Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Inzichten in de ‘digitale ervaring’ van Britse studenten

Het Britse JISC onderzoekt jaarlijks hoe Britse studenten het gebruik van digitale technologieën in het onderwijs ervaren. Je kunt de resultaten van het meest recente onderzoek (pdf) uiteraard niet los zien van de ervaringen tijdens de Corona-pandemie. Wat valt daarbij op? De vragenlijst werd afgenomen tussen november 2021 en april

The post Inzichten in de ‘digitale ervaring’ van Britse studenten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

De blockchain als leermanagement systeem

In de meeste artikelen over blockchain en onderwijs wordt deze technologie gebruikt voor het veilig en transparant opslaan van diploma’s, certificaten en andere ‘credentials’. De bijdrage Blockchain as a Learning Management System for Laboratories 4.0 (pdf) beschrijft een casus waarin blockchain-technologie wordt gebruikt voor het managen van leren in een

The post De blockchain als leermanagement systeem first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe internet zich heeft ontwikkeld en (mogelijk) zal ontwikkelen

In The Future of the Web: The good, the bad and the very weird blikt Steve Ranger terug en vooruit op de ontwikkeling van internet. Hoopvolle verwachtingen en een realiteit met teleurstellingen wisselen elkaar daarbij m.i. af. Volgens Ranger was het internet het resultaat van een verzameling van Amerikaanse overheidstechnologieprojecten

The post Hoe internet zich heeft ontwikkeld en (mogelijk) zal ontwikkelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen en resultaten met gepersonaliseerd leren met ict: wat valt mij op?

Gisteren stuitte ik via twitter op de publicatie ‘Gepersonaliseerd leren met ict: scholen in beeld’ van de iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO. Deze publicatie beschrijft de ervaringen en resultaten van drie scholen uit de iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO met het ontwerp- en implementatieproces van gepersonaliseerd

The post Ervaringen en resultaten met gepersonaliseerd leren met ict: wat valt mij op? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een raamwerk om de macht van platforms te begrijpen

Dankzij internettechnologie zijn online platforms op tal van terreinen sterk opgekomen. Platforms als Uber, Airbnb en Amazon hebben verschillende sectoren flink veranderd. Ook op het gebied van leren, opleiden en onderwijs kennen we platforms zoals LinkedIn Learning en Udemy. Professor Marshall Van Allstyne presenteerde online een raamwerk dat helpt de

The post Een raamwerk om de macht van platforms te begrijpen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Camera’s uit of aan tijdens live online sessies? Dat ligt er maar aan…

Bij virtuele klas-sessies en webinars is het verplicht aan- of uit zetten van de webcam regelmatig punt van discussie. Torrey Trust en Lauren Foss Goodman hebben ervaringen hiermee onderzocht. De uitkomsten leiden tot vier aanbevelingen met betrekking tot het gebruik van de webcam. Trust en Foss Goodman hebben twee keer

The post Camera’s uit of aan tijdens live online sessies? Dat ligt er maar aan… first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kennen jullie Kenniscentrum Digisprong al?

De Vlaamse Regering investeert 375 miljoen euro aan “meer (digitale) onderwijskwaliteit in het huidige digitale tijdperk”. Dit noemt men de “Digisprong“. Eén van de vier speerpunten is het Kenniscentrum Digisprong, waar ook het befaamde Klascement  deel van uit maakt. Net als Kennisnet gaat Kenniscentrum Digisprong uit van het Vier in

The post Kennen jullie Kenniscentrum Digisprong al? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn kenmerken van het ontwerp van blended learning van invloed op de effectiviteit van blended learning?

Een paar dagen geleden twitterde Wouter Buelens (@WouterBuelens) over een recente meta-studie met betrekking tot de effectiviteit van blended learning. Volgens de onderzoekers is blended learning gemiddeld positief van invloed op leerprestaties van leerlingen. De onderzoekers hebben naar verschillende factoren gekeken die blended learning meer of minder leerzaam maken. In

The post Zijn kenmerken van het ontwerp van blended learning van invloed op de effectiviteit van blended learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Huidige trends op het gebied van leertechnologie

De bijdrage Top 11 Current Trends in Educational Technology beschrijft elf trends die volgens de auteur op dit moment spelen op het gebied van leertechnologie. Zoals zo vaak in dit type bijdragen ontbreekt de nuance en een meer kritische beschouwing. Ook stelt de auteur in veel gevallen ten onrechte dat

The post Huidige trends op het gebied van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ziet het landschap van massive open online courses eruit?

Kennen jullie CNMOOC, Edraak, Kadenze of Swayam? Ik tot vandaag nog niet. Dit zijn platforms waarop onderwijsinstellingen massive open online courses aanbieden. Twee onderzoekers van de universiteit van Macedonië gebruiken 21 meeteenheden om 35 MOOC-platforms met behulp van vijf webanalytics tools wereldwijd in kaart te brengen. Coursera, edX, FutureLearn, Udemy

The post Hoe ziet het landschap van massive open online courses eruit? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Drie mythes op het gebied van chatbots

Zogenaamde “conversational artificial intelligence chatbots” gebruiken natural language processing  om allerlei vragen van gebruikers te beantwoorden. Gartner verwacht dat een kwart van de organisaties in 2027 primair via chatbots met gebruikers zal communiceren. Deze chatbots kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om aankomende lerenden te ondersteunen bij de aanmeldprocedure. Susan Hura probeert

The post Drie mythes op het gebied van chatbots first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Meta gaat onderwijsinstellingen helpen online onderwijs in de metaverse te gaan verzorgen

Meta, het moederbedrijf van Facebook, zet fors in op de metaverse. De metaverse kan weleens de volgende generatie internet worden. Meta heeft 150 miljoen dollar uitgetrokken om tien onderwijsinstellingen te helpen met het realiseren van een virtuele campus in de metaverse. Ik vind daar wat van. Meta heeft hiervoor het

The post Meta gaat onderwijsinstellingen helpen online onderwijs in de metaverse te gaan verzorgen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Veertig meest gebruikte leertechnologieën binnen het Amerikaanse onderwijs

Verleden week schreef ik over Jane Hart’s top tools for learning. Onlangs publiceerde LearnPlatform hun EdTech Top 40. Hoe gebruiken lerenden en docenten uit het Amerikaanse K-12 onderwijs leertechnologie tijdens het schooljaar 2021-2022? Jane Hart kijkt naar de favoriete leertechnologieën van professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs.

The post Veertig meest gebruikte leertechnologieën binnen het Amerikaanse onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Data gebruiken om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen

Onderwijsinstellingen gebruiken in toenemende mate technologie om leren te faciliteren. Deze technologie genereert ook steeds meer data. Wat is er nodig om deze data ook daadwerkelijk bruikbaar te maken ten behoeve van de bestrijding van kansenongelijkheid? Digital Promise is een Amerikaanse non-profit organisatie die onderwijsinnovatie wil bevorderen om kansengelijkheid te

The post Data gebruiken om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Voordelen, beperkingen en toepassingen van virtual reality voor leren

De titel van de bijdrage VR training is the future. Here’s why, and how companies are using it wekt natuurlijk weer overspannen verwachtingen. De inhoud is meer genuanceerd. Het meest interessante zijn de voorbeelden van manieren waarop bedrijven virtual reality voor leren inzetten. Dergelijke voorbeelden vind je ook dicht bij

The post Voordelen, beperkingen en toepassingen van virtual reality voor leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Veelbelovende sessies tijdens editie 2022 van de Online Educa #oeb22

Van 23-25 november vindt dit jaar voor de 28ste keer de Online Educa in Berlijn plaats. Dit is dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Het programma krijgt steeds meer vorm. Wat zijn opvallende bijdragen? Njeri Mwagiru uit Zuid-Afrika verzorgt een keynote. Zij doet onderzoek naar leiderschap,

The post Veelbelovende sessies tijdens editie 2022 van de Online Educa #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat valt mij op aan editie 2022 van de top 100 leertechnologieën @C4LPT?

Gisteren heeft Jane Hart de zestiende editie van haar ‘Top Tools for Learning’ gepubliceerd. Elk jaar inventariseert Jane de favoriete leertechnologieën van de mensen uit haar online netwerk. Zij rubriceert deze in persoonlijk leren, werkplek leren, opleiden/onderwijs. Walt valt mij op? Verleden jaar heeft Jane een lijst met 300 tools

The post Wat valt mij op aan editie 2022 van de top 100 leertechnologieën @C4LPT? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Voordelen van het gebruik van handgebaren bij live online leren

Britse onderzoekers concluderen dat het gebruik van handgebaren tijdens live online sessies een gevoel van verbondenheid bevordert en bijdraagt aan de overtuiging bij lerenden dat zij beter leren. Het fenomeen ‘videoconferencing-vermoeidheid’ kan dankzij handgebaren worden verminderd, stellen zij. Webinars en virtuele klas-sessies hebben voordelen, maar ook beperkingen als het gaat

The post Voordelen van het gebruik van handgebaren bij live online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Deze online proctoring toepassing is in strijd met de Amerikaanse Grondwet

Bij online proctoring controleer je op afstand met behulp van software of lerenden tijdens het afnemen van een tentamen geen fraude plegen, zoals het raadplegen van boeken terwijl dat niet is toegestaan. Eén van de mogelijke toepassingen van online proctoring is het scannen van de ruimte op aanwezigheid van materialen

The post Deze online proctoring toepassing is in strijd met de Amerikaanse Grondwet first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom we op het gebied van leren blijven geloven in ‘silver bullets’

Een ‘silver bullet‘ is een eenvoudige oplossing voor een moeilijk of hardnekkig probleem. Het is echter een ‘ogenschijnlijke oplossing’. In discussies rond de aanpak van het lerarentekort kom je bijvoorbeeld heel wat ‘silver bullets‘ tegen (zoals beter betalen of tegengaan van deeltijdwerk). Volgens Erik Ofgang kunnen dergelijke ‘oplossingen’ afleiden van

The post Waarom we op het gebied van leren blijven geloven in ‘silver bullets’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vijf manieren waarop blockchain-technologie van invloed kan zijn op leren, opleiden en onderwijs

Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat ik de drukbezochte bijeenkomst ‘Blockchain in Education 2017‘ heb bezocht. De educatieve toepassingen van blockchain-technologie zijn sinds die tijd m.i. nog niet breed omarmd. Amit Purohit constateert ook dat het educatieve gebruik van blockchain nog in de kinderschoenen staat. Hij ziet wel

The post Vijf manieren waarop blockchain-technologie van invloed kan zijn op leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan digitalisering het lerarentekort helpen aanpakken?

Het lerarentekort is één van de crises waar we op dit moment mee te maken hebben. Deze crisis kent vele oorzaken die op diverse manieren aangepakt moeten worden. Is digitalisering één van die aanpakken? Digitalisering zorgt ervoor dat banen verdwijnen, nieuwe banen ontstaan en banen veranderen. Automatisering heeft bijvoorbeeld een

The post Kan digitalisering het lerarentekort helpen aanpakken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kun je binnen twee minuten iets leren?

De bijdrage Traditional eLearning Vs Microlearning Vs Nano learning gaat in op de verschillen, kenmerken en voor- en nadelen van micro learning en nano learning. Ik twijfel aan de toepasbaarheid van nano learning. Bij micro learning wordt leerstof in korte brokken, en in verschillende formaten, opgedeeld. Lerenden kunnen die leerinhoud

The post Kun je binnen twee minuten iets leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom lerenden vaak moeite hebben met online leren?

Online leren heeft sterke kanten en voordelen. Tegelijkertijd hebben lerenden vaak moeite met online leren. Drie Australische academici onderscheiden een aantal redenen die ervoor zorgen dat lerenden vaak worstelen met online leren. Online leren leiden tot een isolement. Live online leren (bijvoorbeeld via Teams of Zoom) bestrijdt gevoelens van geïsoleerd

The post Waarom lerenden vaak moeite hebben met online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zwaar weer voor MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers?

De afgelopen weken verschenen berichten die erop wijzen dat twee typen e-learning bedrijven weleens te maken kunnen krijgen met ‘zwaar weer’. Het gaat daarbij om MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers. Bedrijven als Coursera, 2U (met het voormalige edX), Udemy en het Britse Futurelearn zijn MOOC-platforms. Je kunt je hier inschrijven

The post Zwaar weer voor MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een hoorcollege dat vervangen kan worden door een livestream of video-opname verdient dat ook

Tijdens mijn zomervakantie kwam de Radboud Universiteit in het nieuws. In eerste instantie wilde het College van Bestuur het gebruik van weblectures afschaffen. Uiteindelijk werd de soep niet zo heet gegeten als deze werd opgediend. Nog steeds kun je echter kanttekeningen plaatsen bij de betreffende besluitvorming ten aanzien van weblectures.

The post Een hoorcollege dat vervangen kan worden door een livestream of video-opname verdient dat ook first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zomervakantie in Parga

Afgelopen woensdagnacht zijn we thuisgekomen na een tiendaags verblijf in het Griekse plaatsje Parga. Hieronder volgt een kort verslag met foto’s. Parga ligt in de regio Epirus, aan het vaste land (tegenover het bekende eiland Corfu). Parga is een pittoresk plaatsje aan de kust dat tegen een heuvel is opgebouwd.

The post Zomervakantie in Parga first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing AI voor leren, opleiden en onderwijs als laatste blogpost voor de zomerstop

Deze weblog kent na vandaag een zomerstop. Rond 22 augustus 2022 start ik weer met bloggen. Toch behoefte aan leesvoer? Deze blogpost bevat een overzicht van bronnen over artificiële intelligentie voor leren, opleiden en onderwijs die jullie de komende weken kunnen lezen. AI in education – what can we expect

The post Bloemlezing AI voor leren, opleiden en onderwijs als laatste blogpost voor de zomerstop first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

AI kan helpen evaluaties door lerenden meer bruikbaar te maken (maar…)

Evaluaties door lerenden kunnen waardevol zijn, maar pakken ook vaak negatief uit. Bij de Australische Queensland University of Technology gebruiken ze artificiële intelligentie om bruikbare feedback van lerenden op het onderwijs te genereren. Als onderwijsinstellingen het onderwijs evalueren, dan zien docenten de opmerkingen die lerenden dikwijls anoniem maken vaak met

The post AI kan helpen evaluaties door lerenden meer bruikbaar te maken (maar…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Emoji’s kunnen tot misverstanden leiden

Bij tijd- en plaatsonafhankelijk communiceren mis je non-verbale signalen. We proberen dit deels op te vangen door emoji’s te gebruiken. Onderzoek van Slack en Duolingo onder 9.400 werknemers uit elf landen naar het gebruik van emoji’s wijst op de potentie en op risico’s. Persoblogger.de vat de uitkomsten van het onderzoek

The post Emoji’s kunnen tot misverstanden leiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een aantal leertechnologieën wordt steeds meer gebruik en lerenden en docenten lijken dat prima te vinden

McKinsey heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van acht typen leertechnologieën, sinds de Corona-pandemie. In de bijdrage How technology is shaping learning in higher education doen de onderzoekers verslag. De titel van de bijdrage dekt de lading ervan trouwens niet. Het artikel gaat namelijk niet over hoe het (hoger) onderwijs

The post Een aantal leertechnologieën wordt steeds meer gebruik en lerenden en docenten lijken dat prima te vinden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan AI een belangrijke tekortkoming van L&D helpen tegengaan?

Artificiële intelligentie (AI) kan volgens Markus Bernhardt bijdragen aan een noodzakelijke verbetering op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Tot nu toe is L&D er volgens hem  maar beperkt in geslaagd om af te stappen van de ‘one-size-fits-all trainingen’ en daadwerkelijk werk te maken leren dat effectief is en

The post Kan AI een belangrijke tekortkoming van L&D helpen tegengaan? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

De niet nagekomen beloftes van leertechnologie (en hoe we dat kunnen verbeteren)

Hoogleraar Natalia Kucirkova stelt in een opiniebijdrage op de website van het World Economic Forum dat leertechnologie ‘big business’ is. Deze bedrijfstak heeft volgens haar hooggespannen verwachtingen niet waar kunnen maken. Zij pleit daarom voor een cultuuromslag.  Volgens analisten zal de markt voor leertechnologie -door Natalia Kucirkova omschreven als technologie

The post De niet nagekomen beloftes van leertechnologie (en hoe we dat kunnen verbeteren) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

FCe Postbachelor opleiding e-Learning start op 4 oktober 2022 (en ik ben weer één van de docenten)

Op 4 oktober 2022 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding  behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent drie onderdelen. Deze opleiding bestaat uit: 13 lesavonden (3 uren) 7 webinars (1,5 uur)

The post FCe Postbachelor opleiding e-Learning start op 4 oktober 2022 (en ik ben weer één van de docenten) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerken, modellen en toolkits op het gebied van learning design

Ben je op zoek naar modellen, kaders of hulpmiddelen op het gebied van ‘learning design’? Danielle Hinton (@hintondm) heeft een Padlet gemaakt met korte beschrijvingen en links naar een groot aantal bronnen op dit gebied. Je vindt hier tientallen verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen en websites. Voorbeelden zijn: Learner Designer Tool

The post Raamwerken, modellen en toolkits op het gebied van learning design first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn jouw meest favoriete leertechnologieën van 2022 @C4LPT

Op woensdag 1 september 2022 is Jane Hart van plan de resultaten van de 16de inventarisatie van de Top 200 Tools for Learning 2022 te publiceren. Wil jij jouw favoriete leertechnologieën ook doorgeven (deadline 25 augustus 2022)? Hieronder vind je mijn top tien. Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal voor leren,

The post Wat zijn jouw meest favoriete leertechnologieën van 2022 @C4LPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Online cursus onderwijsinnovatie volgen (met mij als docent)?

Wil je jouw expertise op het gebied van onderwijsinnovatie vergroten? Ben je benieuwd naar succes- en faalfactoren van onderwijsinnovaties? Begin september 2022 start bij de Open Universiteit de gecertificeerde ‘professional course’ Innoveren binnen het onderwijs, met mij als docent. In deze online cursus gaan we in het algemeen in op

The post Online cursus onderwijsinnovatie volgen (met mij als docent)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van big data op onderwijs en opleiden

Volgens Allan Smith is er sprake van zeven belangrijke trends op het gebied van opleiden en onderwijs, dankzij ontwikkelingen op het gebied van big data. Ik heb echter nogal wat aan te merken op deze bijdrage. Smith schrijft dat we in toenemende mate gebruik maken van e-learning en dat big

The post De invloed van big data op onderwijs en opleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Virtuele toer door de Stevenskerk als schoolopdracht

Je kunt technologie ook gebruiken om lerenden te laten creëren. Een mooi voorbeeld is deze virtuele toer door de Nijmeegse Stevenskerk die is gemaakt door drie studenten van ROC Nijmegen. Ik las gisteren in De Gelderlander dat Chiara Bals, Daan van Beijnum en Quinn van Dongen ruim anderhalf jaar bezig

The post Virtuele toer door de Stevenskerk als schoolopdracht first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeven uitgangspunten voor effectief leren

De OESO (OECD) heeft zeven uitgangspunten vastgesteld waar elke leeromgeving aan zou moeten voldoen zodat leren effectief is, en rekening houdt met de behoeften van leerlingen. Volgens de OESO zorgt de optelsom van deze principes voor de kracht. Volgens Catherine Meilleur moet ook e-learning (en blended learning) aan al deze

The post Zeven uitgangspunten voor effectief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

De Baldwin-test voor leertechnologie

Charles Logan wijst terecht op de overspannen verwachtingen die ontwikkelaars van leertechnologie dikwijls wekken met hun taalgebruik. Een aangepaste Baldwin-test moet helpen om hier door heen te prikken. Taal wordt volgens Logan vaak gebruikt om macht te vergaren en invloed uit te oefenen. Nieuwe technologieën zoals AI genereren ook taal.

The post De Baldwin-test voor leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vlaamse geleerde lessen over hoger onderwijs tijdens de coronacrisis

Studenten Onderwijskunde van de KU Leuven hebben evaluatieve gesprekken gevoerd over twee jaar onderwijs tijdens de coronapandemie, met in totaal 48 studenten, docenten, begeleiders en opleidingsverantwoordelijken aan hogescholen en universiteiten. In deze blogpost vatten Eline Vanassche en Marlou Mespreuve de belangrijkste inzichten samen. De centrale vraag luidde: wat leert de

The post Vlaamse geleerde lessen over hoger onderwijs tijdens de coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moet je binnen de eigen organisatie vooral schriftelijk communiceren?

Erwin Blom van Fast Moving Targets attendeert zijn lezers in één van de edities van ‘Handpicked’ van deze week op de 37signals Guide to Internal Communication van het bedrijf dat onder meer de projectmanagement applicatie Basecamp ontwikkelt. 37signals beschrijft daarin hoe, waar, waarom, en wanneer zij communiceren. Hoe kun je

The post Moet je binnen de eigen organisatie vooral schriftelijk communiceren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tien feiten en fabels over online leren

Ik heb zojuist op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar verzorgd over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Ik heb dat vooral gedaan aan de hand van een quiz. De fabels en feiten zijn: Jonge werknemers willen op een andere manier leren dan oudere werknemers Kennis

The post Tien feiten en fabels over online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maak je professionalisering laagdrempelig (podcast)?

Op vrijdag 17 juni j.l ben ik geïnterviewd door Rens de Jong van het programma BNR Werkverkenners over een leven lang ontwikkelen en de vraag of microlearning een manier kan zijn om professionalisering meer laagdrempelig te maken. De uitzending is als podcast te beluisteren. Er zijn drie mensen achter elkaar

The post Hoe maak je professionalisering laagdrempelig (podcast)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Maak kennis met één van de keynote sprekers van editie 2022 van de Online Educa #oeb22

De Online Educa vindt dit jaar van 23-25 november plaats in Berlijn. De Zweedse auteur, docent en adviseur Pär Lager is één van de keynotesprekers. De organisatie heeft hem onlangs geïnterviewd als introductie. Bij het lezen van het interview heb ik me wel achter de oren gekrabd…. Pär Lager heeft

The post Maak kennis met één van de keynote sprekers van editie 2022 van de Online Educa #oeb22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft het onderwijs behoefte aan een toezichthouder op de effectiviteit van leertechnologie?

Leertechnologie wordt op grote schaal toegepast. Hoe goed die technologie werkt om leerresultaten te verbeteren – of wanneer ze werkt, voor wie, en onder welke voorwaarden – blijft volgens Emily Tate Sullivan een mysterie. Volgens haar gloort er echter licht aan het einde van de tunnel. Sullivan stelt dat onderzoek

The post Heeft het onderwijs behoefte aan een toezichthouder op de effectiviteit van leertechnologie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Interview met mij over microlearning

Het bedrijf Let’s Learn! ontwikkelt microlearning. Ter gelegenheid van hun eerste lustrum hebben ze mij onlangs geïnterviewd over microlearning. Versterkt microlearning volgens mij leren & ontwikkelen? In het interview ga ik in op de volgende onderwerpen: De term ‘microlearning’. Het gaat daarbij niet alleen om ‘korte leermomenten’. Microlearning is relevant

The post Interview met mij over microlearning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft onderzoek naar ICT en leren een integriteitsprobleem?

Neil Mosley vraagt zich dit in elk geval af. Hij is bijzonder kritisch op Britse onderzoekscentra die onderzoek doen naar de gevolgen van digitalisering op het onderwijs. Volgens Mosley is de teneur in gesprekken over digitalisering in de loop der jaren kritischer geworden. We zouden de voordelen van digitalisering inmiddels

The post Heeft onderzoek naar ICT en leren een integriteitsprobleem? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Gratis webinar tien feiten en fabels over online leren (en jij kunt erbij zijn)

Op donderdagmiddag 30 juni aanstaande verzorg ik op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Dit webinar is vrij toegankelijk voor iedere belangstellende. Je moet je wel aanmelden. Een aantal inzichten op het gebied van (online en blended) leren en

The post Gratis webinar tien feiten en fabels over online leren (en jij kunt erbij zijn) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 10 van 66Eerste   Vorige   5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  Volgende   Laatste