Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het Wereld Economisch Forum heeft een informatief en beknopt artikel geschreven over chatbots en andere virtuele assistenten. Zij beschrijven summier wat een chatbot is, en wat sterke kanten en beperkingen van deze toepassingen zijn.
Een chatbot is volgens de auteurs een toepassing van artificiële intelligentie (AI) die via een conversatie interacteert met gebruikers. Natural Language Processing (NLP) stelt de chatbot in staat boodschappen van mensen te begrijpen en vaak op de juiste manier te reageren. De chatbot leert ook van deze conversaties. Chatbots kunnen hierdoor (routinematige) vragen beantwoorden die niet meer door mensen beantwoord hoeven te worden.
Sterke kanten zijn:
Beperkingen en nadelen zijn:
Het Wereld Economisch Forum heeft volgens de auteurs het initiatief genomen voor de ontwikkeling van een raamwerk voor het reguleren van het verantwoord gebruik van virtuele assistenten in de gezondheidszorg. Dit kader pakt juridische, privacy- en veiligheidskwesties aan, naast de behoefte aan rechtvaardigheid en verantwoordingsplicht. Andere sectoren zouden hier ook gebruik van kunnen maken.
Chatbots zullen alleen maar krachtiger worden. Het gebruik ervan kan leiden tot kostenbesparingen omdat een deel van de routinematige werkzaamheden van werknemers geautomatiseerd kan worden. Werknemers zouden zich dan kunnen richten op meer zinvol, hoger gekwalificeerd en beter betaald werk, zo menen de samenstellers van deze bijdrage.
Mijn opmerking
Diverse sectoren hebben te maken met ernstige personeelstekorten. Dit leidt ertoe dat de werkdruk van zittende werknemers erg hoog is. Op dit moment strijden verschillende sectoren, en arbeidsorganisaties binnen die sectoren, om schaars talent.
Chatbots en ook andere AI-toepassingen kunnen werk uit handen nemen. Verwacht niet dat chatbots complete functies gaan vervangen. Maar als het gebruik van chatbots kan bijdragen aan een lagere werkdruk dan is dat mooi meegenomen. Daar komt bij dat chatbots 24 uur per dag, 7 dagen per week, kunnen worden geraadpleegd. Als organisatie kun je daarmee services aanbieden, die zonder deze technologie niet op een betaalbare en organiseerbare manier aangeboden kunnen worden.
We moeten daarbij ook waken voor overspannen verwachtingen. Het is m.i. een illusie te denken dat chatbots onderwijs over de hele wereld verzorgen, zoals in het begin van dit artikel wordt gesuggereerd.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar