Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In Audiobooks for Students: Listening to What the Research Says staat Eric Ofgang stil bij het leerzame karakter van audioboeken. Hij doet dat mede op basis van een studie naar de effectiviteit. Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit deze bijdrage, en wat valt mij daarbij op? Binnen het uitgevoerde onderzoek
Vanaf 6 september 2021 verzorg ik bij de Open Universiteit de gecertificeerde postinitiële online cursus Innoveren binnen het onderwijs. Je kunt je hier nog voor inschrijven. In deze online cursus gaan we in het algemeen in op onderwijsinnovaties. Wanneer is sprake van een onderwijsinnovatie? Wat is het belang van onderwijsinnovaties?
De laatste klas van de basisschool staat voor een groot deel in het teken van de overgang naar de middelbare school. Dat betekent onder meer afscheid nemen van klasgenoten en leerkrachten waarmee je een groot deel van je leven, tot dan toe, hebt doorgebracht. Wij deden dat met een zomerkamp
Volgens onderzoek van de Radboud Universiteit moeten we specifieker kijken naar wát mensen met hun smartphone doen, en mogen we smartphones niet bestempelen “als de boosdoener achter tal van mentale en fysieke kwalen, van eenzaamheid tot verveling tot verslaving”. De onderzoekers gaan volgens mij echter voorbij aan één belangrijk bezwaar
Mijn zomervakantie is zo’n beetje afgelopen. We zijn dit jaar vanwege verschillende redenen, zoals ‘corona onzekerheid’, in Nederland gebleven. Dat was ook leuk, al heb ik de Griekse zon erg gemist. Normaliter houden wij erg van warm weer, zeilen, een andere cultuur en lezen aan het strand. We gaan ‘s
Vanaf vandaag tot en met 23 augustus las ik een zomerstop in, en zal ik geen nieuwe blogposts plaatsen. Ik wens jullie een fijne vakantie.
In de Verenigde Staten heeft een conservatieve denktank ervoor gepleit om docenten uit te rusten met bodycams om te voorkomen dat docenten critical race theory doceren. Een belachelijk idee? Zeker. Sidney Fussell van Wired illustreert echter dat scholen al vergeven zijn van technologie die gebruik wordt voor surveilleren. Technologie wordt
Dankzij de uitwerking van een opdracht van een deelnemer aan een online cursus die ik verzorg, stuitte ik gisteren op het artikel The Science of Workplace Instruction: Learning and Development Applied to Work van Kurt Kraiger en J. Kevin Ford. In deze publicatie pleiten de auteurs voor een nieuwe wetenschap
Het is belangrijk dat lerenden hun eigen leren kunnen reguleren. Het zoeken van hulp is daarbij een belangrijke zelfregulerende vaardigheid. Met name volledig online leren doet een groot beroep op zelfregulering. En juist daarbij beschikken lerenden over het algemeen over minder mogelijkheden om ‘real time‘ hulp te krijgen. Jaclyn Broadbent
Neria Sebastien benadrukt in Increasing Student Engagement During Synchronous Online Classes het belang van ‘engagement’ (betrokkenheid) en beschrijft verschillende strategieën die kunnen helpen om deze betrokkenheid bij live, synchroon, online leren te vergroten. Betrokkenheid van lerenden bevordert contact tussen lerenden en docenten, en omvat ook een betekenisvolle connectie tussen de
Persoonlijk lees ik tijdens de zomervakantie voornamelijk romans. Maar als je je vakgebied op het gebied van (technologie ondersteund) leren, opleiden en onderwijs wilt bijhouden, dan heb ik hier enkele tips. Designing Effective Instructional Videos Deze bijdrage van The Learning Scientists vat een recent paper samen van Richard Mayer. Mayer
Bij online cursussen starten we vaak met online kennismaking. Het achterliggende idee is dat lerenden gemakkelijker met elkaar online interacteren als men elkaar een beetje kent. Recent onderzoek laat zien dat je betrokkenheid eerder bevordert als je lerenden vraagt ideeën over de inhoud van de cursus te delen. Ik start
In opdracht van Netwerk Mediawijsheid heeft Bitescience wetenschappelijke onderzoek geanalyseerd over digitaal leren. Wat valt mij daarbij op? Op basis van deze studie zetten de onderzoekers, die verbonden zijn aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, belangrijke bevindingen op een rij rond de volgende thema’s: De voor- en nadelen van online afstandsonderwijs.
