Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2022 | Article Rating | (0) reacties

Dankzij AI met overledenen converseren (maar wat betekent deze toepassing voor leren, opleiden en onderwijs?)

Je ziet de laatste jaren vaker dat overleden artiesten als André Hazes nog als hologram optreden tijdens concerten. De bijdrage AI Allows Dead Woman to Talk to People Who Showed Up at Her Funeral laat zien dat je overledenen na hun dood nog kunt laten converseren met nabestaanden. Ongeacht wat je hier van vindt, kan de gebruikte technologie relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs.

Teacher as hologramHet artikel gaat over de begrafenis van de 87-jarige Britse Marina Smith. Na afloop van haar begrafenis ging zij in gesprek met haar zoon en met andere nabestaanden. Zoon Stephen is namelijk oprichter van startup StoryFile. Dit bedrijf maakt holografische gespreksvideo’s mogelijk, oorspronkelijk om herinneringen van overlevenden van de Holocaust te bewaren.

Voor dat Marina Smith is overleden heeft StoryFile haar met 20 camera’s gefilmd terwijl zij ongeveer 250 vragen beantwoordde. De gegevens werden vervolgens ingevoerd in een AI-toepassing die daardoor in staat was haar na haar dood virtueel na te bootsen.

Haar zoon kon na de begrafenis in gesprek gaan met het hologram van zijn moeder, en ook andere nabestaanden konden vragen stellen. Daarbij viel op dat Marina Smith nieuwe details over haar leven vertelde. Als de dood nadert, blijken mensen meer open te worden.

Volgens deze bijdrage was deze ervaring best schokkend voor de aanwezigen. En ik kan me dat best voorstellen. Het is trouwens niet de eerste keer dat deze technologie tijdens een begrafenis is ingezet. Maar wel voor eerst bij een gewone burger (al was haar zoon uiteraard wel eigenaar van het betreffende bedrijf).

Volgens de auteur van dit artikel is het werk van StoryFile representatief voor een veel groter streven van ‘Silicon Valley’ om doden ’tot leven’ te wekken met behulp van AI. Amazon heeft het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat een overleden grootmoeder haar kleinkind via Alexa nog voor kan lezen.

Je kunt je, net als de auteur, afvragen waarom je dit zou moeten willen. Al kan ik me dat in het geval van de Holocaust-overlevenden (of bijvoorbeeld van degenen die een ander belangwekkende gebeurtenis hebben meegemaakt) wel weer voorstellen. Het hologram en het feit dat je kunt converseren met de visuele representatie maken deze toepassing meer authentiek en realistisch in vergelijking met een interview via video.

Je zou deze technologie volgens mij ook kunnen gebruiken om bijvoorbeeld ervaren of gepensioneerde docenten vragen te laten beantwoorden over hun vakgebied of over onderwerpen als klassenmanagement. Minder ervaren docenten, docenten in opleiding en lerenden kunnen vervolgens in gesprek gaan met de ‘hologram-docent’. Uiteraard kan zo’n hologram niet improviseren, bijvoorbeeld ale een lerende tijdens het gesprek afdwaalt. De technologie zal ook meer toegankelijk moeten worden, wil deze breder toegepast kunnen worden voor educatieve doeleinden.

The post Dankzij AI met overledenen converseren (maar wat betekent deze toepassing voor leren, opleiden en onderwijs?) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: