Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Universitair docent Erwin van Vliet van de Universiteit van Amsterdam (UvA) ontwikkelde een learning analytics dashboard genaamd IguideME om studenten en docenten inzicht te geven in de voortgang van het leerproces. Het is de bedoeling dat studenten hiermee gepersonaliseerde feedback krijgen. Wat vind ik daar van?
Van Vliet zou hij het liefst via het meester-gezelprincipe lesgeven en studenten persoonlijk begeleiden. Bij 300 studenten is dat niet mogelijk. Daarom heeft hij gekeken hoe je bij grootschalig onderwijs gepersonaliseerde feedback kunt geven.
Het met NRO-gelden ontwikkelde IguideME-dashboard heeft als doel gepersonaliseerde feedback te geven aan studenten zonder extra werk voor docenten. Het dashboard gebruikt bestaande data uit de online leeromgeving en geeft niet alleen achteraf feedback, maar ook gedurende het leerproces. Het vergelijkt de inspanningen en resultaten van studenten met die van een peer group. Deze peer groups zijn samengesteld op op basis van het doelcijfer dat studenten zelf aangeven: welk eindcijfer willen ze behalen voor de cursus? Via een grafiek zien de studenten hoe zij presteren ten opzichte van hun peers op aspecten zoals onder meer leestijd, aanwezigheid gedurende colleges, en aantal gemaakte opdrachten. Met behulp van artificial intelligence (AI) wordt ook het eindcijfer voorspeld. Het dashboard helpt docenten ook om vroegtijdig te signaleren welke studenten achterlopen en biedt feedback over het ontwerp van hun cursus.
Om de effectiviteit van IguideME te testen, verdeelde Van Vliet studenten in twee groepen: één met toegang tot de tool en één zonder. Voor en na de cursus vulden studenten een gevalideerde vragenlijst in over hun studiegedrag. De resultaten toonden significante verschillen tussen de twee groepen: studenten met toegang tot IguideME vertoonden meer zelfgestuurd leergedrag en gaven aan meer gemotiveerd te zijn om te studeren. Het onderzoek suggereert ook dat de tool ook een positieve invloed heeft op het begrip van de stof en het formuleren van betere teksten.
IguideME wordt momenteel breder uitgerold op de UvA, de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Het is een open source tool die gekoppeld kan worden aan alle digitale leeromgevingen. Van Vliet hoopt dat IguideME uiteindelijk ‘de gouden standaard’ wordt voor alle soorten (online) onderwijs, van mbo tot universitair onderwijs.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar