Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe leertechnologie didactiek kan ondersteunen (voorbeelden)

Als docent/opleider zou je m.i. in staat moeten zijn didactische eigenschappen van leertechnologie te beoordelen: welke didactiek kan ik toepassen met behulp van leertechnologie X? Stelt leertechnologie X mij zelfs in staat om leeractiviteiten te faciliteren die normaliter niet of nauwelijks mogelijk zijn? De bijdrage Support Pedagogy in the Classroom

The post Hoe leertechnologie didactiek kan ondersteunen (voorbeelden) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Impressie 2022 EDUCAUSE Horizon Report ® (trendrapport)

De Educause heeft weer een editie van het Horizon Report ® gepubliceerd met een beschrijving van belangrijke trends, “Key Technologies and Practices“, mogelijke toekomstige scenario’s voor het (hoger) onderwijs en essays die ingaan op mogelijke implicaties. De auteurs onderscheiden een flink aantal trends. Sociale trends Mede dankzij Covid-19 zijn we

The post Impressie 2022 EDUCAUSE Horizon Report ® (trendrapport) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Virtuele klas over activerende didactiek en leertechnologie

In het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning heb ik gisteravond een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie. Ik had deelnemers vooraf gevraagd: welk beeld hebben jullie bij activerende didactiek? Neem een voorwerp, zoek een foto of maak een tekening van het beeld dat jullie hebben van

The post Virtuele klas over activerende didactiek en leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Augmented reality kan motivatie lerenden vergroten en leerprestaties helpen verbeteren

Augmented reality (AR) wordt al verschillende jaren toegepast voor leren, opleiden en onderwijs. Een recente meta-studie benadrukt positieve effecten van AR op motivatie en leerprestaties. Bij augmented reality voeg je met behulp van een computer, zoals een smartphone of tablet, informatie toe aan de werkelijkheid. Je richt de camera van

The post Augmented reality kan motivatie lerenden vergroten en leerprestaties helpen verbeteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Handige tips als je Zoom gebruikt

Aanstaande dinsdag mag ik weer eens een webinar via Zoom verzorgen. Via Twitter kwam ik een aantal handige ‘hacks’ tegen waarvan ik een aantal zeker ga gebruiken. De tips zijn afkomstig van Tessa Davis. Zij licht in een aantal tweets via tekst en beeld toe hoe je: het scherm van

The post Handige tips als je Zoom gebruikt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Sterke en minder sterke kanten van asynchroon en synchroon online leren volgens Tony Bates

Tony Bates is bezig met een nieuwe versie van zijn ‘open’ boek ‘Teaching in a Digital Age‘. Hij vraagt nu feedback over het onderdeel waarin hij ingaat op de sterke en minder sterke kanten van asynchroon en synchroon online leren (tijd- en plaatsonafhankelijk leren respectievelijk plaatsonafhankelijk leren). Ik gebruik deze

The post Sterke en minder sterke kanten van asynchroon en synchroon online leren volgens Tony Bates first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Microlearning is een concept, methode en product

De term ‘microlearning’ -niet te verwarren met ‘microcredentialing’- wordt alweer meer dan een half decennium gebruikt. Volgens Robyn Defelice is “performance” de drijfveer voor microlearning. Zij stelt dat microlearning zowel een concept, een methode als een product is. In deze bijdrage vat ik de kern van haar artikel samen. Het

The post Microlearning is een concept, methode en product first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Nuances bij de effectiviteit van storytelling

Storytelling wordt beschouwd als een effectieve manier van informatie overbrengen. Deze aanpak wordt ook op het gebied van technology enhanced learning toegepast. Toch zijn er nuances te plaatsen bij de effectiviteit van storytelling. Bij storytelling brengt een spreker informatie door middel van een pakkend verhaal over op anderen. Dat kan

The post Nuances bij de effectiviteit van storytelling first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Van ‘remote emergency teaching’ naar blended learning

Tijdens de Coronacrisis zijn onderwijsinstellingen op grote schaal ICT in het onderwijs gaan toepassen. In veel gevallen was echter sprake van ‘remote emergency teaching’. Het is nu tijd om aan de slag te gaan met kwalitatief goede vormen van blended learning. Vandaag heb ik bij de Hospitality Business School van

The post Van ‘remote emergency teaching’ naar blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Impressie NextLearning 2022 #NLE2022

Vandaag vond in Den Bosch de Next Learning plaats. De ontmoetingsplaats voor professionals op het gebied van Learning & Development in Nederland en Vlaanderen. In deze blogpost doe ik verslag van deze dag. Meer dan 300 aanwezigen deden mee aan de kennismakingsvragen van dagvoorzitter Donatello Piras. De sessie werd bezocht

The post Impressie NextLearning 2022 #NLE2022 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Is de metaverse web3? Die term bestaat immers al heel lang

De laatste paar maanden lees je veel over de metaverse. In feite is dit de volgende generatie van het internet. Daarom wordt dit ook weleens web 3.0 genoemd. Dat is echter niet terecht. Ik wil graag kort ingaan op de verschillen, en ook ingaan wat de relevantie hiervan is voor

The post Is de metaverse web3? Die term bestaat immers al heel lang first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Feedbackgeletterdheid van belang bij learning analytics

Learning analytics kan data opleveren die kan leiden tot begrip over hoe er geleerd en gedoceerd wordt. Op basis hiervan kunnen lerenden hun manier van leren bijstellen, kunnen docenten hun onderwijs verbeteren en kunnen organisaties aanpassingen doorvoeren in de leeromgeving. Volgens Yi–Shan Tsai (pdf) moet learning analytics echter veel meer

The post Feedbackgeletterdheid van belang bij learning analytics first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Boeiende video over de achtergronden van ‘learning in the flow of work’

De term ‘learning in the flow of work‘ is een aantal jaren geleden gelanceerd. Het is een nieuwe term voor een fenomeen dat al vele jaren wordt toegepast: het faciliteren van leren op de werkplek. In een uitgebreide podcast gaat John Helmer in gesprek met Donald Clark over het werk

The post Boeiende video over de achtergronden van ‘learning in the flow of work’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Drie ‘ed tech’ trends op het gebied van corporate learning samengevat

Volgens Amber Burton staat de wereld van leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties (weer) aan de vooravond van ‘disruptie’. Dit keer zijn drie trends op het gebied van leertechnologie daar debet aan. Web3 De ene keer wordt bij Web3 (de Metaverse) de nadruk gelegd op het ‘virtual reality’-achtige karakter, de andere

The post Drie ‘ed tech’ trends op het gebied van corporate learning samengevat first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Veranderingen op het gebied van arbeid

LinkedIn beschikt met 800 miljoen gebruikers over heel veel data. Deze data gebruiken zijn onder meer om inzichten te ontwikkelen over veranderingen op het gebied van arbeid. In the Great Reshuffle 2022 Report beschrijft LinkedIn hoe we (gaan) werken, waar we (gaan) werken en waarom we (gaan) werken. Zeker één

The post Veranderingen op het gebied van arbeid first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

De veranderende aard van een learning experience platform

Leertechnologieën worden vaak op een andere manier gebruikt dan waarvoor zij oorspronkelijk ontworpen zijn. Volgens Craig Weiss is dat nu het geval met learning experience platforms (LXP). Volgens Weiss kenmerkten LXP’s zich aanvankelijk door zogenaamde ‘playlists’ met content (onder meer samengesteld op basis van vaardigheden of rollen, of op basis

The post De veranderende aard van een learning experience platform first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer is online leren van goede kwaliteit?

Vooral aan het begin van de Coronacrisis zijn onderwijsinstellingen en opleiders noodgedwongen overhaast overgestapt op ‘remote emergency teaching‘. Volgens de bijdrage What is Quality Online Learning Versus Remote Emergency Instruction? is deze aanpak niet te vergelijken met online leren van goede kwaliteit. Volgens de auteur kenmerkt online leren van goede

The post Wanneer is online leren van goede kwaliteit? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kookboek docentenondersteuning bij digitalisering

Het ondersteunen van docenten is essentieel voor een succesvolle integratie van leertechnologie in het onderwijs. In het kader van ‘Doorpakken op digitalisering’ is een ‘kookboek’ samengesteld met succesvolle voorbeelden van digitalisering in het mbo. Volgens de samenstellers zijn de succesfactoren zorgvuldig geselecteerd aan de hand van waarderend actieonderzoek. De ‘recepten’

The post Kookboek docentenondersteuning bij digitalisering first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer kunnen asynchrone online discussies wel succesvol zijn?

Discussies kunnen een waardevolle vorm van actief verwerken van leerstof zijn. Daarom passen we online discussies ook toe bij online en blended leren. Met wisselend succes. Andy Shean verkent hoe je online discussies wel met succes kunt toepassen. Shean kijkt daarbij voornamelijk naar asynchrone online discussies. Volgens Shean zijn de

The post Wanneer kunnen asynchrone online discussies wel succesvol zijn? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waar moet een learning analytics dashboard aan voldoen om tot actiegerichte inzichten te leiden?

De bijdrage Learning analytics dashboard: a tool for providing actionable insights to learners onderzoekt bestaande benaderingen van learning analytic dashboards. Leiden deze tot ‘actiegerichte inzichten’ waardoor lerenden hun manieren van leren gaan aanpassen? Learning Analytics-dashboards (LAD’s) hebben volgens de auteurs tot doel lerenden een momentopname te bieden van hoe zij

The post Waar moet een learning analytics dashboard aan voldoen om tot actiegerichte inzichten te leiden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

De potentie van AI voor het ondersteunen van de sociale en emotionele ontwikkeling van lerenden bij online leren

Tijdens ‘remote emergency teaching‘, dat tijdens de Coronacrisis is toegepast, is de sociale en emotionele ontwikkeling van lerenden ondergesneeuwd geraakt. Dat heeft -waarschijnlijk- geleid tot gevoelens van isolatie en demotivatie bij lerenden. Volgens Dean Blewitt kan artificiële intelligentie (AI) een rol spelen bij het ondersteunen van lerenden (academically, emotionally, and

The post De potentie van AI voor het ondersteunen van de sociale en emotionele ontwikkeling van lerenden bij online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Formatief handelen: van instrument naar ontwerp (bespreking)

Afgelopen vrijdag mocht GroenLinks-Tweede Kamerlid Lisa Westerveld uit handen van co-auteur René Kneyber het eerste exemplaar in ontvangst nemen van het boek ‘Formatief handelen: van instrument naar ontwerp’. In deze blogpost wil ik deze uitgave bespreken. Behalve René Kneyber zijn ook Dominique Sluijsmans, Valentina Devid en Blanca Wilde López auteur

The post Formatief handelen: van instrument naar ontwerp (bespreking) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Opvallende leertechnologieën gepresenteerd tijdens de BETT 2022

De afgelopen week vond in London de British Educational Training and Technology trade show -beter bekend als de BETT- plaats. Was je niet in de gelegenheid deze beurs met leertechnologieën te bezoeken? Lees dan wat Luke Edwards de meest opvallende technologieën vindt. Buddy is een robot die gebruik maakt van

The post Opvallende leertechnologieën gepresenteerd tijdens de BETT 2022 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

DiDi: digitale hulp bij digitale didactiek

Binnen Zadkine is het initiatief genomen voor DiDi. Dit is een website die docenten ondersteuning biedt bij het gebruik van leertechnologie om het onderwijs te versterken. DiDi kiest als startpunt didactische thema’s zoals voorkennis activeren, instructie geven, opdrachten verwerken en feedback. Als je op een thema klikt, dan krijg je

The post DiDi: digitale hulp bij digitale didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat moet een docent kennen en kunnen op het gebied van ICT?

De afgelopen tijd zijn twee publicaties verschenen met betrekking tot professionalisering van docenten op het gebied van ICT? In hoeverre overlappen en verschillende publicaties van elkaar als het gaat om de bekwaamheden van docenten op het gebied van ict in het onderwijs? De eerste publicatie is de Handreiking professionalisering ict-bekwaamheid

The post Wat moet een docent kennen en kunnen op het gebied van ICT? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat leeromgevingen in de Metaverse kunnen leren van ‘presence’ in virtual reality

De volgende generatie van het internet, de Metaverse, zal gaan lijken op virtual reality. We bewegen ons daarbinnen voort als ‘avatars’. Binnen deze Metaverse zullen ook leeromgevingen gerealiseerd worden. De mogelijke toegevoegde waarde heeft dan te maken met een meer realistisch gevoel van aanwezig zijn. Wat kunnen we op dat

The post Wat leeromgevingen in de Metaverse kunnen leren van ‘presence’ in virtual reality first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

De gemiste kans van het gebruik van leertechnologie

Volgens Emiliana Vegas kijken we niet voldoende naar de geleerde lessen van het gebruik van online leren op afstand tijdens de Coronacrisis. Vegas stelt dat investeringen in leertechnologie vóór de Coronacrisis meestal waren gericht op de inzet van apparaten zoals laptops en tablets en op het verbeteren van connectiviteit. Er

The post De gemiste kans van het gebruik van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Chatbots kunnen voortijdige uitval van lerenden helpen voorkomen

Als je een chatbot goed ontwerpt en slim inzet, dan kan het gebruik ervan lerenden helpen een weg te vinden door het oerwoud aan diensten, regels en communicatie-uitingen. Dit kan weer voortijdige uitval helpen voorkomen. Dit blijkt uit een recente studie van de Georgia State University onder zo’n 11.000 lerenden

The post Chatbots kunnen voortijdige uitval van lerenden helpen voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

De sleutelpositie van de ‘online mens’ bij technology enhanced learning

Hoogleraar Gilly Salmon heeft zeer veel ervaring met het ontwerpen en faciliteren van online leren. Mede op basis van de ervaringen met ‘remote emergency teaching‘ tijdens de Coronacrisis benadrukt zij in Back to our Future: Key Role of the ‘Online Human’ het belang van een doordacht ontwerp, maar vooral ook

The post De sleutelpositie van de ‘online mens’ bij technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Positieve effecten van online begeleiding (maar…)

Onderzoekers van San Diego’s Rady School of Management van de Universiteit van Californië hebben onderzoek gedaan naar de effecten van online tutoring bij leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs (K12). De uitkomsten zijn veelbelovend. Ik wil echter graag één belangrijke kanttekening plaatsen bij de aanpak. Tijdens de Coronacrisis waren

The post Positieve effecten van online begeleiding (maar…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wijze lessen en de inzet van leertechnologie

ROER College Schöndeln is een leertraject gestart rond de publicatie ‘Wijze lessen’. Vandaag mocht ik in dit kader een keynote verzorgen over hoe je leertechnologie kunt gebruiken om deze bouwstenen voor een effectieve didactiek te faciliteren en te versterken. De keynote vormde de aftrap van een studiemiddag. In verband met

The post Wijze lessen en de inzet van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs en opleiden in een virtuele wereld

Er is weer meer aandacht voor het gebruik van 3D virtuele ruimtes voor leren, opleiden en onderwijs. Verleden week heb ik kennis gemaakt van met de oplossing van Imedu, een Nederlands bedrijf dat docenten en opleiders wereldwijd wil ondersteunen “met het aanbieden van interactief, inspirerend en effectief online onderwijs”. Imedu

The post Onderwijs en opleiden in een virtuele wereld first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wat moet je doen en laten bij simultaan onderwijs?

Onderwijsadviseurs Ria Dolfing en Rouven Hagemeijer van de Universiteit Utrecht hebben een literatuurstudie (pdf) uitgevoerd naar de voor- en nadelen van simultaan onderwijs: onderwijs waarbij studenten op locatie (on-campus) en studenten op afstand (online) tegelijkertijd aan het onderwijs deelnemen. De auteurs hanteren de term ‘hybride onderwijs’. In hun studie laten

The post Wat moet je doen en laten bij simultaan onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Principes voor een effectief gebruik van leertechnologie

Tony Bates heeft op basis van meer dan 50 jaar onderzoeks- en praktijkervaring twaalf ‘gouden’ principes geformuleerd voor een effectief gebruik van leertechnologie. Ik herken veel van deze principes. Maar ik plaats soms ook wat nuances. 1. Je kunt slechte leertechnologie compenseren door een goed ontwerp en door een goede

The post Principes voor een effectief gebruik van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa (OEB) 2022: visie op leren opnieuw vormgeven (Call for Proposals geopend) #OEB22

De OEB in Berlijn is sinds vele jaren dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. De 28ste editie vindt dit jaar plaats van 23 tot en met 25 november 2022. Het thema van dit jaar is inmiddels bekend. Je kunt tot 1 juni aanstaande een voorstel voor een

The post Online Educa (OEB) 2022: visie op leren opnieuw vormgeven (Call for Proposals geopend) #OEB22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Online cursus Ontwerpen van online en blended learning

Wil je jouw eigen onderwijs, opleiding, training of leertraject geschikt maken voor online of  blended learning? Of wil je jouw online of blended onderwijs of leertraject herzien? Dan is de online cursus Ontwerpen van online en blended learning van de Open Universiteit relevant voor jou. Je leert met welke randvoorwaarden

The post Online cursus Ontwerpen van online en blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Welke faciliteiten heb je nodig voor simultaan onderwijs (en het zogenaamde HyFlex-model)?

Als lerenden om wat voor redenen dan ook niet fysiek deel kunnen nemen aan bijeenkomsten, dan kun je hen de mogelijkheid geven om online deel te nemen. In de Verenigde Staten wordt dit zogenaamde ‘HyFlex-model’ al een aantal jaren toegepast. Welke eisen stelt dit model aan de faciliteiten? Het ‘HyFlex-model’

The post Welke faciliteiten heb je nodig voor simultaan onderwijs (en het zogenaamde HyFlex-model)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Papieren boeken gebruiken bij blended en online leren?

Bij blended learning gaan we er vaak van uit dat leermaterialen ook grotendeels ‘ICT-gebaseerd’ zijn. Bij volledig online leren gebruik je eigenlijk alleen online leermaterialen. Dit heeft volgens mij ook te maken met een beruchte misvatting over lezen. Volgens mij kun je echter prima papieren boeken (of readers) gebruiken bij

The post Papieren boeken gebruiken bij blended en online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing over de invloed van de metaverse op leren, opleiden en onderwijs

Het is weer tijd voor een bloemlezing van artikelen over de metaverse en leren, opleiden en onderwijs. A classroom in the cloud: How the metaverse could transform education and the future of work In deze bijdrage werpen vertegenwoordigers van bedrijven, die zich bezig houden met deze technologische ontwikkeling, hun licht

The post Bloemlezing over de invloed van de metaverse op leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Steun Samen in actie voor Oekraïne (doneer aan Giro 555) #Oekraïne #Ukraine️ #StopPutinNOW #StopWar #giro555 #radio555

Vandaag zamelen radio- en tv-zenders geld in voor de slachtoffers van de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne. Ook via sociale media wordt actie gevoerd. Ik werk hier graag aan mee. Stop de oorlog in de Oekraïne, stop de Russische agressie. Ondersteun de slachtoffers van deze waanzin, help de vluchtelingen. Discriminatie op

The post Steun Samen in actie voor Oekraïne (doneer aan Giro 555) #Oekraïne #Ukraine️ #StopPutinNOW #StopWar #giro555 #radio555 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Column Jong versus oud

Een tijd geleden kreeg ik van de redactie van het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties het verzoek een column te schrijven over de vraag of jonge werknemers anders over leren en ontwikkelen denken dan oudere werknemers. Aanleiding was de uitgave over een special over Oud & Nieuw op het gebied

The post Column Jong versus oud first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2022 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkelingen op het gebied van digitale leeromgevingen

Craig Weiss analyseert al diverse jaren de markt van leersystemen (LMS, LXP, etc). Met name de leersystemen die binnen arbeidsorganisaties worden gebruikt. In een recente blogpost vat hij enkele ontwikkelingen samen. Ik leg in deze blogpost ook de relatie met systemen die binnen het onderwijs worden gebruik. Prijs Arbeidsorganisaties betalen

