Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het is steeds vaker mogelijk om online vaardigheidstrainingen te volgen. Er is echter nog nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten daarvan op leren en presteren.
Gisterochtend trof ik in mijn mailbox de volgende vraag aan:
Ik ben op zoek naar onderzoek dat gedaan is op het gebied van distance / virtual training, dus training op afstand. Het gaat hierbij om vaardigheidstraining gefaciliteerd door een trainer/coach , dus geen webinar , instructie of demo. Bijvoorbeeld omgaan met weerstand: een actuele situatie bepalen, een model uitleggen en dan mensen met elkaar laten oefenen, waarbij de rest feedback geeft.
Deze vraag prikkelde mij, ook omdat ik steeds vaker online aanbod tegenkom op het gebied van het ontwikkelen van vaardigheden waarbij ‘emotie’ een belangrijke rol speelt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het voeren van functioneringsgesprekken, het hanteren van klachten van klanten of om het omgaan met conflicten. Online kom je bij leveranciers wel succesvolle cases tegen. Zie bijvoorbeeld: https://www.faculty.nl/nl/case-studies/.
Maar is er ook over gepubliceerd door onafhankelijke onderzoekers in wetenschappelijke tijdschriften?
Daarom heb ik in de online bibliotheek van de Open Universiteit gezocht naar relevant onderzoek van de afgelopen vijf jaar. Ik heb gezocht naar ‘skills’ in de titel en “distance learning”, “distance training”, “e-learning”, “online learning” en “online training” in de samenvatting. Ik heb niet gekeken naar het gebruik van serious gaming. Ik heb ongeveer 150 artikelen gescand en van zo’n tien bijdragen de samenvatting en de conclusies gelezen.
Mijn bevindingen:
Op basis van onderzoek kunnen we dus nog geen conclusies trekken over de effecten van online trainingen op de ontwikkeling van vaardigheden waarbij emoties een belangrijke rol spelen.
Ik verwacht overigens dat de effectiviteit grotendeels afhankelijk zal zijn van de mate waarin lerenden de inhoud oefenen en de wijze waarop zij hierover feedback krijgen. Ik heb weleens een online training rond gespreksvaardigheden gezien waarbij opnames werden gemaakt van een gesprek en lerenden online feedback kregen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.