Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het Britse JISC onderzoekt jaarlijks hoe Britse studenten het gebruik van digitale technologieën in het onderwijs ervaren. Je kunt de resultaten van het meest recente onderzoek (pdf) uiteraard niet los zien van de ervaringen tijdens de Corona-pandemie. Wat valt daarbij op? De vragenlijst werd afgenomen tussen november 2021 en april
In de meeste artikelen over blockchain en onderwijs wordt deze technologie gebruikt voor het veilig en transparant opslaan van diploma’s, certificaten en andere ‘credentials’. De bijdrage Blockchain as a Learning Management System for Laboratories 4.0 (pdf) beschrijft een casus waarin blockchain-technologie wordt gebruikt voor het managen van leren in een
In The Future of the Web: The good, the bad and the very weird blikt Steve Ranger terug en vooruit op de ontwikkeling van internet. Hoopvolle verwachtingen en een realiteit met teleurstellingen wisselen elkaar daarbij m.i. af. Volgens Ranger was het internet het resultaat van een verzameling van Amerikaanse overheidstechnologieprojecten
Gisteren stuitte ik via twitter op de publicatie ‘Gepersonaliseerd leren met ict: scholen in beeld’ van de iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO. Deze publicatie beschrijft de ervaringen en resultaten van drie scholen uit de iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO met het ontwerp- en implementatieproces van gepersonaliseerd
Dankzij internettechnologie zijn online platforms op tal van terreinen sterk opgekomen. Platforms als Uber, Airbnb en Amazon hebben verschillende sectoren flink veranderd. Ook op het gebied van leren, opleiden en onderwijs kennen we platforms zoals LinkedIn Learning en Udemy. Professor Marshall Van Allstyne presenteerde online een raamwerk dat helpt de
Bij virtuele klas-sessies en webinars is het verplicht aan- of uit zetten van de webcam regelmatig punt van discussie. Torrey Trust en Lauren Foss Goodman hebben ervaringen hiermee onderzocht. De uitkomsten leiden tot vier aanbevelingen met betrekking tot het gebruik van de webcam. Trust en Foss Goodman hebben twee keer
De Vlaamse Regering investeert 375 miljoen euro aan “meer (digitale) onderwijskwaliteit in het huidige digitale tijdperk”. Dit noemt men de “Digisprong“. Eén van de vier speerpunten is het Kenniscentrum Digisprong, waar ook het befaamde Klascement deel van uit maakt. Net als Kennisnet gaat Kenniscentrum Digisprong uit van het Vier in
Een paar dagen geleden twitterde Wouter Buelens (@WouterBuelens) over een recente meta-studie met betrekking tot de effectiviteit van blended learning. Volgens de onderzoekers is blended learning gemiddeld positief van invloed op leerprestaties van leerlingen. De onderzoekers hebben naar verschillende factoren gekeken die blended learning meer of minder leerzaam maken. In
De bijdrage Top 11 Current Trends in Educational Technology beschrijft elf trends die volgens de auteur op dit moment spelen op het gebied van leertechnologie. Zoals zo vaak in dit type bijdragen ontbreekt de nuance en een meer kritische beschouwing. Ook stelt de auteur in veel gevallen ten onrechte dat
Kennen jullie CNMOOC, Edraak, Kadenze of Swayam? Ik tot vandaag nog niet. Dit zijn platforms waarop onderwijsinstellingen massive open online courses aanbieden. Twee onderzoekers van de universiteit van Macedonië gebruiken 21 meeteenheden om 35 MOOC-platforms met behulp van vijf webanalytics tools wereldwijd in kaart te brengen. Coursera, edX, FutureLearn, Udemy
Zogenaamde “conversational artificial intelligence chatbots” gebruiken natural language processing om allerlei vragen van gebruikers te beantwoorden. Gartner verwacht dat een kwart van de organisaties in 2027 primair via chatbots met gebruikers zal communiceren. Deze chatbots kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om aankomende lerenden te ondersteunen bij de aanmeldprocedure. Susan Hura probeert
Meta, het moederbedrijf van Facebook, zet fors in op de metaverse. De metaverse kan weleens de volgende generatie internet worden. Meta heeft 150 miljoen dollar uitgetrokken om tien onderwijsinstellingen te helpen met het realiseren van een virtuele campus in de metaverse. Ik vind daar wat van. Meta heeft hiervoor het
Verleden week schreef ik over Jane Hart’s top tools for learning. Onlangs publiceerde LearnPlatform hun EdTech Top 40. Hoe gebruiken lerenden en docenten uit het Amerikaanse K-12 onderwijs leertechnologie tijdens het schooljaar 2021-2022? Jane Hart kijkt naar de favoriete leertechnologieën van professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs.
Onderwijsinstellingen gebruiken in toenemende mate technologie om leren te faciliteren. Deze technologie genereert ook steeds meer data. Wat is er nodig om deze data ook daadwerkelijk bruikbaar te maken ten behoeve van de bestrijding van kansenongelijkheid? Digital Promise is een Amerikaanse non-profit organisatie die onderwijsinnovatie wil bevorderen om kansengelijkheid te
De titel van de bijdrage VR training is the future. Here’s why, and how companies are using it wekt natuurlijk weer overspannen verwachtingen. De inhoud is meer genuanceerd. Het meest interessante zijn de voorbeelden van manieren waarop bedrijven virtual reality voor leren inzetten. Dergelijke voorbeelden vind je ook dicht bij
Van 23-25 november vindt dit jaar voor de 28ste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Dit is dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Het programma krijgt steeds meer vorm. Wat zijn opvallende bijdragen? Njeri Mwagiru uit Zuid-Afrika verzorgt een keynote. Zij doet onderzoek naar leiderschap,
Gisteren heeft Jane Hart de zestiende editie van haar ‘Top Tools for Learning’ gepubliceerd. Elk jaar inventariseert Jane de favoriete leertechnologieën van de mensen uit haar online netwerk. Zij rubriceert deze in persoonlijk leren, werkplek leren, opleiden/onderwijs. Walt valt mij op? Verleden jaar heeft Jane een lijst met 300 tools
Britse onderzoekers concluderen dat het gebruik van handgebaren tijdens live online sessies een gevoel van verbondenheid bevordert en bijdraagt aan de overtuiging bij lerenden dat zij beter leren. Het fenomeen ‘videoconferencing-vermoeidheid’ kan dankzij handgebaren worden verminderd, stellen zij. Webinars en virtuele klas-sessies hebben voordelen, maar ook beperkingen als het gaat
Bij online proctoring controleer je op afstand met behulp van software of lerenden tijdens het afnemen van een tentamen geen fraude plegen, zoals het raadplegen van boeken terwijl dat niet is toegestaan. Eén van de mogelijke toepassingen van online proctoring is het scannen van de ruimte op aanwezigheid van materialen
Een ‘silver bullet‘ is een eenvoudige oplossing voor een moeilijk of hardnekkig probleem. Het is echter een ‘ogenschijnlijke oplossing’. In discussies rond de aanpak van het lerarentekort kom je bijvoorbeeld heel wat ‘silver bullets‘ tegen (zoals beter betalen of tegengaan van deeltijdwerk). Volgens Erik Ofgang kunnen dergelijke ‘oplossingen’ afleiden van
Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat ik de drukbezochte bijeenkomst ‘Blockchain in Education 2017‘ heb bezocht. De educatieve toepassingen van blockchain-technologie zijn sinds die tijd m.i. nog niet breed omarmd. Amit Purohit constateert ook dat het educatieve gebruik van blockchain nog in de kinderschoenen staat. Hij ziet wel
Het lerarentekort is één van de crises waar we op dit moment mee te maken hebben. Deze crisis kent vele oorzaken die op diverse manieren aangepakt moeten worden. Is digitalisering één van die aanpakken? Digitalisering zorgt ervoor dat banen verdwijnen, nieuwe banen ontstaan en banen veranderen. Automatisering heeft bijvoorbeeld een
De bijdrage Traditional eLearning Vs Microlearning Vs Nano learning gaat in op de verschillen, kenmerken en voor- en nadelen van micro learning en nano learning. Ik twijfel aan de toepasbaarheid van nano learning. Bij micro learning wordt leerstof in korte brokken, en in verschillende formaten, opgedeeld. Lerenden kunnen die leerinhoud
Online leren heeft sterke kanten en voordelen. Tegelijkertijd hebben lerenden vaak moeite met online leren. Drie Australische academici onderscheiden een aantal redenen die ervoor zorgen dat lerenden vaak worstelen met online leren. Online leren leiden tot een isolement. Live online leren (bijvoorbeeld via Teams of Zoom) bestrijdt gevoelens van geïsoleerd
De afgelopen weken verschenen berichten die erop wijzen dat twee typen e-learning bedrijven weleens te maken kunnen krijgen met ‘zwaar weer’. Het gaat daarbij om MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers. Bedrijven als Coursera, 2U (met het voormalige edX), Udemy en het Britse Futurelearn zijn MOOC-platforms. Je kunt je hier inschrijven
Tijdens mijn zomervakantie kwam de Radboud Universiteit in het nieuws. In eerste instantie wilde het College van Bestuur het gebruik van weblectures afschaffen. Uiteindelijk werd de soep niet zo heet gegeten als deze werd opgediend. Nog steeds kun je echter kanttekeningen plaatsen bij de betreffende besluitvorming ten aanzien van weblectures.
Afgelopen woensdagnacht zijn we thuisgekomen na een tiendaags verblijf in het Griekse plaatsje Parga. Hieronder volgt een kort verslag met foto’s. Parga ligt in de regio Epirus, aan het vaste land (tegenover het bekende eiland Corfu). Parga is een pittoresk plaatsje aan de kust dat tegen een heuvel is opgebouwd.
Deze weblog kent na vandaag een zomerstop. Rond 22 augustus 2022 start ik weer met bloggen. Toch behoefte aan leesvoer? Deze blogpost bevat een overzicht van bronnen over artificiële intelligentie voor leren, opleiden en onderwijs die jullie de komende weken kunnen lezen. AI in education – what can we expect
Evaluaties door lerenden kunnen waardevol zijn, maar pakken ook vaak negatief uit. Bij de Australische Queensland University of Technology gebruiken ze artificiële intelligentie om bruikbare feedback van lerenden op het onderwijs te genereren. Als onderwijsinstellingen het onderwijs evalueren, dan zien docenten de opmerkingen die lerenden dikwijls anoniem maken vaak met
Bij tijd- en plaatsonafhankelijk communiceren mis je non-verbale signalen. We proberen dit deels op te vangen door emoji’s te gebruiken. Onderzoek van Slack en Duolingo onder 9.400 werknemers uit elf landen naar het gebruik van emoji’s wijst op de potentie en op risico’s. Persoblogger.de vat de uitkomsten van het onderzoek
McKinsey heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van acht typen leertechnologieën, sinds de Corona-pandemie. In de bijdrage How technology is shaping learning in higher education doen de onderzoekers verslag. De titel van de bijdrage dekt de lading ervan trouwens niet. Het artikel gaat namelijk niet over hoe het (hoger) onderwijs
Artificiële intelligentie (AI) kan volgens Markus Bernhardt bijdragen aan een noodzakelijke verbetering op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Tot nu toe is L&D er volgens hem maar beperkt in geslaagd om af te stappen van de ‘one-size-fits-all trainingen’ en daadwerkelijk werk te maken leren dat effectief is en
Hoogleraar Natalia Kucirkova stelt in een opiniebijdrage op de website van het World Economic Forum dat leertechnologie ‘big business’ is. Deze bedrijfstak heeft volgens haar hooggespannen verwachtingen niet waar kunnen maken. Zij pleit daarom voor een cultuuromslag. Volgens analisten zal de markt voor leertechnologie -door Natalia Kucirkova omschreven als technologie
Op 4 oktober 2022 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent drie onderdelen. Deze opleiding bestaat uit: 13 lesavonden (3 uren) 7 webinars (1,5 uur)
Ben je op zoek naar modellen, kaders of hulpmiddelen op het gebied van ‘learning design’? Danielle Hinton (@hintondm) heeft een Padlet gemaakt met korte beschrijvingen en links naar een groot aantal bronnen op dit gebied. Je vindt hier tientallen verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen en websites. Voorbeelden zijn: Learner Designer Tool
Op woensdag 1 september 2022 is Jane Hart van plan de resultaten van de 16de inventarisatie van de Top 200 Tools for Learning 2022 te publiceren. Wil jij jouw favoriete leertechnologieën ook doorgeven (deadline 25 augustus 2022)? Hieronder vind je mijn top tien. Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal voor leren,
Wil je jouw expertise op het gebied van onderwijsinnovatie vergroten? Ben je benieuwd naar succes- en faalfactoren van onderwijsinnovaties? Begin september 2022 start bij de Open Universiteit de gecertificeerde ‘professional course’ Innoveren binnen het onderwijs, met mij als docent. In deze online cursus gaan we in het algemeen in op
Volgens Allan Smith is er sprake van zeven belangrijke trends op het gebied van opleiden en onderwijs, dankzij ontwikkelingen op het gebied van big data. Ik heb echter nogal wat aan te merken op deze bijdrage. Smith schrijft dat we in toenemende mate gebruik maken van e-learning en dat big
Je kunt technologie ook gebruiken om lerenden te laten creëren. Een mooi voorbeeld is deze virtuele toer door de Nijmeegse Stevenskerk die is gemaakt door drie studenten van ROC Nijmegen. Ik las gisteren in De Gelderlander dat Chiara Bals, Daan van Beijnum en Quinn van Dongen ruim anderhalf jaar bezig
De OESO (OECD) heeft zeven uitgangspunten vastgesteld waar elke leeromgeving aan zou moeten voldoen zodat leren effectief is, en rekening houdt met de behoeften van leerlingen. Volgens de OESO zorgt de optelsom van deze principes voor de kracht. Volgens Catherine Meilleur moet ook e-learning (en blended learning) aan al deze
Charles Logan wijst terecht op de overspannen verwachtingen die ontwikkelaars van leertechnologie dikwijls wekken met hun taalgebruik. Een aangepaste Baldwin-test moet helpen om hier door heen te prikken. Taal wordt volgens Logan vaak gebruikt om macht te vergaren en invloed uit te oefenen. Nieuwe technologieën zoals AI genereren ook taal.
Studenten Onderwijskunde van de KU Leuven hebben evaluatieve gesprekken gevoerd over twee jaar onderwijs tijdens de coronapandemie, met in totaal 48 studenten, docenten, begeleiders en opleidingsverantwoordelijken aan hogescholen en universiteiten. In deze blogpost vatten Eline Vanassche en Marlou Mespreuve de belangrijkste inzichten samen. De centrale vraag luidde: wat leert de
Erwin Blom van Fast Moving Targets attendeert zijn lezers in één van de edities van ‘Handpicked’ van deze week op de 37signals Guide to Internal Communication van het bedrijf dat onder meer de projectmanagement applicatie Basecamp ontwikkelt. 37signals beschrijft daarin hoe, waar, waarom, en wanneer zij communiceren. Hoe kun je
Ik heb zojuist op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar verzorgd over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Ik heb dat vooral gedaan aan de hand van een quiz. De fabels en feiten zijn: Jonge werknemers willen op een andere manier leren dan oudere werknemers Kennis
Op vrijdag 17 juni j.l ben ik geïnterviewd door Rens de Jong van het programma BNR Werkverkenners over een leven lang ontwikkelen en de vraag of microlearning een manier kan zijn om professionalisering meer laagdrempelig te maken. De uitzending is als podcast te beluisteren. Er zijn drie mensen achter elkaar
De Online Educa vindt dit jaar van 23-25 november plaats in Berlijn. De Zweedse auteur, docent en adviseur Pär Lager is één van de keynotesprekers. De organisatie heeft hem onlangs geïnterviewd als introductie. Bij het lezen van het interview heb ik me wel achter de oren gekrabd…. Pär Lager heeft
Leertechnologie wordt op grote schaal toegepast. Hoe goed die technologie werkt om leerresultaten te verbeteren – of wanneer ze werkt, voor wie, en onder welke voorwaarden – blijft volgens Emily Tate Sullivan een mysterie. Volgens haar gloort er echter licht aan het einde van de tunnel. Sullivan stelt dat onderzoek
Het bedrijf Let’s Learn! ontwikkelt microlearning. Ter gelegenheid van hun eerste lustrum hebben ze mij onlangs geïnterviewd over microlearning. Versterkt microlearning volgens mij leren & ontwikkelen? In het interview ga ik in op de volgende onderwerpen: De term ‘microlearning’. Het gaat daarbij niet alleen om ‘korte leermomenten’. Microlearning is relevant
Neil Mosley vraagt zich dit in elk geval af. Hij is bijzonder kritisch op Britse onderzoekscentra die onderzoek doen naar de gevolgen van digitalisering op het onderwijs. Volgens Mosley is de teneur in gesprekken over digitalisering in de loop der jaren kritischer geworden. We zouden de voordelen van digitalisering inmiddels
Op donderdagmiddag 30 juni aanstaande verzorg ik op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Dit webinar is vrij toegankelijk voor iedere belangstellende. Je moet je wel aanmelden. Een aantal inzichten op het gebied van (online en blended) leren en