The post Ontwikkelingen op het gebied van digitale leeromgevingen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie

In Demystifying The Learning Technology Market vat Josh Bersin belangrijke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie samen. De beschrijving gaat gepaard met termen als ‘revolutionize’ en ’transform’. Dat moet je wat mij betreft met een korrel zout nemen. Bersin merkt terecht op dat nieuwe technologieën steeds vrij snel voor leren

The post Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe MOOCs hebben bijgedragen aan onderwijsinnovatie

Tanja de Bie en Leontine van Melle van de Universiteit Leiden blikken terug op tien jaar massive open online courses. Hoe heeft de relevantie van MOOC’s zich in die tijd ontwikkeld? Welke kansen en leerervaringen heeft deze trend voor de universiteit opgeleverd? Kernpunten uit deze reflectie zijn wat mij betreft:

The post Hoe MOOCs hebben bijgedragen aan onderwijsinnovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

AI tutor systeem doceert hersentumor opereren effectiever

Een Canadese casestudy laat zien dat medicijnenstudenten met behulp van artificiële intelligentie (AI) sneller en meer effectief leren een hersentumor te opereren, dan via les door een docent van vlees en bloed. In het onderzoek werden medicijnstudenten willekeurig over drie groepen verdeeld. De eerste groep kreeg les van een Virtual

The post AI tutor systeem doceert hersentumor opereren effectiever first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Stelt volledig online leren andere eisen aan een leermanagementsysteem dan blended learning?

Bij online leren vinden doceer- en leeractiviteiten praktisch volledig online plaats. Bij blended learning maken fysieke en online doceer- en leeractiviteiten een aanzienlijk deel uit van het ontwerp. Dit stelt deels andere eisen aan je leermanagementsysteem (LMS). In onderstaande bijdrage focus ik mij daarbij op het doceren en leren zelf.

The post Stelt volledig online leren andere eisen aan een leermanagementsysteem dan blended learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hoe leertechnologie het mogelijk moet maken om standaardisering en ‘personalisering’ tegelijkertijd te faciliteren

Standaard leerprogramma’s zijn efficiënt maar sluiten binnen arbeidsorganisaties dikwijls onvoldoende aan op specifieke behoeften. Gepersonaliseerde leerprogramma’s doen dat wel, maar zijn meestal duur om te organiseren. Robert Brinkerhoff en Edward Boon stellen dat learning experience platforms in staat zijn om zowel standaardisering als personalisering mogelijk te maken. Zij noemen dat

The post Hoe leertechnologie het mogelijk moet maken om standaardisering en ‘personalisering’ tegelijkertijd te faciliteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Effectief leren dankzij de combinatie van micro-inleidingen en actief leren

Hua Zheng beschrijft hoe de combinatie van korte video’s en activerende werkvormen kunnen leiden tot rijke, boeiende leerervaringen waardoor lerenden goede leerresultaten behalen. Zheng start met een casus en behandelt daarna: Wat een ‘microlecture’ is? Hoe je activerende werkvormen kunt combineren met microlectures. Hoe je microlectures kunt ontwikkelen. In een

The post Effectief leren dankzij de combinatie van micro-inleidingen en actief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Heeft afleiding dankzij digitale technologie ook voordelen?

Digitale technologieën, zoals smartphones en sociale media, doen een groot beroep op onze aandacht. Volgens Marion Thain moeten we echter niet alleen kijken naar de risico’s en beperkingen hiervan, maar ook naar kansen en voordelen. Marion Thain is directeur van het Centre for Attention Studies van King’s College in London.

The post Heeft afleiding dankzij digitale technologie ook voordelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

De relevantie van audio voor leren, opleiden en onderwijs

Mark Carrigan bespreekt in de bijdrage An audible university: the role of podcasts, audiobooks and text to speech technology in research de relevantie en aandachtspunten van audio voor onderzoek. Een aantal van zijn observaties zijn ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Ik zal deze observaties ook aanvullen. Er wordt steeds

The post De relevantie van audio voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 12 van 66Eerste   Vorige   7  8  9  10  11  [12]  13  14  15  16  Volgende   Laatste