Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 05-04-2018 | Article Rating | (0) reacties

5 Guidelines For Task Analysis In Microlearning

5 Guidelines For Task Analysis In Microlearning

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je een goede taakanalyse doet ter voorbereiding op het maken van microlearningvideo’s. Daarbij worden 5 regels gegeven hoe je dit aanpakt.

Het uitgangspunt is dat iedere taak stap voor stap wordt uitgelegd, maar nooit een video van meer  dan 2 minuten oplevert. Ze geven aan dat een video van die duur maximaal 1 enkelzijdige A4 aan storyboardtekening is. De analyse bestaat uit;
1. Is het een herkenbare taak? Vaak denken we in een grote context en blijkt het nog lastig om de afzonderlijke taak te herkennen.

2. Is het een betrouwbare weergave van de taak? Kloppen de stappen die je hebt uitgeschreven? Hier kun je alleen maar achter komen door de handeling uit te voeren. Helaas noemt het artikel hier niet dat we allen blinde vlekken hebben. Het beste is om het uit te laten voeren door iemand die niet eerder de handeling heeft gedaan. Is jouw analyse en stappenplan dan nog steeds betrouwbaar? Mis je geen stappen? Is het specifiek genoeg?

3. Is het simpel? Vooral inhoudelijke experts zijn geneigd om veel extra dingen te betrekken bij de taak. Zorg dat je dit zoveel mogelijk voorkomt. De inhoudelijke expert heeft vaak last van de vloek van kennis, waardoor zijn extra details niet aansluiten bij het punt waarop de cursist instapt. Leestip: Vloek van kennis.

4. Gaat het wel over een enkele taak? Of gaat de analyse uiteindelijk toch over meerdere taken? In principe zou het over een enkele taak moeten gaan. De taak zou goed aan de naam van de video te herkennen moeten zijn. Daarmee is de cursist alsnog snel bij de taak die hij  nodig heeft. Wat maakt dat de microlearning het gevraagde antwoord oplevert. Doe je meerdere taken in één microlearning dan irriteer je de cursist omdat hij wellicht taken moet doornemen, waar hij geen vragen over heeft.

5. Is het visueel weer te geven? Dit laatste punt wordt al in de inleiding aangegeven als relevant voor het maken van de microlearning, maar niet zozeer voor de taakanalyse. In de beleving van Let’s Learn! is dit punt een punt dat al voordat je start bekeken wordt. En niet omdat er per se een visuele ervaring te beleven moet zijn met microlearning, maar omdat je vooraf beslist welke microlearning vorm je gebruikt. In dit artikel lijkt het erop dat men er vanuit gaat dat video de enige vorm van microlearning is. Dat is in onze beleving niet het geval. Microlearning kan ook een blog, quiz, infographic of podcast zijn. Daarbij heb je dus lang niet altijd te maken met een visuele ervaring, maar leer je wel.  

Lees artikel via deze link


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.