Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
User experience is een gevleugelde term binnen de marketingwereld. Maar volgens mij is dit fenomeen ook relevant voor leren met ICT. In deze blog post licht ik dat toe.
Het afgelopen weekend kwam ik via een blog post van Pedro De Bruyckere een presentatie van Polle de Maagt -“Prime Minister bij Ministry of World Domination“- tegen over het belang van ‘user experience” (UX). Nadat ik deze presentatie had bekeken, realiseerde ik me dat de aanbevelingen in feite ook betrekking hebben op leren en ICT.
Volgens Wikipedia kan ‘user experience’ als volgt worden omschreven.
User Experience (UX) involves a person’s emotions and attitudes about using a particular product, system or service. (bron: Wikipedia)
Het gaat in feite om het realiseren van binding met je doelgroep, sociale verbondenheid, om het creëren van een belevenis. Als je daar in slaagt, dan bevordert dat de intrinsieke motivatie van je doelgroep om product, systeem of service duurzaam af te nemen of te gebruiken.
User experience heeft daarbij niet alleen te maken met gebruikersgemak of een fraaie interface, maar vooral ook hoe een organisatie of instelling omgaat met de gebruikers. User experience beïnvloedt in sterke mate hoe tevreden je doelgroep is.
Volgens de Tilburgse Gentenaar Polle de Maagt leggen we zo veel focus op nieuwe technologische ontwikkelingen dat we vergeten om klanten vriendelijk te helpen, “en de stoep mooi” aan te vegen. In zijn presentatie geeft hij vier aanbevelingen om daadwerkelijk gebruik te maken van UX. Ik zal deze aanbevelingen relateren aan leren met behulp van ICT.
Door te investeren in UX, bevorder je de intrinsieke motivatie van lerenden. En dat leidt tot meer ‘studie succes’ en een beter rendement.
Hieronder vind je Polle’s slides.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar