Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten maken we in toenemende mate gebruik van data van lerenden voor het evalueren van het onderwijs, voor het geven van begeleiding en zelfs voor het doen van voorspellingen met betrekking tot zaken als studiesucces. Daarbij moeten we ons echter ook realiseren dat lerenden vaak participeren in niet-zichtbare leeromgevingen.
Ik heb volgens mij al eens eerder geschreven dat niet alle (resultaten van) leeractiviteiten van lerenden geregistreerd worden. Ik moest hier weer aan denken toen ik de bijdrage ‘Untrackable Learning’ van Clint Lalonde las. Volgens de auteur initiëren lerenden vaak niet zichtbare of (voor de organisatie) verborgen leeromgevingen of leernetwerken, naast de officiële (digitale) leeromgevingen.
Denk daarbij aan discussies via sociale media over leerstof of aan interacties via WhatsApp-groepen die lerenden zelf opzetten. Denk ook aan lerenden die bijvoorbeeld via Google Docs met elkaar samenwerken, ook al ontmoedigt de instelling dit in verband met de AVG. Een ander voorbeeld is de student die om wat voor reden dan ook maar beperkt toegang heeft tot internet. Deze student downloadt de leerstof, verwerkt de leerstof op eigen initiatief offline en rond vervolgens de cursus met succes online af.
Dergelijke leeractiviteiten onttrekken zich aak de alomtegenwoordige systemen voor learning analytics en educatieve data science. Lalonde stelt dan ook terecht dat educatieve data docenten en organisaties weliswaar enig inzicht kunnen geven, maar dat van een volledig of holistisch beeld van alle activiteiten binnen de cursus geen sprake is.
The data can only tell you what it can see, and much of the learning and interaction that is happening in your course may be happening outside your view.
Chris Lalonde merkt hierover op:
Helaas gaat Chris Lalonde niet in op de consequenties hiervan. Volgens mij zouden onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten daarom in elk geval het volgende moeten doen en laten:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.