Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Kunnen mensen die altijd willen leren ook meer ‘aan’ op het gebied van leren?
Van Let’s Learn! | 22-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen mensen die altijd willen leren ook meer ‘aan’ op het gebied van leren?

Stel dat je vindt dat je altijd meer kunt leren? Dan heb je een growth mindset. Maar betekent dat ook dat je meer aan kunt? In andere woorden gezegd, kun je dan een hogere cognitieve belasting aan? Uit onderzoek dat Kate Xu en Petra Koorn van de Open Universiteit hebben uitgevoerd, blijkt dat het zo... Lees verder
Samenwerking FLOWSPARKS en Meet Roger
Van de Redactie | 18-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Samenwerking FLOWSPARKS en Meet Roger

FLOWSPARKS – leverancier van e-Learning Services – gaat samenwerken met Meet Roger, een digitaal platform waarmee bedrijven hun gehele interne communicatie kunnen managen, zodat werknemers snel en efficiënt bereikt kunnen worden: op kantoor, op de werkvloer, onderweg of thuis. Via het Me... Lees verder
Hoe het landschap van leertechnologie zich ontwikkelt
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe het landschap van leertechnologie zich ontwikkelt

RedThread Research voert regelmatig analyses uit naar ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën. In The Learning Tech Landscape: More – Just More (complimentary) beschrijven zij hoe dit landschap zich in twee jaar tijd heeft ontwikkeld. Wat valt op? RedThread Research doet onderzoe... Lees verder
Platform Microsoft dominant in onderwijs
Van de Redactie | 17-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Platform Microsoft dominant in onderwijs

Binnen het primair en voortgezet onderwijs worden meerdere beheer- en samenwerkplatformen ingezet. Zoals Google Workspace (voorheen G Suite), Microsoft Office 365 (O365) en JAMF voor het Apple ecosysteem. Met deze platformen kunnen gebruikers op een laagdrempelige manier met elkaar samenwerken. Kenn... Lees verder
Open Education Week
Van de Redactie | 16-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Open Education Week

Van maandag 1 maart tot en met vrijdag 5 maart is het Open Education Week. De week staat geheel in het teken van open onderwijs en open leermaterialen. Over de hele wereld worden de laatste ontwikkelingen met elkaar gedeeld. De activiteiten in Nederland: 1 maart: In gesprek over open onderwijs... Lees verder
Jongeren: sfeer op sociale media positiever
Van de Redactie | 15-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Jongeren: sfeer op sociale media positiever

Uit onderzoek van het Safer Internet Centre Nederland blijkt dat jongeren sinds corona niet vaker te maken hebben met negatieve ervaringen op internet. Veel jongeren ervaren de sfeer op sociale media als positiever. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.164 jongeren in de leeftijd van 12 t/m 25 jaar. ... Lees verder
Universiteit Maastricht wint SURF Award
Van de Redactie | 12-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Universiteit Maastricht wint SURF Award

Universiteit Maastricht is de winnaar van de SURF Security en Privacy Award 2021. De universiteit krijgt de award voor de open wijze waarop kennis en ervaring werden gedeeld na de ransomware-aanval vlak voor Kerst 2019. De SURF Security en Privacy Award wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon, in... Lees verder
Wat gaat technologie het onderwijs bieden?
Van de Redactie | 11-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat gaat technologie het onderwijs bieden?

EdTech is mede door de lockdowns niet meer weg te denken uit het onderwijs. Wat zijn op het gebied van EdTech de trends en ontwikkelingen die we in de komende kunnen verwachten. Marnix Broer – CEO en founder van het Nederlandse EdTech-platform StudeerSnel – zet de verwachtingen in een ar... Lees verder
Pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning

Bij het ontwerpen van blended learning en online leren is het belangrijk om uit te gaan van didactische richtlijnen. Een didactische richtlijn zegt iets over hoe docenten doceren en hoe lerenden leren, over hoe een docent ervoor zorgt dat lerenden effectief leren. Vervolgens kijk je hoe je die didac... Lees verder
Videogebruik voor e-learning en webinars stijgt
Van de Redactie | 10-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Videogebruik voor e-learning en webinars stijgt

Door de coronacrisis gebruiken marketeers vaker video’s voor e-learning en webinars. In 2019 maakte minder dan de helft van de bedrijven gebruik van een webinar, in 2020 organiseerde 62 procent van de organisaties er minstens één. Dit blijkt uit de Online Video Monitor 2020 (OVM), een jaarlijk... Lees verder
China verbiedt smartphones in school
Van de Redactie | 09-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

China verbiedt smartphones in school

Het Chinese ministerie van Onderwijs heeft bevestigd dat het verbod op smartphones in scholen van kracht blijft. Op 15 januari werden telefoons er verboden voor leerlingen jonger dan vijftien jaar. Dat meldt het staatspersagentschap Xinhua. Het Chinese ministerie van Onderwijs stelde het smartphonev... Lees verder
Goed online onderwijs vraagt veel meer dan video-lessen
Van de Redactie | 08-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Goed online onderwijs vraagt veel meer dan video-lessen

Het verplaatsen van lessen naar het internet is niet voldoende om te kunnen spreken van kwalitatief goed online leren. Een offline cursus online zetten is pas een eerste kleine stap. Dat is de boodschap van Rich Demillo en Steve Harmon van Georgia Tech’s Center for21st Century Universitie... Lees verder
“Gebruiker vaak vergeten bij digitale toepassingen”
Van de Redactie | 08-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

“Gebruiker vaak vergeten bij digitale toepassingen”

Bij nieuwe digitale toepassingen vergeten we vaak de gebruiker, stelt Nick Degens van de Hanzehogeschool in het Dagblad van het Noorden. Degens is lector aan de Hanzehogeschool Groningen en houdt zich o.a. bezig met het bedenken, ontwikkelen en het gebruik van toepassingen als virtual reality (VR) e... Lees verder
Gaat je online cursus geld opbrengen?
Van Let’s Learn! | 07-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Gaat je online cursus geld opbrengen?

Corona heeft impact op ons allemaal. Veel trainers die gewend waren om voor de groep te staan verzorgen nu online cursussen of maken hun eigen e-learning. Dat is bewonderenswaardig, het getuigt van wendbaarheid. Vaak  krijgen we bij Let’s Learn! de vraag of we denken of de cursus wel... Lees verder
Opleidingen Metaalbewerking: 12x vaker online
Van de Redactie | 05-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Opleidingen Metaalbewerking: 12x vaker online

Werknemers in de metaalbewerking volgden in 2020 twaalf keer vaker een online training dan in 2019. Dat schrijft metaalnieuws.nl op basis van gegevens van OOM (Opleiding Ontwikkeling Metaalbewerking). OOM geeft aan: ‘De positieve ervaringen die zijn opgedaan met online leren, smaken bij veel b... Lees verder
Meer studenten in het hoger onderwijs
Van de Redactie | 04-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Meer studenten in het hoger onderwijs

Dit studiejaar staat een recordaantal van ruim 817.000 studenten ingeschreven aan de Nederlandse universiteiten en hogescholen. Het aantal hbo'ers steeg met 10 procent tot bijna een half miljoen, het aantal wo'ers steeg met 8 procent tot ruim 327.000. Volgens de Vereniging van Universiteiten... Lees verder
VR en AR: de stand van zaken
Van de Redactie | 04-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

VR en AR: de stand van zaken

Benieuwd naar de mogelijkheden van VR en AR (virtual en augmented reality)? Op de site van Emerce staat een uitgebreid artikel van Erdinç Saçan over wat ook wel mixed reality wordt genoemd. In het artikel een overzicht en voorbeelden van de vele toepassingen. Hier alvast de conclusie van Saçan: &... Lees verder
Werken Flash animaties niet meer in leermodules?
Van Future Learning | 03-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Werken Flash animaties niet meer in leermodules?

Adobe Flash heeft vanaf 31 december 2020 officieel End Of Life-status! Er komen voor Flash geen security-updates meer en je kan vanaf begin 2021 het Flash programma ook niet meer downloaden. Het afspelen van Flash animaties in je browser is niet meer mogelijk. Het is daarom mogelijk dat je proble... Lees verder
Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen

How to Mitigate Cognitive Load in Online Learning staat al een tijd op mijn leeslijst. Matthew Lynch vat hierin vijf tips samen die helpen om cognitieve overbelasting bij online leren te vermijden. Ik voeg er ook opmerkingen aan toe. De tips zijn: Presenteer content in afgebakende eenheden met... Lees verder
Conferentie Nederland Digitaal online
Van de Redactie | 03-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Conferentie Nederland Digitaal online

De tweede editie van de jaarlijkse conferentie Nederland Digitaal is van 8 tot en met 10 februari 2021 online bij te wonen. Na aanmelding is het programma volledig online te volgen op het platform Let’s get Digital. Een overzicht van het programma is te downloaden. De jaarlijkse conferentie... Lees verder
Pagina 28 van 287Eerste   Vorige   23  24  25  26  27  [28]  29  30  31  32  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.