Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik ben al geruime tijd als programmamanager betrokken bij de selectie en implementatie van de digitale leeromgeving van Zadkine. We zijn nu op zoek naar iemand die op langere termijn verantwoordelijk wordt voor de doorontwikkeling en het gebruik van de digitale leeromgeving. Iets voor jou? Hieronder vind je de vacaturetekst.
Volgens Bernard Marr zijn dit de vijf belangrijkste technologische trends die organisaties komende jaar aan moeten pakken om concurrerend te blijven. 1. AI alomtegenwoordig Artificiële Intelligentie is alomtegenwoordig geworden. We gebruiken slimme algoritmen voor creatieve en alledaagse taken zoals internet zoeken, online winkelen en het beheren van agenda’s. Het groeiende
How Spotify Uses Artificial Intelligence—and What You Can Learn from It laat zien hoe de audiodienst Spotify gebruik maakt van artificiële intelligentie (AI). Deze inzichten zijn m.i. deels relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Het artikel illustreert in elk geval hoe AI-technologieën werken. Spotify is met 433 miljoen gebruikers mondiaal
“Tim Cook is latest CEO to question the ‘metaverse’“. Aldus de kop van een recente bijdrage van The Verge. Volgens deze bijdrage lijkt de CEO van Apple niet echt te geloven in de metaverse, waar Meta’s Mark Zuckerberg zijn pijlen juist sterk op richt. Er is veel te doen over
Ik scan en lees de nieuwsbrief #Handpicked van Erwin Blom (Fast Moving Targets) bijna altijd met plezier. Erwin attendeert zijn lezers dikwijls op bijzondere nieuwe technologieën. Gisterochtend was dat ook weer het geval. Eén van de nadelen van online video is m.i. dat je niet goed in staat bent snel
Christopher Allen probeert deze vraag te beantwoorden. Ik heb echter twijfels bij zijn antwoord. We maken al decennia lang gebruik van informatie- en communicatietechnologie voor leren, opleiden en onderwijs. Deze technologieën zijn al decennia lang in staat om individuele instructie te geven en ondersteuning te bieden om individuele tekortkomingen te
Intelligente technologie is bezig met een opmars in de samenleving, en ook in het onderwijs. De ministers van Onderwijs hebben de Onderwijsraad daarom gevraagd een verkenning uit te voeren over het gebruik van intelligente technologie in het onderwijs. Deze verkenning is verleden week verschenen. In deze blogpost wil ik deze
De Europese agenda voor vaardigheden (‘Skills’) is een vijfjarenplan dat is bedoeld om individuen en bedrijven te helpen meer en betere vaardigheden te ontwikkelen en deze te benutten. Een aantal zaken valt me hierbij op. Volgende week woensdagmiddag mag ik een paneldiscussie leiden tijdens de EDUtech_Europe 2022 in Amsterdam. Deze
Avetica, Premium Moodle Partner
Nieuwe gebruikerservaring in 4.0 Afgelopen maandag is op de Global Moodlemoot in Barcelona officieel Moodle Workplace 4.0 gelanceerd. Deze versie is de grotere broer van Moodle LMS wat de meeste mensen kennen. In april van dit jaar werd de nieuwe gebruikerservaring van Moodle LMS 4.0 al beschikbaar en deze is nu ook voor Moodle Workplace […]
Het bericht Moodle Workplace 4.0 is beschikbaar met nieuw intuïtief ontwerp en navigatie is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, implementatie, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Volgens Upendra Emvien loopt de e-learning sector achter als het gaat om het toepassen van de allernieuwste technologieën. Het is m.i. echter de vraag of dat erg is. Diverse maatschappelijke sectoren, zoals de financiële sector en de game industrie, hebben volgens Emvien drastische veranderingen ondergaan sinds de komst van het
Time travel party Aan het einde van dag 2 verzamelen alle Moodlers voor de ‘Time Travel’ party in de prachtige historische zaal ‘La Paloma’ die dateert uit 1903. Niet alleen de zaal brengt je terug in de tijd maar ook de hoeveelheid Moodlers die zich hebben verkleed zorgen voor een prima feestje! Nederlandstalige Moodle community […]
Het bericht Global Moodlemoot dag 3 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Organisaties gebruiken al bijna dertig jaar systemen voor het faciliteren van blended learning en online leren. Tien jaar geleden heeft SURF een zogenaamde componentenvisie ontwikkeld waarbij de digitale leeromgeving niet bestaat uit één systeem, maar uit meerdere systemen en applicaties die een instelling organiseert. Gisteren verscheen een rapport waarin deze
Onderwijs voor de toekomst De tweede dag van de Global Moodlemoot #MootGlobal22 begint met een keynote van Andreia Inamorato Senior Researcher bij het Joint Research Centre (JRC) van de Europese Commissie. De titel van haar presentatie is “Educating for the future: the transformative power of openness” waarbij ze ingaat op de veranderingen die we ondergaan […]
Het bericht Global Moodlemoot dag 2 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Gisteravond vond de openingssessie plaats van een ‘blended’ leertraject voor trainers en opleiders over blended learning. Ik begeleid dit leertraject. Eén van de discussies ging over de vraag of het niet erg ‘schools’ is om volwassen lerenden aan te spreken als zij niet actief participeren in blended learning. Zijn zij
In dit artikel een impressie van de eerste dag van de Global Moodlemoot #MootGlobal22 in Barcelona. Voor diegene die er niet bekend mee zijn een Moot is een bijeenkomst van Moodle gebruikers waar ervaring en kennis gedeeld wordt. In 2019 vond de eerste wereldwijde Moot plaats en deze week dus de tweede editie. Hoe groot […]
Het bericht Global Moodlemoot dag 1 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Op basis van zijn ervaringen met online leren, formuleert Al Infande de twee belangrijkste succesfactoren bij online leren: zichtbaarheid en onmiddellijke feedback. Infande is zelf docent, maar begeleidt ook docenten bij online leren. Volgens de auteur kun je diverse belangrijke principes onderscheiden waarvan docenten zich bewust moeten zijn om succesvol
Mensen onderscheiden zich onder andere van computers doordat zij emoties kunnen tonen. Emoties spelen een belangrijke rol in het aangaan van relaties en ook binnen leerprocessen. Computers worden echter steeds beter in het herkennen van en reageren op emoties. Dat heeft volgens Vishal Soni gevolgen voor online leren. Dat is
Jullie weten dat ik kritisch sta ten opzichte van het gebruik van grote woorden zoals transformatie van het onderwijs. Dat is vooral geredeneerd vanuit Nederlands perspectief. We moeten echter ook verder kijken dan onze neus lang is. Daarom is UNESCO’s nieuwe website Digital learning and transformation of education de moeite
Moodle kent meer dan 2.000 plugins en daar zitten hele nuttige tussen. De plugin ‘Learning Tools‘ die ik in dit artikel beschrijf krijgt van mij het predicaat ‘BRILJANT’! Learning Tools Ik vind de plugin briljant omdat hij een aantal hele nuttige functies heeft en super eenvoudig is in gebruik en configuratie. Laten we eerst eens […]
Het bericht Aantekeningen maken in Moodle…en meer! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Volgens Erik Ofgang en Shelly Terrell is het niet voldoende dat je vandaag de dag bekend bent met algemene leertheorieën, bijvoorbeeld van Bandura en Vygotsky. Docenten en opleiders moeten volgens hen ook vertrouwd raken met theorieën, modellen en benaderingen die inzicht geven in hoe technologie, sociale media en internet het
Verantwoordingsplicht voor organisaties Iedere organisatie verwerkt persoonsgegevens en daarom moet zij verantwoording kunnen afleggen over de wijze waarop de data wordt verwerkt en beschermt. Of je nu Gegevensverantwoordelijke bent of Verwerker zoals in ons geval. Onze klanten vertrouwen de Moodle hosting toe aan Avetica en momenteel gaat dat om zo’n 700.000 gebruikers in alle leeromgevingen. […]
Het bericht Avetica voldoet weer aantoonbaar aan AVG met de ISAE 3000 verklaring is eerst gepubliceerd op Avetica.
Julia Freeland Fisher van het Christensen Institute voorspelt in Connection over content: A new era for education technology een verschuiving in de toepassing van leertechnologie. Ontwikkelaars van leertechnologie zullen zich meer focussen op het faciliteren van verbindingen tussen personen dan op het ontsluiten van leerstof. Zij bespreekt onder andere enkele
Hoogleraar Steven Mintz heeft een nuttige bijdrage geschreven over onderwijsinnovatie. Volgens hem is innovatie al te vaak slechts een ander woord voor blabla, hype en onzin. Echte innovatie is volgens hem bovendien in essentie een ‘menselijk’ vraagstuk en geen technologisch vraagstuk. Volgens Mintz zijn innovaties lang niet altijd revolutionaire doorbraken.
