Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een Canadese casestudy laat zien dat medicijnenstudenten met behulp van artificiële intelligentie (AI) sneller en meer effectief leren een hersentumor te opereren, dan via les door een docent van vlees en bloed. In het onderzoek werden medicijnstudenten willekeurig over drie groepen verdeeld. De eerste groep kreeg les van een Virtual
Bij online leren vinden doceer- en leeractiviteiten praktisch volledig online plaats. Bij blended learning maken fysieke en online doceer- en leeractiviteiten een aanzienlijk deel uit van het ontwerp. Dit stelt deels andere eisen aan je leermanagementsysteem (LMS). In onderstaande bijdrage focus ik mij daarbij op het doceren en leren zelf.
Standaard leerprogramma’s zijn efficiënt maar sluiten binnen arbeidsorganisaties dikwijls onvoldoende aan op specifieke behoeften. Gepersonaliseerde leerprogramma’s doen dat wel, maar zijn meestal duur om te organiseren. Robert Brinkerhoff en Edward Boon stellen dat learning experience platforms in staat zijn om zowel standaardisering als personalisering mogelijk te maken. Zij noemen dat
Hua Zheng beschrijft hoe de combinatie van korte video’s en activerende werkvormen kunnen leiden tot rijke, boeiende leerervaringen waardoor lerenden goede leerresultaten behalen. Zheng start met een casus en behandelt daarna: Wat een ‘microlecture’ is? Hoe je activerende werkvormen kunt combineren met microlectures. Hoe je microlectures kunt ontwikkelen. In een
Digitale technologieën, zoals smartphones en sociale media, doen een groot beroep op onze aandacht. Volgens Marion Thain moeten we echter niet alleen kijken naar de risico’s en beperkingen hiervan, maar ook naar kansen en voordelen. Marion Thain is directeur van het Centre for Attention Studies van King’s College in London.
Mark Carrigan bespreekt in de bijdrage An audible university: the role of podcasts, audiobooks and text to speech technology in research de relevantie en aandachtspunten van audio voor onderzoek. Een aantal van zijn observaties zijn ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Ik zal deze observaties ook aanvullen. Er wordt steeds
Gisteren stond in de nieuwsbrief van SURF de aankondiging van een nieuw trendrapport, en wel over adaptief leermateriaal in het hoger onderwijs. De inhoud is volgens mij ook van toepassing op het mbo en particulier onderwijs. Binnen po en vo wordt al langer gebruik gemaakt van adaptief leermateriaal. Andere onderwijssectoren
Gisteravond heb ik, in het kader van een leertraject dat ik voor Nevi begeleid, via Vitero een online sessie verzorgd over online begeleiden. Ik ben onder andere ingegaan op het belang van online begeleiden bij blended en online leren. Online begeleiden kan namelijk helpen de ‘transactional distance’ te verkleinen (Moore,
Bij toeval stuitte ik onlangs op het whitepaper ‘Educatieve Escape Rooms: Wat, waarom en hoe’ (pdf) waarin Chantal de Beun van IJsfontein de educatieve waarde van escape rooms onderbouwt. Het whitepaper uit 2019 is geschreven op basis van literatuuronderzoek, een aantal case-studies en praktijkervaringen. Het bestaat uit de volgende onderdelen:
Virtual reality bestaat als technologie al lang. Pas de laatste tijd gaan docenten ertoe over om ook daadwerkelijk onderwijs te verzorgen in een VR-omgeving. Dat stelt Rachel Metz in Forget Zoom school. For some students, class is in session in VR. Jeremy Bailenson, directeur van Stanford’s Virtual Human Interaction Lab,
Met enige regelmaat produceren bekende consultancybureaus zoals Deloitte, KPMG en McKinsey rapporten over de toekomst van het hoger onderwijs. Deze firma’s hebben invloed op het hoger onderwijs omdat zij regelmatig bestuurders van onderwijsinstellingen adviseren. Alex Usher meent echter dat op hun “thought leadership” wel het een en ander is af
Het artikel What Role Does Speech Recognition Technology Play in Advanced Learning? laat zien dat spraakherkenningstechnologie niet alleen waardevol is voor lerenden met een bepaalde beperking, maar voor alle lerenden. Spraakherkenningstechnologie zet gesproken taal om in gedigitaliseerde tekst, en analyseert spraak op herkenbare commando’s. Deze technologie -een toepassing van artificiële
Gisteravond heb ik in het kader van een leertraject over blended learning een online sessie verzorgd over didactiek. Ik wilde daarin onder meer ingaan op aandachtspunten bij een forumdiscussie als werkvorm. Daar zijn we helaas niet aan toegekomen. Daarom wil ik in deze blogpost op dit onderwerp ingaan. Wat is
Digitale badges worden in toenemende mate gebruikt voor het erkennen van verworven bekwaamheden. Kun je digitale badges ook inzetten om medewerkers te motiveren deel te nemen aan professionalisering? De Division of Digital Learning van de University of Central Florida (DDL) kreeg dankzij Covid-19 -net als zo veel organisaties- te maken
Vandaag vond dag twee plaats van de eerste versie van CVI op toer. In deze blogpost blik ik terug op de drie sessierondes. Ik sluit af met enkele algemene opmerkingen over het concept. Meer informatie over dit concept en over dag één? Cybersecurity Een docent van het Alfa-college vertelde over
Vandaag is de eerste versie van CVI op toer begonnen. Een nieuw concept waar betrokken uit het middelbaar beroepsonderwijs elkaar kunnen ontmoeten “om samen te innoveren, inspireren, motiveren”. Deze blogpost is de impressie van dag één. Normaliter organiseert het Consortium voor Innovatie jaarlijks samen met een gastcollege een grote conferentie
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ik nogal kritisch ben over ‘simultaan onderwijs’: het tegelijkertijd les geven aan lerenden die op locatie zijn en aan lerenden die online deelnemen. In ‘When HyFlex Works‘ vertelt een programmadirecteur over positieve ervaringen met deze aanpak. Wat valt mij op? Bij het HyFlex-model
De National Survey of Student Engagement is een grootschalig jaarlijks onderzoek onder Amerikaanse studenten. De meest recente editie besteedt veel aandacht aan de gevolgen van de Corona pandemie. De onderzoekers concluderen dat studenten verschillend reageerden op veranderingen in de manier waarop onderwijs wordt aangeboden en op en andere spanningen als
Ik ben de afgelopen weken weer diverse bijdragen tegen gekomen over de metaverse, onder meer in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. What Could Web3 Mean for Education? De metaverse wordt regelmatig geassocieerd met ‘Web3’. In een aparte bijdrage zal ik beargumenteren waarom ik dat een ongelukkige associatie vind (spoiler
Het Rathenau Instituut heeft deze week het rapport ‘Naar hoogwaardig digitaal onderwijs’ gepubliceerd. De onderzoekers gaan daarbij in op de relatie tussen digitalisering van verschillende onderwijssectoren en publieke waarden zoals rechtvaardigheid, menselijkheid en autonomie. De auteurs beschrijven verschillende mogelijke positieve en negatieve effecten van digitalisering van het onderwijs. Positieve effecten
Sinds lange tijd mocht ik gisteravond weer eens fysiek een gastcollege verzorgen over de implementatie van e-learning (organisatie FCe). Ik had deelnemers vooraf gevraagd een video over een implementatiemodel te bekijken en vragen hierover te formuleren. Na enkele openingsvragen, ben ik kort ingegaan op uitgangspunten bij de implementatie van technology
Mark Brown kijkt in een uitgebreid paper (pdf) met een helikopterblik naar belangrijke trends en ontwikkelingen op het gebied van online leren. Online leren definieert hij als onderwijs dat wordt verzorgd of ervaren in een online omgeving, synchroon of asynchroon door het gebruik van het internet waarbij lerenden niet samen
Bernard Marr beschrijft vijf belangrijke trends op het gebied van ‘extended reality’ (XR): de verzamelnaam van virtual reality, augtmented reality en mixed reality. Deze trends zijn ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Bij VR gebruik je volgens Marr een headset waarmee je een volledig meeslepende, digitale 3D-omgeving betreedt. Bij
Cognitief psychologen benadrukken vaak dat je beter aantekeningen kunt maken met pen en papier dan met behulp van een laptop. Ik pleit hier vaak ook voor (de afgelopen week nog). Volgens Donald Clark is dat een mythe. Hij baseert zich hierbij op nieuw onderzoek. Clark stelt terecht dat goede aantekeningen
Vanaf 7 maart 2022 kun je bij Your Academy, het centrum voor postinitieel onderwijs van de Open Universiteit, de online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen volgen. De kwaliteit van toetsen heeft de afgelopen jaren enorm veel aandacht gekregen in het onderwijs en er zijn belangrijke
Een onderzoeker van de universiteit van Californië heeft onderzoek gedaan naar de perceptie van docenten van het tegelijkertijd online lesgeven en lesgeven op locatie (simultaan onderwijs). De uitkomsten zijn bepaald niet veel belovend, al heeft het onderzoek beperkingen. Simultaan onderwijs wordt vandaag de dag toegepast als lerenden door omstandigheden zoals
Ik verzorg een leertraject voor trainers en opleiders van Nevi over blended learning. Gisteravond heb ik de online openingssessie begeleid. Nevi is hét kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supply management. Zij verzorgen o.a. opleidingen en trainingen op dit terrein. Nevi heeft mij gevraagd een leertraject over blended learning te verzorgen
‘Videoconferencing-vermoeidheid’ -‘Zoom fatigue‘- is sinds het voorjaar van 2020 een bekend fenomeen. Deze toestand wordt mede veroorzaakt als mensen het gevoel hebben de hele tijd in een spiegel te kijken. Onderzoek van de Washington State University laat zien dat niet iedereen hier last van heeft. Bij videoconferencing kun je het
Mede dankzij Covid-19 ontmoeten werknemers elkaar in veel mindere mate fysiek. Het is te verwachten dat dit in de toekomst veel vaker dan voor de pandemie praktijk zal zijn (maar minder dan nu het geval is). Dit kan ten koste gaan van verbondenheid. Adam Smiley Poswolsky beschrijft waarom verbondenheid belangrijk
Karen Costa stoort zich enorm aan degenen die nu grote kritiek hebben op online leren. Ik herken de anti-online retoriek, maar sta toch wat anders ‘in de wedstrijd’. Costa doelt op de verschillende verhalen in de traditionele media en via social media dat de pandemie heeft laten zien dat online
Onlangs heeft het Britse Jisc samen met Emerge Education een rapport gepubliceerd met als titel “Enhancing student engagement using technological solutions”. Zij bakenen in deze publicatie ‘studentbetrokkenheid’ af en beschrijven hoe technologie binnen vier stadia van een ‘student journey‘ de betrokkenheid van studenten kan helpen vergroten. Ook schetsen de samenstellers
De afgelopen twee jaar heb ik mijn werkzaamheden als zelfstandig adviseur en projectleider gecombineerd met een aanstelling in loondienst bij de Open Universiteit, waar ik voor twee afdelingen heb gewerkt. Vlak voor de Kerst heb ik mijn arbeidsovereenkomsten bij de Open Universiteit opgezegd. Vanaf half maart werk ik weer volledig
In de huidige fase van de COVID-19 pandemie maken we noodgedwongen intensief gebruik van ‘simultaan onderwijs’. Er gaan zelfs stemmen op om ook in de toekomst dergelijk onderwijs structureel te gaan verzorgen. Dat is geen goed plan meent hoogleraar Christopher Schaberg. Bij ‘simultaan onderwijs’ krijgen sommige lerenden fysiek les, in
Microsoft werkt aan een nieuwe applicatie die een verdere impuls kan geven aan werkplekleren en aan samenwerkend leren: Microsoft Loop. Binnen arbeidsorganisaties gebruiken werknemers allerlei applicaties om met elkaar samen te werken en van en aan elkaar te leren. Binnen opleidingen werken lerenden ook in projecten met elkaar samen. Leermananagementsystemen
Nu we intensief gebruik maken van synchroon, live, online leren, hebben we ook meer mogelijkheden om onderzoek te doen naar deze manier van leren. Onderzoekers van de universiteiten van Stanford en Gotenburg concluderen volgens Tech&Learning bijvoorbeeld dat het belangrijk is om tijdens videoconferencing in de camera te kijken. Zij hebben
Ferris State University in Michigan heeft docent Barry Mehler geschorst omdat hij zijn studenten in een provocerende video, vol scheldwoorden, heeft laten weten geen fysiek onderwijs te willen verzorgen. De onderwijsvakbond vindt dit een aanslag op de academische vrijheid. Mehler is volgens Inside Higher Ed bang is om fysiek onderwijs
De afgelopen week heb ik o.a. geblogd over het OECD-rapport Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. De OECD suggereert hierin dat digitale technologie zoals AI en blockchain-technologie het onderwijs zullen transformeren. Dit is echter niet aannemelijk. Al een eeuw lang kondigen opiniemakers en trendwatchers een revolutie aan binnen
Volgens ScienceDaily concludeert een meta-studie van de Universiteit van Cambridge dat ‘begeleid spelenderwijs leren’ voor kinderen tot acht jaar even effectief kan zijn als meer traditionele klassikale instructiemethoden. De studie laat deze effecten zien bij de ontwikkeling van lees- en schrijfvaardigheden, rekenvaardigheden en sociale vaardigheden, en bij de ontwikkeling van
De afgelopen tijd ben ik weer geattendeerd op diverse artikelen over de Metaverse, vaak in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal artikelen kort samen. Je hebt soms van die onderwerpen in relatie tot ‘technology enhanced learning‘ waarover in korte tijd verschillende artikelen verschijnen.
De OECD heeft een trendrapport gepubliceerd over digitalisering en onderwijs met de titel Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. Het rapport is te koop. Een samenvatting en het eerste hoofdstuk zijn vrij beschikbaar (pdf). Je kunt de afzonderlijke hoofdstukken ook gratis online lezen. De OECD verkent volgens eigen
Volgens Bernard Marr leidt de combinatie van en wisselwerking tussen verschillende technologische trends in de toekomst tot grote veranderingen op tal van terreinen. Wat zijn volgens hem de tien belangrijkste technologische trends? 1: Ubiquitous computing Computers zijn alomtegenwoordig. Processoren worden steeds krachtiger, microchips en apparaten worden kleiner en goedkoper. Quantum
Matt Crosslin probeert een verklaring te vinden voor het feit waarom veel mensen een hekel lijken te hebben aan online leren. Eén van de redenen -gebrekkige kwaliteit- is volgens hem ongegrond. Op basis van zijn bijdrage kun je een onderscheid maken tussen redenen die tijdens de Corona-pandemie een rol spelen
Technologie ondersteund ‘gepersonaliseerd leren’ ligt onder vuur omdat het de kansenongelijkheid binnen het onderwijs vaak vergroot. Het zijn vooral de lerenden die makkelijker leren, die er baat bij hebben. Tony Bates beschrijft een casus waaruit blijkt dat deze aanpak kan leiden tot betere leerprestaties bij leerlingen uit sociaal-economisch achterstelde groepen.
Ongeveer tien jaar geleden werden we op het gebied van ’technology enhanced learning’ geconfronteerd met een nieuwe ontwikkeling: de opkomst van grootschalige ‘open’ online cursussen. Dhawal Shah blikt mede aan de hand van statistieken terug op deze ontwikkeling. Shah is oprichter van Class Central. Dit platform monitort de ontwikkeling van
Ik wil jullie allereerst nog een gelukkig en gezond 2022 wensen! Ook dit jaar wil ik in de eerste blogpost van het nieuwe jaar terugblikken op bloggen in 2021. De coronacrisis is net als verleden jaar van grote invloed geweest op het bezoek en op de inhoud van mijn weblog.
Ik hoop dat jullie heel fijne kerstdagen zullen hebben. Voor mij is dit een periode om bij te komen van de hectiek sinds de zomer, om terug te blikken op afgelopen jaar en om vooruit te blikken naar 2022. Het is voor mij ook een gezellige periode waarin ik tijd
Ik besteed regelmatig aandacht aan trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Deze ontwikkelingen raken meestal onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en de L&D-functie. Natalie Schwartz beschrijft drie belangrijke trends die vooral bedrijven raken die leertechnologie ontwikkelen en aanbieden. Volgens mij is het ook belangrijk dat de ‘vraagkant’ kennisneemt van deze trends.
Ray Schroeder beschrijft in Tech Trends in Higher Ed: Metaverse, NFT and DAO drie technologische trends met gevolgen voor het (hoger) onderwijs. Schroeder verwacht dat deze trends de komende jaren impact zullen hebben. Gezien de ervaringen met de adoptie van nieuwe technologie lijkt me dat een wat optimistische inschatting. De
‘Immersieve technologie’ is de overkoepelende term voor alle technologie die het mogelijk maakt om de echte en virtuele wereld met elkaar te integreren. Virtual reality en augmented reality maken hier deel van uit. Wat zijn educatieve toepassingsmogelijkheden en voorbeelden van deze technologieën? Daarover gaat de bijdrage Immersive Learning: Will AR
Het onderwijs mag zich weer opmaken voor een periode van online onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal tips samen die docenten hierbij kunnen helpen. Vooropgesteld: ik vind het een slechte zaak dat het demissionaire kabinet teruggekomen is op de belofte dat het onderwijs niet meer dicht zou gaan