Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vanavond besteedt het VPRO-programma Tegenlicht aandacht aan onderwijs waarbij leerstofjaarklassen en standaard toetsen niet centraal staan, maar onderwijs dat bij de ontwikkeling van de ideale leerling past. In deze blog post wil ik daarom stil staan bij gepersonaliseerd leren, en de rol die ICT daarbij kan vervullen.
Foto: Stockfoto © Genialbaron #12652578
In mijn boek heb ik gepersonaliseerd leren gedefinieerd als:
leertrajecten die zijn afgestemd op het individu en waarbij de individuele lerende invloed heeft op de vormgeving van het leerproces, rekening houdend met datgene wat hij of zij al kan, kent en wil.
Bij gepersonaliseerd leren hebben lerenden dus onder meer grip op het tempo waarin zij willen leren, het type leeractiviteiten die zij willen uitvoeren, de leerinhouden die zij willen bestuderen (inclusief op welk moment), de setting waarin zij willen leren en de leerdoelen die zij willen bereiken.
De mate van personalisering kan sterk variëren. Tijdens de Online Educa Berlijn vergelijk Stephen Downes ‘personalisering’ met ‘karameliseren’. Bij personalisering is vaak sprake van enige mate van personalisering, en niet van volledig ‘persoonlijk leren’.
Je hebt verschillende voorbeelden van ‘personalisering’:
Met dank aan Guido van Dijk van Agora voor de informatie.
Het Agora-concept gaat dus veel verder in personalisering dan de VVV-uren van het Wolfert Lyceum. Lerenden hebben binnen Agora in veel grotere mate beslissingsbevoegdheid over wat en hoe zij willen leren. Toch geldt ook hier dat de school duidelijke kaders stelt, en via een intensieve begeleiding lerenden hierin stuurt.
Belangrijke uitgangspunten cq aandachtspunten bij gepersonaliseerd leren zijn tenslotte:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar