Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) verzamelen we dankzij het gebruik van technologie (zoals kunstmatige intelligentie) veel data over leren en van lerenden. Deze data kunnen voor verschillende doelen worden gebruikt. Dit brengt ethische vraagstukken met zich mee, zoals het risico op misbruik. Er zijn verschillende manieren om daar naar te kijken.
Josh Bersin heeft bijvoorbeeld onlangs een kader ontwikkeld om deze ethische aspecten te begrijpen.
Bersin kijkt daarbij naar de volgende aspecten:
De combinatie van deze aspecten leidt dan tot ‘vier dimensies van vertrouwen’:
Bersin adviseert:
focus your analytics program on strategies that positively impact people. If you’re tracking people to measure work productivity and the data will be used to make work better, then you’re moving in the right direction. If you’re using the data to weed out low performers, you’re probably violating your company’s management principles.
Toen ik deze bijdrage las, moest ik ook denken aan de bijdrage Privacy and Learning Analytics–it’s a DELICATE issue (pdf) van Hendrik Drachsler en Wolfgang Greller. Zij presenteren een checklist die je kunt gebruiken voor de implementatie van learning analytics:
Daarnaast onderscheiden zij vijf zorg- cq aandachtspunten bij learning analytics:
Ik zie dus nadrukkelijke overlap, maar ook accentverschillen. Mooi om de raakvlakken tussen onderwijs en L&D op dit terrein te signaleren. De checklist van Hendrik en Wolfgang kan m.i. ook door arbeidsorganisaties worden gebruikt voor het ontwikkelen van beleid op dit terrein.
Verder vind ik het heel aardig om te zien dat Bersin met regelmaat naar de AVG (GDPR) verwijst. Min of meer als kader waaraan je je als organisatie te houden hebt. Ik lees regelmatig dat Amerikaanse bedrijven en edubloggers daar instemmend naar kijken, en als voorbeeld gebruiken hoe om te gaan met persoonsgegevens.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.