Your Academy, het centrum voor post-initieel onderwijs van de Open Universiteit, biedt onder meer een gecertificeerd online professioneel programma aan over onderwijsinnovatie. Ik ben coördinator van dit programma en verzorg als docent ook twee cursussen binnen dit programma. Vanaf september 2021 verandert de opzet van dit programma. Wat zijn de
Na een proces van ongeveer vier maanden hebben we vrijdag j.l. conform planning de aanbesteding gepubliceerd van het leermanagementsysteem (LMS) dat de kern gaat vormen van de digitale leeromgeving van Zadkine, Techniek College Rotterdam en VAVO Rijnmond College. Vanaf vandaag is deze aanbesteding op TenderNed zichtbaar. Het TenderNed-kenmerk is 320787.
Digital technology and the futures of education – towards ‘non-stupid’ optimism is een -naar eigen zeggen- constructief-kritisch paper van Keri Facer en Neil Selwyn, in opdracht van de UNESCO. De auteurs constateren op basis van een terugblik op veertig jaar gebruik van leertechnologie dat ‘ed tech’ de hooggespannen verwachtingen niet
Van 22 juni tot en met 5 juli 2021 heb ik bij de Open Universiteit een online evenement over onderwijsinnovatie verzorgd. Op basis van de evaluatie van verleden jaar had ik enkele bijstellingen doorgevoerd. Daarom blik ik in deze bijdrage weer terug op het concept en het verloop. Ik ben
Eind juni 2021 vond de jaarlijkse conferentie plaats van het European Distance and E-learning Network (EDEN). Deze zou normaliter in Madrid hebben plaatsgevonden, maar vanwege de bekende redenen nu online. Eén van de resultaten van deze conferentie is de Madrid Micro-credential Statement (pdf). Deze verklaring bevat vooral een aantal belangrijke
Via Stephen Downes ben ik vandaag op deze internationale studie over neuromythes en ‘bewezen’ onderwijspraktijken uit 2019 gestuit (pdf). Ik wil de belangrijkste elementen vertaald op een rij zetten. Een belangrijke conclusie is dat onderwijsontwerpers, docenten en managers in veel neuromythes geloven, maar ook op de hoogte zijn van diverse
E-learning Inside beschrijft vier veronderstelde voordelen van gamification, het toepassen van spelelementen binnen een context die niet voor spelen is bedoeld. Wat blijft van hun betoog over als je kijkt naar de onderbouwing? De auteur start met het bekende betoog dat veel mensen dikwijls games spelen. We hebben schijnbaar behoefte
Recent Australisch onderzoek toont aan dat virtual reality (VR) een bruikbare technologie is om probleemoplossende vaardigheden aan te leren en te oefenen. Er is volgens de onderzoekers ook sprake van transfer van met VR-technologie aangeleerde probleemoplossende vaardigheden naar het echte leven. Tijdens het onderzoek moest een groep van 120 kinderen
Verleden jaar heeft de Universiteit van Amsterdam het Hybrid Learning Theatre (HLT) gelanceerd. Projectleider Maud Pols deelt in How to create an interactive lecture for +1500 students? The Hybrid Learning Theatre de ervaringen met deze faciliteit. Pols gaat in op de inrichting van de ruimte, de technische aspecten en op
Werknemers leren op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via cursussen en trainingen, door het actief verwerken van informatie, en in dialoog met anderen. Volgens Lisa Owens kijken we alleen bij formeel leren naar meetbare leerresultaten. Zij stelt echter dat we ook non-formeel leren kunnen meten. Daarbij legt zij ook een verband tussen
Bij een ‘hybride’ oftewel ‘simultane’ bijeenkomst neemt een deel van de deelnemers fysiek deel, terwijl een ander deel online participeert. We zullen dit soort sessies de komende jaren steeds vaker tegen komen, zowel binnen het onderwijs als in werksituaties. Bob Frisch en Cary Greene hebben in de Harvard Business Review
Gisteren werd bekend dat het bedrijf 2U het open online platform voor universitaire cursussen edX voor $ 800 miljoen dollar wil overnemen. Deze geplande overname doet veel stof opwaaien in de wereld van educatieve technologie, en terecht. Toen massive open online courses (MOOCs) rond 2012 in het middelpunt van de
In deze blogpost wil ik kort aandacht besteden aan drie recente bijdragen over artificiële, kunstmatige, intelligentie. Twee bijdragen kijken specifiek naar AI en onderwijs, terwijl de andere bijdrage ontwikkelingen op het gebied van AI in het algemeen bespreekt. Driving The Next Generation of Artificial Intelligence (AI) Deze bijdrage beschrijft dat
Hoogleraar Eric Mazur is jaren geleden overgestapt van klassikale hoorcolleges naar ‘peer learning’. Tijdens de Coronacrisis heeft hij een online variant van peer learning toegepast. En nu wil hij niet meer terug naar face-to-face onderwijs. Donald Clark wijdde onlangs een blogpost aan het werk van Eric Mazur als docent. Een
Dankzij online leren is het hoger onderwijs tijdens de Coronacrisis gecontinueerd. Het lijkt er zelfs op dat het online leren niet ten koste is gegaan van studieresultaten zoals examens (praktijkvakken uitgezonderd). Hoogleraar Robert Danisch vraagt zich echter af of we daarbij wel naar de juiste zaken kijken. Danish stelt dat
Ik heb al vaker geschreven over het gebruikt van chatbots voor leren. Gisteren kwam ik een tool tegen waarmee je zelf heel eenvoudig chatbots kunt ontwikkelen. Als je tenminste gebruik maakt van van Google Forms. De makers van de chatbot stellen dat formulieren vaak slecht worden ingevuld. Een chatbot zou
De Courseware Company houdt vandaag hun eerste online klanten event. Mijn oud-collega Ronny Lohuis -al jarenlang senior consultant bij The Courseware Company- had mij gevraagd met een keynote over trends op het gebied van digitalisering en Learning & Development (L&D) de opening te verzorgen van dit online evenement. Ik heb
Een chatbot is een toepassing op het gebied van Artificiële Intelligentie (AI) waarmee gebruikers kunnen converseren. De bijdrage Learning a Skill from a Chatbot gaat over chatbot Franky die werknemers via coaching helpt bij het voorkomen en tegengaan van burn-out, waardoor ook de werkprestaties en het vermogen van werknemers om
Vandaag heb ik een virtuele klas-sessie voor docenten van de CBS Academy verzorgd over het activerend synchroon online leren (bij de CBS Academy maken ze gebruik van Zoom; vandaar de titel). Deze sessie heb ik vanuit de Open Universiteit verzorgd. Na de kennismaking -via camera aan, camera uit-vragen- ben ik
Hoogleraar Daniel Muijs schreef onlangs dat Rosenshine’s principes van instructie erg belangrijk zijn, maar niet het ‘volledige verhaal’ zijn als het gaat om effectieve instructie. Zijn bijdrage prikkelde mij om opnieuw na te denken over het befaamde “media debat”. Daniel Muijs betoogt dat Barak Rosenshine’s principes van instructie momenteel terecht
Het betrekken van lerenden bij synchrone, live, online sessies is vaak een ‘uitdaging’. Meigan Robb laat zien dat je met behulp van eenvoudige strategieën al kunt bevorderen dat lerenden tijdens deze sessies veranderen van toeschouwer naar deelnemer. De strategieën zijn in drie categorieën onder te verdelen. 1. Verwachtingen bekend maken
Deze Rotterdamse onderwijsinstellingen willen innovatief en flexibel (beroeps)onderwijs verzorgen. Een kwalitatief hoogstaande en gebruikersvriendelijke digitale leeromgeving (DLO) is daarbij een noodzakelijke faciliteit voor het ondersteunen van face-to-face onderwijs, het verzorgen van blended learning en volledig online leren. Een leermanagement systeem (LMS) vormt het hart van de DLO. Een DLO is
Het einde van de Coronacrisis is in zicht. Dat merk je onder meer aan artikelen die terugblikken op leren, opleiden en onderwijs tijdens deze crisis, en die reflecteren op wat we van deze periode kunnen leren. Two key digital transformation trends in higher ed is zo’n artikel. Auteur Charlie Meyer
McKinsey heeft een analyse gemaakt van de belangrijkste tien technologische trends van dit moment. Daarbij kijkt het adviesbureau onder meer naar het durfkapitaal dat in technologie wordt geïnvesteerd, naar het aantal patenten en naar de implicaties voor het concurrerend vermogen en de prestaties van organisaties. Hebben deze technologische trends ook
De Corona-pandemie heeft grote gevolgen gehad voor het het onderwijs. Binnen arbeidsorganisaties heeft e-learning als gevolg van COVID-19 ook een forse impuls gekregen. Business Matters verkent de impact hiervan. Tijdens de eerste maanden van de pandemie telde Coursera 640% meer inschrijvingen dan in dezelfde periode in 2019. Udemy zag het
Vanuit de optiek van leren zijn smartphones zowel enorme afleiders, als zeer handige middelen. Op basis van interviews met studenten formuleert Stephen Addison van de Athabasca University drie tips om smartphones in te zetten als een effectief leermiddel. Addison stelt dat smartphones lerenden in staat stellen om bijna altijd en
Ik ben niet zo’n heel fanatieke Instagram-gebruiker, maar Sophie Scholl volg ik al een tijdje met veel plezier. Dit account is het initiatief van twee Duitse omroepen die hiermee het levensverhaal van deze verzetsstrijdster levendig voor jongeren willen houden. Je kunt initiatief volgens mij prima binnen geschiedenisonderwijs -wellicht ook bij
COVID-19 heeft bijgedragen aan een versnelde en ingrijpende verkleining van de digitale kloof. Dat concluderen Quality Matters en Eduventures Research. Zij hebben 422 ‘chief online officers’ van Amerikaanse colleges en universiteiten bevraagd naar de gevolgen van COVID-19 voor de toekomst van online onderwijs. Volgens mij is de financiële kloof tussen
Lerenden leren effectief als zij leerstof actief verwerken. Bij online leren is dat uiteraard ook het geval. Daarom ben ik altijd geïnteresseerd in bijdragen waarin docenten hun ideeën en ervaringen hierover delen. Adriana Davis doet dat in Four Ideas to Spark Active Learning in an Online Classroom. Haar suggesties zijn:
In Bichronous Online learning: Is blending asynchronous & synchronous the best approach? pleit Florence Martin op basis van de eigenschappen van asynchroon en synchroon online leren voor een combinatie van deze twee vormen, als je kiest voor volledig online leren. Er zal wel meer onderzoek gedaan moeten worden naar deze
Dankzij de vaccinatiecampagne daalt het aantal ziekenhuisopnamen en besmettingen als gevolg van Covid-19 gelukkig sterk. Dat betekent dat jongeren na de zomervakantie waarschijnlijk weer “gewoon” middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs kunnen volgen. eCampus News doet in dit kader verslag van een enquête onder studenten: welke verwachtingen hebben zij van het
Michel van Ast en Bob Hofman faciliteren de opleiding ‘Expert formatief leren en werken.’ De deelnemers zijn werkzaam binnen het voortgezet onderwijs. Zij hadden mij gevraagd om vandaag in het kader van deze opleiding een sessie te verzorgen over het verzamelen van data om lerenden beter te kunnen ondersteunen en
De afgelopen week schreef ik over de opkomst van disciplinerende technologie zoals applicaties om werknemers te controleren en online proctoring. Onder het mom ‘het kan altijd erger’ wil ik vandaag aandacht besteden aan een nieuw product van de makers van TikTok: een ‘slimme bureaulamp’ die kinderen in de gaten houdt
Gisteren heb ik in het kader van de Learning Accelerator van 227learning.nl een masterclass verzorgd over leertechnologie. Na de opening ben ik eerst -mede aan de hand van vragen- ingegaan op het fenomeen leertechnologie. Het TPACK-model geeft o.a. aan over welke expertise een docent/opleider moet beschikken om online en blended
De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik bespreek deze twee boeken deze week in twee blogposts. In deze blogpost is dat het boek ‘Blended Leren Ontwerpen. Alles over tools, design en faciliteren‘ van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar. Hulsebosch en Wagenaar werken
Online proctoring maakt deel uit van een trend die de Electronic Frontier Foundation disciplinerende technologie -‘disciplinaire technology’– noemt. Daarbij gaat het om een uitdijende categorie applicaties en apparaten die surveillance van de wieg tot aan het graf mogelijk maakt binnen steeds meer aspecten van ons dagelijks leven. Volgens de Electronic
Ik werd gisteren geattendeerd op de bijdrage LinkedIn maakt de L&D afdeling overbodig. Dit artikel stelt dat LinkedIn met de LinkedIn Learning Hub bezig is het HR landschap drastisch te veranderen. De toonzetting van deze bijdrage is nogal juichend. Ik vind dat we ook oog moeten hebben voor de beperkingen