Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op het gebied van innovatie van technology enhanced learning worden verschillende indelingen gebruikt. Hoogleraar Herman van den Bosch onderscheidt drie typen technische innovaties. In hoeverre is die indeling relevant voor ICT en leren?
Foto: bykst, Pixabay
Voorbeelden van typen innovatie zijn het verschil tussen incrementele en radicale innovaties of het SAMR-model (substitution, augmentation, modification, redefinition).
In zijn blog post Innovatie is belangrijk. Maar voor wie? onderscheidt Herman de volgende typen technische innovaties:
Volgens Herman is niet altijd duidelijk tot welk type een innovatie behoort, en wordt verschillend over de waarde van innovaties gedacht (waar moet op ingezet worden?). Doordat verschillende betrokkenen (zoals aandeelhouders en consumenten) uiteenlopende belangen kunnen hebben bij innovaties, worden innovaties lang niet altijd in een even snel tempo doorgevoerd. Je ziet dat bijvoorbeeld op het gebied van energie. Eigenaren en aandeelhouders die leven van fossiele brandstoffen weten innovaties op dit terrein al behoorlijk lang te traineren.
In hoeverre is deze indeling relevant voor ICT en leren?
Je ziet dus dat ook op het gebied van onderwijs innovaties als gevolg van ICT verschillende belangen en belanghebbenden kunnen dienen.
Ik zie ook een overlap met Puentedura’s SAMR-model. Type 1 innovaties hebben vooral betrekking op het niveau van augmentation, terwijl type 3 innovaties vooral gaan over ‘redefinitions’. Type 2 innovaties zijn volgens mij niet per definitie ‘modifications’, maar kunnen ook op versterkend werken (zich dus op het niveau van augmentation begeven).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar