Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De potentie van leertechnologie wordt onvoldoende benut omdat wetenschappelijk onderzoek geen rol speelt in de ontwikkeling, het gebruik en de evaluatie van deze technologie. Dat stellen Fabio Segura en Simon Sommer van de Zwitserse Jacobs Foundation. Zij pleiten ervoor om leertechnologie te ontwikkelen op een manier zoals ook medicijnen worden
Thema Education for the future! Op 27, 28 en 29 september vindt de Global MoodleMoot plaats in Barcelona. Avetica nodigt jou uit om mee te gaan en je drie dagen onder te dompelen in de wereld die Moodle heet! Bij de vorige editie in 2019 waren meer dan 300 Moodlelaars aanwezig in Barcelona. Thema van […]
Het bericht Schrijf je in voor groepsreis Global MoodleMoot Barcelona 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Sinds de adoptie van smartphones woedt binnen het onderwijs een debat over het al dan niet verbieden van deze apparaten op school of in ieder geval in de klas. Het afgelopen weekend las ik een bijdrage over een docent die onlangs van standpunt is veranderd. Mijn blogpost Argumenten voor en
Blockchain-technologie bestaat inmiddels al meer dan tien jaar. Deze technologie wordt nog nauwelijks door onderwijsinstellingen toegepast. Volgens Craig Guillot heeft deze technologie echter drie belangrijke voordelen voor onderwijsinstellingen. Als nieuwe technologie opkomt dan nemen we vaak ruim de tijd om erover te praten en om de mogelijkheden ervan te verkennen.
De zone Naar digitale (open) leermaterialen van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT heeft de tool ‘Kies wijzer je digitaal leermateriaal!‘ samengesteld. Deze tool wil docenten helpen bij het afstemmen van digitaal leermateriaal op leerdoelen en gewenste didactische werkvormen. De tool gaat uit van de herziene taxonomie van Bloom. Je kiest
Bij het ontwerpen van een online cursus is het aanbrengen van structuur van groot belang. Drie docenten van de Missouri Southern State University hebben op basis van hun expertise aanbevelingen geformuleerd ten aanzien van structurele componenten in een online cursus. De auteurs gaan daarbij uit van online cursussen met een
Learn Platform heeft onlangs het ‘EdTech Top 40 Mid-Year Report‘ gepubliceerd waarin de auteurs het gebruik van online leertechnologie door lerenden en docenten in Amerikaanse K-12 districten hebben onderzocht (tussen 1 augustus en 31 december 2021). Het summiere rapport bevat enkele opvallende details. Het eerste dat opvalt, is dat de
Moodle Academie Na het opheffen van Stichting Mnet Benelux is het resterende geld geschonken aan een project om cursussen uit de Moodle Academie te vertalen naar het Nederlands. Op deze manier komt de opbrengst van de stichting nog steeds ten goede aan de Nederlandse Moodle community. Geef je voorkeur op Gemma Lesterhuis, voormalig voorzitter van […]
Het bericht Welke Moodle Academie cursus zie jij graag vertaald naar het Nederlands? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het invloedrijke maar eveneens omstreden Wereld Economisch Forum kent ook een Technology Pioneer community. In 17 ways technology could change the world by 2027 kijken leden van deze gemeenschap naar technologische trends die volgens hen al binnen vijf jaar grote veranderingen kunnen bewerkstelligen. Elk jaar komen CEO’s, politici, journalisten en
We zijn het Hemelvaartweekend weer eens naar Berlijn geweest. Dit keer met twee neven, als cadeau aan hen voor het behalen van een diploma aan de hogeschool Windesheim (verleden jaar en binnenkort). We zijn vanaf Deventer met de trein naar Berlijn gereisd (op donderdag helaas met 40 minuten vertraging aangekomen;
Volgens Blair Stamper hebben de ervaringen met ‘emergency remote teaching’ tijdens de Cororacrisis geleid tot vier misconcepties over online leren. Stamper probeert deze misconcepties te weerleggen. Ik plaats hier enkele kanttekeningen bij. Misconceptie 1: Docenten kunnen geen groepswerk online aan leerlingen toewijzen. Stamper onderbouwt dat verschillende vormen van interactie bij
Tool voor beoordelen van vaardigheden Bij het beoordelen van competenties en EPA’s (lees hier meer over EPA’s) moet je regelmatig vaardigheden in bepaalde situaties beoordelen. Omdat een leeromgeving steeds vaker wordt ingezet tijdens blended-learning trajecten wil je als beoordelaar/docent een tool in handen hebben om praktijkopdrachten efficiënt te beoordelen. De Moodle plugin Observation helpt hierbij. […]
Het bericht Observatie plugin handig bij beoordelen competenties en EPA’s is eerst gepubliceerd op Avetica.
Naarmate we meer online leren, zitten we langer achter ons beeldscherm. Intensief ‘beeldschermwerk’ zou echter ongezond zijn, vooral voor kinderen en jongeren. Als scholen meer gebruik maken van ICT voor leren, dan kan dat leiden tot zorgen bij ouders. De bijdrage Decoding 4 Myths About Screen Time That are Impacting
Het Vlaamse De Morgen heeft onlangs een uitgebreid artikel gepubliceerd over effectief studeren, op basis van gesprekken met Vlaamse experts. Ik vat in deze blogposts de tips over effectief leren samen. Het artikel bevat ook nog andere informatie, bijvoorbeeld over de relatie met docenten en het omgaan met paniek. Begin
The Sutton Trust heeft op basis van diverse interviews ‘geleerde lessen’ van Covid-19 pandemie in kaart gebracht. Deze geleerde lessen hebben niet alleen te maken met de online, blended en simultaan leren en opleiden, maar ook met aspecten als omgaan met veranderingen. EdSurge schrijft dat de Coronacrisis ook heeft geleid
Een onderzoek van het Virtual Human Interaction Lab van de Stanford University laat zien dat indicatoren van een effectief gebruik van virtual reality sterk beïnvloed worden door tijd. Hoe meer tijd je doorbrengt in een VR-omgeving, des te meer baat je hebt als het gaat om samen werken en om
Bij de toepassing van technology enhanced learning staat leertechnologie als het goed is niet centraal. Leertechnologie is hier echter wel een noodzakelijk onderdeel van. Je zult bij de selectie ervan rekening moeten houden met verschillende aspecten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld, die ik in 2019 heb bijgesteld.
Organisaties hebben de keuze uit een enorm scala aan technologieën die ingezet kunnen worden voor leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee hulpmiddelen die je kunnen helpen bij de selectie van leertechnologieën. Beide hulpmiddelen gaan ervan uit dat je weet wat voor type technologie
Jed Stefanowicz houdt zich bezig met het begeleiden en ondersteunen van docenten op het gebied van onderwijs en opleiden met behulp van digitale technologieën. Docenten moeten in staat zijn om zelfstandig te handelen als het gaat om ‘digitaal leren’ (‘agency‘). Volgens Stefanowicz gaat het bij agency om de combinatie en
De afgelopen week werd ik geattendeerd op een aantal bijdragen die erop wijzen dat een diploma hoger onderwijs in de VS niet langer de belangrijkste sleutel voor maatschappelijk succes is en dat veel lerenden het Amerikaanse hoger onderwijs zonder diploma verlaten. Amerikaans hoger onderwijs wordt daardoor minder belangrijk voor de
Metrokaart De metrokaart van Londen is voor velen het icoon van gebruiksvriendelijk design. Ook voor Alex Büchner die het boek ‘Corporate Learning with Moodle Workplace‘ schreef. Moodle LMS is al een krachtige leeromgeving met veel functionaliteit, bij Moodle Workplace is dit nog uitgebreider. Om al die functionaliteit te ordenen heeft Alex het principe van de […]
Het bericht Metrokaart van alle functies Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
Op het gebied van blended en online leren wordt vaak gedebatteerd over het primaat van didactiek versus technologie-gedrevenheid. De veelgehoorde uitspraak dat “technologie maar een middel” is, is daar m.i. een illustratie van. In het open access artikel An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy—Technology Dichotomy presenteert Tim Fawns onder
Steve Foreman heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van leertechnologieën en het belang ervan voor de ‘leren en ontwikkelen’ (L&D). Wat valt hem en mij daarbij op? Foreman focust zich in zijn onderzoek op acht typen leertechnologieën: Technologieën voor adaptief leren/intelligente tutoren Augmented reality / Virtual reality Kennis bases en
Amazon Webservices profileert zich steeds nadrukkelijker op het gebied van educatieve technologie. Zij hebben onder meer AWS EdStart opgericht. Dit is een zogenaamd “education technology accelerator program”. Binnen dit programma heeft men een 32 pagina tellend eBook gepubliceerd met een beschrijving van zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve
Mijn oud-collega Harm Weistra attendeerde mij gisteren op de bijdrage Everything You Need to Know About POAPs to Boost Your Career. In deze blogpost beschrijf ik wat dit fenomeen is en reflecteer ik op de relevantie ervan voor leren, ontwikkelen en onderwijs. ‘POAP’ betekent in dit geval niet ‘persoonlijk ontwikkelings-
Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3) is een AI-toepassing waarmee je teksten kunt genereren. Deze toepassing heeft kansen, maar ook risico’s voor onderwijs en opleiden. Vanochtend las ik een artikel over een ‘twitter-draad‘ waarin emeritus-hoogleraar Mike Sharples schrijft hoe je door middel van een GPT-3-transformer complete essays kunt schrijven. Sharples heeft
Updates van Moodle LMS Volgens schema zijn gisteren de Moodle LMS updates uitgekomen voor de versies 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14. In deze tweemaandelijkse minor releases zijn bugs opgelost en beveiligingsverbeteringen doorgevoerd. Releases notes Bekijk alle releases notes van de versies die zijn uitgebracht. Moodle 4.0.1 release notes Moodle 3.11.7 release notes Moodle 3.10.11 release […]
Het bericht Moodle LMS updates 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14 is eerst gepubliceerd op Avetica.
De bijdrage 6 Inventive Examples of VR in Education gaat in op de verwachte groei van virtual reality. De auteur vat vijf (veronderstelde) voordelen samen en beschrijft zes voordelen. Lees mijn samenvatting en commentaar. In verschillende (commerciële) rapporten lees je voorspellingen over een toenemend gebruik van virtual reality. De toegankelijkheid
MBO-instellingen, hogescholen en universiteiten ontvangen de komende jaren 560 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds voor het programma Digitaliseringsimpuls Onderwijs. In dit programma wordt onder meer terecht veel aandacht besteed aan deskundigheidsbevordering van docenten. Aan één kritische succesfactor voor de invoering van blended learning schenkt het programma m.i. echter weinig
In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee interessante bronnen die te maken hebben met binding bij (online en blended) leren. Ik vat de bijdragen niet uitgebreid samen. Ze zijn namelijk Nederlandstalig. Verbinding verbroken: Hoe krijg je studenten weer gemotiveerd naar de campus/school? Nu we weer gewoon naar ‘school’
Tijdens de Corona-pandemie is heel duidelijk geworden hoe belangrijk de ontmoetingsfunctie van onderwijsinstellingen is. Is het mogelijk om deze ontmoetingsfunctie online vorm te geven? Waarom kiezen lerenden er wel of niet voor om deel te nemen aan spontane en informele online interacties en andere schoolbrede evenementen? Spontane ontmoetingen, buiten de
Bijna 25 jaar geleden publiceerde Gilly Salmon voor het eerst over het ‘5 stages-model’. Dit model beschrijft welke fasen je bij online en blended leren moet doorlopen, en welke activiteiten docenten/opleiders in die fasen moeten ontplooien. In deze blogpost houdt zij dit model opnieuw tegen het licht. Salmon gaat eerst
Na veertien jaar hebben we de afgelopen week weer eens Rome bezocht. Dit blijft een prachtige stad, al is het er erg druk geworden. We waren anderhalf jaar geleden van plan om Rome te bezoeken. Die reis hebben we toen vanwege bekende redenen moeten annuleren. We hadden nu afgesproken om
Missie van Stichting Mnet Benelux Stichting Mnet Benelux heeft bekend gemaakt dat zij is gestopt met haar activiteiten en dat de stichting opgeheven gaat worden. In 2019 is deze stichting opgericht met als missie om elk jaar een Nederlandstalige MoodleMoot te organiseren. Een MoodleMoot is een jaarlijks event waar kennis gedeeld wordt over Moodle. Er […]
Het bericht Stichting Mnet Benelux stopt, de Nederlandstalige Moodlemoots gaan door is eerst gepubliceerd op Avetica.
Persoonlijke ontmoetingen leveren meer en meer vernieuwende ideeën op dan videoconferenties. Dat concluderen onderzoekers van de Columbia University en Stanford op basis van twee studies. Mogelijk lenen ‘Zoom-overleggen’ zich daarom minder goed voor bepaalde werkzaamheden en leersituaties. Onderzoekers hebben een laboratoriumonderzoek uitgevoerd en een veldstudie. Aanleiding hiervoor waren klachten van
Er wordt al vele jaren voorspeld dat digitalisering zal leiden tot transformatie van het onderwijs. Die voorspelling is tot nu toe niet uitgekomen. Maar volgens Luyen Chou gaat het nu toch echt gebeuren. Hij ziet daar vier voortekenen van, die ik voorzie van commentaar. Volgens Chou heeft Covid-19 honderden miljoenen
In deze blogpost betoog ik dat uniformiteit en structuur van de opbouw van een leereenheid binnen een digitale leeromgeving zeer belangrijk zijn. Ik illustreer ook aan de hand van een voorbeeld hoe je een dergelijke uniformiteit en structuur kunt aanbrengen. Ik vind uniformiteit en structuur van de opbouw van een
Thema: Poodll, tools voor taalonderwijs in Moodle Justin Hunt, ontwikkelaar van Poodll, zal op 19 mei om 11.00 uur een webinar verzorgen over de tools die hij heeft ontwikkeld om interactief taalonderwijs te geven. Poodll wordt al meer dan 10 jaar gebruikt door honderden scholen en universiteiten. Ervaar de mogelijkheden om audio en video eenvoudig […]
Het bericht Webinar over Poodll, tools voor taalonderwijs in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het Future Today Institute heeft onlangs voor de vijftiende keer het Tech Trends Report gepubliceerd. In meer dan 650 pagina’s beschrijven zij belangrijke technologische trends en hun mogelijke invloed op zogenaamde ‘macrobronnen’. Volgens de samenstellers moet je exponentieel denken en incrementeel handelen. Je moet trends in de gaten houden, op
Beperk toegang Moodle kent standaard de functionaliteit die in het Nederlands ‘Beperk toegang’ heet. Hiermee kun je de toegang tot onderdelen van je cursus beperken. Standaard zijn er al veel optie beschikbaar. Beperking op basis van cursus voortgang Een klant van ons werkt met een aantal banners in de cursus die tonen nadat een aantal […]
Het bericht 2 handige plugins om toegang tot content te beperken is eerst gepubliceerd op Avetica.
AI zal lerenden en docenten in staat stellen op meer natuurlijke wijze te interacteren met computers. Gebruikers zullen het moeilijk vinden om een balans te vinden tussen de aantrekkelijkheid van natuurlijke interactie en de potentiële risico’s. Beleid moet daarbij helpen. Dit is de strekking van de bijdrage AI and the
Onderwijsinstellingen gebruiken een leermanagementsysteem voor het versterken van klassikaal onderwijs, voor het faciliteren van blended learning en ook voor het aanbieden van volledig online leren. Willem van Dinther laat zien hoe je het LMS ook kunt gebruiken voor een academie per team van het Summa College. Enkele weken geleden heeft
Wat is Poodll? Poodll is een programma om online taalonderwijs te geven en softskills mee te oefenen. Er is een hele set aan Moodle plugins aanwezig om te functionaliteit van Poodll op een eenvoudige manier te integreren in een Moodle cursus. De tools van Poodll geven al meer dan 10 jaar veel didactische mogelijkheden voor […]
Het bericht Poodll is partner van Avetica is eerst gepubliceerd op Avetica.
Als docent/opleider zou je m.i. in staat moeten zijn didactische eigenschappen van leertechnologie te beoordelen: welke didactiek kan ik toepassen met behulp van leertechnologie X? Stelt leertechnologie X mij zelfs in staat om leeractiviteiten te faciliteren die normaliter niet of nauwelijks mogelijk zijn? De bijdrage Support Pedagogy in the Classroom
De Educause heeft weer een editie van het Horizon Report ® gepubliceerd met een beschrijving van belangrijke trends, “Key Technologies and Practices“, mogelijke toekomstige scenario’s voor het (hoger) onderwijs en essays die ingaan op mogelijke implicaties. De auteurs onderscheiden een flink aantal trends. Sociale trends Mede dankzij Covid-19 zijn we
In het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning heb ik gisteravond een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie. Ik had deelnemers vooraf gevraagd: welk beeld hebben jullie bij activerende didactiek? Neem een voorwerp, zoek een foto of maak een tekening van het beeld dat jullie hebben van