Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Michael Rosemann en Martin Betts verkennen in A Spotify model of personalised higher education mogelijkheden van gepersonaliseerd leren in het onderwijs door de vergelijking te maken met de wijze waarop muziekplatform Spotify personalisering volgens de auteurs met succes inzet. Volgens mij is op hun betoog wel wat af te dingen.
Traditionele onderwijsprogramma’s hebben volgens Rosemann en Betts voornamelijk een vast schema, met wisselende leerresultaten. Gepersonaliseerd leren kan volgens hen vele vormen aannemen, zoals aangepaste inhoud, een verschillend verloop, diversiteit in didactiek, manieren van ‘leveren’ (bijvoorbeeld online of fysiek) en verschillende ondersteuning. Er is echter vaak geen sprake van schaalgrootte. De ambities zijn groot maar didactische succesvolle en commercieel levensvatbare modellen staan volgens de auteurs nog in de kinderschoenen. Volgens hen zijn er grosso modo drie wegen naar personalisering: selectie, toewijding en automatisering.
Op welke terreinen kunnen onderwijsinstellingen zich dan laten inspireren door Spotify als het gaat om gepersonaliseerd leren?
Het voorbeeld van Spotify toont volgens de auteurs aan dat personalisering haalbaar en uitvoerbaar is op grote schaal. Op dit moment zijn omvangrijke voorbeelden van substantiële personalisering echter nog zeldzaam. Onderwijsinstellingen kunnen zich volgens de auteurs laten inspireren door sectoren als entertainment om gepersonaliseerde leerervaringen aan te bieden en een concurrentievoordeel te behalen bij het aantrekken van een generatie die in alle aspecten van hun leven naar personalisering streeft.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar