Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online video’s: combineer effectiviteit en authenticiteit

Sinds het begin van de Coronacrisis zijn we online video meer intensief gaan inzetten voor opleiden en onderwijs. Het gebruik van online video voor educatieve doelen is niet altijd een doorslaand succes. Volgens Erin Crips heeft online video zelfs een negatieve reputatie gekregen. Crisp beschrijft in de Educause Review hoe

The post Online video’s: combineer effectiviteit en authenticiteit first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Opleiden, leren en ontwikkelen met leertechnologie (hoofdstuk)

De afgelopen week is de derde volledig herziene editie van het Handboek Human Resource Development verschenen. Hoofdstuk 38 is van mijn hand. Rob Poell en Joseph Kessels hebben samen met zo’n tachtig auteurs een bijna 900 pagina’s tellend handboek gepubliceerd over een scala aan vraagstukken “op het snijvlak van leren,

The post Opleiden, leren en ontwikkelen met leertechnologie (hoofdstuk) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ‘constructive alignment’ ook belangrijk is voor het beoordelen van beleid (zoals een regeerakkoord)

‘Constructive alignment’ is een bekend principe op het gebied van onderwijsontwikkeling. Dit principe kun je m.i. ook vertalen naar en toepassen op beleid. Je zou beleidsplannen en bijvoorbeeld ook een regeerakkoord op basis hiervan moeten evalueren en beoordelen. Gisteren hebben VVD, D66, CDA en Christenunie na ruim negen maanden hun

The post Waarom ‘constructive alignment’ ook belangrijk is voor het beoordelen van beleid (zoals een regeerakkoord) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Video over wat je moet doen en laten bij simultaan onderwijs #oeb21

Zac Woolfitt heeft een video gemaakt van zijn presentatie tijdens de OEB over de do’s and don’ts van ‘simultaan onderwijs’ in een hybride virtuele klas. Zac bakent eerst wat begrippen af. Simultaan onderwijs vindt volgens hem plaats in hybride virtuele klaslokalen die zijn ontworpen om zowel studenten ter plaatse als

The post Video over wat je moet doen en laten bij simultaan onderwijs #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Meer transparantie bij het gebruik van data in een LMS

The New LMS Rule: Transparency Working Both Ways is een kritisch betoog van Lance Eaton over het gebruik van data in een leermanagementsysteem. De auteur pleit daarin voor een radicale vorm van transparantie. Eaton stelt dat wij ons terecht zorgen maken over hoe bedrijven als Meta en Google omgaan met

The post Meer transparantie bij het gebruik van data in een LMS first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van technologische geletterdheid

FutureLearn heeft onlangs een artikel gepubliceerd over ’technologische geletterdheid’.  Deze vorm van geletterdheid moet ervoor zorgen dat we technologie gebruiken op een manier die ons ten goede komt. Best belangrijk in een samenleving waarin (digitale) technologie alomtegenwoordig is. De samenstellers gaan in deze bijdrage in op: Wat is technologische geletterdheid?

The post Het belang van technologische geletterdheid first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling voor een online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie

Op 10 januari 2022 start bij de Open Universiteit de online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie.  Deze module is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op dit gebied. In deze module ga je eerst in op het begrip onderwijskwaliteit, en hoe kwaliteit voor verschillende belanghebbenden een andere invulling kan

The post Belangstelling voor een online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst

‘The Exponential Age’ is een recent verschenen boek van Azeem Azhar. Volgens Joshua Kim is deze uitgave een prima startpunt om na te denken over de toekomst van het (hoger) onderwijs. Azhar stelt in The Exponential Age dat de technologieën van de 21e eeuw exponentieel veranderen, terwijl de instellingen die

The post De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Welke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie moeten we in 2022 in de gaten houden?

Het einde van het kalenderjaar nadert. Zoals gebruikelijk verschijnen er in deze tijd weer bijdragen met bespiegelingen over ‘emerging technology trends‘ op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost bespreek ik twee bijdragen. Wat zijn overeenkomsten en verschillen? De bijdrage zijn: 5 Hottest EdTech Trends For 2022

The post Welke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie moeten we in 2022 in de gaten houden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zevenentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning

Vanavond heb ik in het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning een online gastcollege verzorgd over trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Ik onderscheid maar liefst zevenentwintig trends. Deze trends zijn trouwens niet allemaal aan de bod gekomen. Ik had deelnemers vooraf gevraagd per deelnemer een trend

The post Zevenentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Inleidingen op de Metaverse en de potentie voor leren, opleiden en onderwijs

De afgelopen tijd zijn verschillende bijdragen verschenen over de Metaverse en de betekenis van deze ontwikkeling voor leren, opleiden en onderwijs. Ik wil vier van deze bijdragen hier kort de revue laten passeren. Het eerste wat daarbij opvalt, is dat de naam ‘Metaverse’ steeds wordt uitgelegd. Dat is tekenend voor

The post Inleidingen op de Metaverse en de potentie voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Mijn terugblik op editie 2021 van de Online Educa in Berlijn #OEB21

De afgelopen week vond in Berlijn de Online Educa plaats. In deze bijdrage blik ik mede aan de hand van mijn impressies terug op dit inspirerende evenement. Wat waren belangrijke thema’s? De verwijzingen naar mijn bijdragen vind je ook onderaan. Impact Covid-19 Het was best wel spannend of de OEB

The post Mijn terugblik op editie 2021 van de Online Educa in Berlijn #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we zorgen voor een succesvolle invoering van leerprojecten bij digitale transformatie #oeb21

De laatste sessie van de Online Educa, die ik vandaag kon bijwonen, werd verzorgd door een oude bekende van mij: Philippe Seynaeve, Implementation and Change Manager, CIBG/CIRB (Regionaal ICT Centrum Brussel). Philippe faciliteerde een board sessie over goede voorbeelden en succesfactoren voor de invoering en adoptie van leerprojecten. Je moet

The post Hoe kunnen we zorgen voor een succesvolle invoering van leerprojecten bij digitale transformatie #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Agile Learning ondersteunen in de extended enterprise: hoe toekomstbestendig is L&D? #oeb21

Deze sessie van de Online Educa ging over een visie op een toekomstgerichte L&D, de huidige status van L&D in relatie tot deze visie en te ondernemen stappen om L&D naar een hoger plan te brengen. Nele Graf en Anja Schmitz hebben onderzoek gedaan naar toekomstbestendig L&D in Duitsland. Zij

The post Agile Learning ondersteunen in de extended enterprise: hoe toekomstbestendig is L&D? #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Impressie van de OEB-beurs #oeb21

De Online Educa kent ook altijd een beurs met aanbieders van leertechnologieën. Deze aanbieders maken deze conferentie mede mogelijk. Een aantal fungeert als sponsor. Wat valt me op? Je vindt er aanbieders van online content zoals Cobidu die diverse micromodules aanbieden. Maar auteursomgeving iSpring staat er bijvoorbeeld ook. Diverse aanbieders

The post Impressie van de OEB-beurs #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van L&D op leren op de werkplek #oeb21

Tijdens dag 2 van de Online Educa kun je kiezen uit twee plenaire openingen. Ik heb de opening bezocht waarin twee leidinggevenden op het gebied van L&D van twee grote arbeidsorganisaties vertelden over veranderingen op het gebied van leren en ontwikkelen, en de rol van L&D daarbij. Binnen arbeidsorganisaties wordt

The post De invloed van L&D op leren op de werkplek #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Heeft het onderwijs onvoldoende geleerd van Covid-19? #oeb21

Onder leiding van oud-Lagerhuis lid Harold Elletson vond weer een Online Educa Debat plaats. De stelling luidde dit keer: This House believes Education has failed to learn the lesson of Covid-19. Tijd voor weer een ronde onderwijs ‘bashen’? Argumenten voor de stelling (door een student en een docent). Veel lerenden

The post Heeft het onderwijs onvoldoende geleerd van Covid-19? #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kiezen tussen face-to-face, asynchroon online en synchroon online leren #OEB21

Bij het ontwerpen van blended learning kun je kiezen tussen de drie manieren in de titel van deze post. Vanmiddag heb ik tijdens de Online Educa in Berlijn een sessie verzorgd over didactische overwegingen die je hierbij kunt hanteren. Ik ben eerst kort ingegaan op de drie manieren. Daarbij heb

The post Kiezen tussen face-to-face, asynchroon online en synchroon online leren #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma’s #oeb21

Deze sessie tijdens de Online Educa ging over mogelijkheden, uitdagingen en kansen die digitale ‘credentials’.  De sprekers beloofde in te gaan op ervaringen met het implementeren, creëren, uitgeven en overdragen van deze digitale bewijsstukken. Twee deelnemers konden fysiek niet aanwezig zijn en gaven via Zoom een bijdrage. Andreas Wittke van

The post Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma’s #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Do’s and Don’ts van ‘hybride’ virtuele klassen #oeb21

Veel onderwijsinstellingen hebben het afgelopen jaar ervaring opgedaan met wat onder meer ik ‘simultaan onderwijs‘ noem. Veel betrokkenen spreken echter van ‘hybride’ leren. Tijdens de eerste sessieronde van de OEB 21 deelden een aantal instellingen praktische do’s en don’ts voor doceren en leren. Herwig Rehatschek van de universiteit van Graz

The post Do’s and Don’ts van ‘hybride’ virtuele klassen #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Opening Online Educa: Learning Resilience #oeb21

Vanochtend is editie 2021 van de Online Educa in Berlijn daadwerkelijk van start gegaan. Met Fons Trompenaars en Marleen Stikker had deze opening een groot Nederlands gehalte. Belangrijke vraag: Zijn wij in controle, of controleert technologie ons? Er nemen zo’n 650 mensen uit verschillende landen deel aan deze editie. Normaliter

The post Opening Online Educa: Learning Resilience #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat verwacht ik van de Online Educa 2021? #OEB21

Op dit moment zit ik in de ICE vanuit Düsseldorf naar Berlijn. Ik bezoek morgen en vrijdag de Online Educa. Bijna traditiegetrouw blik ik aan de vooravond van deze conferentie vooruit op dit evenement. Impact Covid-19 Covid-19 drukt een grote stempel op de OEB. De organisatie heeft allerlei maatregelen genomen

The post Wat verwacht ik van de Online Educa 2021? #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ons zorgen maken over deze twee educatieve AI-toepassingen?

Gisteravond las ik twee bijdragen over het gebruik van artificiële intelligentie (AI) die mijn wenkbrauwen deden fronsen. De eerste bijdrage gaat over een nieuw initiatief van Google. Zij hebben een nieuw AI-gestuurd ‘tutorplatform’ aangekondigd dat competentiebeoordelingen door docenten gebruikt om quizzen, aanbevelingen voor cursussen en andere vormen van begeleiding te

The post Moeten we ons zorgen maken over deze twee educatieve AI-toepassingen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Meten we met learning analytics wel wat we moeten meten?

We gebruiken binnen onderwijs en opleidingen in toenemende mate data ter verbetering van het leren en de omgeving waarin het leren plaatsvindt. Tegelijkertijd wordt de druk vanuit de samenleving op onderwijs en opleidingen groter om juist meer aandacht te besteden aan vaardigheden die lastig met behulp van data te meten

The post Meten we met learning analytics wel wat we moeten meten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Coronamaatregelen tijdens de Online Educa #oeb21

De komende week vindt in Berlijn de Online Educa plaats. Daarbij hanteert de organisatie strengere regels dan bij ons in Nederland zodat deze conferentie zo veilig mogelijk kan plaatsvinden. De kleurcode voor Duitsland is geel. Dat betekent dat je er gewoon naar toe kunt reizen. Je moet op de terugreis

The post Coronamaatregelen tijdens de Online Educa #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Sterke kanten en beperkingen van chatbots

Het Wereld Economisch Forum heeft een informatief en beknopt artikel geschreven over chatbots en andere virtuele assistenten. Zij beschrijven summier wat een chatbot is, en wat sterke kanten en beperkingen van deze toepassingen zijn. Een chatbot is volgens de auteurs een toepassing van artificiële intelligentie (AI) die via een conversatie

The post Sterke kanten en beperkingen van chatbots first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zullen we stoppen met de term “data-driven” onderwijs?

In gesprekken en en artikelen over learning analytics en artificiële intelligentie (AI) valt regelmatig de term “data-driven” onderwijs. In deze bijdrage betoog ik waarom we volgens mij het beste maar kunnen stoppen met deze term te gebruiken. Bedrijven die zich bezig houden met learning analytics gebruiken regelmatig het begrip “data-driven”

The post Zullen we stoppen met de term “data-driven” onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Toenemend belang van ‘microlearning’ bij werkplek leren

De Coronacrisis heeft ook bijgedragen aan veranderingen op het gebied van werkplek leren. Er wordt nu meer geïnvesteerd in een leven lang ontwikkelen. Tegelijkertijd verandert de aard van professionele ontwikkeling. Dat heeft gevolgen voor aanbieders op de markt post-initieel onderwijs en opleiden. Sean Gallagher heeft met collega’s onderzoek gedaan naar

The post Toenemend belang van ‘microlearning’ bij werkplek leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tien tips voor betere webinars

Clint Lalonde heeft onlangs een webinar over webinars gegeven. Hij adviseert om tien tips toe te passen. De tips met mijn toevoegingen zijn: Waar kom je vandaan? Benoem van waaruit je presenteert en vraag of anderen dat via de chat ook willen doen. Dit bevordert persoonlijke binding. Lalonde legt daarbij

The post Tien tips voor betere webinars first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Een nieuwe culturele revolutie in China (nu op het gebied van technologie)?

In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw vond in China de Culturele Revolutie plaats. Deze campagne heeft miljoenen Chinezen het leven gekost. Volgens Donald Clark vindt op dit moment weer een soort culturele revolutie plaats, maar nu op het gebied van nieuwe technologie. De Culturele Revolutie van

The post Een nieuwe culturele revolutie in China (nu op het gebied van technologie)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Innovaties op het gebied van L&D

Donald Taylor heeft recent resultaten van een onderzoek gepresenteerd waarin hij respondenten heeft gevraagd welke HR/L&D-uitdagingen zij willen oplossen met innovatieve technologieën. Wat valt daarbij op? Taylor doet -tot nu toe- in twee blogposts – hier en hier– verslag van dit onderzoek (542 respondenten uit 50 landen). Hij maakt daarbij

The post Innovaties op het gebied van L&D first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Is het ADDIE-model achterhaald of niet?

Het ADDIE-model wordt al vele jaren en op grote schaal gebruikt voor het ontwerpen en ontwikkelen van leertrajecten. De laatste jaren is er kritiek op dit model. Je zou beter meer ‘agile‘ ontwerpmethodes kunnen gebruiken. Kris Taylor denkt echter dat ‘ADDIE’ nog steeds relevant is op het gebied van ‘learning

The post Is het ADDIE-model achterhaald of niet? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Learning & Development trends

Vandaag organiseerde Next Learning Valley voor de eigen ‘community’ een online sessie over trends op het gebied van learning & development. François Walgering en Evi Bronneberg van NLV hadden mij gevraagd hier een inleiding voor te verzorgen. Diverse ontwikkelingen zoals digitalisering en Covid-19 doen een groot beroep op de veerkracht

The post Learning & Development trends first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling voor online modules over online en blended learning en onderwijsinnovatie?

De Open Universiteit verzorgt verschillende online modules op het gebied van online en blended learning en op het gebied van onderwijsinnovatie. Deze modules zijn bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op deze terreinen. Wil je geïnformeerd worden over dit aanbod? Vul dan dit formulier in. Ik ben parttime

The post Belangstelling voor online modules over online en blended learning en onderwijsinnovatie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Nudges voor leren, opleiden en onderwijs: waar hebben we het over?

De laatste tijd ben ik een aantal bijdragen tegen gekomen over het belang van ‘nudges’ voor leren, opleiden en onderwijs. Het valt me daarbij op dat deze term daarbij wel erg breed wordt opgevat. Nudges kun je volgens Wikipedia definiëren als gedragspsychologische motivatietechnieken waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich

The post Nudges voor leren, opleiden en onderwijs: waar hebben we het over? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Betrokkenheid van lerenden bij asynchroon online leren vergroten

In That Synching Feeling: An Exploration of Student Engagement in an Online Environment doen Kate Kelly en Edward Lock verslag van een evaluatieonderzoek van twee onderwijseenheden die als gevolg van de Coronapandemie noodgedwongen maar succesvol zijn herontworpen. De Victoria University bereikt relatief veel studenten uit achtergestelde groepen. Vóór Covid-19 is

The post Betrokkenheid van lerenden bij asynchroon online leren vergroten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen AI-tutoren lerenden helpen bij het leren?

Kunstmatige intelligentie (AI) kan docenten ondersteunen in hun werk en lerenden helpen bij het leren. De toepassingen worden steeds krachtiger. Er zijn echter ook nog steeds belangrijke aandachtspunten bijvoorbeeld ten aanzien van vertrouwen en wat betreft sociale ongelijkheid. Eric Yang is CEO van een bedrijf dat educatieve toepassingen, gebaseerd op

The post Kunnen AI-tutoren lerenden helpen bij het leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Thema’s en eerste sprekers Next Learning 2022 bekend

Op 11 april 2022 vindt de komende editie van de Next Learning plaats. De thema’s en eerste sprekers zijn inmiddels bekend. Vanaf januari kun je als deelnemer al meedoen met online sessies. De Next Learning is toch wel hèt congres in Nederland voor professionals die zich bezig houden met leren

The post Thema’s en eerste sprekers Next Learning 2022 bekend first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kritiek op de metaverse

Ongeveer anderhalve week geleden schreef ik over de metaverse en de mogelijke invloed ervan op ’technology enhanced learning’. Een aantal IT-specialisten waarschuwt nu al voor de mogelijk schadelijke gevolgen van deze volgende generatie internet. Sinds Facebook heeft aangekondigd fors te zullen investeren in de ‘metaverse’, is het aantal berichten over

The post Kritiek op de metaverse first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

SURF Onderwijsdagen 2021: een blik in de toekomst (impressie dag 2) #OWD21

Tijdens de tweede dag van de SURF Onderwijsdagen stonden de verschillende sessies in het teken van het ontwerpen van het onderwijs van de toekomst, inclusief de vraagstukken die deze toekomst met zich mee brengt. Onderstaande blogpost is een impressie van deze tweede dag. Christien Bok (SURF) en Karim Amhgar (dagvoorzitter)

The post SURF Onderwijsdagen 2021: een blik in de toekomst (impressie dag 2) #OWD21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

SURF Onderwijsdagen 2021: Bloeispurt (impressie dag 1) #OWD21

Vandaag en morgen vindt in Den Bosch editie 2021 van de SURF Onderwijsdagen plaats. Ik zal elke dag een impressie schrijven. Nu dus van dag 1. “Na een intense groei van ICT-vernieuwing in het onderwijs is het nu tijd om tot bloei te komen. Voor het onderwijs van de toekomst.

The post SURF Onderwijsdagen 2021: Bloeispurt (impressie dag 1) #OWD21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkelt de markt van leermanagementsystemen zich in de VS?

Edutechnica heeft dit jaar voor de negende keer data gepubliceerd over het gebruik van leermanagementsystemen. Wat valt op? Opmerking vooraf: Edutechnica kijkt alleen naar het gebruik van een LMS in de VS, en naar het gebruik van een LMS binnen het (hoger) onderwijs. Daardoor ontbreken LMS-en als ItsLearning, ILIAS en

The post Hoe ontwikkelt de markt van leermanagementsystemen zich in de VS? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor privacyrisico’s in het onderwijs

Gistermiddag werd ik geattendeerd op het bericht dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) trends en risico’s voor de bescherming van persoonsgegevens in het onderwijs in kaart heeft gebracht. Zij signaleren drie trends en risico’s, en doen aanbevelingen. De trends en risico’s zijn: 1. Monitoring van leerlingen en studenten Dankzij het gebruik

The post Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor privacyrisico’s in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Camera aan tijdens live online sessies leidt wellicht toch tot betere leerresultaten

Er is het afgelopen jaar veel geschreven over de vraag of de webcam het beste aan kan  tijdens Teams- of Zoom-sessies, of juist niet. Cindy Nebel van The Learning Scientists bespreekt deze week een recent onderzoek waarin gekeken is naar het effect op leerresultaten. Wat valt op? De camera aan

The post Camera aan tijdens live online sessies leidt wellicht toch tot betere leerresultaten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Minder aandacht voor hypes rond leertechnologie, meer aandacht voor wat werkt

Onlangs is de onderzoeksdirecteur van de Educause, Christopher Brooks, na acht jaar teruggetreden. In een interview met Edscoope blikt hij terug op deze acht jaar. De bijdrage bevat enkele interessante reflecties over de positie en het gebruik van leertechnologie binnen het hoger onderwijs. Er is meer ruimte gekomen voor onderzoek

The post Minder aandacht voor hypes rond leertechnologie, meer aandacht voor wat werkt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

De rol van i-coaches bij de invoering van nieuwe technologie in het onderwijs

I-coaches kunnen een belangrijke rol vervullen bij de invulling van twee succesfactoren bij de invoering van blended en online leren. Gisteren heb ik weer een bijdrage geleverd aan de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT. Binnen deze masterclass wordt het belang van i-coaches benadrukt. Bij de invoering van blended

The post De rol van i-coaches bij de invoering van nieuwe technologie in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Meta-studie effectiviteit ‘flipped learning’

Vanochtend heb ik een uitgebreide samenvatting gelezen van een recente meta-studie naar de effectiviteit van ‘flipped learning’. Daaruit blijkt dat dit model van blended learning over het algemeen effectiever is dan ’traditioneel onderwijs’. De sleutel van dit succes nuanceert deze bevindingen m.i. overigens. Carrie Bredow, Patricia Roehling, Alexandra Knirp en

The post Meta-studie effectiviteit ‘flipped learning’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer face-to-face leren, wanneer asynchroon online leren, wanneer synchroon online leren?

Bij het ontwerpen van leertrajecten heb je vaak de keuze om face-to-face leren toe te passen, asynchroon online leren en synchroon online leren. Ik heb een instrument gemaakt dat je kan helpen bij het maken van keuzes. Volgens mij spelen de volgende factoren een rol bij het maken van deze

The post Wanneer face-to-face leren, wanneer asynchroon online leren, wanneer synchroon online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2021 | Article Rating | (0) reacties

De Metaverse en technology enhanced learning

Facebook heeft deze week bekend gemaakt dat het moederbedrijf van Instagram, WhatsApp, de Oculus en uiteraard Facebook zelf voortaan verder door het leven gaat als ‘Meta’. Deze naam verwijst uiteraard naar de ‘metaverse’. In deze blogpost zal ik kort ingaan op dit fenomeen en op de relatie met technology enhanced

The post De Metaverse en technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2021 | Article Rating | (0) reacties

Eet je mee tijdens de komende Online Educa (donderdag 2 december 2021)? #OEB21

Van 1 tot en met 3 december 2021 vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Na een gedwongen onderbreking van een jaar wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond 2 december na afloop van het Online Educa Debat wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan

The post Eet je mee tijdens de komende Online Educa (donderdag 2 december 2021)? #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 14 van 66Eerste   Vorige   9  10  11  12  13  [14]  15  16  17  18  Volgende   Laatste