Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De EdTech Readiness Index (ETRI) is door de Wereldbank samengesteld om wereldwijd beleid en praktijk op het gebied van onderwijs en technologie te ondersteunen en te monitoren. De bijdrage Empowering educators and learners: Insights and strategies from the EdTech Readiness Index licht dit raamwerk toe en biedt zicht op de eerste resultaten van de toepassing ervan.
ETRI rust op zes centrale pijlers – schoolmanagement, docenten, studenten, apparaten, connectiviteit en digitale bronnen . Deze pijlers vormen volgens de samenstellers de basis gelegd voor een solide beleid op het gebied van leertechnologie en implementatie.
De Wereldbank wil hiermee stimuleren dat je vergelijkende analyses tussen landen kunt maken. De Wereldbank wil hiermee waardevolle informatie verzamelen, op basis waarvan acties ondernomen kunnen worden. Je kunt hiermee ook acties stimuleren en het niveau van bereidheid van een land om leertechnologie te gebruiken, in kaart te brengen.
In 2022 werd de ETRI voor het eerst in vijf landen toegepast: de Dominicaanse Republiek, Nepal, Vietnam (Ho Chi Minh-stad), Sierra Leone en Niger. De belangrijkste bevindingen uit de analyse zijn:
Volgens deze internationale dataverzameling is het succesvol implementeren van leertechnologie afhankelijk van het nauwkeurig stellen van prioriteiten, de uitvoering ervan en voortdurende voortgangsbewaking. Docenten hebben begeleiding op locatie nodig voor het doeltreffend integreren van leertechnologie binnen hun onderwijs. Verbeterde gegevensverzameling is dan noodzakelijk om het ‘wanneer’, ‘hoe’ en ‘waarom’ van het gebruik van leertechnologie te doorgronden. Er is volgens de Wereldbank een aanzienlijke ruimte voor de inbreng van vernieuwende technologieën in het onderwijs, terwijl het garanderen van inclusiviteit en toegankelijkheid in het digitale onderwijs een belangrijke uitdaging blijft.
Connectiviteit is onontbeerlijk voor onderwijs met leertechnologie, maar blijkt voor veel scholen in de participerende landen nog steeds een struikelblok. De onderwijssector kan volgens de auteurs echter strategisch kiezen en investeren in platformen en inhoud die offline toepasbaar zijn, voor situaties waar connectiviteit een probleem vormt.
De auteurs van Empowering educators and learners: Insights and strategies from the EdTech Readiness Index stellen dat overheden zich in de toekomst moeten inzetten voor kwaliteitscontrole, met inbegrip van minimumstandaarden voor het beoordelen van ‘digitaal leren’. Deze overheden moeten volgens de auteurs echter ook verder kijken dan de technologie zelf en ‘achterhaalde onderwijsmodellen’ achter zich laten, en zich meer richten op gepersonaliseerd leren. Zij merken terecht op dat het aanbieden van een technologische infrastructuur alleen onvoldoende is, maar dat het ook belangrijk is om te investeren in de mensen die gebruik moeten maken van de leertechnologie, door middel van professionalisering, ondersteuning en beloningen.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar