Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij augmented reality (AR) voeg je digitale elementen als een extra laag toe aan de werkelijkheid. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een QR-code, maar bijvoorbeeld ook door 3D-objecten via een camera te tonen. Zonder AR zou Pokémon Go bijvoorbeeld niet bestaan. Shawn Mack geeft in Augmented Reality in Education: Looking Forward enkele (recente) voorbeelden van AR voor leren. Hij bespreekt ook vier voordelen, die ik graag van commentaar voorzie.
Voorbeelden zijn apps waarmee dinosaurussen weer tot leven komen. Lerenden kunnen deze uitgestorven dieren meer gedetailleerd in 3D bestuderen door te roteren, en in- en uit te zoomen. Ook andere voorwerpen, zoals vulkanen of de Maan, of of scheikundige elementen kun je dankzij AR in de detail en in de klas bestuderen. Volgens Mack gebruikt de NASA AR ook om astronauten te trainen, al gaat deze toepassing van de Hololens uit 2015 eigenlijk veel verder dan gebruikelijk is bij AR.
De voordelen van het gebruik van AR zijn volgens de auteur:
Persoonlijk vind ik een belangrijk voordeel van AR dat je binnen een specifieke context op een laagdrempelige manier aanvullende informatie of verwerkingsactiviteiten kunt aanbieden. Daarmee creëer je ook rijkere en realistische leerervaringen. Je kunt bijvoorbeeld bij de Joodse Schouwburg zien hoe een razzia begin jaren veertig plaatsvond.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar