Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik twee keer een workshop verzorgd voor opleidingsadviseurs van een grote overheidsinstelling. Aan de hand van een casus over ‘Omgaan met agressie’ hebben we gekeken welke ‘blended’ leerinterventie het beste past bij deze casus. We hebben daarbij naar drie typen leerinterventies gekeken (interactieve video, serious gaming, virtual reality).
We hebben de verkenning uitgevoerd aan de hand van twee ontwerp criteria en vier didactische principes. Daarnaast hebben we ook gekeken naar de eigenschappen van de gebruikte technologieën.
Ontwerp criteria bepalen hoe je ‘blend’ eruit gaat zien. Je kunt dit vergelijken met koken. Met behulp van verschillende leertechnologieën, didactiek, inhouden, et cetera kun je diverse maaltijden bereiden. Deze variabelen beïnvloeden hoe jouw blend eruit ziet, geven richting aan de didactiek die je inzet en aan het type leertechnologieën dat je gebruikt. Ik onderscheid negen variabelen oftewel ontwerpcriteria. Daarvan heb ik er twee besproken, en vooral enkele overwegingen daarbij behandeld.
Vervolgens ben ik nog ingegaan op vier ‘bewezen’ didactische principes (er zijn er meer):
Daarna hebben we drie leerinterventies bekeken:
Vervolgens ben ik ook ingegaan op het principe dat je ook er op moet letten dat de wijze waarop je leertechnologie gebruikt, bijdraagt aan leerdoelen, didactiek en het gedrag dat je wilt beoordelen. Synchroon online leren kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het geven van instructie, maar een overmatig gebruik van synchroon online leren leidt juist tot cognitieve overbelasting. Zie: Er ontbreekt iets aan het constructive alignment-principe.
We hebben daarna gekeken welke leerinterventie je kunt kiezen voor deze leervraag, aan de hand van de ontwerp criteria, didactische principes en eigenschappen van de technologieën. Ik heb ook ChatGPT om advies gevraagd. Hieronder vind je mijn dia’s.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar