Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft het onderwijs behoefte aan een toezichthouder op de effectiviteit van leertechnologie?

Leertechnologie wordt op grote schaal toegepast. Hoe goed die technologie werkt om leerresultaten te verbeteren – of wanneer ze werkt, voor wie, en onder welke voorwaarden – blijft volgens Emily Tate Sullivan een mysterie. Volgens haar gloort er echter licht aan het einde van de tunnel. Sullivan stelt dat onderzoek

The post Heeft het onderwijs behoefte aan een toezichthouder op de effectiviteit van leertechnologie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Interview met mij over microlearning

Het bedrijf Let’s Learn! ontwikkelt microlearning. Ter gelegenheid van hun eerste lustrum hebben ze mij onlangs geïnterviewd over microlearning. Versterkt microlearning volgens mij leren & ontwikkelen? In het interview ga ik in op de volgende onderwerpen: De term ‘microlearning’. Het gaat daarbij niet alleen om ‘korte leermomenten’. Microlearning is relevant

The post Interview met mij over microlearning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft onderzoek naar ICT en leren een integriteitsprobleem?

Neil Mosley vraagt zich dit in elk geval af. Hij is bijzonder kritisch op Britse onderzoekscentra die onderzoek doen naar de gevolgen van digitalisering op het onderwijs. Volgens Mosley is de teneur in gesprekken over digitalisering in de loop der jaren kritischer geworden. We zouden de voordelen van digitalisering inmiddels

The post Heeft onderzoek naar ICT en leren een integriteitsprobleem? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Gratis webinar tien feiten en fabels over online leren (en jij kunt erbij zijn)

Op donderdagmiddag 30 juni aanstaande verzorg ik op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Dit webinar is vrij toegankelijk voor iedere belangstellende. Je moet je wel aanmelden. Een aantal inzichten op het gebied van (online en blended) leren en

The post Gratis webinar tien feiten en fabels over online leren (en jij kunt erbij zijn) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Enkele opmerkingen bij de keynote van Dirk Van Damme tijdens de EPIC

Van 30 mei tot en met 1 juni 2022 vond in Rotterdam de Educational Pioneers and Innovators Conference (EPIC) plaats. Eén van de keynotesprekers was Dirk Van Damme. In zijn inleiding wees hij op de verwevenheid van digitalisering met andere belangrijke ontwikkelingen. Ik wil een aantal opmerkingen plaatsen bij zijn

The post Enkele opmerkingen bij de keynote van Dirk Van Damme tijdens de EPIC first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zal leren en ontwikkelen op termijn in de metaverse plaatsvinden?

Pamela Hogle verkent in het artikel Will Learning Move into the Metaverse? de metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren en ontwikkelen. Er wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan de metaverse. Zoals gebruikelijk bij een betrekkelijk nieuwe technologische ontwikkeling -ook al bestaat de term al veel langer- zijn

The post Zal leren en ontwikkelen op termijn in de metaverse plaatsvinden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tijd en professionalisering essentieel voor de adoptie van leertechnologie

Leertechnologie heeft de potentie om vraagstukken waarmee docenten te maken hebben aan te pakken, en het leren van lerenden te ondersteunen. Toch wordt deze potentie vaak niet voldoende benut. De bijdrage Teachers Require Training and Time to use Educational Technology vat aan de hand van een aantal onderzoeken en opiniërende

The post Tijd en professionalisering essentieel voor de adoptie van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Slimmere chatbots kunnen de efficiëntie van het onderwijs verbeteren

De COVID-19 pandemie heeft geleid tot een toegenomen gebruik van chatbots. De ervaringen hiermee zijn echter niet altijd positief. Chatbots worden volgens Mary Frances Coryell echter slimmer en krachtiger waardoor zij de efficiëntie van bepaalde routinematige processen binnen onderwijsinstellingen kunnen helpen verbeteren. Chatbots zijn in de praktijk vaak niet in

The post Slimmere chatbots kunnen de efficiëntie van het onderwijs verbeteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeven manieren waarop je de invoering van nieuwe leertechnologie bijna kunt verpesten

Jonathan Shaw van Coventry University en Talia Kolodny van Engageli beschrijven in 7 Ways to (Almost) Ruin Your Ed Tech Implementation de geleerde lessen van de invoering van Engageli als een nieuwe leertechnologie. Welke zeven misstappen heeft Coventry University in het begin van het proces van invoering van nieuwe technologie

The post Zeven manieren waarop je de invoering van nieuwe leertechnologie bijna kunt verpesten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Interessante trends op het gebied van leren (2022 Learning Trends)

TiER1 heeft voor de zevende keer onderzoek gedaan naar trends op het gebied van leren. wat valt mij op in het uitgebreide rapport (pdf)? Wat zijn volgens mij de kernpunten? De organisatie van Will Thalheimer en collega’s publiceren dit vrij toegankelijke rapport -je hoeft zelfs je naam en mailadres niet

The post Interessante trends op het gebied van leren (2022 Learning Trends) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken artificiële intelligentie in het hoger onderwijs

Het Britse JISC heeft een rapport geschreven (pdf) over de stand van zaken met betrekking tot  artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI) in het hoger onderwijs. Dit rapport schetst volgens de samenstellers een overzicht van de typen AI-toepassingen die vandaag in het onderwijs beschikbaar zijn, verschaft inzicht in huidige en aankomende gebruikssituaties,

The post Stand van zaken artificiële intelligentie in het hoger onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs kan met zo kwalitatief goed mogelijk simultaan onderwijs in de herfst algemene coronamaatregelen helpen voorkomen

Het kabinet wil ingrijpende algemene coronamaatregelen zoals een lockdown voorkomen met specifieke maatregelen per sector. Eén van die maatregelen is m.i. kwalitatief goed ‘simultaan onderwijs’ toepassen binnen middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en particuliere opleidingen. Deze sectoren kunnen zich daar via blended learning nu al op voorbereiden. Er is sprake van

The post Onderwijs kan met zo kwalitatief goed mogelijk simultaan onderwijs in de herfst algemene coronamaatregelen helpen voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan het Rigor Relevance Framework de tekortkomingen van het SAMR-model helpen oplossen?

Het SAMR-model wordt vaak gebruikt om te beschrijven hoe technologie wordt gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Het model heeft echter beperkingen die volgens Eric Sheninger kunnen worden weggenomen door ‘SAMR’ te combineren met het ‘Rigor Relevance Framework’. Ik heb mijn twijfels. Ruben Puentedura heeft zo’n tien jaar geleden het

The post Kan het Rigor Relevance Framework de tekortkomingen van het SAMR-model helpen oplossen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van robots voor onderwijs ten opzichte van computers

In de bijdrage Robots houden je bij de les komen twee wetenschappers aan het woord die onderzoek doen naar het gebruik van robots voor taal- en rekenonderwijs. Zij stellen dat robots bij taal- en rekenonderwijs beter kunnen werken dan, bijvoorbeeld, tablets. De onderzoekers benadrukken dat robots bij volwassenen minder goed

The post De meerwaarde van robots voor onderwijs ten opzichte van computers first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

De potentiële maatschappelijke impact van microcredentials

De combinatie van microcredentials en digitale credentials (zoals badges) kan grote gevolgen hebben voor veranderingen op het gebied van arbeid en beroepsbevolking. Dat stelt Susan Manning in The macro impact of microcredentials. De arbeidsmarkt is sterk in ontwikkeling. Veel mensen verlaten de arbeidsmarkt of wisselen van beroep en functie. Veel

The post De potentiële maatschappelijke impact van microcredentials first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe een AI tutor het onderwijs kan helpen versterken

De Amerikaanse Brewbaker Primary School heeft tijdens de Corona-pandemie gebruik gemaakt van de artificiële intelligentie (AI) toepassing Amira om de leesvaardigheden van leerlingen te verbeteren. Het gebruik van deze AI tutor heeft tot opvallend goede resultaten geleid. Dat schrijft Jaclyn Brown Wright die directeur is van deze school in eSchool

The post Hoe een AI tutor het onderwijs kan helpen versterken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Is leertechnologie onvoldoende gebaseerd op wetenschappelijk bewijs?

De potentie van leertechnologie wordt onvoldoende benut omdat wetenschappelijk onderzoek geen rol speelt in de ontwikkeling, het gebruik en de evaluatie van deze technologie. Dat stellen Fabio Segura en Simon Sommer van de Zwitserse Jacobs Foundation. Zij pleiten ervoor om leertechnologie te ontwikkelen op een manier zoals ook medicijnen worden

The post Is leertechnologie onvoldoende gebaseerd op wetenschappelijk bewijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we scholen toch maar smartphone-vrij maken?

Sinds de adoptie van smartphones woedt binnen het onderwijs een debat over het al dan niet verbieden van deze apparaten op school of in ieder geval in de klas. Het afgelopen weekend las ik een bijdrage over een docent die onlangs van standpunt is veranderd. Mijn blogpost Argumenten voor en

The post Moeten we scholen toch maar smartphone-vrij maken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Drie voordelen van blockchain-technologie voor het onderwijs

Blockchain-technologie bestaat inmiddels al meer dan tien jaar. Deze technologie wordt nog nauwelijks door onderwijsinstellingen toegepast. Volgens Craig Guillot heeft deze technologie echter drie belangrijke voordelen voor onderwijsinstellingen. Als nieuwe technologie opkomt dan nemen we vaak ruim de tijd om erover te praten en om de mogelijkheden ervan te verkennen.

The post Drie voordelen van blockchain-technologie voor het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Bespreking tool ‘Kies wijzer je digitaal leermateriaal!’

De zone Naar digitale (open) leermaterialen van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT heeft de tool ‘Kies wijzer je digitaal leermateriaal!‘ samengesteld. Deze tool wil docenten helpen bij het afstemmen van digitaal leermateriaal op leerdoelen en gewenste didactische werkvormen. De tool gaat uit van de herziene taxonomie van Bloom. Je kiest

The post Bespreking tool ‘Kies wijzer je digitaal leermateriaal!’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Welke componenten mogen niet in een online cursus ontbreken?

Bij het ontwerpen van een online cursus is het aanbrengen van structuur van groot belang. Drie docenten van de Missouri Southern State University hebben op basis van hun expertise aanbevelingen geformuleerd ten aanzien van structurele componenten in een online cursus. De auteurs gaan daarbij uit van online cursussen met een

The post Welke componenten mogen niet in een online cursus ontbreken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2022 | Article Rating | (0) reacties

Welke leertechnologieën worden in het Amerikaanse K-12 onderwijs het meest gebruikt (en wat valt mij daarbij op)?

Learn Platform heeft onlangs het ‘EdTech Top 40 Mid-Year Report‘ gepubliceerd waarin de auteurs het gebruik van online leertechnologie door lerenden en docenten in Amerikaanse K-12 districten hebben onderzocht (tussen 1 augustus en 31 december 2021). Het summiere rapport bevat enkele opvallende details. Het eerste dat opvalt, is dat de

The post Welke leertechnologieën worden in het Amerikaanse K-12 onderwijs het meest gebruikt (en wat valt mij daarbij op)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeventien technologieën met grote invloed op de samenleving van de toekomst (als we de Technology Pioneer community van het Wereld Economisch Forum mogen geloven)

Het invloedrijke maar eveneens omstreden Wereld Economisch Forum kent ook een Technology Pioneer community. In 17 ways technology could change the world by 2027 kijken leden van deze gemeenschap naar technologische trends die volgens hen al binnen vijf jaar grote veranderingen kunnen bewerkstelligen. Elk jaar komen CEO’s, politici, journalisten en

The post Zeventien technologieën met grote invloed op de samenleving van de toekomst (als we de Technology Pioneer community van het Wereld Economisch Forum mogen geloven) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Lang weekend Berlijn

We zijn het Hemelvaartweekend weer eens naar Berlijn geweest. Dit keer met twee neven, als cadeau aan hen voor het behalen van een diploma aan de hogeschool Windesheim (verleden jaar en binnenkort). We zijn vanaf Deventer met de trein naar Berlijn gereisd (op donderdag helaas met 40 minuten vertraging aangekomen;

The post Lang weekend Berlijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vier misconcepties over online leren

Volgens Blair Stamper hebben de ervaringen met ‘emergency remote teaching’ tijdens de Cororacrisis geleid tot vier misconcepties over online leren. Stamper probeert deze misconcepties te weerleggen. Ik plaats hier enkele kanttekeningen bij. Misconceptie 1: Docenten kunnen geen groepswerk online aan leerlingen toewijzen. Stamper onderbouwt dat verschillende vormen van interactie bij

The post Vier misconcepties over online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Is het langdurig werken achter een beeldscherm minder slecht dan we vaak denken?

Naarmate we meer online leren, zitten we langer achter ons beeldscherm. Intensief ‘beeldschermwerk’ zou echter ongezond zijn, vooral voor kinderen en jongeren. Als scholen meer gebruik maken van ICT voor leren, dan kan dat leiden tot zorgen bij ouders. De bijdrage Decoding 4 Myths About Screen Time That are Impacting

The post Is het langdurig werken achter een beeldscherm minder slecht dan we vaak denken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tweeëntwintig tips die je helpen effectief te leren

Het Vlaamse De Morgen heeft onlangs een uitgebreid artikel gepubliceerd over effectief studeren, op basis van gesprekken met Vlaamse experts. Ik vat in deze blogposts de tips over effectief leren samen. Het artikel bevat ook nog andere informatie, bijvoorbeeld over de relatie met docenten en het omgaan met paniek. Begin

The post Tweeëntwintig tips die je helpen effectief te leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

De geleerde lessen van de Coronacrisis hebben voor onderwijsinstellingen niet alleen betrekking op leren, opleiden en onderwijs

The Sutton Trust heeft op basis van diverse interviews ‘geleerde lessen’ van Covid-19 pandemie in kaart gebracht. Deze geleerde lessen hebben niet alleen te maken met de online, blended en simultaan leren en opleiden, maar ook met aspecten als omgaan met veranderingen. EdSurge schrijft dat de Coronacrisis ook heeft geleid

The post De geleerde lessen van de Coronacrisis hebben voor onderwijsinstellingen niet alleen betrekking op leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft effectief leren binnen virtual reality tijd nodig?

Een onderzoek van het Virtual Human Interaction Lab van de Stanford University laat zien dat indicatoren van een effectief gebruik van virtual reality sterk beïnvloed worden door tijd. Hoe meer tijd je doorbrengt in een VR-omgeving, des te meer baat je hebt als het gaat om samen werken en om

The post Heeft effectief leren binnen virtual reality tijd nodig? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Checklist voor de selectie van leertechnologieën (versie 3)

Bij de toepassing van technology enhanced learning staat leertechnologie als het goed is niet centraal. Leertechnologie is hier echter wel een noodzakelijk onderdeel van. Je zult bij de selectie ervan rekening moeten houden met verschillende aspecten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld, die ik in 2019 heb bijgesteld.

The post Checklist voor de selectie van leertechnologieën (versie 3) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tools die je kunnen ondersteunen bij de selectie van leertechnologie

Organisaties hebben de keuze uit een enorm scala aan technologieën die ingezet kunnen worden voor leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee hulpmiddelen die je kunnen helpen bij de selectie van leertechnologieën. Beide hulpmiddelen gaan ervan uit dat je weet wat voor type technologie

The post Tools die je kunnen ondersteunen bij de selectie van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Besteed bij ‘digitaal leren’ aandacht aan welbevinden, bekwaamheid en creativiteit

Jed Stefanowicz houdt zich bezig met het begeleiden en ondersteunen van docenten op het gebied van onderwijs en opleiden met behulp van digitale technologieën. Docenten moeten in staat zijn om zelfstandig te handelen als het gaat om ‘digitaal leren’ (‘agency‘). Volgens Stefanowicz gaat het bij agency om de combinatie en

The post Besteed bij ‘digitaal leren’ aandacht aan welbevinden, bekwaamheid en creativiteit first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Neemt het maatschappelijk belang van hoger onderwijs af?

De afgelopen week werd ik geattendeerd op een aantal bijdragen die erop wijzen dat een diploma hoger onderwijs in de VS niet langer de belangrijkste sleutel voor maatschappelijk succes is en dat veel lerenden het Amerikaanse hoger onderwijs zonder diploma verlaten. Amerikaans hoger onderwijs wordt daardoor minder belangrijk voor de

The post Neemt het maatschappelijk belang van hoger onderwijs af? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een vervlochten didactiek: kijk verder dan de didactiek-technologie tweedeling

Op het gebied van blended en online leren wordt vaak gedebatteerd over het primaat van didactiek versus technologie-gedrevenheid. De veelgehoorde uitspraak dat “technologie maar een middel” is, is daar m.i. een illustratie van. In het open access artikel An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy—Technology Dichotomy presenteert Tim Fawns onder

The post Een vervlochten didactiek: kijk verder dan de didactiek-technologie tweedeling first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn volgens onderzoek trends op het gebied van leertechnologie voor leren en ontwikkelen?

Steve Foreman heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van leertechnologieën en het belang ervan voor de ‘leren en ontwikkelen’ (L&D). Wat valt hem en mij daarbij op? Foreman focust zich in zijn onderzoek op acht typen leertechnologieën: Technologieën voor adaptief leren/intelligente tutoren Augmented reality / Virtual reality Kennis bases en

The post Wat zijn volgens onderzoek trends op het gebied van leertechnologie voor leren en ontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve technologie (volgens AWS EdStart)

Amazon Webservices profileert zich steeds nadrukkelijker op het gebied van educatieve technologie. Zij hebben onder meer AWS EdStart opgericht. Dit is een zogenaamd “education technology accelerator program”. Binnen dit programma heeft men een 32 pagina tellend eBook gepubliceerd met een beschrijving van zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve

The post Zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve technologie (volgens AWS EdStart) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat is een POAP en worden POAP’s relevant voor leren, ontwikkelen en onderwijs?

Mijn oud-collega Harm Weistra attendeerde mij gisteren op de bijdrage Everything You Need to Know About POAPs to Boost Your Career. In deze blogpost beschrijf ik wat dit fenomeen is en reflecteer ik op de relevantie ervan voor leren, ontwikkelen en onderwijs. ‘POAP’ betekent in dit geval niet ‘persoonlijk ontwikkelings-

The post Wat is een POAP en worden POAP’s relevant voor leren, ontwikkelen en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Risico’s en kansen van AI bij het genereren van teksten

Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3) is een AI-toepassing waarmee je teksten kunt genereren. Deze toepassing heeft kansen, maar ook risico’s voor onderwijs en opleiden. Vanochtend las ik een artikel over een ‘twitter-draad‘ waarin emeritus-hoogleraar Mike Sharples schrijft hoe je door middel van een GPT-3-transformer complete essays kunt schrijven. Sharples heeft

The post Risico’s en kansen van AI bij het genereren van teksten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Veronderstelde voordelen en voorbeelden van virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs

De bijdrage 6 Inventive Examples of VR in Education gaat in op de verwachte groei van virtual reality. De auteur vat vijf (veronderstelde) voordelen samen en beschrijft zes voordelen. Lees mijn samenvatting en commentaar. In verschillende (commerciële) rapporten lees je voorspellingen over een toenemend gebruik van virtual reality. De toegankelijkheid

The post Veronderstelde voordelen en voorbeelden van virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkeltijd als kritische succesfactor voor de succesvolle invoering van blended learning

MBO-instellingen, hogescholen en universiteiten ontvangen de komende jaren 560 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds voor het programma Digitaliseringsimpuls Onderwijs. In dit programma wordt onder meer terecht veel aandacht besteed aan deskundigheidsbevordering van docenten. Aan één kritische succesfactor voor de invoering van blended learning schenkt het programma m.i. echter weinig

The post Ontwikkeltijd als kritische succesfactor voor de succesvolle invoering van blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Interessante bronnen over verbondenheid bij (online en blended) leren

In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee interessante bronnen die te maken hebben met binding bij (online en blended) leren. Ik vat de bijdragen niet uitgebreid samen. Ze zijn namelijk Nederlandstalig. Verbinding verbroken: Hoe krijg je studenten weer gemotiveerd naar de campus/school? Nu we weer gewoon naar ‘school’

The post Interessante bronnen over verbondenheid bij (online en blended) leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

De beweegredenen van lerenden om te participeren in informele, virtuele, activiteiten

Tijdens de Corona-pandemie is heel duidelijk geworden hoe belangrijk de ontmoetingsfunctie van onderwijsinstellingen is. Is het mogelijk om deze ontmoetingsfunctie online vorm te geven? Waarom kiezen lerenden er wel of niet voor om deel te nemen aan spontane en informele online interacties en andere schoolbrede evenementen? Spontane ontmoetingen, buiten de

The post De beweegredenen van lerenden om te participeren in informele, virtuele, activiteiten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Het 5 stages-model opnieuw bekeken

Bijna 25 jaar geleden publiceerde Gilly Salmon voor het eerst over het ‘5 stages-model’. Dit model beschrijft welke fasen je bij online en blended leren moet doorlopen, en welke activiteiten docenten/opleiders in die fasen moeten ontplooien. In deze blogpost houdt zij dit model opnieuw tegen het licht. Salmon gaat eerst

The post Het 5 stages-model opnieuw bekeken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2022 | Article Rating | (0) reacties

Paar dagen Rome

Na veertien jaar hebben we de afgelopen week weer eens Rome bezocht. Dit blijft een prachtige stad, al is het er erg druk geworden. We waren anderhalf jaar geleden van plan om Rome te bezoeken. Die reis hebben we toen vanwege bekende redenen moeten annuleren. We hadden nu afgesproken om

The post Paar dagen Rome first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn Zoom-overleggen minder geschikt voor innovaties?

Persoonlijke ontmoetingen leveren meer en meer vernieuwende ideeën op dan videoconferenties. Dat concluderen onderzoekers van de Columbia University en Stanford op basis van twee studies. Mogelijk lenen ‘Zoom-overleggen’ zich daarom minder goed voor bepaalde werkzaamheden en leersituaties. Onderzoekers hebben een laboratoriumonderzoek uitgevoerd en een veldstudie. Aanleiding hiervoor waren klachten van

The post Zijn Zoom-overleggen minder geschikt voor innovaties? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vier tekenen die erop wijzen dat online leren een blijvertje zal blijken te zijn (met mijn commentaar hierop)

Er wordt al vele jaren voorspeld dat digitalisering zal leiden tot transformatie van het onderwijs. Die voorspelling is tot nu toe niet uitgekomen. Maar volgens Luyen Chou gaat het nu toch echt gebeuren. Hij ziet daar vier voortekenen van, die ik voorzie van commentaar. Volgens Chou heeft Covid-19 honderden miljoenen

The post Vier tekenen die erop wijzen dat online leren een blijvertje zal blijken te zijn (met mijn commentaar hierop) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe belangrijk is uniformiteit en structuur van de opbouw van een leereenheid binnen een digitale leeromgeving?

In deze blogpost betoog ik dat uniformiteit en structuur van de opbouw van een leereenheid binnen een digitale leeromgeving zeer belangrijk zijn. Ik illustreer ook aan de hand van een voorbeeld hoe je een dergelijke uniformiteit en structuur kunt aanbrengen. Ik vind uniformiteit en structuur van de opbouw van een

The post Hoe belangrijk is uniformiteit en structuur van de opbouw van een leereenheid binnen een digitale leeromgeving? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste technologische trends van dit moment

Het Future Today Institute heeft onlangs voor de vijftiende keer het Tech Trends Report gepubliceerd. In meer dan 650 pagina’s beschrijven zij belangrijke technologische trends en hun mogelijke invloed op zogenaamde ‘macrobronnen’. Volgens de samenstellers moet je exponentieel denken en incrementeel handelen. Je moet trends in de gaten houden, op

The post De belangrijkste technologische trends van dit moment first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

AI verandert de manier waarop we interacteren met computers, hetgeen leidt tot nieuwe keuzemogelijkheden en risico’s

AI zal lerenden en docenten in staat stellen op meer natuurlijke wijze te interacteren met computers. Gebruikers zullen het moeilijk vinden om een balans te vinden tussen de aantrekkelijkheid van natuurlijke interactie en de potentiële risico’s. Beleid moet daarbij helpen. Dit is de strekking van de bijdrage AI and the

The post AI verandert de manier waarop we interacteren met computers, hetgeen leidt tot nieuwe keuzemogelijkheden en risico’s first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe een onderwijsinstelling het eigen leermanagementsysteem gebruikt voor professionalisering van medewerkers

Onderwijsinstellingen gebruiken een leermanagementsysteem voor het versterken van klassikaal onderwijs, voor het faciliteren van blended learning en ook voor het aanbieden van volledig online leren. Willem van Dinther laat zien hoe je het LMS ook kunt gebruiken voor een academie per team van het Summa College. Enkele weken geleden heeft

The post Hoe een onderwijsinstelling het eigen leermanagementsysteem gebruikt voor professionalisering van medewerkers first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 11 van 66Eerste   Vorige   6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  Volgende   Laatste