Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het onderwijs verandert vooral op kleine schaal en in een kalm tempo. Grote betrokkenheid van docenten en veranderingen in de structuur van het onderwijs bevorderen onderwijshervormingen. En dan blijken ook meer fundamentele onderwijsveranderingen mogelijk te zijn.
Foto: DaveHuth, Flickr
Larry Cuban beschrijft op de blog van het National Education Policy Center een aantal principes voor onderwijshervormingen:
Het eerste principe staat overigens in de inleidende tekst. Ik vind deze echter te belangrijk om achterwege te laten.
Cuban zegt op zich zinvolle zaken met betrekking tot onderwijshervormingen, al vraag ik me af of het principe van de schoolstructuur niet haaks staat op de constatering dat fundamentele veranderingen in de praktijk zelden voorkomen. Je kunt je ook afvragen wanneer sprake is van een fundamentele verandering.
Neem het Agora-concept van Stichting Onderwijs Midden-Limburg. Binnen dit concept werkt men niet meer met een leerstofjaarklassensysteem en een vakkenstructuur, maar met heterogeen samenstelde groepen en leren vanuit vijf leerwerelden. Wat ik er van begrepen heb, is dit concept samen met docenten ontwikkeld. Wel heeft de school afscheid genomen van een enkele docent die dit concept niet zag zitten
Ik vind dit een fundamentele verandering als gevolg van een andere schoolstructuur.
Stephen Downes merkt naar aanleiding van Cuban’s bijdrage op dat onderwijsveranderingen daarom vooral buiten scholen plaatsvinden. Dat dit geen wet van Meden en Perzen is, laten de initiatieven op United4Education zien.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar