze met eerder gestelde vragen en antwoorden. Op basis hiervan geeft de robot binnen een fractie van een seconde een antwoord. De lerende heeft niet in de gaten dat een robot reageert.
-
Lerenden leveren opdrachten in. Op basis van grote hoeveelheden data en slimme tekstanalyses worden de opdrachten automatisch beoordeeld.
Sciencefiction? Allesbehalve. Adaptieve leertechnologie kennen we al langer, al beperken de goede toepassingen zich vaak tot taal, rekenen en wiskunde. Gartner voorspelt dat 85% van de interacties met klanten in 2020 zonder menselijke tussenkomst afgehandeld zal worden (zoals met chatbots die interacteren). Technologieën voor tekstanalyses worden ook steeds slimmer.
Machine learning zal ook op het gebied van e-learning worden toegepast. Daarbij hebben machines toegang tot data, herkennen zij patronen en nemen zij zelfstandig beslissingen (en niet meer op basis van regels en commando’s).
Betekent dit dan het einde van de rol van de opleider? Allesbehalve. Chatbots zijn vooral in staat routinematige vragen te beantwoorden, maar geen specifieke vragen. Alleen mensen zijn in staat oprechte empathie en inlevingsvermogen te tonen die van groot belang zijn voor het geven van feedback op gedrag en attitude en voor het geven van begeleiding.
De aanwezigheid van opleiders van vlees en bloed, ook binnen online platforms, voorkomt juist dat lerenden eenzaam leren. Opleiders spelen ook een belangrijke rol in het bevorderen van een positieve sfeer waarin lerenden zich ondersteund en erkend voelen.
Een robot is niet goed in het geven van specifieke instructies (“Laat ik het eens anders formuleren”) of in het geven van betekenis aan leerstof door deze te relateren aan actuele gebeurtenissen of persoonlijke ervaringen. Meer complexe en betekenisvolle dialogen verlopen eveneens moeilijk voorspelbaar en zijn heel lastig te automatiseren (ook al zal de technologie steeds slimmer en geavanceerder worden).
De komende jaren zal het aantal opleiders – mede dankzij vergrijzing en ontgroening – afnemen. De behoefte aan ‘een leven lang leren’ zal alleen maar toenemen. Ik verwacht dat artificiële intelligentie een aantal werkzaamheden van opleiders kan overnemen, en zo bij kan dragen aan het hanteerbaar maken van de werkdruk van opleiders. Verder biedt deze ontwikkeling opleiders rijkere informatie die kan worden gebruikt om opleidingsprocessen te versterken.
Het gebruik van deze technologie is dan ook in het belang van opleiders. Dit zal de intentie om deze technologie te gaan inzetten, ten goede komen. Mits we benadrukken dat nieuwe vormen van e-learning er allesbehalve toe leiden dat opleiders overbodig worden.
Wilfred Rubens
Bronnen:
Een robot als onderwijsassistent
Waar kun je chatbots binnen Learning & Development voor gebruiken?
Chatbots voor leren
25 Chatbot Platforms: A Comparative Table
Rol van de docent bij adaptief leren
|