Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Durven jullie ook langzamerhand alweer aan face-to-face conferenties te denken? Ik wel! Waarschijnlijk is de 2021 editie van de Next Learning op 27 september aanstaande mijn eerste ‘fysieke’ conferentie met beurs. De organisatie blijft overigens ook een online programma aanbieden. Het afgelopen jaar vond de Next Learning fysiek en ‘coronaproof’
Recent onderzoek van de Carnegie Mellon University en de University of Pittsburgh laat zien dat de gemoedstoestand van lerenden ook van invloed is op het leren. Denk daarbij aan zaken als betrokkenheid, opwinding en motivatie. De bevindingen suggereren volgens ScienceDaily dat je de gemoedstoestand ook kunt beïnvloeden en op die
Het laatste decennium maken we in toenemende mate gebruik van online video’s. Een belangrijke trend op dit gebied zijn de hele korte video’s die bijvoorbeeld via TikTok worden gepubliceerd. In deze bijdrage verken ik de waarde van video’s van maximaal zestig seconden voor leren, opleiden en onderwijs. OU-collega Kees Pannekeet
Over het algemeen hechten professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs er veel belang aan dat lerenden tijdens synchrone, live, online sessies hun camera aan zetten. Toch blijkt dit niet altijd effectief te zijn, in termen van leerresultaten. Onderzoek laat zien dat we visuele aanwijzingen nodig hebben om
Gistermiddag heb ik in het kader van een online studiedag professioneel online lesgeven een sessie verzorgd over didactiek en online leren. Ik ben begonnen met een check-in: Selecteer in de chat een GIF of emoticon die illustreert wat jij vindt van blended learning (combinatie online en face-to-face leren)? Ik heb
Bij het maken van een ontwerp voor onderwijs of opleiden heb je de keuze tussen asynchroon online leren (op afstand of op locatie), synchroon online leren, face-to-face leren en werkplek leren. Bij het maken van een keuze moet je daarbij vooral vanuit pedagogisch-didactisch perspectief kijken naar mogelijkheden en beperkingen van
Normaal gesproken organiseert o.a. Hans de Four (bekend van Klascement) jaarlijks in Vlaanderen een ICT Praktijkdag. Dit jaar wordt dat een online ICT-praktijkweek, en wel van 3-7 mei aanstaande. Docenten, ICT-coördinatoren, directieleden en andere betrokkenen uit basis tot en met volwassenenonderwijs kunnen de hele week kiezen uit een scala aan
Gistermiddag heb ik een beknopte bijdrage mogen leveren aan de online inspiratiemiddag Effectief online onderwijs van het Consortium voor Innovatie. Mijn bijdrage ging over blended learning en didactiek. Daarnaast verzorgde Conrad Berghoef met drie studenten een hilarische sessie over de ‘ideale les’ en ging Rozemarijn Geelen in op non-verbaal gedrag
Deze conclusie staat in een artikel over een meta-studie. Deze studie is gepubliceerd door de American Educational Research Association (AERA). De onderzoekers concluderen dat het gebruik van online video’s zoals kennisclips kan leiden tot “kleine verbeteringen” ten aanzien van leerresultaten, terwijl het vervangen van bestaande inhoud door video’s grote voordelen
In opdracht van Care2Care en ZorgZijn Werkt -twee werkgeversorganisaties op het gebied van Zorg en Welzijn- verzorg ik een online leertraject voor opleidingsadviseurs en HR-medewerkers over online en blended learning. Vanmiddag was de online aftrap. Vandaag stond in het teken van kennismaken. Verder ben ik ingegaan op het structureel inbedden
Frans van Heest van ScienceGuide plaatste gisteren op twitter een passage uit een notitie ter voorbereiding van de kabinetsformatie. Daarin staat dat de werkdruk van docenten kan worden verlaagd doordat bepaalde taken van docenten (deels) door ICT kunnen worden overgenomen. In deze blogpost wil ik mijn gedachten hierover delen. De
In Remote learning at 1 year: Experts explain why the move to online education has been so painful blikken een aantal Amerikaanse experts op het gebied van technology enhanced learning terug op online leren op afstand tijdens de coronacrisis. Wat zijn volgens hen belangrijke geleerde lessen? De bijdrage bevat bekende
Bij DropBox hebben ze een beleid dat ze ‘Virtual First’ noemen. Zij gaan ervan uit dat werknemers vooral vanuit thuis werken (nu en straks). Zij hebben een Virtual First Toolkit gemaakt die werknemers daarbij helpt. Deze toolkit is m.i. ook nuttig om docenten en lerenden te ondersteunen bij online leren
In How AI will rescue us from online learning’s ‘bad television’ levert hoogleraar David Shrier forse kritiek op de huidige vormen van online leren. Tegelijkertijd schetst hij een perspectief waarin artificiële intelligentie (AI) helpt de kwaliteit van online leren spectaculair te verbeteren. Volgens Shrier bestaat online leren vaak uit het
Volgens de auteurs van Improved Student Engagement in Higher Education’s Next Normal hebben we tijdens de pandemie geleerd dat je betrokkenheid, engagement, van lerenden op vijf manieren kunt vergroten. Ook na COVID-19 zouden we deze manieren moeten toepassen, stellen zij. De manieren zijn: Gebruik technologieën voor samenwerking betekenisvol Deze technologieën
Bij online leren lopen lerenden relatief meer kans voortijdig te stoppen dan bij face-to-face onderwijs. Khaoula Mrhar, Otmane Douimi en Mounia Abik hebben onderzocht (pdf) of je het risico op ‘drop out’ kunt voorspellen door gebruik te maken van een neuraal netwerk algoritme en van sentiment analyse. Als je het
Normaliter blog ik over technology enhanced learning. Daarom lees je waarschijnlijk ook mijn blog. Maar ik ben ook politiek geëngageerd. Dit is ook een deel van mij. Op 17 maart 2021 zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Wil je weten op welke partij en kandidaat ik ga stemmen, en waarom? Lees
Melissa Childs heeft een Virtual Engagement Framework ontwikkeld dat een antwoord wil geven op deze vraag. Dit kader bestaat uit drie componenten met elk drie aspecten. Bij elk aspect horen activiteiten die je online kunt uitvoeren. Emotionele betrokkenheid Creëer een sterke leergemeenschap waarin elke lerende zich gewaardeerd voelt. Zorg voor
Op deze zaterdagochtend ben ik de artikelen die ik de afgelopen tijd in Pocket bewaard heb aan het doornemen. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op drie bijdragen over virtual reality. This Should Be V.R.’s Moment. Why Is It Still So Niche? Kevin Roose schrijft in de New York
Een jaar geleden ging het onderwijs dankzij de uitbraak van Covid-19 voor het eerst noodgedwongen over op online onderwijs. Ik maakte me toen grote zorgen over de kwaliteit, over een nieuwe golf van technologie-gedrevenheid en voor de gevolgen voor de acceptatie van online en blended learning op langere termijn. Ik
De bijdrage Paradoxes of Engagement: Less Communication Is More gaat over een onderzoek naar de relatie tussen werken op afstand, communicatie en productiviteit. De uitkomsten van dit onderzoek zouden ook weleens relevant kunnen zijn voor technology enhanced learning. Deze bijdrage bevat een aantal interessante bevindingen: Werknemers die een groot deel
Het Britse Jisc heeft tussen oktober en december 2020 onderzoek gedaan naar opvattingen van studenten in het hoger en “further education” over de wijze waarop onderwijsinstellingen met behulp van leertechnologie onderwijs tijdens de coronacrisis verzorgen. Welke sterke positieve punten en welke negatieve punten noemen zij? Er hebben bijna 28.000 deelgenomen
Sinds de uitbraak van Covid-19 gebruiken we op grote schaal leertechnologie, en dan met name applicaties voor synchroon online leren zoals Zoom en MS Teams. Tegelijkertijd lopen we aan tegen de tekortkomingen van deze technologieën. Je ziet nu dat er nieuwe leertechnologieën opkomen die er naar streven deze tekortkomingen te
Vandaag heb ik een tweede online sessie verzorgd voor een groep docenten van de Hogeschool Rotterdam. Verleden keer ging het over het bevorderen van betrokkenheid bij blended en online leren. Vandaag stond het activeren van voorkennis bij online en blended learning centraal. Na het welkomstwoord (inclusief ‘Selecteer in de chat
Het afgelopen jaar vond editie 2020 van de OEB noodgedwongen online plaats. Dat ging eigenlijk heel goed. Toch kunnen we hopelijk dit jaar van 1-3 december 2021 weer genieten van de OEB in Berlijn. De afgelopen week is het thema van deze 27ste editie bekend geworden. Je kunt tot 3
In onderstaande podcast geef ik een overzicht van een aantal belangrijke typen leertechnologieën.
Een aantal medewerkers van de American International Recruitment Council formuleert in Tips for Running a Successful Virtual Conference twaalf geleerde lessen ten aanzien van het organiseren en faciliteren van een online conferentie. Zijn deze geleerde lessen ook relevant voor webinars en virtuele klas-sessies? Oordeel zelf. Geef prioriteit aan de inhoud.
Volgens een Amerikaans experiment wel. Dit experiment laat zien dat natural language processing (een aspect van artificiële intelligentie) steeds geavanceerder wordt. Machines worden steeds beter in het verwerken van taal, terwijl dit tot nu toe als een menselijke eigenschap werd beschouwd. ZDNet doet verslag van een (kleinschalig) experiment met GPT-3.
Vandaag heb ik een online masterclass mede verzorgd over sociale verbondenheid binnen het onderwijs voor medewerkers van het Amsterdam UMC. Ik ben eerst ingegaan op theoretische achtergronden van social verbondenheid en onderwijs. Ik ben begonnen met de vraag via Mentimeter: Welke drie begrippen mogen niet ontbreken in een definitie van
Tot begin 2020 maakten de meeste mensen geen of sporadisch gebruik van videoconferencing. Sinds COVID-19 maken we zo intensief gebruik van synchroon online communiceren dat ‘Zoomen’ zelfs een apart werkwoord is geworden. Voor de pandemie maakten 10 miljoen gebruikers gebruik van Zoom. In april 2020 waren dat er 300 miljoen.
Bij volledig online leren heb je de keuze tussen volledig synchroon online leren (plaatsonafhankelijk, tijdgebonden), asynchroon online leren (plaatsonafhankelijk en in eigen tijd en tempo) of een combinatie van beiden. Asynchroon online leren is het meest flexibel, maar kent ook de nodige uitdagingen. Tijdens de pandemie passen veel onderwijsinstellingen online
Microsoft Viva is een nieuw platform van de bekende tech gigant uit Redmond. Het lijkt op een combinatie van een portal en een learning experience platform (LXP). Office 365 (inclusief MS Teams) wordt hiermee geïntegreerd, net als onder andere leermanagementsystemen. In eerste instantie lijkt Microsoft Viva vooral bedoeld voor het
Sean Michael Morris heeft onlangs een keynote verzorgd met de titel Reflections on Teaching through the Screen. Wat is volgens mij de essentie van zijn boodschap? Morris heeft jarenlange ervaring met online leren. Toch werd ook hij overvallen door de pandemie. De grootste uitdaging daarbij was volgens hem oprecht verbonden
Het afgelopen jaar zijn we massaal overgegaan op online conferenties, webinars en virtuele klas-sessies. We hebben echter gemerkt dat het complex is om echte menselijke connecties tot stand te brengen bij synchroon, live, online leren. Volgens Ali Shahbaz zou virtual reality weleens een alternatief kunnen vormen voor sessies via Zoom
In Artificial intelligence and what it means for education tomorrow stelt Dirk Van Damme, hoofd van het OECD Centre for Educational Research and Innovation, dat artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI) weleens kan leiden tot de meest ingrijpende en disruptieve verandering in de 21e eeuw. Volgens hem zijn de gevolgen voor toekomstige
Het Horizon Report wordt sinds 2005 uitgegeven. Dit rapport beschrijft de belangrijkste trends en opkomende technologieën en praktijken die van invloed zijn op het (hoger) onderwijs. Ook schetst de publicatie een aantal scenario’s en implicaties voor die toekomst. Dit jaar is dit rapport aan één thema gewijd: informatiebeveiliging. Dit onderwerp
‘Learning analytics’ is sinds ongeveer 2008 een belangrijk thema op het gebied van ‘technology enhanced learning’. Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van Learning & Development binnen arbeidsorganisaties wordt gekeken hoe we data over leren kunnen gebruiken voor het verbeteren van leerprocessen. De zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan
Making Zoom work: Tips on making the most of online learning bevat tips van enkele docenten, die gelukkig niet alleen toepasbaar zijn op Zoom maar op synchroon, live, online leren in het algemeen. Rode draad: de opzet van een live online sessie is anders dan die van een gewone les.
Op het gebied van technologie, inclusief leertechnologie, is al jaren een proces van ‘unbundling‘ aan de gang. We gebruiken in toenemende mate diverse applicaties die zich focussen op specifieke functionaliteiten (de zogenaamde ‘point solutions‘). Volgens David Pierce is nu echter ook een tegengestelde ontwikkeling gaande: ‘het Zwitserland van X’, dat
Psychologiestudente Emily Moore heeft een mooie analyse geschreven over hoe het komt dat lerenden tijdens ‘COVID-19’ moeite hebben met online leren. Zij baseert zich daarbij op onderzoek. In de kern komt haar bijdrage op het volgende neer: Onderzoek laat zien dat lerenden betere resultaten behalen als zij controle hebben over
Er is nog steeds veel discussie over de vraag of lerenden tijdens live online onderwijsbijeenkomsten verplicht moeten worden de webcam aan te zetten. Amerikaanse onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar redenen van lerenden om hun camera niet aan te zetten. Het gebruik van een webcam bevordert een gevoel van aanwezigheid en
Artikelen over blockchain technologie en onderwijs hebben meestal betrekking op het gebruik van deze technologie voor het op een veilige en betrouwbare manier registreren van certificaten en andere getuigschriften. Volgens Rory McGreal, hoogleraar Open Educational Resources aan de Athabasca University, kan blockchain technologie ook een rol spelen bij het vastleggen
Gisteren werd ik geattendeerd op een aantal artikelen over leren en doceren in een virtuele klas-setting. De artikelen beschrijven vanuit een neurowetenschappelijk perspectief waarom synchroon online leren vermoeiend kan zijn en hoe je deze manier van leren met meer succes kunt toepassen. In Just Talk: Creating Rewarding Videoconference Meetings vat
Eén van de uitdagingen tijdens virtuele klas-sessies is het vasthouden van de aandacht van de lerende. Volgens universitair docent Kristopher Alexander zouden we meer moeten kijken wat we van gaming kunnen leren. Gamers hebben er immers geen enkele moeite mee om uren achter elkaar online te zijn. Alexander doceert zelf
RedThread Research voert regelmatig analyses uit naar ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën. In The Learning Tech Landscape: More – Just More (complimentary) beschrijven zij hoe dit landschap zich in twee jaar tijd heeft ontwikkeld. Wat valt op? RedThread Research doet onderzoek naar leertechnologie op het gebied van Learning &
Vandaag heb ik weer een bijdrage geleverd aan de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT. Deze keer vond deze masterclass online plaats. Binnen deze masterclass wordt het belang van i-coaches benadrukt. Ik heb daarbij een relatie gelegd met studies over onderwijsinnovaties en de invoering van blended learning. Twee belangrijke
Vandaag heb ik een online gastles verzorgd voor docenten informatietechnologie van ROC Friese Poort. Ik ben daarbij ingegaan op didactische richtlijnen en op manieren om bij online leren zelfregulering te bevorderen. Na het voorstellen en de introductie van didactische richtlijnen ben ik ingegaan op vijf van deze richtlijnen. Ik heb
Leren is niet alleen een cognitief proces waarbij informatie wordt verwerkt, maar ook een sociaal proces waarbij je leert via interactie en samenwerking. Dit proces kan ook online plaatsvinden, ook al gaat dat niet altijd even gemakkelijk. Als ik verwijs naar de publicaties “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek”
Sally Reynolds van Media & Learning vroeg of ik een korte bijdrage wilde schrijven over geleerde lessen rond onderwijs tijdens de coronacrisis. In een vandaag gepubliceerde bijdrage onderscheid ik er zeven. Hieronder vind je deze Engelstalige bijdrage ook integraal. Seven lessons learnt from teaching and learning during the COVID-19 pandemic
Vandaag heb ik een online sessie verzorgd voor een groep docenten van de Hogeschool Rotterdam over hoe je betrokkenheid bij blended en online leren kunt bevorderen. Tijdens de voorstelronde heb ik de deelnemers o.a. gevraagd: Selecteer in de chat een GIF die illustreert hoe jij het verzorgen van onderwijs tijdens