Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Afgelopen zomer is het boek “Social learning en leren met sociale media” van Marcel de Leeuwe en mij uitgekomen. Onlangs werd ik geattendeerd op een publicatie met de verwarrende titel “Teaching Crowds”, dat raakvlakken heeft met ons boek.
Ruben Bellens wees me onlangs op de publicatie “Teaching Crowds: Learning and Social Media”. Deze uitgave (waarvan je een PDF-bestand gratis kunt downloaden) is verschenen in het kader van de serie “Issues in Distance Education”. Jon Dron en Terry Anderson introduceren hierin een model waarmee zij de lezer grip willen geven op de pedagogisch-didactische potentie van internet-technologieën:
Recognizing that online learning both demands and affords new models of teaching and learning, the authors show how learners can engage with social media platforms to create an unbounded field of emergent connections. These connections empower learners, allowing them to draw from one another’s expertise to formulate and fulfill their own educational goals. In an increasingly networked world, developing such skills will, they argue, better prepare students to become self-directed, lifelong learners.
Afbeelding: Dron & Anderson, 2014
De auteurs gaan in op hoe clusters van verbonden individuen van elkaar kunnen leren. Sociale media spelen daarbij een belangrijke rol. De volgende onderwerpen worden behandeld:
Ik heb dit boek gescand en selectief gelezen. Deze uitgave wil praktisch zijn, maar is m.i. een stuk theoretischer dat de uitgave van Marcel en mij. Eigenlijk tonen alleen de hoofdstukken over theorieën over leren en sociale media overlap. De opbouw van de hoofdstukken verschilt ook sterk. De beschrijving van verschillende vormen van “crowds” aan de hand van genoemde aspecten bevalt me wel. Ik had wel voor een andere titel gekozen. Ik kan “Teaching Crowds” ondanks de toelichting maar moeilijk plaatsen.
Bron: Dron, J. & Anderson, T. (2015). Teaching Crowds: learning and social media. Edmonton: AU Press, Athabasca University
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar