Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
ScienceGuide doet verslag van een onderzoek van onderzoekers van de Universiteit Twente naar wat docenten en studenten verstaan onder ‘gemeenschapsgevoel’ dat zo belangrijk blijkt te zijn bij blended learning. Je haalt uit deze bijdrage m.i. een aantal bekende principes die je bij blended learning zou moeten toepassen, ook al gebeurt dat lang niet altijd. Bovendien kun je hieruit argumenten halen met betrekking tot taken die generatieve AI-toepassingen zou kunnen uitvoeren (of niet).
Blended learning kan leiden tot effectief leren, al kan het toepassen van een aanzienlijk deel online onderwijs ten koste gaan van het gemeenschapsgevoel. Dit gemeenschapsgevoel blijkt juist cruciaal voor een effectief blended learning-programma. De Twentse onderzoekers concluderen dat het creëren van een informelere, persoonlijkere omgeving en het aanbieden van groepsopdrachten belangrijke bijdragen zijn aan een groepsgevoel. Dit kun je onder meer bereiken door:
De onderzoekers doen daarom aanbevelingen, zoals het vinden van een evenwicht tussen studenten vrijheid geven en hen de nodige richting bieden. Ook pleiten zij voor een instellingsbrede infrastructuur om het gemeenschapsgevoel te vergroten. Hierin kunnen docenten zich richten op pedagogische inspanningen. Onderwijsinstellingen kunnen actie ondernemen om studenten door verschillende vakken heen met elkaar verbinden. Ook pleiten de onderzoekers voor direct contact op locatie omdat bepaalde gesprekken zich daar beter voor lenen, en waarschuwen zij voor ‘Zoom-vermoeiheid’ (een zorgvuldige inzet van technologie voor communicatie is belangrijk).
Mijn opmerkingen
Dit onderzoek onderstreept wat al langer bekend is over het ontwerpen van effectieve manieren van blended learning. Tegelijkertijd worden deze geleerde lessen lang niet altijd in de praktijk gebracht.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar