Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vijfentwintigste Online Educa: Discover learning in a world in which learning has no limits #OEB19

Vijfentwintigste Online Educa: Discover learning in a world in which learning has no limits #OEB19

Van 27 tot en met 29 november 2019 vindt dit jaar de OEB plaats. Vandaag is het volledige programma bekend geworden, van de jubileum-editie die als thema heeft: Discover learning in a world in which learning has no limits. Wat zijn naar verwachting hoogtepunten van de 25ste editie van de OEB die traditiegetrouw weer in Berlijn plaatsvindt?

Eén van de bijzondere kenmerken van deze conferentie is dat onderwijs, bedrijfsleven, overheid en non-profitsector vertegenwoordigd zijn onder de sprekers en de naar verwachting 2500 deelnemers.

Een ander bijzonder kenmerk is het internationale karakter van het publiek. Deelnemers zijn afkomstig uit tientallen landen uit de hele wereld. Toch is dit ‘event’ ook zeer geschikt om collega’s uit Nederland en Vlaanderen te ontmoeten. Vormen de Nederlanders dit keer de grootste delegatie?

Het is in elk geval een prima gelegenheid om bij andere organisaties en sectoren in de keuken te kijken als het gaat om ‘Technology Enhanced Learning’.

Een ander hoogtepunt is de diversiteit aan sprekers. Deze sprekers belichten verschillende perspectieven en opvattingen. Als keynote spreker treden onder meer op:

  • Paul Kirschner. Zelfbenoemd ‘grumpy old man’ (in het echt valt dat best mee). Twee weken na de OEB gaat Paul met emeritaat als hoogleraar bij de Nederlandse OU. Paul zal aan het Online Educa Debat deelnemen. Ik ben zeer benieuwd.
  • Audrey Waters. Zeer kritische denker over leertechnologie. Zij spreekt in dezelfde sessie als
  • Joleen Liang. Zij is partner bij Squirrel AI Learning. Een Chinees bedrijf dat zich bezighoudt met AI en leren. Audrey vindt daar wat van.
  • Laura Czerniewicz. Directeur van het Centre for Learning and Teaching (CILT) en het Centre for Higher Education Development (CHED) van de Universiteit van Kaapstad.

Een mooi onderdeel is ook de OEB Spotlight, een doorlopend programma met interviews en korte presentaties. Er werken o.a. mee : Amy Brann, Mike Sharples, Steve Wheeler, Eric Sheninger en Jef Staes.

Daarnaast zijn er zo’n 130 sessies in verschillende formats. De beursvloer is met zo’n 120 stands zeker ook een bezoek waard. Ik maak daar altijd een paar uur de tijd voor vrij. Signaleer ik nieuwe technologische trends?

En vergeet ook de pre-conferentie workshops niet die op de woensdag voorafgaand aan de officiële opening georganiseerd worden.

Het laatste onderdeel dat niet onbenoemd mag worden is het Online Educa Debate over de stelling:

‘This House Believes That an Obsession with Economics Is Harming Education and Undermining the Skills We Need for the Future’

Ik ga hier altijd met veel plezier naar toe.

Ik ben ook weer van plan op donderdagavond, na afloop van dit debat, een etentje te organiseren. Meer informatie volgt te zijner tijd.

Ik heb de reis inmiddels geregeld. Ik ga dit keer met de trein vanaf Düsseldorf.

Ik verblijf traditioneel in Hotel Hamburg (vlak bij de congreslocatie).

E-learning.nl is mediapartner van dit congres. Dat betekent dat we een perskaart krijgen, het congres aankondigen en er onafhankelijk verslag van doen.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Meest gelezen nieuws

29-08

Wouter Willemsen van GITP naar Faculty of Skills

Door: Faculty of Skills
05-09

Is het hoger onderwijs in de overgang?

Door: Harm Weistra (hoofdredacteur)
03-09

Articulate Gebruikersdagen 2019

Door: The Courseware Company

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.