Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoog tijd voor een comeback van RSS

Hoog tijd voor een comeback van RSS

De afgelopen tijd neemt de belangstelling voor podcasts weer toe. Podcasts kennen we echter al vele jaren. Na enkele jaren in het dal van de desillusie verkeert te hebben, luisteren steeds meer mensen weer naar podcasts. RSS is nog zo’n technologie die toe is aan een heropleving.

Sinds ik RSS heb ontdekt (ik schat rond 2003), ben ik enorm fan. Dankzij RSS ben ik in staat om zeer efficiënt op de hoogte te blijven van algemeen nieuws, tweets van mijn favoriete twitteraars en nieuws op mijn vakgebied. RSS is een zeer belangrijk middel voor mijn professionele ontwikkeling:

  • Ik word geattendeerd op nieuwe ontwikkelingen.
  • Ik blijf op de hoogte van relevante discussies op mijn vakgebied.
  • Ik kom artikelen en andere bijdragen op het sporen die bijdragen aan verdieping en verbreding van mijn kennis.

Ik haal er ook veel inspiratie uit om te bloggen. Veel bijdragen bewaar ik om ze op een later moment te gebruiken, bijvoorbeeld voor het schrijven van een rapport of voor het maken van een presentatie.

Dankzij RSS bepaal ik, en niet algoritmes van zoekmachines en platforms, welke informatiebronnen ik wil raadplegen. Ik kan me abonneren op een diversiteit aan bronnen om zo tunnelvisie te voorkomen. Ik ben veel meer ‘in control‘ wat betreft mijn informatiestroom.

Hoe werkt het?

Je gebruikt  een zogenaamde RSS feedreader. Dat is een programma waarmee je je kunt abonneren op zogenaamde RSS feeds. Een RSS feed is een internetadres waar code achter zit. Veel websites en weblogs hebben een RSS feed. Dikwijls te herkennen aan een oranje blokje, bijvoorbeeld rss.

De RSS feed zorgt ervoor dat nieuwe bijdragen automatisch verschijnen in je RSS feedreader. Binnen je RSS feedreader kun je jouw abonnementen ordenen, bijvoorbeeld naar thema of belangrijkheid. Je kunt hierdoor bijdragen filteren, scannen, bewaren (om op een later tijdstip te lezen) en delen met anderen (bijvoorbeeld via sociale media). Ik gebruik al diverse jaren met veel plezier Inoreader (de betaalde versie) om meer dan 550 blogs/sites bij te houden. Een overzicht met RSS feed readers vind je hier.

Onderstaande video is twaalf jaar oud, maar legt nog steeds prima uit hoe RSS werkt. Mijn tekst gaat verder onder de video.

Waarom wordt RSS betrekkelijk weinig gebruikt?

In een eerdere blogpost, waarin ik heb gepleit voor een comeback van RSS, heb ik aangegeven dat organisaties als Google en LinkedIn het gebruik van RSS allesbehalve bevorderen. Je hoeft namelijk minder vaak sites en platforms te bezoeken als je informatie via een RSS feedreader scant. En dat gaat ten koste van de inkomsten van deze bedrijven. Je kunt dan ook tevergeefs zoeken naar een RSS feed bij LinkedIn.

Een teruglopend gebruik van RSS heeft echter ook te maken met het gedrag van de eindgebruiker. Als je maar een beperkt aantal bronnen regelmatig raadpleegt, dan heb je niet persé een RSS feedreader nodig. Daarnaast moet je even wat handelingen verrichten om een interessante set aan RSS feeds te verzamelen.

En hoeveel gebruikers hebben de behoefte om zeer veel bronnen regelmatig te scannen? Willen mensen daar ongeveer een half uur de dag te tijd voor nemen? Bij RSS scan en bewaar je bronnen vaak niet om ze direct te gebruiken (just in time). Je gebruikt de bronnen ter verdieping of verbreding, en je bewaart de bronnen voor het geval je ze ooit nodig hebt (just in case). Het gebruik van RSS sluit dan ook waarschijnlijk het beste aan bij het tweede 'moment of need': "learning more".

Wellicht leren veel mensen liever ‘just in time’, gericht op het direct toepassen van informatie. Verder kan het best zo zijn dat mensen bang zijn overweldigd te worden door honderden berichten per dag. Wellicht dat veel werknemers nog onvoldoende vaardig zijn om massa’s informatie te hanteren, of  gaat hun voorkeur uit naar het bekijken van video’s of het beluisteren van podcasts. Ondanks dat je veel sneller in staat bent om teksten te scannen dan om te ontdekken of een video/podcast betekenisvol voor jou is.

Met andere woorden: is de comeback van RSS niet vooral afhankelijk van de wijze waarop we (willen) leren, van een investering in onze informatievaardigheden en informatievoorkeuren?


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Meest gelezen nieuws

29-08

Wouter Willemsen van GITP naar Faculty of Skills

Door: Faculty of Skills
05-09

Is het hoger onderwijs in de overgang?

Door: Harm Weistra (hoofdredacteur)
03-09

Articulate Gebruikersdagen 2019

Door: The Courseware Company

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.