Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Terry Heick geeft een samenvatting van zes ontwerpprincipes voor connected learning, van de Connected Learning Alliance. Is dit concept hetzelfde als het connectivisme? Betreft het een nieuw concept? Het antwoord op beiden vragen luidt m.i. ‘nee’ . Is dat erg? Ook niet.
Foto: jgbarah
Bij deze alliantie zijn verschillende organisaties (zoals COSN en de Mozzilla Foundation) en experts (waaronder hoogleraar Katie Salen) op het gebied van leren betrokken. Hun visie luidt
A world where all young people have access to participatory, interest-driven learning that connects to educational, civic, and career opportunities.
De leer- en ontwerpprincipes van deze alliantie zijn volgens Heick:
Het is eerste wat hierbij opvalt, zijn de geringe raakvlakken met het connectivisme dat leren in losgekoppelde netwerken benadrukt, en waarbij kennis in de knooppunten zit. Deelnemers en bronnen vormen knooppunten, terwijl bovendien gedistribueerde leertechnologieën worden gebruikt. De leer- en ontwerpprincipes van connected learning hebben betrekking op andere ‘verbindingen’. Het tweede dat opvalt, is dat veel van deze principes hun wortels hebben in al langer bestaande motivatie- en leertheorieën. Uiteraard is daar niets mis mee. Verder valt de expliciete waardering voor academische kennis op, de verbinding van het individu met verschillende settings en de grote rol van leertechnologieën bij de realisatie van deze principes die mij op zich wel aanspreken.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar