Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Half december 2014 heb ik mijn bezwaren tegen het 70-20-10 model beschreven. In deze blog post wil ik een alternatief presenteren: het WICER-model.
Mijn bezwaren tegen het 70-20-10 model van Charles Jennings komen op het volgende neer:
Ik heb daarom nagedacht over een alternatief referentiemodel dat recht doet aan de erkenning van het belang van werkplek leren en andere vormen van informeel leren, maar dat recht doet aan deze bezwaren: het WICER-model. Dit model bestaat uit vijf componenten:
Hoe er geleerd wordt, en de mate waarin deze vijf componenten aan bod komen, hangt grotendeels af van de context. Deze context wordt onder meer bepaald door het arbeidssysteem van een organisatie (zoals de complexiteit en veranderlijkheid van het werk) en de doelgroep. Een eerstejaars leerling zonder veel werkervaring zal bijvoorbeeld meer tijd besteden aan ‘education’ dan aan ‘workplace learning’. Een ervaren kenniswerker zal juist meer tijd spenderen aan leren op de werkplek, en minder aan opleidingen, cursussen en trainingen.
Het WICER-model kan wat dat betreft ook beter worden toegepast op het beroepsonderwijs dan het 70-20-10-model.
Vinden jullie het WICER-model een bruikbaar alternatief voor het 70-20-10-model? Is dit model beter toepasbaar op het beroepsonderwijs?
WICER-model van Wilfred Rubens is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal-licentie.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar