Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het Hechinger Report besteedt aandacht aan -wat zij noemen- de infiltratie van artificiële intelligentie (AI) in het (hoger) onderwijs. Deze bijdrage beschrijft toepassingen en enkele belangrijke kanttekeningen.
De beschreven toepassingen zijn:
Je ziet in de praktijk dus vrij onschuldige, handige, toepassingen van AI, maar ook toepassingen met potentieel verstrekkende gevolgen.
Met name bij deze laatste categorie toepassingen worden kanttekeningen geplaatst:
De belangrijkste strekking van deze bijdrage is wat mij betreft:
Gebruik AI als ondersteuning van professionals. Laat AI professionals bepaald werk uit handen nemen, maar niet de verantwoordelijkheid. Maak goede afspraken over eigenaarschap en het gebruik van data. Wees transparant in hoe je AI toepast.
De beschreven kanttekeningen maken volgens mij ook wettelijke regulering noodzakelijk. Onlangs heeft de Europese Commissie de eerste versie van een wettelijke kader met betrekking tot AI gepresenteerd. Zij onderscheiden daarin volgens het artikel The EU path towards regulation on artificial intelligence onder meer een onaanvaardbaar risico, een hoog risico, of een laag risico.
AI mag geen onacceptabel risico opleveren. Hoge risico’s mogen onder strikte voorwaarden worden genomen. Het gebruik van AI voor het beoordelen van lerenden valt onder die categorie. Bij een laag risico moet vooral sprake zijn van transparantie. De auteurs van dit artikel noemen dit kader ‘innovatievriendelijk’. Volgens Bits of Freedom biedt deze Europese poging tot regulering echter nog onvoldoende bescherming. Zij pleiten voor meer verboden van bepaalde AI-toepassingen. Ook zou beter geregeld moeten worden dat mensen kunnen controleren of een besluit rechtmatig tot stand is gekomen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar