Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat digitale leeromgevingen van Netflix kunnen leren…(en wat niet)

Ik vind het absurd als organisaties roepen dat zij de “Netflix van het onderwijs” willen worden (hier en hier). In een aantal opzichten kunnen digitale leeromgevingen zich echter wel laten inspireren door Netflix. In ieder geval tot op zekere hoogte.

NetflixSteve Wainwright van Skillsoft (één van de grote aanbieders van e-learning content) beschrijft dat het succes van Netflix niet alleen wordt bepaald door de inhoud (de films en documentaires), maar ook door de kwaliteiten van het platform zelf:

Great content and critically acclaimed programmes drive people to subscribe, and the easy-to-use, engaging platform keeps them coming back.

Onderzoek van Skillsoft en Towards Maturity laat volgens hem zien dat maar liefst 60% van de e-learning cursussen geen succes zijn (veel uitval, weinig engagement). Volgens Wainwright ligt dat ook aan het gebruikte platform, en niet alleen aan de inhoud.

Hij stelt dat we lerenden als ‘consumenten’ moeten beschouwen. Zij moeten in staat zijn content heel gemakkelijk te vinden (1 op de 4 lerenden zegt daar mee te worstelen). Want drukbezette werknemers willen leren en niet zoeken naar content.

Dat betekent dat een digitale leeromgeving lerenden in staat moet stellen een grote variëteit aan content (dus niet alleen online cursussen) te cureren:

  • Geef lerenden naar inhoud gepersonaliseerde content die relevant is voor de loopbaan en/of de leerbehoeften.
  • Laat lerenden gemakkelijk bruikbare informatie ontdekken die overeenstemt met hun interesses.
  • Maak gebruik van ‘elastic search’ zodat lerenden content die zij nodig hebben, snel kunnen vinden.

Wainwright gaat daarbij helaas ook in op de leerstijlen-flauwekul.

Daarnaast is intuïtief navigeren volgens hem belangrijk. Leerplatforms moeten ook aantrekkelijk te gebruiken zijn. Verder moet je makkelijk kunnen pauzeren en hervatten, en zou het leerplatform ook ‘micro-learning content’ moeten bevatten. Artificiële intelligentie zal er aan bijdragen dat relevante gebruikerservaringen beter kunnen worden gebruikt.

Wainwright concludeert:

Today’s learners need a modern, engaging and intuitive platform – one that focuses on engagement, and offers relevant, curated content.

Ik ben het met de auteur eens dat een digitale leeromgeving intuïtief moet zijn, aantrekkelijk te gebruiken en lerenden in staat moet stellen snel relevante content te vinden (en bij voorkeur niet alleen online cursussen en trainingen). Wat dat betreft is er nog veel te verbeteren aan digitale leeromgevingen. De laatste tijden profileren leerplatforms zich mede daarom ook als ‘learning expierence plaforms‘.

Echter, ook nu gaat de vergelijking met Netflix lang niet volledig op:

  • Leerbehoeften zijn een stuk complexer en diffuser dan interesses voor bepaalde films.
  • Bij Netflix heb je niet veel typen content. Als het gaat om leren wel.
  • Goede e-learning content hoeft niet persé op veel ‘likes’ te rekenen, bijvoorbeeld omdat lerenden daarbinnen hard moeten werken. Kijk niet alleen naar aantrekkelijkheid, naar wat populair is onder lerenden. De vergelijking van een lerende met een consument of klant gaat dan ook mank (ook vanwege mijn punt van de leerbehoeften).
  • Binnen een digitale leeromgeving voer je veel meer verschillende leeractiviteiten uit dan binnen een platform als Netflix. Mede daarom is digitale leeromgevingen een stuk complexer. Ze bevatten veel meer diverse functionaliteiten.

Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: