Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Onderzoek van de universiteit van Californië laat zien dat mensen een vreemde woordenschat beter onthouden als de lessen worden geassocieerd met specifieke omgevingen. Wanneer virtual reality wordt gebruikt voor taalonderwijs, blijken context en realisme van belang te zijn voor het onthouden van woorden in een andere taal.
De onderzoekers vroegen 48 Engelssprekende deelnemers om te proberen 80 woorden te leren in twee fonetisch vergelijkbare Afrikaanse talen, terwijl ze door virtual reality-omgevingen navigeerden. De onderzoekers wilden weten of het leren van vreemde talen in een VR-omgeving het onthouden kan verbeteren, vooral wanneer twee sets woorden met elkaar kunnen interfereren.
De deelnemers droegen VR-headsets en navigeerden door een van de twee beschikbare VR-omgevingen waar ze konden klikken om de namen te leren van voorwerpen die ze tegenkwamen. Sommige deelnemers leerden beide talen in dezelfde VR-omgeving; anderen leerden één taal in elke omgeving. De deelnemers navigeerden in de loop van twee dagen vier keer door de virtuele werelden en spraken de vertalingen hardop uit. Een week later maakten de deelnemers een quiz waarin gekeken werd hoe goed de deelnemers worden onthouden hadden. De onderzoekers hebben ook scans gemaakt van het brein.
Interessante bevindingen uit dit onderzoek zijn:
De onderzoekers stellen ook dat naarmate VR-technologie alomtegenwoordiger en betaalbaarder wordt, het gemakkelijker worden om unieke en rijke contexten voor het onderwijs te creëren waarin lerenden op afstand kunnen leren (al vraagt het ontwerpen en ontwikkelen van dergelijke contexten ook de nodige expertise). Uiteraard kun je ook nadenken over mogelijkheden om een vergelijkbare context te creëren met behulp van een meer toegankelijke technologie dan VR. Al heeft het immersieve karakter van VR wel bijzondere eigenschappen.
Dit is ook een belangrijk onderzoek, ondanks beperkingen zoals een beperkte doelgroep en het kunnen reproduceren van een beperkte woordenschat. Dikwijls blijkt bij onderzoek naar virtual reality niet gekeken te worden naar de gevolgen voor leerresultaten, al wijzen sommige onderzoeken van de universiteiten van Maryland, Osnabrück, Warwick en een review studie naar virtual reality binnen het medisch onderwijs wel op de positieve invloed van virtual reality op onthouden en op leerresultaten (Rubens, 2022). Verder vind ik de relatie tussen tweede taalverwerving en virtual reality bijzonder.
Zie ook het onderzoeksartikel: Essoe, J.KY., Reggente, N., Ohno, A.A. et al. Enhancing learning and retention with distinctive virtual reality environments and mental context reinstatement. npj Sci. Learn. 7, 31 (2022). https://doi.org/10.1038/s41539-022-00147-6
Rubens, W. (2022). De toegevoegde waarde van virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs. De Learning Correspondent, juni 2022.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar