Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Samenwerkend leren kan, mits zorgvuldig toegepast, een effectieve manier van leren zijn. Bovendien ontwikkel je er zeer relevante bekwaamheden mee. Het is echter ook een complexe aanpak. Online samenwerkend leren is nog extra ingewikkeld. Wat zijn belangrijke inzichten met betrekking tot online samenwerkend leren, als je naar ervaringen van lerenden en docenten kijkt?
Helen Donelan en Karen Kear doen in Creating and Collaborating: Students’ and Tutors’ Perceptions of an Online Group Project verslag van een onderzoek naar de toepassing van online samenwerkend leren bij het gezamenlijk ontwikkelen van een website. Zij bespreken eerst bestaande literatuur rond de thema’s:
Vervolgens beschrijven zij de context van hun onderzoek, de module Information and Communication Technologies van de Britse OU. Daarin wordt het proces van samenwerken en het resultaat beoordeeld. Daarna gaan zij in op de onderzoeksmethode (voornamelijk kwalitatief).
Resultaten, discussie en conclusies volgen aan het eind.
Interessante inzichten zijn volgens mij:
Dit onderzoeksartikel bevestigt veel van wat al bekend was rond samenwerkend leren. De perceptie van docenten en lerenden voegt wel wat toe aan wat al bekend was.
Nota bene: de metastudie van John Hattie suggereert dat samenwerkend leren geen heel effectieve manier van leren is. Hattie stelt daarbij dat dit komt omdat docenten samenwerkend leren te snel toepassen. Lerenden zouden eerst basiskennis via direct instruction moeten ontwikkelen. Daarna kun je online samenwerkend leren inzetten.
Online samenwerkend leren is niet eenvoudig. Maar onderwijs en opleiden zijn op zich ook best complex.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar