Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar de effectiviteit van audioboeken

In Audiobooks for Students: Listening to What the Research Says staat Eric Ofgang stil bij het leerzame karakter van audioboeken. Hij doet dat mede op basis van een studie naar de effectiviteit. Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit deze bijdrage, en wat valt mij daarbij op? Binnen het uitgevoerde onderzoek

The post Onderzoek naar de effectiviteit van audioboeken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Postinitiële online cursus Innoveren binnen het onderwijs start 6 september (inschrijven kan nog)

Vanaf 6 september 2021 verzorg ik bij de Open Universiteit de gecertificeerde postinitiële online cursus Innoveren binnen het onderwijs. Je kunt je hier nog voor inschrijven. In deze online cursus gaan we in het algemeen in op onderwijsinnovaties. Wanneer is sprake van een onderwijsinnovatie? Wat is het belang van onderwijsinnovaties?

The post Postinitiële online cursus Innoveren binnen het onderwijs start 6 september (inschrijven kan nog) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

In Hengelhoef zongen wij: “Eine Seefahrt die ist Lustig”

De laatste klas van de basisschool staat voor een groot deel in het teken van de overgang naar de middelbare school. Dat betekent onder meer afscheid nemen van klasgenoten en leerkrachten waarmee je een groot deel van je leven, tot dan toe, hebt doorgebracht. Wij deden dat met een zomerkamp

The post In Hengelhoef zongen wij: “Eine Seefahrt die ist Lustig” first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Schermtijd zegt inderdaad te weinig over je smartphone gedrag, maar…

Volgens onderzoek van de Radboud Universiteit moeten we specifieker kijken naar wát mensen met hun smartphone doen, en mogen we smartphones niet bestempelen “als de boosdoener achter tal van mentale en fysieke kwalen, van eenzaamheid tot verveling tot verslaving”. De onderzoekers gaan volgens mij echter voorbij aan één belangrijk bezwaar

The post Schermtijd zegt inderdaad te weinig over je smartphone gedrag, maar… first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zomervakantie 2021: anders dan anders (maar ook wel leuk)

Mijn zomervakantie is zo’n beetje afgelopen. We zijn dit jaar vanwege verschillende redenen, zoals ‘corona onzekerheid’, in Nederland gebleven. Dat was ook leuk, al heb ik de Griekse zon erg gemist. Normaliter houden wij erg van warm weer, zeilen, een andere cultuur en lezen aan het strand. We gaan ‘s

The post Zomervakantie 2021: anders dan anders (maar ook wel leuk) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zomerstop

Vanaf vandaag tot en met 23 augustus las ik een zomerstop in, en zal ik geen nieuwe blogposts plaatsen. Ik wens jullie een fijne vakantie.

The post Zomerstop first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bodycams voor docenten. De volgende stap op het gebied van online surveilleren binnen het onderwijs?

In de Verenigde Staten heeft een conservatieve denktank ervoor gepleit om docenten uit te rusten met bodycams om te voorkomen dat docenten critical race theory doceren. Een belachelijk idee? Zeker. Sidney Fussell van Wired illustreert echter dat scholen al vergeven zijn van technologie die gebruik wordt voor surveilleren. Technologie wordt

The post Bodycams voor docenten. De volgende stap op het gebied van online surveilleren binnen het onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

De wetenschap van werkplek-instructie

Dankzij de uitwerking van een opdracht van een deelnemer aan een online cursus die ik verzorg, stuitte ik gisteren op het artikel The Science of Workplace Instruction: Learning and Development Applied to Work van Kurt Kraiger en J. Kevin Ford. In deze publicatie pleiten de auteurs voor een nieuwe wetenschap

The post De wetenschap van werkplek-instructie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Live chat kan deelnemers aan online en blended leren ondersteunen bij het zoeken van hulp

Het is belangrijk dat lerenden hun eigen leren kunnen reguleren. Het zoeken van hulp is daarbij een belangrijke zelfregulerende vaardigheid. Met name volledig online leren doet een groot beroep op zelfregulering. En juist daarbij beschikken lerenden over het algemeen over minder mogelijkheden om ‘real time‘ hulp te krijgen. Jaclyn Broadbent

The post Live chat kan deelnemers aan online en blended leren ondersteunen bij het zoeken van hulp first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden bij synchroon online leren vergroten?

Neria Sebastien benadrukt in Increasing Student Engagement During Synchronous Online Classes het belang van ‘engagement’ (betrokkenheid) en beschrijft verschillende strategieën die kunnen helpen om deze betrokkenheid bij live, synchroon, online leren te vergroten. Betrokkenheid van lerenden bevordert contact tussen lerenden en docenten, en omvat ook een betekenisvolle connectie tussen de

The post Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden bij synchroon online leren vergroten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leestips voor de zomervakantie

Persoonlijk lees ik tijdens de zomervakantie voornamelijk romans. Maar als je je vakgebied op het gebied van (technologie ondersteund) leren, opleiden en onderwijs wilt bijhouden, dan heb ik hier enkele tips. Designing Effective Instructional Videos Deze bijdrage van The Learning Scientists vat een recent paper samen van Richard Mayer. Mayer

The post Leestips voor de zomervakantie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Laat lerenden online ideeën delen in plaats van zichzelf voor te stellen

Bij online cursussen starten we vaak met online kennismaking. Het achterliggende idee is dat lerenden gemakkelijker met elkaar online interacteren als men elkaar een beetje kent. Recent onderzoek laat zien dat je betrokkenheid eerder bevordert als je lerenden vraagt ideeën over de inhoud van de cursus te delen. Ik start

The post Laat lerenden online ideeën delen in plaats van zichzelf voor te stellen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat zegt onderzoek over digitaal lesgeven?

In opdracht van Netwerk Mediawijsheid heeft Bitescience wetenschappelijke onderzoek geanalyseerd over digitaal leren. Wat valt mij daarbij op? Op basis van deze studie zetten de onderzoekers, die verbonden zijn aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, belangrijke bevindingen op een rij rond de volgende thema’s: De voor- en nadelen van online afstandsonderwijs.

The post Wat zegt onderzoek over digitaal lesgeven? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Vernieuwde opzet professioneel programma onderwijsinnovatie

Your Academy, het centrum voor post-initieel onderwijs van de Open Universiteit, biedt onder meer een gecertificeerd online professioneel programma aan over onderwijsinnovatie. Ik ben coördinator van dit programma en verzorg als docent ook twee cursussen binnen dit programma. Vanaf september 2021 verandert de opzet van dit programma. Wat zijn de

The post Vernieuwde opzet professioneel programma onderwijsinnovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Aanbesteding LMS Zadkine gepubliceerd

Na een proces van ongeveer vier maanden hebben we vrijdag j.l. conform planning de aanbesteding gepubliceerd van het leermanagementsysteem (LMS) dat de kern gaat vormen van de digitale leeromgeving van Zadkine, Techniek College Rotterdam en VAVO Rijnmond College. Vanaf vandaag is deze aanbesteding op TenderNed zichtbaar. Het TenderNed-kenmerk is 320787.

The post Aanbesteding LMS Zadkine gepubliceerd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitale technologie en het mogelijke onderwijs van de toekomst (een ‘niet-dom’ optimisme)

Digital technology and the futures of education – towards ‘non-stupid’ optimism is een -naar eigen zeggen- constructief-kritisch paper van Keri Facer en Neil Selwyn, in opdracht van de UNESCO. De auteurs constateren op basis van een terugblik op veertig jaar gebruik van leertechnologie dat ‘ed tech’ de hooggespannen verwachtingen niet

The post Digitale technologie en het mogelijke onderwijs van de toekomst (een ‘niet-dom’ optimisme) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe is het online evenement “Innovatief leren over Onderwijsinnovatie” dit jaar verlopen?

Van 22 juni tot en met 5 juli 2021 heb ik bij de Open Universiteit een online evenement over onderwijsinnovatie verzorgd. Op basis van de evaluatie van verleden jaar had ik enkele bijstellingen doorgevoerd. Daarom blik ik in deze bijdrage weer terug op het concept en het verloop. Ik ben

The post Hoe is het online evenement “Innovatief leren over Onderwijsinnovatie” dit jaar verlopen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Madrid Micro-credential Verklaring

Eind juni 2021 vond de jaarlijkse conferentie plaats van het European Distance and E-learning Network (EDEN). Deze zou normaliter in Madrid hebben plaatsgevonden, maar vanwege de bekende redenen nu online. Eén van de resultaten van deze conferentie is de Madrid Micro-credential Statement (pdf). Deze verklaring bevat vooral een aantal belangrijke

The post Madrid Micro-credential Verklaring first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Neuromythes tieren welig, maar ook kennis van ‘bewezen’ onderwijspraktijken

Via Stephen Downes ben ik vandaag op deze internationale studie over neuromythes en ‘bewezen’ onderwijspraktijken uit 2019 gestuit (pdf). Ik wil de belangrijkste elementen vertaald op een rij zetten. Een belangrijke conclusie is dat onderwijsontwerpers, docenten en managers in veel neuromythes geloven, maar ook op de hoogte zijn van diverse

The post Neuromythes tieren welig, maar ook kennis van ‘bewezen’ onderwijspraktijken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zijn dit echt vier voordelen van gamification bij online leren?

E-learning Inside beschrijft vier veronderstelde voordelen van gamification, het toepassen van spelelementen binnen een context die niet voor spelen is bedoeld. Wat blijft van hun betoog over als je kijkt naar de onderbouwing? De auteur start met het bekende betoog dat veel mensen dikwijls games spelen. We hebben schijnbaar behoefte

The post Zijn dit echt vier voordelen van gamification bij online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Dankzij VR problemen leren oplossen

Recent Australisch onderzoek toont aan dat virtual reality (VR) een bruikbare technologie is om probleemoplossende vaardigheden aan te leren en te oefenen. Er is volgens de onderzoekers ook sprake van transfer van met VR-technologie aangeleerde probleemoplossende vaardigheden naar het echte leven. Tijdens het onderzoek moest een groep van 120 kinderen

The post Dankzij VR problemen leren oplossen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Een interactief hybride (simultaan) college organiseren voor meer dan 1500 studenten

Verleden jaar heeft de Universiteit van Amsterdam het Hybrid Learning Theatre (HLT) gelanceerd. Projectleider Maud Pols deelt in How to create an interactive lecture for +1500 students? The Hybrid Learning Theatre de ervaringen met deze faciliteit. Pols gaat in op de inrichting van de ruimte, de technische aspecten en op

The post Een interactief hybride (simultaan) college organiseren voor meer dan 1500 studenten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de vraag “kunnen we non-formeel leren meten?” eigenlijk de verkeerde vraag is

Werknemers leren op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via cursussen en trainingen, door het actief verwerken van informatie, en in dialoog met anderen. Volgens Lisa Owens kijken we alleen bij formeel leren naar meetbare leerresultaten. Zij stelt echter dat we ook non-formeel leren kunnen meten. Daarbij legt zij ook een verband tussen

The post Waarom de vraag “kunnen we non-formeel leren meten?” eigenlijk de verkeerde vraag is first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je een succesvolle hybride, simultane, bijeenkomst organiseren?

Bij een ‘hybride’ oftewel ‘simultane’ bijeenkomst neemt een deel van de deelnemers fysiek deel, terwijl een ander deel online participeert. We zullen dit soort sessies de komende jaren steeds vaker tegen komen, zowel binnen het onderwijs als in werksituaties. Bob Frisch en Cary Greene hebben in de Harvard Business Review

The post Hoe kun je een succesvolle hybride, simultane, bijeenkomst organiseren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat de overname van edX door ed tech bedrijf 2U zo bijzonder maakt

Gisteren werd bekend dat het bedrijf 2U het open online platform voor universitaire cursussen edX voor $ 800 miljoen dollar wil overnemen. Deze geplande overname doet veel stof opwaaien in de wereld van educatieve technologie, en terecht. Toen massive open online courses (MOOCs) rond 2012 in het middelpunt van de

The post Wat de overname van edX door ed tech bedrijf 2U zo bijzonder maakt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Drie recente bijdragen over AI (en onderwijs)

In deze blogpost wil ik kort aandacht besteden aan drie recente bijdragen over artificiële, kunstmatige, intelligentie. Twee bijdragen kijken specifiek naar AI en onderwijs, terwijl de andere bijdrage ontwikkelingen op het gebied van AI in het algemeen bespreekt. Driving The Next Generation of Artificial Intelligence (AI) Deze bijdrage beschrijft dat

The post Drie recente bijdragen over AI (en onderwijs) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bij online leren zit je nooit op de achterste rij

Hoogleraar Eric Mazur is jaren geleden overgestapt van klassikale hoorcolleges naar ‘peer learning’. Tijdens de Coronacrisis heeft hij een online variant van peer learning toegepast. En nu wil hij niet meer terug naar face-to-face onderwijs. Donald Clark wijdde onlangs een blogpost aan het werk van Eric Mazur als docent. Een

The post Bij online leren zit je nooit op de achterste rij first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leren we dankzij online leren wel de juiste bekwaamheden?

Dankzij online leren is het hoger onderwijs tijdens de Coronacrisis gecontinueerd. Het lijkt er zelfs op dat het online leren niet ten koste is gegaan van studieresultaten zoals examens (praktijkvakken uitgezonderd). Hoogleraar Robert Danisch vraagt zich echter af of we daarbij wel naar de juiste zaken kijken. Danish stelt dat

The post Leren we dankzij online leren wel de juiste bekwaamheden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zelf een chatbot maken (wel op basis van Google Forms)?

Ik heb al vaker geschreven over het gebruikt van chatbots voor leren. Gisteren kwam ik een tool tegen waarmee je zelf heel eenvoudig chatbots kunt ontwikkelen. Als je tenminste gebruik maakt van van Google Forms. De makers van de chatbot stellen dat formulieren vaak slecht worden ingevuld. Een chatbot zou

The post Zelf een chatbot maken (wel op basis van Google Forms)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Trends digitalisering en Learning & Development

De Courseware Company houdt vandaag hun eerste online klanten event. Mijn oud-collega Ronny Lohuis -al jarenlang senior consultant bij The Courseware Company- had mij gevraagd met een keynote over trends op het gebied van digitalisering en Learning & Development (L&D) de opening te verzorgen van dit online evenement. Ik heb

The post Trends digitalisering en Learning & Development first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Vaardigheden leren dankzij een chatbot

Een chatbot is een toepassing op het gebied van Artificiële Intelligentie (AI) waarmee gebruikers kunnen converseren. De bijdrage Learning a Skill from a Chatbot gaat over chatbot Franky die werknemers via coaching helpt bij het voorkomen en tegengaan van burn-out, waardoor ook de werkprestaties en het vermogen van werknemers om

The post Vaardigheden leren dankzij een chatbot first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online training geven via applicaties als Zoom

Vandaag heb ik een virtuele klas-sessie voor docenten van de CBS Academy verzorgd over het activerend synchroon online leren (bij de CBS Academy maken ze gebruik van Zoom; vandaar de titel). Deze sessie heb ik vanuit de Open Universiteit verzorgd. Na de kennismaking -via camera aan, camera uit-vragen- ben ik

The post Online training geven via applicaties als Zoom first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen met online en blended leren stimuleren befaamd “media debat” opnieuw

Hoogleraar Daniel Muijs schreef onlangs dat Rosenshine’s principes van instructie erg belangrijk zijn, maar niet het ‘volledige verhaal’ zijn als het gaat om effectieve instructie. Zijn bijdrage prikkelde mij om opnieuw na te denken over het befaamde “media debat”. Daniel Muijs betoogt dat Barak Rosenshine’s principes van instructie momenteel terecht

The post Ervaringen met online en blended leren stimuleren befaamd “media debat” opnieuw first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden activeren in synchrone online leeractiviteiten

Het betrekken van lerenden bij synchrone, live, online sessies is vaak een ‘uitdaging’. Meigan Robb laat zien dat je met behulp van eenvoudige strategieën al kunt bevorderen dat lerenden tijdens deze sessies veranderen van toeschouwer naar deelnemer. De strategieën zijn in drie categorieën onder te verdelen. 1. Verwachtingen bekend maken

The post Lerenden activeren in synchrone online leeractiviteiten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zadkine, Techniek College Rotterdam en VAVO Rijnmond College gaan hun leermanagementsysteem aanbesteden

Deze Rotterdamse onderwijsinstellingen willen innovatief en flexibel (beroeps)onderwijs verzorgen. Een kwalitatief hoogstaande en gebruikersvriendelijke digitale leeromgeving (DLO) is daarbij een noodzakelijke faciliteit voor het ondersteunen van face-to-face onderwijs, het verzorgen van blended learning en volledig online leren. Een leermanagement systeem (LMS) vormt het hart van de DLO. Een DLO is

The post Zadkine, Techniek College Rotterdam en VAVO Rijnmond College gaan hun leermanagementsysteem aanbesteden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Twee geleerde lessen van hoger onderwijs tijdens COVID-19

Het einde van de Coronacrisis is in zicht. Dat merk je onder meer aan artikelen die terugblikken op leren, opleiden en onderwijs tijdens deze crisis, en die reflecteren op wat we van deze periode kunnen leren. Two key digital transformation trends in higher ed is zo’n artikel. Auteur Charlie Meyer

The post Twee geleerde lessen van hoger onderwijs tijdens COVID-19 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn de belangrijkste technologische trends van dit moment, en wat is de mogelijke impact van deze trends?

McKinsey heeft een analyse gemaakt van de belangrijkste tien technologische trends van dit moment. Daarbij kijkt het adviesbureau onder meer naar het durfkapitaal dat in technologie wordt geïnvesteerd, naar het aantal patenten en naar de implicaties voor het concurrerend vermogen en de prestaties van organisaties. Hebben deze technologische trends ook

The post Wat zijn de belangrijkste technologische trends van dit moment, en wat is de mogelijke impact van deze trends? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van COVID-19 voor opleiden en leren binnen arbeidsorganisaties

De Corona-pandemie heeft grote gevolgen gehad voor het het onderwijs. Binnen arbeidsorganisaties heeft e-learning als gevolg van COVID-19 ook een forse impuls gekregen. Business Matters verkent de impact hiervan. Tijdens de eerste maanden van de pandemie telde Coursera 640% meer inschrijvingen dan in dezelfde periode in 2019. Udemy zag het

The post De gevolgen van COVID-19 voor opleiden en leren binnen arbeidsorganisaties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Effectief leren met een smartphone (drie tips voor lerenden)

Vanuit de optiek van leren zijn smartphones zowel enorme afleiders, als zeer handige middelen. Op basis van interviews met studenten formuleert Stephen Addison van de Athabasca University drie tips om smartphones in te zetten als een effectief leermiddel. Addison stelt dat smartphones lerenden in staat stellen om bijna altijd en

The post Effectief leren met een smartphone (drie tips voor lerenden) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Aan welke pedagogisch-didactische richtlijnen voldoet Sophie Scholl op Instagram?

Ik ben niet zo’n heel fanatieke Instagram-gebruiker, maar Sophie Scholl volg ik al een tijdje met veel plezier. Dit account is het initiatief van twee Duitse omroepen die hiermee het levensverhaal van deze verzetsstrijdster levendig voor jongeren willen houden. Je kunt initiatief volgens mij prima binnen geschiedenisonderwijs -wellicht ook bij

The post Aan welke pedagogisch-didactische richtlijnen voldoet Sophie Scholl op Instagram? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het veranderende landschap van online onderwijs als gevolg van de Coronacrisis

COVID-19 heeft bijgedragen aan een versnelde en ingrijpende verkleining van de digitale kloof. Dat concluderen Quality Matters en Eduventures Research. Zij hebben 422 ‘chief online officers’ van Amerikaanse colleges en universiteiten bevraagd naar de gevolgen van COVID-19 voor de toekomst van online onderwijs. Volgens mij is de financiële kloof tussen

The post Het veranderende landschap van online onderwijs als gevolg van de Coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Suggesties voor het bevorderen van actief online leren

Lerenden leren effectief als zij leerstof actief verwerken. Bij online leren is dat uiteraard ook het geval. Daarom ben ik altijd geïnteresseerd in bijdragen waarin docenten hun ideeën en ervaringen hierover delen. Adriana Davis doet dat in Four Ideas to Spark Active Learning in an Online Classroom. Haar suggesties zijn:

The post Suggesties voor het bevorderen van actief online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bichroon online leren: het beste van beide online werelden?

In Bichronous Online learning: Is blending asynchronous & synchronous the best approach? pleit Florence Martin op basis van de eigenschappen van asynchroon en synchroon online leren voor een combinatie van deze twee vormen, als je kiest voor volledig online leren. Er zal wel meer onderzoek gedaan moeten worden naar deze

The post Bichroon online leren: het beste van beide online werelden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat we volgens lerenden van het ‘corona-onderwijs’ moeten meenemen naar volgend jaar

Dankzij de vaccinatiecampagne daalt het aantal ziekenhuisopnamen en besmettingen als gevolg van Covid-19 gelukkig sterk. Dat betekent dat jongeren na de zomervakantie waarschijnlijk weer “gewoon” middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs kunnen volgen. eCampus News doet in dit kader verslag van een enquête onder studenten: welke  verwachtingen hebben zij van het

The post Wat we volgens lerenden van het ‘corona-onderwijs’ moeten meenemen naar volgend jaar first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden ondersteunen en begeleiden met behulp van data

Michel van Ast en Bob Hofman faciliteren de opleiding ‘Expert formatief leren en werken.’ De deelnemers zijn werkzaam binnen het voortgezet onderwijs. Zij hadden mij gevraagd om vandaag in het kader van deze opleiding een sessie te verzorgen over het verzamelen van data om lerenden beter te kunnen ondersteunen en

The post Lerenden ondersteunen en begeleiden met behulp van data first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Disciplinerende technologie: het kan altijd erger

De afgelopen week schreef ik over de opkomst van disciplinerende technologie zoals applicaties om werknemers te controleren en online proctoring. Onder het mom ‘het kan altijd erger’ wil ik vandaag aandacht besteden aan een nieuw product van de makers van TikTok: een ‘slimme bureaulamp’ die kinderen in de gaten houdt

The post Disciplinerende technologie: het kan altijd erger first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Van LMS naar leertechnologisch ecosysteem

Gisteren heb ik in het kader van de Learning Accelerator van 227learning.nl een masterclass verzorgd over leertechnologie. Na de opening ben ik eerst -mede aan de hand van vragen- ingegaan op het fenomeen leertechnologie. Het TPACK-model geeft o.a. aan over welke expertise een docent/opleider moet beschikken om online en blended

The post Van LMS naar leertechnologisch ecosysteem first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Recensie Blended Leren Ontwerpen

De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik bespreek deze twee boeken deze week in twee blogposts. In deze blogpost is dat het boek ‘Blended Leren Ontwerpen. Alles over tools, design en faciliteren‘ van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar. Hulsebosch en Wagenaar werken

The post Recensie Blended Leren Ontwerpen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kritische bespreking van disciplinerende technologie (zoals online proctoring)

Online proctoring maakt deel uit van een trend die de Electronic Frontier Foundation disciplinerende technologie -‘disciplinaire technology’– noemt. Daarbij gaat het om een uitdijende categorie applicaties en apparaten die surveillance van de wieg tot aan het graf mogelijk maakt binnen steeds meer aspecten van ons dagelijks leven. Volgens de Electronic

The post Kritische bespreking van disciplinerende technologie (zoals online proctoring) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom we kritisch moeten zijn over LinkedIn Learning Hub

Ik werd gisteren geattendeerd op de bijdrage LinkedIn maakt de L&D afdeling overbodig. Dit artikel stelt dat LinkedIn met de LinkedIn Learning Hub bezig is het HR landschap drastisch te veranderen. De toonzetting van deze bijdrage is nogal juichend. Ik vind dat we ook oog moeten hebben voor de beperkingen

The post Waarom we kritisch moeten zijn over LinkedIn Learning Hub first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 16 van 66Eerste   Vorige   11  12  13  14  15  [16]  17  18  19  20  Volgende   Laatste