Cursussen verkopen Je kunt Moodle op veel verschillende manier inzetten. Denk bijvoorbeeld aan een ‘gesloten’ omgeving voor een school of interne bedrijfsacademie. Ook zijn er Moodle omgevingen waar iedereen een account kan aanmaken en cursussen kan kopen. De verkoop van je cursussen kun je op verschillende manieren regelen. We bespreken verschillende opties: 1. Avetica plugins […]
Het bericht Drie tips voor verkopen van Moodle cursussen is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het Britse JISC onderzoekt jaarlijks hoe Britse studenten het gebruik van digitale technologieën in het onderwijs ervaren. Je kunt de resultaten van het meest recente onderzoek (pdf) uiteraard niet los zien van de ervaringen tijdens de Corona-pandemie. Wat valt daarbij op? De vragenlijst werd afgenomen tussen november 2021 en april
In de meeste artikelen over blockchain en onderwijs wordt deze technologie gebruikt voor het veilig en transparant opslaan van diploma’s, certificaten en andere ‘credentials’. De bijdrage Blockchain as a Learning Management System for Laboratories 4.0 (pdf) beschrijft een casus waarin blockchain-technologie wordt gebruikt voor het managen van leren in een
In The Future of the Web: The good, the bad and the very weird blikt Steve Ranger terug en vooruit op de ontwikkeling van internet. Hoopvolle verwachtingen en een realiteit met teleurstellingen wisselen elkaar daarbij m.i. af. Volgens Ranger was het internet het resultaat van een verzameling van Amerikaanse overheidstechnologieprojecten
In standaard Moodle zie je aan de bovenkant van de pagina iconen voor meldingen en berichten. Eigen iconen Met de plugin ‘Navbar plus‘ kun je ook eigen iconen toevoegen op die plek. Je kunt daar bijvoorbeeld een icoon maken dat verwijst naar onze Avetica blogs. Of een icoon met een directe link naar de Moodle […]
Het bericht Eigen iconen toevoegen aan Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Gisteren stuitte ik via twitter op de publicatie ‘Gepersonaliseerd leren met ict: scholen in beeld’ van de iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO. Deze publicatie beschrijft de ervaringen en resultaten van drie scholen uit de iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO met het ontwerp- en implementatieproces van gepersonaliseerd
Dankzij internettechnologie zijn online platforms op tal van terreinen sterk opgekomen. Platforms als Uber, Airbnb en Amazon hebben verschillende sectoren flink veranderd. Ook op het gebied van leren, opleiden en onderwijs kennen we platforms zoals LinkedIn Learning en Udemy. Professor Marshall Van Allstyne presenteerde online een raamwerk dat helpt de
Wat is een cursusformat? Een cursusformat bepaalt hoe een Moodle cursus eruitziet. Denk bijvoorbeeld aan het populaire Tegel (Tiles) format waarbij de onderdelen tonen als tegels. Onetopic format Ook vrij veel gebruikt is het ‘Onetopic‘ format. Topic is het Engelse woord voor wat in je Nederlandse Moodle site ‘onderwerp’ of ‘sectie’ heet. Dit format heet […]
Het bericht Cursusformat Onetopic – nieuwe optie is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bij virtuele klas-sessies en webinars is het verplicht aan- of uit zetten van de webcam regelmatig punt van discussie. Torrey Trust en Lauren Foss Goodman hebben ervaringen hiermee onderzocht. De uitkomsten leiden tot vier aanbevelingen met betrekking tot het gebruik van de webcam. Trust en Foss Goodman hebben twee keer
De Vlaamse Regering investeert 375 miljoen euro aan “meer (digitale) onderwijskwaliteit in het huidige digitale tijdperk”. Dit noemt men de “Digisprong“. Eén van de vier speerpunten is het Kenniscentrum Digisprong, waar ook het befaamde Klascement deel van uit maakt. Net als Kennisnet gaat Kenniscentrum Digisprong uit van het Vier in
Tweemaandelijkse updates 2e maandag van september en dan weet je het: vandaag zijn van alle supported Moodle LMS versies de updates uitgekomen. In deze updates zijn bugs opgelost en ook kleine verbeteringen doorgevoerd op het gebied van toegankelijkheid, beveiliging en functionaliteit. Bekijk de releases per versie. Moodle 4.0.4 release notes Moodle 3.11.10 release notes Moodle […]
Het bericht Moodle update 3.9.17, 3.11.10 & 4.0.4 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Een paar dagen geleden twitterde Wouter Buelens (@WouterBuelens) over een recente meta-studie met betrekking tot de effectiviteit van blended learning. Volgens de onderzoekers is blended learning gemiddeld positief van invloed op leerprestaties van leerlingen. De onderzoekers hebben naar verschillende factoren gekeken die blended learning meer of minder leerzaam maken. In
De bijdrage Top 11 Current Trends in Educational Technology beschrijft elf trends die volgens de auteur op dit moment spelen op het gebied van leertechnologie. Zoals zo vaak in dit type bijdragen ontbreekt de nuance en een meer kritische beschouwing. Ook stelt de auteur in veel gevallen ten onrechte dat
Kennen jullie CNMOOC, Edraak, Kadenze of Swayam? Ik tot vandaag nog niet. Dit zijn platforms waarop onderwijsinstellingen massive open online courses aanbieden. Twee onderzoekers van de universiteit van Macedonië gebruiken 21 meeteenheden om 35 MOOC-platforms met behulp van vijf webanalytics tools wereldwijd in kaart te brengen. Coursera, edX, FutureLearn, Udemy
Zogenaamde “conversational artificial intelligence chatbots” gebruiken natural language processing om allerlei vragen van gebruikers te beantwoorden. Gartner verwacht dat een kwart van de organisaties in 2027 primair via chatbots met gebruikers zal communiceren. Deze chatbots kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om aankomende lerenden te ondersteunen bij de aanmeldprocedure. Susan Hura probeert
Aanleiding De Federatie Medisch Specialisten (FMS) ontwikkelt een leeromgeving op basis van Moodle Workplace voor de 32 aangesloten medisch wetenschappelijke verenigingen die de Federatie vormen. De verenigingen zetten het platform in om blended en online onderwijs voor aios en medisch specialisten vorm te geven. Een veelgevraagde wens van medisch opleiders was om echografie-, MRI- en […]
Het bericht Stackviewer wereldwijd beschikbaar voor medisch onderwijs is eerst gepubliceerd op Avetica.
Meta, het moederbedrijf van Facebook, zet fors in op de metaverse. De metaverse kan weleens de volgende generatie internet worden. Meta heeft 150 miljoen dollar uitgetrokken om tien onderwijsinstellingen te helpen met het realiseren van een virtuele campus in de metaverse. Ik vind daar wat van. Meta heeft hiervoor het
Verleden week schreef ik over Jane Hart’s top tools for learning. Onlangs publiceerde LearnPlatform hun EdTech Top 40. Hoe gebruiken lerenden en docenten uit het Amerikaanse K-12 onderwijs leertechnologie tijdens het schooljaar 2021-2022? Jane Hart kijkt naar de favoriete leertechnologieën van professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs.
Onderwijsinstellingen gebruiken in toenemende mate technologie om leren te faciliteren. Deze technologie genereert ook steeds meer data. Wat is er nodig om deze data ook daadwerkelijk bruikbaar te maken ten behoeve van de bestrijding van kansenongelijkheid? Digital Promise is een Amerikaanse non-profit organisatie die onderwijsinnovatie wil bevorderen om kansengelijkheid te
De titel van de bijdrage VR training is the future. Here’s why, and how companies are using it wekt natuurlijk weer overspannen verwachtingen. De inhoud is meer genuanceerd. Het meest interessante zijn de voorbeelden van manieren waarop bedrijven virtual reality voor leren inzetten. Dergelijke voorbeelden vind je ook dicht bij
Van 23-25 november vindt dit jaar voor de 28ste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Dit is dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Het programma krijgt steeds meer vorm. Wat zijn opvallende bijdragen? Njeri Mwagiru uit Zuid-Afrika verzorgt een keynote. Zij doet onderzoek naar leiderschap,
Gisteren heeft Jane Hart de zestiende editie van haar ‘Top Tools for Learning’ gepubliceerd. Elk jaar inventariseert Jane de favoriete leertechnologieën van de mensen uit haar online netwerk. Zij rubriceert deze in persoonlijk leren, werkplek leren, opleiden/onderwijs. Walt valt mij op? Verleden jaar heeft Jane een lijst met 300 tools
Britse onderzoekers concluderen dat het gebruik van handgebaren tijdens live online sessies een gevoel van verbondenheid bevordert en bijdraagt aan de overtuiging bij lerenden dat zij beter leren. Het fenomeen ‘videoconferencing-vermoeidheid’ kan dankzij handgebaren worden verminderd, stellen zij. Webinars en virtuele klas-sessies hebben voordelen, maar ook beperkingen als het gaat
Bij online proctoring controleer je op afstand met behulp van software of lerenden tijdens het afnemen van een tentamen geen fraude plegen, zoals het raadplegen van boeken terwijl dat niet is toegestaan. Eén van de mogelijke toepassingen van online proctoring is het scannen van de ruimte op aanwezigheid van materialen
Een ‘silver bullet‘ is een eenvoudige oplossing voor een moeilijk of hardnekkig probleem. Het is echter een ‘ogenschijnlijke oplossing’. In discussies rond de aanpak van het lerarentekort kom je bijvoorbeeld heel wat ‘silver bullets‘ tegen (zoals beter betalen of tegengaan van deeltijdwerk). Volgens Erik Ofgang kunnen dergelijke ‘oplossingen’ afleiden van